آموزش ورود و ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی + فیلم

آموزش ورود و ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی + فیلم


منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/3

09:53


سامانه مودیان با هدف تسهیل انجام تکالیف مالی برای مودیان مالیاتی ایجاد شده است. بسیاری از مشمولان این قانون با چگونگی ثبت نام در این سامانه آشنایی ندارند. در این مقاله از ساعد نیوز به مراحل ثبت نام سامانه مودیان جهت اشخاص حقیقی و حقوقی می پردازیم.

سازمان امور مالیاتی کشور به‌منظور تسهیل انجام تکالیف مالی برای مودیان مالیاتی، اقدام به راه‌اندازی سامانه مودیان کرده است. برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول قانون مالیات می‌توانند با ورود به سامانه مودیان، نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی، اتصال پایانه‌های فروشگاهی و بررسی پرونده مالیاتی خود اقدام کنند.

بسیاری از افراد مشمول قانون مالیات، با نحوه ثبت نام سامانه مودیان آشنایی ندارند؛ به همین دلیل قصد داریم در این مقاله از سایت ساعد نیوز ، مراحل ثبت نام و ایجاد کارپوشه سامانه مودیان را به‌طورمفصل موردبررسی قرار دهیم. همچنین در ادامه توضیح می‌دهیم که زمان ثبت نام در سامانه مودیان چه تاریخی است و چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند. اگر مودی مالیاتی یا حسابدار واحدهای اقتصادی هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.


مراحل ثبت نام سامانه مودیان


ثبت نام سامانه مودیان به‌هیچ‌عنوان دشوار نیست و با انجام چند مرحله ساده، مودیان می‌توانند نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنند. در ادامه مراحل ثبت نام در این سامانه را توضیح خواهیم داد،. به‌طورکلی، ثبت نام در سامانه مودیان 4 پیش‌نیاز دارد:

  1. مرحله اول: ثبت نام در نظام مالیاتی

  2. مرحله دوم: دریافت گواهی امضای الکترونیکی از مراکز صدور گواهی

  3. مرحله سوم: دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از طریق ورود به کارپوشه سامانه مودیان

  4. مرحله چهارم: دریافت شناسه کالاها و خدمات برای صدور صورتحساب الکترونیکی

  5. مرحله پنجم و آخر: تکمیل ثبت نام در سامانه مودیان

در ادامه هر کدام از این مراحل را بررسی خواهیم کرد.

مالیات


مرحله اول: ثبت نام در نظام مالیاتی


برخلاف بسیاری از سامانه‌ها، برای ثبت نام در سامانه مودیان فقط به کد ملی و احراز هویت نیاز ندارید؛ بلکه باید از قبل ثبت نام مالیاتی خود را تکمیل کرده باشید. بعد از ثبت نام در نظام مالیاتی، امکان مشاهده و دسترسی به کارپوشه سامانه مودیان فراهم می‌شود.

برای ثبت نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده باید به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir وارد شوید و از سربرگ دریافت اطلاعات کاربری ثبت نام در نظام مالیاتی را تکمیل کنید. درصورتی‌که مشمول ارزش افزوده هستید، باید ثبت نام ارزش افزوده را نیز پیش از ثبت نام در سامانه مودیان انجام دهید. این موارد مانند ارسال لیست بیمه جزو تکالیف قانونی صاحبان کسب‌وکار محسوب می‌شوند.

my.tax.gov.ir


مرحله دوم: دریافت گواهی امضای الکترونیکی از مراکز صدور گواهی


یکی دیگر از مهم‌ترین پیش‌نیازهای ثبت نام سامانه مودیان، دریافت گواهی امضای الکترونیکی است. برای این کار ابتدا باید وارد سایت gica.ir شوید و روی گزینه «درخواست صدور گواهی امضای الکترونیک» کلیک کنید. بعد از تکمیل مراحل ثبت نام و احراز هویت، یک کد رهگیری به شما داده می‌شود. بعد از دریافت کد رهگیری باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و توکن حاوی امضای الکترونیک را از آن‌ها دریافت کنید.

یکی از مزیت‌هایی که مودیان مالیاتی بعد از ثبت نام در سامانه مودیان می‌توانند از آن بهره ببرند، امکان مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی است. بعد از تکمیل ثبت نام با ورود به نشانی my.tax.gov.ir می‌توان نسبت به ثبت درخواست «استعلام بدهی مالیاتی» و مشاهده همه سوابق مالیاتی اقدام کرد.


مرحله سوم: دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از طریق ورود به کارپوشه سامانه مودیان


شناسه یکتای مالیاتی یک کد 6 رقمی منحصربه‌فرد است که به هر حافظه مالیاتی اختصاص داده می‌شود. هر صورتحساب الکترونیکی پس از صدور باید شماره منحصربه‌فرد مالیاتی داشته باشد و بخشی از ارقام آن را شناسه یکتای مالیاتی تشکیل می‌دهد.

برای دریافت شناسه یکتای مالیاتی باید کلید عمومی (Public Key) را که بعد از دریافت گواهی امضای الکترونیک دریافت کرده‌اید، در قسمت مربوط به «شناسه‌های یکتای حافظه مالیاتی» در کارپوشه سامانه مودیان وارد کنید. بعد از دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی، با در دست داشتن این کد به یکی از شعب دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و توکن سامانه مودیان را دریافت کنید.


مرحله چهارم: دریافت شناسه کالاها و خدمات برای صدور صورتحساب الکترونیکی


آخرین پیش‌نیاز برای ثبت نام سامانه مودیان، دریافت شناسه عمومی کالا و خدمات است. شناسه عمومی کالا و خدمات در واقع یک کد منحصربه‌فرد بوده که به گروه خاصی از کالا یا خدمات تعلق می‌گیرد. برای اخذ شناسه کالا و خدمات، می‌توان از طریق سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی stuffid.tax.gov.ir یا فایل اکسل صادرشده از جانب این سازمان با بیش از 34000 قلم کالا و خدمات اقدام کرد.

اگر شناسه کالا و خدمات شما در فایل ارائه‌شده توسط سازمان امور مالیاتی وجود نداشت، با ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران می‌توانید شناسه کالا و خدمات موردنظر خود را ایجاد کنید. داشتن شناسه یکتا حافظه مالیاتی و شناسه کالا و خدمات برای ارسال صورتحساب الکترونیکی ضروری است.

سامانه جامع تجارت


مرحله پنجم : تکمیل ثبت نام در سامانه مودیان


اکنون که همه پیش‌نیازهای لازم برای ثبت نام سامانه مودیان را فراهم کرده‌اید، به‌راحتی می‌توانید ثبت نام خود را نهایی کنید. برای این کار کافی است وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir شوید و روی دکمه ثبت نام کلیک کنید. با وارد کردن کد ملی (برای اشخاص حقیقی) و شناسه ملی (برای اشخاص حقوقی) و کد تصویر امنیتی، می‌توانید وارد درگاه شوید.

در آخرین اقدام برای ثبت نام سامانه مودیان، بعد از ورود به درگاه روی گزینه «عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه» کلیک کنید. در ادامه نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه مودیان به شماره همراه شما ارسال می‌شود. شماره همراه اعلامی توسط مودی باید به نام او باشد؛ در غیر این صورت ثبت نام انجام نمی‌شود. با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور موقت ارسال‌شده توسط سازمان امور مالیاتی در آدرس tp.tax.gov.ir، وارد کارپوشه سامانه مودیان می‌شوید. اگر وارد کارپوشه سامانه مودیان شدید و پرونده خود را مشاهده نکردید، این به آن معنی بوده که ثبت نام مالیاتی یا ثبت نام ارزش افزوده شما در سامانه نهایی نشده است.


چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند


اکنون که با مراحل ثبت نام سامانه مودیان آشنا شدید، احتمالا این سوال برای شما پیش آمده است که چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟ در پاسخ به این سوال به بند ج ماده 1 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان اشاره می‌کنیم. طبق این قانون «کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل‌های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366/12/3 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول قانون سامانه مودیان هستند.»

بر همین اساس، در پاسخ به سوال «چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟» باید به دو گروه از مودیان مالیاتی اشاره کنیم:

  • کلیه اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل صنفی و غیرصنفی

  • کلیه اشخاص حقوقی؛ اعم از شرکت‌های تجاری و اشخاص حقوقی غیرتجاری

کلیه این افراد بعد از فراخوان سامانه مودیان باید نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام کنند. در ادامه زمان ثبت نام در سامانه مودیان را بررسی می‌کنیم.

بررسی آخرین زمان ثبت نام در سامانه مودیان


زمان ثبت نام در سامانه مودیان برای گروه‌های مختلف شرکت‌ها متفاوت است. بااین‌حال کلیه اشخاص مشمول قانون می‌توانند با فراخوان سامانه مودیان به صورت داوطلبانه نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنند. آخرین مهلت ثبت نام سامانه مودیان برای اشخاص مشمول این قانون تا تاریخ 1402/10/01 (اول دی‌ماه سال 1402) اعلام شده است. گروه‌های شغلی مختلف بعد از ثبت نام در سامانه با در نظر گرفتن مهلت ثبت فاکتور در سامانه مودیان، باید نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی در این سامانه اقدام کنند.

مالیات


سخن آخر


در این مقاله مراحل ثبت نام سامانه مودیان را بررسی کردیم. یکی از دغدغه‌های اصلی مودیان مالیاتی بعد از ثبت نام در این سامانه، نحوه ارسال صورتحساب الکترونیکی است.از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید ممنونیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو