بقعه بابا کوهی یکی از جاذبه های گردشگری شیراز به شمار می رود

منبع: همگردی

2

1402/10/20

18:09


ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر گشته و گزارشات منتشر شده، بقعه بابا کوهی یکی از جاذبه های گردشگری شیراز به شمار می رود.

شیخ ابوعبدالله بن عبیدالله شیرازی مشهور به بابا کوهی است که لقب بابا را به دلیل سالک بودنش گرفته است. وی در سال 337 هجری قمری متولد شد و در سال 442 هجری قمری درگذشت. ابن باکویه شیرازی در جوانی به کسب دانش پرداخت، با علمای زمان خود از جمله شیخ ابوسعید ابوالخیر و خواجه عبدالله انصاری ملاقات داشت و از محضر آنها کسب دانش کرد. جامی شاعر قرن نهم نیز در نفحات الانس بسیار از بابا کوهی یاد کرده و او را بزرگترین شاعر زمان خود دانسته است.

این بقعه متعلق به شیخ ابوعبدالله محمد بن عبدالله شیرازی معروف به ابن باکویه و مشهور به بابا کوهی (337-442ه.ق) عارف شیرازی است. در وسط کوه صبوی غاری است که در جلو آن ایوانی با سنگ و گچ ساخته شده است. چند اتاق سنگی و گچی و چند درخت و باغچه سرسبز نیز در اطراف ایوان وجود دارد. در این ایوان قطعه سنگی وجود داشته که شیروانی بر روی آن عباراتی نگاشته و در پایان تاریخ 1235 را ذکر کرده است.

بقعه بابا کوهی یکی از جاذبه های گردشگری شیراز به شمار می رود

در کنار این ایوان، چشمه آبی نیز قرار دارد که به حوضی وارد می شود. بالاتر از چشمه و اتاق ها، اتاقی است که مقبره بابا کوهی در آن واقع شده است. در سال 1257هجری قمری مؤید الدوله طهماسب میرزا، حاکم فارس اتاق و گنبدی در این محل بنا کرد. بر سنگ قبر بابا کوهی عباراتی نگاشته شده و در پایان نیز تاریخ 1001 ه.ق ذکر شده است.

این سنگ قبر توسط فرهاد میرزا معتمد الدوله، حاکم فارس بر روی قبر وی نصب شده است. بالاتر از مقبره بابا کوهی مقبره کوچک علی قرار گرفته است. بقعه بابا کوهی در سالهای اخیر توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس بازسازی شده است. این بقعه در تاریخ 1379/12/25 با شماره 3285 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مقبره بابا کوهی اکنون تبدیل به گردشگاه زیبایی شده است که به عنوان یکی از پارکهای شیراز با نام پارک کوهستانی بابا کوهی نیز شناخته می شود. این مجموعه دارای چشمه آب و چندین اتاق است. به نظر می رسد اتاق ها و گنبد مربوط به دوره قاجار و از آثار مویدالدوله طهماسب میرزا، نوه فتحعلی شاه و حاکم فارس است و در سال 1275 هجری قمری ساخته و بعدها مرمت شده است.

آرامگاه بابا کوهی را در هر ساعت از روز می توانید ببینید و بازدید از آن رایگان است. بهترین زمان بازدید از مقبره و گردشگاه بابا کوهی فصل بهار است، چراکه با وجود هوایی مطلوب و دلپذیر، صعود از کوه تجربه ای لذت بخش تر خواهد بود. همچنین روزهای تعطیل و جمعه ها صبح و عصر محبوب ترین زمان های بازدید از این مجموعه است. البته باید شلوغی را در چنین روزهایی در نظر داشته باشید.

بقعه بابا کوهی یکی از جاذبه های گردشگری شیراز به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو