از مولاژ تخته بازی و جمجمه جراحی شده شهر سوخته رونمایی شد

منبع: همگردی

1

1402/12/28

12:06


ایرنا/ براساس آخرین گزارش های بدست آمده، از مولاژ تخته بازی و جمجمه جراحی شده شهر سوخته رونمایی شد.

زهره شیرازی، سرپرست پایگاه میراث جهانی شهر سوخته سیستان در حاشیه بازدید استاندار سیستان و بلوچستان از شهر سوخته اظهار کرد: محمد کرمی با حضور در محل موزه پایگاه میراث جهانی شهر سوخته، از مولاژ تخته بازی و جمجمه جراحی شده رونمایی کرد.

از مولاژ تخته بازی و جمجمه جراحی شده شهر سوخته رونمایی شد

وی افزود: استاندار سیستان و بلوچستان به همراه منصور بیجار معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، حاجی حسینی فرماندار شهرستان هامون و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی از ایستگاه استقبال از مسافران نوروزی در پایگاه میراث جهانی شهر سوخته نیز بازدید کرد و به صورت میدانی آخرین وضعیت خدمات رسانی به مسافران نوروزی را مورد بررسی قرار داد.

سرپرست پایگاه میراث جهانی شهرسوخته سیستان ادامه داد: استاندار سیستان و بلوچستان همچنین در حاشیه بازدید از ایستگاه استقبال مسافران نوروزی از غرفه های صنایع دستی پایگاه میراث جهانی و همچنین موزه باستان شناسی شهر سوخته بازدید کرد.

پیش از این نیز مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان از رونمایی و تولید بازی باستانی شهر سوخته برای اولین بار در کشور خبر داده و گفته بود: نسخه هیجان انگیز بازی فکری محبوب مردمان جنوب شرق ایران باستان در عصر مفرغ که به چهار هزار و 600 سال پیش بر می گردد، برای اولین بار توسط سام جلوه (میثم جلوه مقدم) رمزگشایی و به مرحله تولید رسیده است.

محمد هادی طهرانی مقدم افزود: نسخه اصلی این بازی از گور شماره 731 در قبرستان باستانی شهر سوخته سیستان کشف و چند نسخه محدود آن به تولید رسیده است که یک نسخه به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهدا شد.

به گفته وی؛ نسخه های دیگر این بازی نیز در اختیار موزه ملی ایران، پژوهشگاه میراث فرهنگی و موزه های این استان و شهر سوخته قرار گرفت.

از مولاژ تخته بازی و جمجمه جراحی شده شهر سوخته رونمایی شد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو