کاوش و لایروبی آبراهه های تخت جمشید ادامه خواهد داشت

منبع: همگردی

2

1402/10/23

12:07


ایلنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، کاوش و لایروبی آبراهه های تخت جمشید ادامه خواهد داشت.

علیرضا عسگری چاوردی (مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید) با اشاره به برنامه هایی که برای بخش های پژوهشی، حفاظتی و مرمتی و کاوش در تخت جمشید دارد، گفت: پژوهش ها در تخت جمشید برای توسعه پایدار میراث فرهنگی انجام می شود. افق چشم انداز پژوهش ها به دلیل اهمیت آن در تیم های ترکیبی به صورت میان رشته ای انجام می شود.

او ادامه داد: در حال حاضر پروژه های مرمتی با رویکرد حفاظتی در نقش رستم و در تخت جمشید در حال انجام است و اولویت برنامه های حفاظتی بر مبنای طرح حفاظت است. مهمترین اقدام حفاظتی و مرمتی در دست اقدام، پروژه حفاظت و مرمت پیروزی شاپور یکم بر والرین امپراطوری روم در نقش رستم است که این پروژه در بهمن به پایان می رسد و برای نوروز این نقش ارزشمند برای بازدید کنندگان بازگشایی می شود.

عسگری چاوردی درخصوص کاوش در آبراهه های تخت جمشید و یافته های آن که خبرساز شده و درجه اهمیت کاوش در این بخش و اینکه چند فصل ادامه خواهد داشت، گفت: کاوش آبراهه ها از حدود هشتاد سال پیش تا به امروز همواره انجام میشده و این کاوش ها که بخش اعظم آن لایروبی هست، یک برنامه مداوم است. هدف از کاوش در آبراهه ها، اساسا حفاظت از تختگاه است که انتقال آب را از تختگاه به بیرون هدایت می کند. اما به دلیل اهمیت تخت جمشید این لایروبی در چارچوب یک کاوش علمی و روشمند انجام می شود.

او همچنین با اشاره به وضعیت موزه تخت جمشید درباره شرایط مخزن گفت: برنامه طرح توسعه موزه تخت جمشید با همکاری اداره کل موزه های ستاد وزارت در حال تهیه است و هدف این است که تمام اشیاء و آثار مربوطه به تخت جمشید در این موزه به نمایش گذاشته شود.

کاوش و لایروبی آبراهه های تخت جمشید ادامه خواهد داشت

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید درباره برنامه هایی که برای آماده سازی تخت جمشید برای نوروز و حضور بازدید کنندگان در دستور کار است، گفت: برنامه پویش و ساماندهی این محوطه میراث جهانی آغاز شده است و تمام گروه های کارشناسی و کارگران فنی در حال حاضر برای تمهید نوروز در حال ساماندهی محوطه های تخت جمشید و نقش رستم هستند. برنامه های نوروز به دلیل همزمانی ماه مبارک رمضان و ثبت میراث معنوی افطار در میراث جهانی در حقیقت تقارن دو میراث معنوی بزرگ در پیوند هویتی و اعتقادی جامعه ایران اسلامی را رقم زده است.

به همین جهت برنامه های نوروز امسال با رویکرد میراث معنوی نوروز و جشن افطار جهانی جنبه های فرهنگی و آئینی گسترده تری نسبت به سالهای گذشته خواهد داشت. تمرکز زمان اجرای برنامه های فرهنگی نوروز امسال در زمان عصر و غروب خواهد بود تا هنرمندان و گروه های فرهنگی بتوانند به نحو شایسته ای برنامه های خود را اجرا نمایند.

او در پاسخ به این سئوال که آیا برنامه ای برای حضور مرمتگران بدون مرز و ایتالیایی ها به منظور ادامه مرمت تخت جمشید در نظر گرفته شده یا خیر گفت: تداوم همکاری با گروه مرمتگران بدون مرز به توسعه پایدار میراث فرهنگی تخت جمشید کمک خواهد کرد. این اثر میراث جهانی یک مجموعه ثبت شده در مقیاس دانش بشری است به همین دلیل پژوهش های باستان شناسی و حفاظت و مرمت آن در سطح بین المللی انجام می شود.

عسگری چاوردی درخصصوص وضعیت مواد و مصالح مورد نیاز مرمت تخت جمشید اذعان داشت: در حال حاضر مواد و مصالح مرمتی در تخت جمشید پس از 10 سال همکاری با گروه مرمتگران بدون مرز ایتالیا و همکاری دانشگاه بولونیا و موسسه ایزمئو در تخت جمشید فراهم شده است و از آنجا که رویکرد حفاظت است، عمده فعالیت های بر پایش و استحکام بخشی بناها متمرکز شده است.

او با اشاره به وضعیت بخش های وابسته به مجموعه و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: مهمترین محوطه های وابسته به بزرن جنوبی، نقش رستم، شهر استخر و مجموعه فیروزی با تمرکز بر تل آجری است که پس از مطالعه 15 ساله مشترک فعالیت های باستان شناسی دو دانشگاه شیراز و دانشگاه بولونیا به این نتیجه جامع رسیدیم که اساسا باید شهر پارسه را مد نظر قرار دهیم و برنامه جامع شهر پارسه را در چشم انداز بلند مدت برای توسعه پایدار میراث فرهنگی و گردشگری لحاظ کنیم.

کاوش و لایروبی آبراهه های تخت جمشید ادامه خواهد داشت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو