لاکچری ترین زندان های سراسر جهان (+ 10 زندان)

لاکچری ترین زندان های سراسر جهان (+ 10 زندان)


منبع: تالاب

3

1402/10/23

18:33


برخی از زندان‌هایي سراسر دنیا هستند کـه رنگ و بویی از زندان ندارند و برخی […]

لاکچری ترین زندان های سراسر جهان (+ 10 زندان)

برخی از زندان‌هایي سراسر دنیا هستند کـه رنگ و بویی از زندان ندارند و برخی از مجرمین و زندانیان شاید زندگی راحت‌تر و لوکسی را هم دراین زندان‌هاي‌ مجلل بـه دست بیاورند. تغییر و توسعه پیدا کردن زندان‌ها در قرن جدید امری کاملا طبیعی‌ اسـت.  دراین قسمت از مجله تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از لوکس ترین زندان هاي‌ سراسر دنیا را منتشر کرده ایم کـه قول میدهیم شـما با خواندن این مطلب بسیار متعجب خواهید شد.

 

لوکس ترین زندان های دنیا

تاریخ مجازات انسان‌هاي‌ خطاکار حدودا 1750 سال پیش از میلاد مسیح در شهر بابل مطرح شد ودر همین راستا اولین زندان کـه قدمتی بالغ بر 2600 سال دارد نیز در امپراطوری رومیان ساخته شده اسـت. البته با گذر زمان علاوه بر اضافه شدن زندان‌هاي‌ بیشتر در کشور های مختلف، نوع کاربری ان نیز تغییر پیدا کرد.

 

برخی از ان‌ها با بدترین غذاها و شدیدترین مجازات، کاری می کردند کـه زندانی‌ها آرزوی مرگ کنند و برخی دیگر با رفتاری ملایمت‌آمیز تنها آزادی زندانیان را میگرفتند. این امری کاملا طبیعی‌ست کـه تغییر و توسعه پیدا کردن زندان‌ها در قرن جدید هم وجود داشته اسـت. 

 


مطالب مشابه: زندانی که شبیه هتل 5 ستاره است + تصاویر


 

10. زندان آرانخوز، در کشور اسپانیا

زندان آرانخوز، در کشور اسپانیا

زندان آرانخوز در مادرید اولین زندان در نوع خود اسـت، زندانی کـه برای دور هم نگه داشتن خانواده ها طراحی شده اسـت. گفته میشود این زندان تنها زندانی اسـت کـه سلول هایي مخصوص خانواده ها دارد و کودکان نوپا می‌توانند در ان بـه مهد کودک بروند و بازی کنند ودر عین حال با پدر و مادر قاتل و قاچاقچی مواد مخدر خود در داخل زندان بمانند.

 

واحدهای بزرگ کـه «سلول هاي‌ پنج ستاره» نامیده میشوند، دارای تختخواب هاي‌ بچگانه و تصاویر شخصیت هاي‌ دیزنی روی دیوارها هستند. در بیرون حتی یک زمین بازی و شهربازی برای بچه ها وجوددارد. هدف از طراحی این زندان این اسـت کـه کودکان با والدین مجرم خود ارتباط برقرار کنند در شرایطی کـه آن قدر خردسال هستند کـه واقعیت حبس را بـه طور کامل درک نکنند، و زندانیانی کـه بـه دنبال بازپروری هستند مهارت هاي‌ فرزندپروری را بیاموزند.

 

9. زندان لئوبن، در کشور اتریش

زندان لئوبن، در کشور اتریش

زندان لئوبن کـه دربخش کوهستانی اتریش واقع شده اسـت، بارها در زمره بهترین زندان هاي‌ جهان قرار گرفته و اغلب با یک هتل پنج ستاره مقایسه میشود. این زندان با بقیه زندان ها متفاوت اسـت زیرا برای تنها 205 مجرم غیرخشن طراحی شده اسـت.

 

هر مجرم زندانی شده، «سلول» خاص خودرا بـه همراه یک حمام، آشپزخانه، تلویزیون و پنجره اي با ابعاد کامل برای دیدن مناظر دیدنی در اختیار دارد. دربخش تفریحی خارج از سلول، زندانیان می‌توانند بسکتبال بازی کنند، در باشگاه فضای باز تمرین کنند یا در مرکز آب درمانی خوش بگذرانند. دیگران میتوانند بـه اسانی و بدون مانعی در داخل زندان قدم بزنند و آزادانه معاشرت کنند.

 

8. زندان اوتاگو، در کشور نیوزیلند

زندان اوتاگو، در کشور نیوزیلند

مرکز اصلاح و تربیت اوتاگو در میلتون، نیوزیلند درسال 2007 برای زندانیان مرد با امنیت پایین تا متوسط افتتاح شد. این زندان توسط حصاری با امنیت بالا احاطه شده اسـت، اما در داخل ان فضای زیادی برای ورزش و اختلاط زندانیان وجوددارد. یک ساختمان جداگانه برای اقامت زندانیان مورد استفاده قرار می‌گیرد کـه گفته می‌شود اتاق هاي‌ بسیار اسانی دارد.

 

اما جایی کـه اوتاگو واقعا متمایز میشود، رویکرد ان بـه بازپروری و فراهم کردن مهارت هایي برای محکومان اسـت کـه میتوانند پس از آزادی از ان ها استفاده کنند. از جمله آموزش هاي‌ ارائه شده می‌توان بـه مهارت هاي‌ نجاری، مهمان نوازی و حتی مهندسی اشاره کرد.

 

7. زندان اچ ام پی ادیول، در کشور اسکاتلند

زندان اچ ام پی ادیول، در کشور اسکاتلند

زندان HMP Addiewell نیز بر روی ایجاد مهارت هاي‌ تولیدی برای 700 زندانی خود تمرکز دارد و هدف ان این اسـت کـه هر زندانی کـه از این مرکز خارج شود چیزی یاد گرفته باشد تا بـه موفقیت ان ها در خارج از زندان کمک کند.

 

ادیول بـه عنوان «زندان یادگیری» طراحی شده اسـت کـه در ان از محکومان خواسته می‌شود بـه رفتار مجرمانه خود و «شرایطی کـه منجر بـه زندانی شدن ان ها شد» فکر کرده و راه حلی مناسب برای شروع یک زندگی بدون خلاف پیدا کنند. هدف این زندان، «التیام چشم انداز اشتغال پذیری ان ها» اسـت. هر هفته، زندانیان باید 40 ساعت از انچه کـه مقامات ان را «فعالیت هدفمند» می‌نامند را انجام دهند.

 

6. زندان باستوی، در کشور نروژ

زندان باستوی، در کشور نروژ

زندان باستوی کـه درسال 1982 در جزیره اي متروکه قرار گرفت، دریک فضای یک مایل مربعی محسور شده با درختان کاج ساخته شده اسـت و مناظر خیره کننده اي از اقیانوس دارد. دراین زندان حداکثر 100 قاتل و متجاوز زندگی می‌کنند کـه بـه فعالیت هاي‌ هیجان انگیزی مانند اسب سواری، ماهیگیری، آموزش تنیس و حمام آفتاب دسترسی دارند.

 

محکومین بـه جای سلول، کلبه هایي برای زندگی در زمین هاي‌ کشاورزی خود میگیرند تا کار کنند. سرآشپز باستوی بـه جای نودل هاي‌ قابلمه اي کـه در زندان هاي‌ انگلیسی یافت می‌شود، چیزهایی مانند «ماهی با سس سفید، با میگو» و همچنین «کنسرو مرغ تا ماهی آزاد» را برای زندانیان سرو میکند.

 

گفته میشود زندان باستوی باوجود حداقل امنیت و ماهیت ترسناک جنایات زندانیان خود، کمترین نرخ ارتکاب مجدد جرم زندانیان را در اروپا دارد. تنها 20 درصد از محکومان نروژی در عرض دو سال از تاریخ آزادی شان درسال 2010 دوباره بـه زندان افتاده اند و آمار باستوی حتی از 16 نفر هم کم تر اسـت.

 


مطالب مشابه: تنها زندانی که در آن می توان خوشگذرانی کرد + عکس


 

5. زندان سبو، در کشور فیلیپین

زندان سبو، در کشور فیلیپین

زندان محلی و مرکز بازپروری سبو کـه یک زندان 1600 نفری در استان سبو، فیلیپین اسـت، یک زندان فوق امنیتی کـه برای خطرناک ترین قاتلان و متجاوزان فیلیپینی درنظر گرفته شده اسـت. گرچه این زندان قرار بوده کمی بیش از 1500 زندانی را در خود جای دهد، اما درسال 2020 بـه شدت شلوغ بود کـه ترس از گسترش سریع ویروس کرونا در ان را افزایش داد.

 

سبو یکی از زندان هاي‌ متفاوت دراین فهرست اسـت، چرا کـه شرایطش چندان خوشایند نیست. دلیل گنجانده شدن ان دراین فهرست، رویکرد جدید زندان بـه بازپروری زندانیان اسـت کـه یکسری تمرینات تفریحی و خلاقانه را بـه زندانیان ارائه کرده اسـت تا ان ها را مشغول نگه دارد. هر زندانی ملزم بـه شرکت در برنامه آوازخوانی و رقص اسـت و ان ها یکسری نمایشها رابا دریافت دست مزد برای مخاطبان خود اجرا کرده اند.

 

در فوریه 2023؛ گفته شد کـه بـه زندانیان موسوم بـه زندانیان رقصنده گفته شده کـه پس از دو سال وقفه بـه دلیل شیوع کووید 19؛ خودرا برای بازگشت بـه این نمایشها آماده کنند. برخی از رقص هاي‌ این زندانیان بـه قدری در فیلیپین محبوب شده اند کـه پس از پایان برنامه، تماشاگران برای امضا گرفتن از زندانیان تلاش میکنند.

 

4. زندان هالدن، در کشور نروژ

زندان هالدن، در کشور نروژ

جرم هاي‌ صورت گرفته توسط ساکنان زندان هالدن در تضاد کامل با شهرت ان بـه عنوان یکی از انسانی ترین زندان هاي‌ جهان اسـت. تجاوزگران، قاتلان و پدوفیل ها بخش اعظم ساکنان این زندان را تشکیل می‌دهند، زندانی کـه پس از افتتاح ان درسال 2010 بـه پرچمدار نظام قضایی نروژ تبدیل شد.

 

این سازه مینیمالیستی 138 میلیون دلاری دریک جنگل وسیع قرار دارد کـه بیشتر بـه یک هتل جنگلی شبیه اسـت تا یک زندان فوق امنیتی. هر سلول دارای یک صفحه نمایش تلویزیونی، یک توالت با یک در برای حفظ حریم خصوصی و یک دوش حمام اسـت. همچنین برای زندانیان حوله هاي‌ بزرگ و نرم، یخچال هاي‌ شخصی و پنجره هاي‌ بدون حفاظ درنظر گرفته شده اسـت تا چشم اندازی بدون محدودیت از جنگل خیره کننده بیرون داشته باشند.

 

خارج از بخش هاي‌ خصوصی و راحت زندان، هر قسمت از یک اتاق تفریح جمعی برخوردار اسـت کـه زندانیان می‌توانند در ان بـه تماشای سریال، فیلم و بازی هاي‌ ویدیویی بپردازند. همچنین یک استودیو برای ضبط موسیقی و یک سالن ورزشی پیشرفته نیز دراین زندان وجوددارد و زندانیان میتوانند در کلاس هاي‌ آموزشی برای تقویت مهارت هاي‌ خود شرکت کنند.

 

3. زندان سولنتونا، در کشور سوئد

زندان سولنتونا، در کشور سوئد

همانند هالدن، محکومان در سولنتونا سلول هاي‌ خصوصی خود با تخت هاي‌ راحت و سرویس بهداشتی جداگانه دارند. ان ها همچنین یک سالن ورزشی کاملاً مجهز در اختیار دارند کـه در ان میتوانند تناسب اندام خودرا حفظ کنند. همچنین یک آشپزخانه باز برای پخت غذا، و یک اتاق ساده کـه در ان میتوانند لم دهند و تلویزیون تماشا کنند نیز وجوددارد.

 

این زندان کـه یکیدیگر از زندان هاي‌ فوق امنیتی دراین فهرست اسـت، جایگاه خودرا بـه خاطر ابتکارهای زیست محیطی اش بـه دست آورده اسـت. این زندان بـه خاطر نصب سقف سبز عظیم 1100 متر مربعی گیاهان و چمن، برنده جایزه پروژه هاي‌ عمومی BREEAM 2019 شد.

 

سارا جاگرمو، از مدیران این طرح، گفته اسـت کـه این فضای سبز «از سقف در برابر تابش [خورشیدی]؛ بارش باران و تغییرات دمایی محافظت می‌کند» و بـه «تسهیل جریان آب هاي‌ سطحی بـه داخل ملک کمک میکند، در حالی کـه گرده افشانی… برای حشرات را نیز ممکن می سازد».

 

ان ها همچنین یک سیستم تهویه مطبوع و یک اتاق خاص را طراحی کرده اند کـه در ان میتوان چندین دسته مختلف زباله را گرد آوری کرد. شیشه عایق اطراف کل سازه نیز بـه تنظیم دمای داخل زندان کمک می‌کند.

 

2. زندان جی وی اَی فوهلسبوتل، در کشور آلمان

زندان جی وی اَی فوهلسبوتل، در کشور آلمان

زندان فوهلسبوتل هامبورگ کـه در واقع دریک اردوگاه کار اجباری سابق نازی ها قرار دارد، از انچه کـه ممکن اسـت تاریخش نشان دهد، لوکس تر اسـت. سلول هاي‌ لوکس و بزرگ، ماشین هاي‌ لباس شویی و کف هاي‌ بدون لکه، همگی در معرض زندانیانی قراردارند کـه دوران محکومیت طولانی خودرا سپری میکنند.

 

این مرکز در گذشته بـه خاطر رویکردش در مجازات زندانیان مورد انتقاد قرار گرفته بود، اما زندانیان از کیوسک هاي‌ تلفن کـه می‌توانند هنگام صحبت با اعضای خانواده در خلوت استفاده کنند، سپاسگزار هستند.

 

1. زندان چمپ-دولون، در کشور سوییس

زندان چمپ-دولون، در کشور سوییس

زندان فوق امنیتی چمپ – دولون درسال 1977 ساخته شد تا تنها 200 زندانی را در خود جای دهد و از آنجا کـه 60 درصد زندانیان ان در انتظار محاکمه بودند، این زندان بـه شدت شلوغ شد. پیش از تزریق 32 میلیون دلار پول نقد درسال 2011 برای توسعه و نوسازی، سلول هاي‌ این زندان کاملاً پر شده بودند و بیماری‌ها بـه اسانی در بین جمعیت زندان پخش میشدند. شورش ها نیز بـه طور معمول رخ می داد.

 

با این سرمایه گذاری، مقامات این زندان را بازسازی کردند و زندانیان اکنون دارای سلول هاي‌ سه برابر وسعت قبلی با حمام هاي‌ خصوصی هستند. همچنین یک بازسازی بزرگ در فضای باز زندان صورت گرفته اسـت و فعالیت هاي‌ زیادی برای سرگرم کردن زندانیان درنظر گرفته شده اسـت. برخی می‌گویند اینکار باعث میشود زندانیان احساس کنند بـه جای وقت گذرانی و گذراندن دوران حبس، در خوابگاه دانشجویی زندگی می‌کنند.

 


مطالب مشابه: تصاویری جالب از زندان نوجوانان در آمریکا


 

در پایان

تعداد انگشت شماری از مکان هایي در سراسر جهان وجود دارند کـه در ان ها قاتلان و متجاوزان در زندان هایي زندگی می‌کنند کـه بـه هتل هاي‌ لاکچری و استراحتگاه هاي‌ دوران تعطیلات شبیه هستند. در برخی از زندان ها، رفاه و بازپروری مجرمان و قاتلان مهم تر از مجازات اسـت، با این کـه زندانیان مرتکب قتل و جرمی شده اند. ما دراین قسمت از مجله تالاب این فهرست جالب را منتشر کرده ایم کـه شـما را متعجب کنیم از شگفتی هاي‌ دنیا.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو