موزه داران باید زمان شناس و مخاطب شناس باشند

منبع: همگردی

3

1402/10/26

12:05


ایرنا/ براساس سخنان قائم مقام وزیر میراث فرهنگی کشور، موزه داران باید زمان شناس و مخاطب شناس باشند.

علی دارابی در نشست مدیران و کارشناسان میراث فرهنگی و موزه داری ایران که برای حضور در «دوره آموزشی دیجیتال سازی و انتقال تجارب موزه ای چین » همزمان با نمایشگاه «شکوه ایران باستان» به پکن سفر کرده اند، اظهار داشت: برگزاری این دوره ها به همه ما کمک می کند که از دستاوردها و تجارب موفق دیگران بیاموزیم و آن را مورد کاربست در حوزه کاری خود قرار دهیم، امیدوارم این دوره در ارتقاء دانش و اطلاعات فنی و تخصصی و مهارتهای موزه داری کمک بایسته ای داشته باشد.

قائم وزیر میراث فرهنگی گفت: برگزاری این دوره آموزشی همزمان با برپایی نمایشگاه «شکوه ایران باستان» که توسط موزه ملی ایران در کاخ موزه «شهر ممنوعه» پکن را به فال نیک می گیریم و آرزو می کنم نمایشگاه های موزه ای و همکاری میراث فرهنگی میان ایران و چین روز به روز گسترش یابد.

وی به استقبال شهروندان چینی از نمایشگاه شکوه ایران باستان اشاره کرد و گفت: در روز دوم نمایشگاه شکوه ایران باستان همه بلیت های نمایشگاه ایران برای دو هفته پیش فروش شده و این نشانه ای از اقبال جهانیان به جایگاه و عظمت تمدن و فرهنگ و هنر ایرانیان است.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی گفت: ایران و چین روابط و مناسبات تاریخی از هزاران سال پیش داشته اند که یکی از نخستین گامهای آن بیش از دو هزار سال پیش بر «جاده ابریشم» گذاشته شده است. «بندر سیراف» نام شناخته شده ای برای مردمان چین به واسطه بازرگانی، کشتیرانی و تجارت است، همانطور که «خلیج فارس» و «هرمز» بوده است.

دارابی افزود: آنچه امروزه در عصر ارتباطات، هوش مصنوعی، متاورس، حاکمیت فضای مجازی و شبکه های نوین رسانه ای که مرزها را در نوردیده و نقش اصلی در روایتگری و ارائه تصویر از آنچه که هست را به دنیا نشان می دهد، اهتمام بایسته و اولویت داشتن در معرفی گنجینه ها، فعالیت ها و اقدامات میراث فرهنگی و بطور اخص «موزه داری» است.

موزه داران باید زمان شناس و مخاطب شناس باشند

وی خاطرنشان کرد: «موزه ها» امروزه به نمادی از دیپلماسی، تعامل، ارتباطات میان فرهنگی تبدیل شده اند. افزون بر این موزه ها در معرفی گنجینه ها و نفایس تاریخی یک ملت نقش اصلی دارند.

دارابی تاکید کرد: موزه ها به مثابه «ویترین تاریخی» هر جامعه و نشانگر و راهنمایی برای رجوع به گذشته که هویت، تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، عقاید و باورها را یادآور می شود هستند، موزه ها راهنمایی برای حال و آینده که با عبرت آموزی از گذشته و با اتکا بر داشته های تاریخی، «عصر و زمانه» را درک درستی داشته باشند هستند تا این حلقه اتصال و همزه وصل تاریخی را به خوبی گره بزنند.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: هنر بزرگ مردان و زنان حوزه میراث فرهنگی و موزه داری، آن است که زمان شناس و مخاطب شناس باشند. زبان و مطالبات نسل کنونی و مقتضیات عصر حاکم را به خوبی فهم کنند. ابزارها و رسانه های نوینی را که فضای فکری و اشتغالات ذهنی میلیاردها جمعیت کنونی را به خود مشغول کرده بشناسند.

وی تاکید کرد: فعالان حوزه میراث فرهنگی و موزه داری باید تلاش کنند با حفظ اصالت و ریشه های تاریخی اما با بهره گیری از فناوری های نوین به انتقال هویت تاریخی به مردم کمک کنند. اگر ما بدنبال حفظ هویت، حافظه تاریخی، اهتمام به ریشه ها و اصالت های تاریخی هستیم، سازوکار جدید آن را باید بشناسیم و بکار گیریم.

دارابی گفت: از مسئولان و مقامات میراث فرهنگی چین بویژه جناب آقای لی چون قائم مقام وزیر فرهنگ و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور چین و همکاران ایشان که حمایت مادی و معنوی بایسته ای برای برگزاری این دوره داشته اند، همچنین از جناب آقای مهندس عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که حمایت جدی از این اقدام داشته اند، وزارت امور خارجه بخصوص سفارت ایران در چین و همچنین از سرکار خانم آفرین امامی مدیر مجموعه ثبت جهانی کاخ گلستان و سرپرست گروه اعزامی و همکاران پر تلاشم در اداره کل موزه ها و جناب هادی میرزایی مدیر کل موزه ها که تلاش زیادی برای برگزاری این دوره کرده اند، کمال قدردانی را دارم.

موزه داران باید زمان شناس و مخاطب شناس باشند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو