درمان زخم های عفونی دیگر دشوار نیست

منبع: نبض ما

2

1402/10/25

08:32


زخم های عفونی چگونه درمان می شوند؟

پس از تشخیص زخم عفونی، اولین قدم ضروری در درمان زخم، دبریدمان نامیده می‌شود، روشی که شامل تمیز کردن ناحیه زخم و برداشتن تمام بافت‌های مرده، عفونی و بقایای خارجی که در بستر زخم وجود دارد.

چگونه می توان از عفونت زخم پیشگیری کرد؟

جلوگیری از عفونی شدن زخم ها اولین خط دفاعی است و باید اقدامات اساسی انجام داد. بافت در معرض باید کاملا تمیز شود و با پانسمان مناسب پوشانده شود.

یکی دیگر از اقدامات ساده بدون نسخه، استفاده از ژل ایکس طباسپت است که در اکثر داروخانه ها موجود است.

عامل اصلی بهبود زخم، هیدراتاسیون مناسب است.ژل ایکس طباسپت،یک هیدروژل حاوی PHMB وبتائین با غلظت مطلوب است که جهت جلوگیری از عفونت،تشکیل بیوفیلم وتخریب آن-درصورت وجود-استفاده می شود.ژل طباسپت ایده آل ترین ترکیب برای آماده سازی بسترزخم می باشد.

  • برای کمک به بهبود، ناحیه زخم را تمیز و مرطوب نگه دارید.
  • ژل ایکس طباسپت را روی زخم های باز بمالید و آنها را بپوشانید.
  • زخم خود را تحت نظر داشته باشید و نحوه بهبود آن، از جمله پنج علامت عفونت را بررسی کنید.

پانسمان ماتریکس کلاژن طبادرم

پانسمان ماتریکس کلاژن طبادرم، پانسمانی شبیه ساختار پوست انسان می باشدکه به واسطه ی مواد به کاررفته درساختار خود ازجمله کلاژن، توانایی حفظ رطوبت لازم در سطح زخم رادارد. ضمنا به علت شباهت ساختاری به ماتریکس خارج سلولی بدن که درطول ترمیم توسط بدن ساخته می شود منجر به تسریع روند درمان زخم می شود و از عفونی شدن سطح زخم و محیط ترمیم پیشگیری می کند.

درمان عفونت زخم و زخم های عفونی

طبادرم پلاس نقره

طبادرم پلاس نقره حاوی نانوذرات کریستالی نقره می باشد. نقره موجود در این پانسمان پس ازفعالسازی، به طورتدریجی ازداربست سه بعدی پانسمان آزادشده و فرمولاسیون آهسته رهش را به ارمغان می آورد که تا سه روز اثرات آنتی میکروبیال خودرا حفظ میکند.

این ویژگی ها این محصول را به پانسمانی ایده آل در طول درمان عفونت زخم تبدیل کرده است که کمک شایانی به درمان عفونت با آنتی بیوتیک محسوب شده و بار باکتریایی موضع زخم را با قدرت عالی کنترل می کند.

در زخم های مزمن، گونه های بیماری زا ممکن است بسیار مهمتر از تعداد ارگانیسم ها باشند.

مقاومت میزبان مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده عفونت زخم است و هر زمان که زخم مزمن بهبود نیابد باید به‌دقت ارزیابی شود. مقاومت سیستمیک میزبان می تواند تحت تأثیر متغیرهای زیادی قرار گیرد.

ناتوانی در کنترل سطح قند خون، استعمال دخانیات، سوء مصرف مواد مخدر و الکل، سوءتغذیه و بیماری های افسردگی همگی می توانند مقاومت میزبان را کاهش داده و احتمال عفونت را افزایش دهند.

شستشو وضدعفونی کردن زخم ازدیرباز محل بحث و مناقشه بوده است، زیرا در شرایط آزمایشگاهی بسیاری از این عوامل برای سلول های ترمیم کننده های انسانی سمیت نشان داده اند.

براساس آخرین گایدلاین های جهانی درمان زخم،درمیان همه ی محلول های ضدعفونی زخم، درزمینه ی پیشگیری ودرمان عفونت درانواع زخم ها، ترکیب PHMB به عنوان ترکیب ایده آل وانتخاب اول معرفی شده است.

اسپری طباسپت

اسپری طباسپت حاوی ترکیبات قدرتمند آنتی باکتریال همچون پلی هگزاناید(PHMB) وسورفکتانت بتائین می باشد.PHMB  موجود در محلول به واسطه ی دوویژگی منحصربفرد اثرات آنتی میکروبیال وسیع الطیف وزیست سازگاربودن وهمچنین بابرخورداری از فوائد بتائین، اسپری طباسپت را به محصولی قدرتمند با سمیت سلولی بسیارپائین برای پیشگیری از عفونت زخم، تخریب بایوفیلم و جلوگیری از تشکیل آن تبدیل کرده است.

لطفا به موارد زیر توجه فرمایید :

  1. محل را با ضد عفونی کننده ضد عفونی کنید. برای تمیز کردن زخم از پاک کننده های زخم ضد عفونی کننده استفاده کنید. از استفاده از الکل یا مواد شیمیایی خشن روی پوست خودداری کنید.
  2. آسیب پوستی را ضد عفونی کنید. برای ضد عفونی کردن زخم، هر گونه جسم خارجی را بردارید. به‌موقع و به‌موقع کامل کنید تا بافت‌های نکروزه را که ممکن است منجر به عفونت شود، مجدداً عروقی کرده و از بین ببرید.
  3. هر گونه بافت مرده  یا در حال مرگ را بردارید. دبریدمان تضمین می کند که زخم عاری از بافت نکروزه است که می تواند منبع عفونت های بیماری زا باشد.
  4. از پانسمان های مناسب زخم استفاده کنید.
  5. زخم را بر اساس مراحل بهبود مدیریت کنید. در مراحل مختلف بهبودی، یک زخم به تغییراتی در درمان مراقبت از زخم مانند تغییر در پاک کننده‌ها، پمادها یا پانسمان‌ها نیاز دارد.پ
  6. زخم را مرطوب نگه دارید. برای برخی از زخم ها، محیط مرطوب با حفظ هیدراتاسیون، تقویت رگ زایی (تامین خونی) و تشکیل کلاژن و تسریع در تجزیه بافت مرده و فیبرین، بهبود زخم را تسریع می کند. همچنین درد را کاهش داده و ظاهر زخم را بهبود می بخشد.
  7. ضد عفونی کننده های موضعی را طبق توصیه استفاده کنید. آنتی بیوتیک های موضعی باکتری ها را از بین می برند، در حالی که ضد عفونی کننده های موضعی از گسترش میکروب ها جلوگیری می کنند (مانند اسپری طباسپت). این درمان ها با یک پانسمان ثانویه مناسب برای استفاده در زخم های عفونی پوشانده می شوند. طبق دستور پزشک یا متخصص مراقبت از زخم با دقت استفاده کنید.

به یک متخصص مراقبت از زخم مراجعه کنید. اگر زخم پس از دو هفته شروع به بهبودی نکرده یا پس از شش هفته به طور کامل بهبود نیافته است، به یک متخصص مراقبت از زخم مراجعه کنید. مراقبت و درمان زخم های حاد، مزمن و غیر ترمیم شونده نیاز به تخصص متخصص زخم دارد.

تریتا | بزرگ ترین تولید کننده محصولات پیشرفته ترمیم زخم در خاورمیانه

امتیاز به مطلب post

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو