آیا پروژه هارپ باعث زلزله میشود یا خیر؟

آیا پروژه هارپ باعث زلزله میشود یا خیر؟


منبع: تالاب

1

1402/10/24

14:27


بررسی تخصصی پروژه هارپ و نقش آن در ایجاد زلزله های اخیر ایران نظریات توطئه […]

آیا پروژه هارپ باعث زلزله میشود یا خیر؟

بررسی تخصصی پروژه هارپ و نقش آن در ایجاد زلزله های اخیر ایران

نظریات توطئه زیادی درباره هارپ اینروزها مطرح اسـت از انتشار پرتوهای مرگ تا ایجاد زلزله‌های‌ پی در پی، نظارت شرایط آب و هوایی زمین وهمچنین بازرسی ذهن انسان! برای نخستین بار هوگو چاوز رييس جمهوري پیشین ونزوئلا كه يكي از منتقدان سرسخت آمريكا بود، واشنگتن را متهم بـه كارگيري سلاح هارپ و ايجاد زلزله مرگبار هاييتي كرد .

 

هارپ چیست؟

هارپ چیست؟

هارپ پروژه‌ای علمی اسـت و از طریق ان دانشمندان با ایجاد تغییراتی در یونوسفر کـه دورترین و ناشناخته‌ترین بخش جو زمین اسـت امکان مطالعه در مورد ان را پیدا کرده و ان را بـه صورت یک آزمایشگاه طبیعی درمی‌آورند. هارپ اینکار رابا امواج رادیویی فرکانس بالا کـه توسط رادارهای خود منتشر می کند انجام می دهد.

 

بخشی از این امواج در ارتفاع ۱۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتری از سطح زمین جذب شده و باعث افزایش شتاب الکترون‌ها در ان منطقه ودر نتیجه گرم شدن یونوسفر میشوند. هارپ در دوران جنگ سرد با این هدف راه‌اندازی شد کـه روش‌هایي را برای ارتباط با زیردریایی‌های‌ مجهز بـه سلاح اتمی کشف کند.

 


مطلب مرتبط: هارپ چگونه عمل میکند ؟+ فیلم


 

این زیردریایی‌ها در ان زمان اهمیت استراتژیکی فراوانی داشتند چرا کـه اصل «تضمین نابودی متقابل» در جنگ هسته‌ای را محقق می‌ساختند. اما این پروژه حتی از قبل از ساخت خود با شایعات فراوانی در مورد هدف و کاربردهای ان گره خورده‌اسـت.

 

تئوری‌های‌ توطئه گوناگونی در مورد ان مطرح شده و از انتشار پرتوهای مرگ تا نظارت ذهن بـه ان نسبت داده شده‌اسـت. تکمیل هارپ حدود دو دهه طول کشیده و ۲۵۰ میلیون دلار هزینه‌های‌ ساخت و عملیاتی ان بوده‌اسـت.

هارپ باعث زلزله

آیا شایعاتی که درمورد هارپ نقل شده است صحیح است یا خیر؟

تئوری‌های‌ توطئه گوناگونی در مورد هارپ مطرح شده اسـت؛ از انتشار پرتوهای مرگ تا نظارت ذهن و ایجاد وقوع زمین لرزه‌های‌ متعدد در مناطق مختلف جهان، تا بازرسی آب و هوا، ده‌ها ادعای مختلف در مورد پروژه هارپ عنوان شده اسـت.

 

مشهور ترین این نظریات توطئه از طرف گزارش روزنامه پراودا در روسیه و نیز هوگو چاوز درسال ۲۰۱۰ مطرح شد کـه مدعی شده بود آمریکا با این تاسیسات زلزله هائیتی را خلق کرد.تالاب گزارش یک وب‌سایت ونزوئلایی را بـه نقل از منبعی روسی با عنوان ناوگان شمالی روسیه بـه عنوان یک گزارش تایید نشده نقل کرد کـه نیروی دریایی آمریکا قصد داشته با استفاده از پروژه هارپ زلزله‌ای را در ایران ایجاد کند کـه «اشتباهاً هائیتی مورد اصابت امواج زلزله‌ساز ان قرار گرفت.

زمین لرزه

دراین گزارش بـه تئوری‌های‌ توطئه متعدد دیگری کـه در مورد هارپ مطرح شده از جمله ارتباط ان با زلزله سیچوان در چین و زلزله ۶٫۵ ریشتری کالیفرنیا اشاره کرده بود.مشابهاً؛ برخی نیز مدعیند کـه توفان کاترینا توسط تاسیسات مشابه روس‌ها ساخته شده تا بـه آمریکا ضرر بزند.

 

حتی پیش از آغاز ساخت هارپ بحث‌هایي در مورد این‌که چنین تاسیساتی برای چه منظور ساخته و استفاده خواهد شد درگرفت. تد استیونس سناتور وقت آلاسکا دریک کنفرانس خبری درسال ۱۹۹۰ گفت کـه با این تاسیسات انرژی شفق شمالی بـه زمین آورده می شود و مشکل کمبود انرژی زمین حل خواهد شد کـه ادعای او با موجی از تمسخر همراه شد.

 

پسر یک نماینده دیگر آلاسکا هم گفت کـه هارپ در واقع یک سیستم دفاع موشکی اسـت. بـه گفته نیکلاس پاپادولوس از موسسان هارپ، این اشتباهات بـه این دلیل بود کـه یکی از مشاوران شرکت سازنده هارپ قابلیت‌های‌ احتمالی بسیار عجیبی را در مورد این اختراع بـه ثبت رسانده بود.

 

برای مثال این‌که از تکنولوژی مشابه هارپ میتوان بـه عنوان یک سپر دفاعی برای تبدیل گاز طبیعی بـه میکروویو استفاده کرد کـه می توانند موشک‌های‌ شوروی را سرنگون کنند. بـه گفته پاپادوپولوس این ادعا حتی در گروه مشورتی دفاعی جیسون مورد بررسی قرار گرفت ودر نهایت بـه عنوان «چرندیات» کنار گذاشته شد.

ایجاد زلزله توسط هارپ

هارپ و ایجاد زلزله

تالاب هم با انتشار یک گزارش تایید نشده و بـه نقل از یک منبع خبری روسی عنوان کرد کـه نیروی دریایی ایالات متحده با استفاده از فناوری جنگ ستارگان خود، قصد ایجاد زلزه ای در ایران داشته کـه اشتباها هاییتی را هدف قرار داده اسـت.برخی تئوری های‌ توطئه، هارپ را در ایجاد زمین لرزه سیچوان چین و کالیفرنیای آمریکا نیز مقصر دانسته‌اند.

 

برژینسکی مشاور امنیت ملی ایالات متحده در دولت جیمی کارتر ؛ هارپ را بـه عنوان سلاحی علیه کشور های غیر متحد با واشنگتن معرفی کرده و مدعی اسـت : تکنولوژی، روش‌هایي را در اختیار کشور های بزرگ و قدرتمند جهان قرار می دهد تا بـه کمک ان بتوانند جنگ‌هایي سریع و غافلگیرکننده راه بیندازند.

 

جالب اینجاست کـه نه تنها انگشت اتهام در ایجاد زلزله بـه سوی پروژه هارپ نشانه رفته، بلکه بعضی حتی ان را در تغییرات آب و هوایی جهان نیز مقصر می دانند!برخي از كارشناسان بر اين باورند كه پروژه هارپ درصورت تكميل شدن مي تواند تاثيراتي را در ايجاد زلزله در مناطق دلخواه داشته باشد

پروژه هارپ

مهران فاطمی استادیار گروه جغرافیا دانشگاه یزد ،با اشاره بـه تعداد زمین لرزه های‌ بالای ۳ ریشتردر بازه زمانی 1376 تا 1387 در ایران «این اطلاعات از وبسایت«پژوهشگاه زلزله شناسی ایران» گرفته شده اسـت» معتقد اسـت کـه تعداد زمین لرزه ها در ایران بعد از سال 1377 «1998» یعنی سالی کـه پروژه هارپ تکمیل شد ؛ ۴/٢٠۶ درصد افزایش پیدا کرده اسـت.

 

فاطمی مدعی اسـت در آلاسکا، کـه مجموعه ي هارپ در ان واقع اسـت افزایش بسیار غیر طبیعی را درسال ١٣٨١ مشاهده می‌کنیم کـه تعداد زمین لرزه ها بـه یک‌باره چهار برابر سال های‌ قبل می شود. این تغییر ناگهانی شاید بـه دلیل آزمایشات تحقیقاتی مسئولین هارپ دراین ایالت باشد.

«پژوهشگاه زلزله شناسی ایران»

بـه گفته فاطمی ارتعاشات رادیویی هارپ باعث سرخ شدن لایه یونوسفر شده و این لایه را بـه نوسان در می آورد و موجب ایجاد صدا با فرکانس های‌ کوتاه از ١ تا ٢٠ هرتز می شوند کـه فرکانس «ELF/ULF» نام دارند. این فرکانس ها پس از نفوذ بـه زمین، زلزله ایجاد می کنند. و با توجه بـه ازدیاد درصد زلزله در سطح ایران کـه متجاوز بـه ۴/٢٠۶ % بوده اسـت میتوان بـه وجود تاثیرات دیگری در ایجاد زلزله های‌ مصنوعی پی برد، خصوصا آنکه این ازدیاد پس از آغاز فعالیت های‌ هارپ واقع شده اند.

 

باوجود گزارش های متعدد درباره پروژه هارپ و استفاده از ان بـه عنوان يك سلاح ؛ كم نيستند كساني چون ” جسي ونتورا ” كه پروژه هارپ و خبرسازي درباره ان را در قالب ” تئوري توطئه ” تحليل مي كنند و معتقدند كه استفاده از هارپ بـه عنوان يك سلاح ؛ تنها ساخته و پرداخته ذهن های بـه شدت تخيلي و ضد آمريكايي اسـت .

 

پزشک ناصر حافظی مقدس، زمین شناس، مهندس زلزله شناسی و استاد دانشگاه در گفتگو با کیهان درباره پدیده هارپ میگوید: منشأ شایعاتی کـه درخصوص ارتباط زلزله با پروژه هارپ وجوددارد شاید از این طریق میباشد کـه زلزله‌های‌ بزرگ همراه با تغییرات وسیع در اتمسفر بالای منطقه کانونی می‌باشند و اغتشاشاتی را در کره یونسفر ایجاد می کنند. تلاش‌هایي جهت استفاده از این پدیده برای پیشبینی زلزله نیز در حال انجام اسـت. اما این‌که با هدایت امواج الکترومغناطیس بتوان دریک منطقه زلزله ایجاد نمود توجیه علمی ندارد.

 

پزشک مهدی زارع، استاد زلزله‌شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌ المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در مصاحبه با ایسنا، دراین رابطه میگوید: لرزه‌های‌ ناشی از انفجار با زلزله‌های‌ ناشی از جنبش در گسل‌های‌ فعال قابل جداسازی هستند؛ از این رو در کل کره زمین امکان پنهان‌کاری برای هیچ کشوری وجود ندارد.

 


مطلب مرتبط: آشنایی با زلزله های بسیار مخرب در ایران و جهان


 

هارپ و ایجاد زلزله

استاد زلزله‌شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌ المللی زلزله شناسی و مهندسی در خصوص ارتباط هارپ با رخدادهای لرزه‌ای، معتقد اسـت : این‌که بتوان با این فناوری هارپ یا انفجار یا تحریک، زلزله‌های‌ مهمی مانند زلزله بم 5 دی ماه 1382 یا زلزله سراوان در 27 فروردین 92 ایجاد کرد، جواب منفی اسـت؛ چون مثلاً ژرفای زلزله بم در 8 کیلومتری بوده و زلزله سراوان در ژرفای 63 کیلومتری رخ داده اسـت.

 

او معتقد اسـت : هیچ بشری در هیچ جا حتی با فناوری هارپ نتوانسته پدیده‌ای طبیعی دراین ژرفا را تحریک کند یا بر ان اثر بگذارد.اثر بشر از طریق هارپ یا فناوری‌های‌ دیگر طبق معمول بر پدیده‌هایي اسـت کـه در سطح زمین یا نزدیک ان رخ می دهند، بنابر این اغراق دراین مساله بـه شبه علم و طرح مسائل غیر علمی و باورهای غیر واقع‌بینانه می‌انجامد.

 

زارعی مدعی اسـت : پدیده‌ای مانند زلزله‌ از نظر اندازه و مکانیسم امروزه توسط ده‌ها، صد و گاه هزاران ایستگاه لرزه‌نگاری در جهان ثبت و رصد میشود و این طور نیست کـه کسی بتواند با نظریه‌های‌ خیالی آن ها را توضیح دهد.

 

و معتقد اسـت : بـه نظر میرسد با استفاده از فناوری «هارپ» بتوان زلزله‌های‌ کوچک و سطحی را در سطح زمین تحریک کرد. بنابر این انتظار تحریک رخداد زمین‌لرزه‌ای تا بزرگای حدود 3 را چه بسا بتوان از این فناوری داشت.

آیا هارپ یک نوع جنگ سرد است

آیا هارپ یک نوع جنگ سرد است؟

سناریوهای عجیب هارپ در دوران جنگ سرد با این هدف راه‌اندازی شد کـه روش‌هایي را برای ارتباط با زیردریاییهای مجهز بـه سلاح اتمی کشف کند. این زیردریایی‌ها در ان زمان اهمیت استراتژیکی فراوانی داشتند. آن ها با رفتن بـه زیر آب، خودرا از شناسایی مخفی می کردند اما با اینکار امکان ارتباط با انها کم میشد. یکی از راه حل‌هایي کـه برای این مشکل پیشنهاد شد استفاده از الکتروجت‌ها بود. یعنی انتشار ذرات باردار در یونوسفر مانند یک آنتن واقعی عمل کرده و امکان فرستادن پیام بـه زیردریایی‌ها را فراهم میکند.

 

با فروپاشی شوروی اهمیت ارتباط با زیردریایی‌ها کاهش یافت و حامیان تأسیس هارپ کاربردهای دیگری را برای این پروژه مطرح کردند تا توجیهی برای ادامه ساخت ان باشد. برای مثال پیشنهاد شد در مورد قابلیت امواج برای نقشه‌نگاری سنگرهای زیرزمینی دشمن هم چون سنگرهایی کـه کره شمالی از ان استفاده می کند، مطالعه شود.

 

هارپ

درسال ۲۰۰۲ نیز پیشنهاد شد تا در مورد امکان استفاده از تأسیسات هارپ برای مقابله با تأثیرات منفی یک انفجار اتمی در ارتفاع بالای جو زمین مطالعه شود. چنین انفجاری با آزاد کردن الکترون‌های‌ با انرژی بالا ماهواره‌های‌ نزدیک بـه زمین را در خطر قرار خواهد داد. یک سناریوی عجیب این اسـت کـه اگر کره شمالی در جریان یک بلبشوی نظامی اقدام بـه شلیک موشکی با کلاهک اتمی کند کـه در ۱۲۰ کیلومتری زمین منفجر شود.

 

دراین صورت اتمسفر پر از الکترون‌های‌ قاتلی می شود کـه در طول چند روز سیستم الکترونیکی تمام ماهواره‌های‌ نزدیک بـه زمین را از بین میبرند و این بـه معنای خسارتی چند صد میلیارد دلاری اسـت. در چنین حالتی آیا با انتشار امواج رادیویی میتوان این الکترون‌ها را از اتمسفر خارج کرد یا نه.

 

بـه گفته مدیر برنامه هارپ با توجه بـه کمبود داده‌ها دراین حوزه هیچ‌کس نمی تواند با خاطرجمعی بگوید آیا چنین کاری ممکن اسـت یا خیر چون این تئوری جلوتر از مشاهدات عملی اسـت. یک گروه از دانشمندان نیوزیلندی هم در مقاله‌ای درسال ۲۰۰۶ نوشتند کـه هر نوع تلاشی برای از بین بردن آثار رادیواکتیو انفجار اتمی در جو بـه اختلال بیشتر در سیستم‌های‌ ارتباطی و ناوبری منجر می شود. برخی نیز معتقدند مقابله با انفجار اتمی در جو کاری غیرواقعی اسـت.

 

انفجار اتمی

فیلیپ کویل از مدیران سابق آزمایشگاه لایومور و از آزمایش‌کنندگان ارشد سلاح‌ها در دوره بیل کلینتون میگوید: «بـه عقیده من تحقیقات علمی برای فهم بهتر از یونوسفر تلاشی با ارزش اسـت اما کسی نمیداند چه میزان انرژی برای انتقال الکترون‌ها لازم اسـت یا تزریق چنین انرژی عظیمی چه تغییراتی در یونوسفر ایجاد خواهد کرد.»

 

درسال ۲۰۰۲ هم ۹۰ نماینده دومای روسیه تقاضای کرده بودند تا ممنوعیتی برای انجام پروژه‌های‌ ژئوفیزیکی عظیم هم چون هارپ وضع شود چون این برنامه قادر خواهد بود بـه یک سلاح تمام و کمال نظامی تبدیل شود کـه با انتشار حجم عظیمی از امواج رادیویی فرکانس بالا قدرت تأثیرگذاری بر کل کره زمین را دارد.

 

بـه گفته ان‌ها این جهش نظامی از نظر کیفی قابل مقایسه با جهش بشر از سلاح‌های‌ فلزی بـه سلاح‌های‌ آتشین یا سلاح‌های‌ متعارف بـه بمب اتمی خواهد بود. بـه ادعای ان‌ها این برنامه نظامی قادر بـه تخریب ارتباطات رادیویی، و تجهیزات فضاپیماها و راکت‌ها اسـت، احتمال وقوع تصادفات خطرناکی در شبکه‌های‌ الکتریکی و خط لوله‌های‌ نفت و گاز را بالا می برد و میتواند تأثیر منفی بر سلامتی مردم تمام مناطق بگذارد.

 


مطلب مرتبط: علت وقوع زلزله چیست و آیا پیش بینی زلزله ممکن است ؟


 

زلزله طبیعی

نظریه ی مهم کارشناس زلزله شناسی

پزشک محمدعلی رحمانی نیا، زمین شناس، کارشناس زلزله شناسی و استاد دانشگاه نیز در تحلیل موضوع هارپ می گوید: اگر زلزله طبیعی اتفاق بیافتد در لایه یونوسفر اختلالاتی ایجاد می شود و از این اختلالات ایجاد شده در واقع می توان وقوع برخی زلزله‌ها را پیشبینی کرد، از همین موضوع آمریکاییان بحث هارپ را پیش کشیده‌اند ودر واقع با این اقدام میخواهند اذهان عمومی مردم جهان را فریب داده و بـه نفع خود از ان بهره برداری کنند.

 

تا كنون هیچ گونه سند یا مدرک مستدل علمی درباره تاثیرات “هارپ ” و ادعاهای مربوطه در مجامع علمی مطرح و یا منتشر نگردیده اسـت و بيشتر گزارش ها دراين باره در سطح رسانه ها بوده اسـت .

تاثیرات

بـه نظر عده ای از كارشناسان ؛ بحث ايجاد زلزله با استفاده ازهارپ، از اساس منتفي اسـت و از نظر اين عده، هارپ صرفا توانايي اين را دارد كه گرماي بسيار زيادي را در يك گوشه از زمين ايجاد كند و باعث سوختگي پوسته ای از زمين شود. اين گرما البته با زلزله بي ارتباط نيست اما عامل اصلي زلزله نمي تواند باشد و تنها مي تواند ان را تحريك كند .

 

برخی از کارشناسان هم تمامي گفته‌ها در مورد هارپ را يك بزرگنمايي و پروپاگانداي تبليغاتي از طرف خود آمريكا مي‌دانند و معتقدند كه نه هارپ و نه هيچ تكنولوژي بشري ديگري حداقل با توجه بـه محدوديت های دانش كنوني نمي‌تواند چنين قدرتي داشته باشد و كارهايي با اين وسعت انجام دهد. و اين تبليغات را در راستاي ترساندن ديگر ملت ها از آمريكا دانسته و باوري بـه كارايي هارپ در ايجاد خشكسالي، زلزله، توفان و … ندارد.

ریزگردها و آلودگی

و در پایان

آنچه مسلم اسـت پروژه هارپ تنها در شکل یک تئوری علمی اسـت وهنوز مدرک مستدلی برای عملیاتی شدن این پروژه وجود ندارد از سوی دیگر توان این پروژه در ایجاد زلزله، با توجه بـه نظر متخصصین کاملا غیر علمی و رد شده اسـت و اغراق در ان بـه طرح مسائل غیر علمی و باورهای غیر واقع‌بینانه می‌انجامد. اما در ایجاد تغییرات آب و هوایی ،خشکسالی و کم آبی و پدیده نوظهور ریزگردها و آلودگی شدید هوا و … قابل بحث بوده و نیاز بـه بررسی های‌ دقیق تری وجوددارد.

 

بـه گفته ان‌ها این جهش نظامی از نظر کیفی قابل مقایسه با جهش بشر از سلاح‌های‌ فلزی بـه سلاح‌های‌ آتشین یا سلاح‌های‌ متعارف بـه بمب اتمی خواهد بود. بـه ادعای ان‌ها این برنامه نظامی قادر بـه تخریب ارتباطات رادیویی، و تجهیزات فضاپیماها و راکت‌ها اسـت، احتمال وقوع تصادفات خطرناکی در شبکه‌های‌ الکتریکی و خط لوله‌های‌ نفت و گاز را بالا می برد و می تواند تاثیر منفی بر سلامتی مردم تمام مناطق بگذارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو