دومین جلد از کتاب خوانش های یادداشتهای ریچارد هلک در دست تدوین است

منبع: همگردی

1

1402/11/4

12:06


ایلنا/ براساس گزارشات منتشر شده، دومین جلد از کتاب خوانش های یادداشتهای ریچارد هلک در دست تدوین است.

در آخرین روزهای شهریور بود که رئیس جمهور یک سوغاتی بزرگ از نیویورک به ایران آورد. 3506 لوح تاریخی متعلق به دوره پادشاهی داریوش اول که در سال 1311 در محل باروی تخت جمشید کشف شده بود و 80 سال قبل برای مطالعه و خوانش به موسسه شرق شناسی سپرده شده بود و قرار بود این الواح سه سال در اختیار آنان باشد و بعد به ایران بازگردانده شود. اما اینگونه نشد و سالهای سال این الواح در آمریکا باقی ماندند.

هر چند بالاخره بیش از 3 هزار لوح هخامنشی که درواقع پنجمین محموله از الواح بازگردانده شده به حساب می آیند، بیش از 4 ماه پیش به وطن بازگشت اما تا کنون هیچ خبری از رونمایی و ارائه گزارش از وضعیت و شرایط این الواح در اختیار عموم جامعه قرار نگرفته است.

پس از مراسم استقبال 3506 لوح هخامنشی با تدابیر امنیتی شامگاه پنجشنبه 30 شهریور به مخزن موزه ملی ایران منتقل شد و با وجود آنکه مسئولان امر در اوایل عنوان می کردند که بخشی از این الواح بزودی در موزه ملی ایران برای عموم به نمایش گذاشته می شود، اما اکنون 4 ماه از بازگشت الواح به ایران گذشته و بارها خبرها از رونمایی هایی حکایت دارند که هیچگاه محقق نمی شود.

در ماههای نخست شنیده ها از این مهم حکایت داشت که نتایج مطالعات الواح از سوی دانشگاه شیکاگو به صورت کامل استخراج نشده و نیاز به زمان بیشتری داشته است، اما همان اطلاعات مستخرج شده هم توسط مسئولان وقت دریافت نشد و الواح بدون جزئیات به ایران رسید.

دومین جلد از کتاب خوانش های یادداشتهای ریچارد هلک در دست تدوین است

تنها اطلاعات موجود درباره این الواح این بوده که در اشکال، ابعاد و موضوعات مختلف و متنوع است، موضوعات آنها عمدتاً در خصوص مدیریت منابع، راهها، روابط اجتماعی، مایحتاج اساسی زندگی، دستمزدها و اقتصاد جامعه هخامنشی در زمان داریوش اول است.

رایزنی ها برای دریافت اطلاعات به صورت ایمیلی انجام گرفت و برای یکی از مسئولان موزه ملی ارسال شد و هم اکنون توسط کارشناسان داخلی در حال ترجمه و تدوین است، همین موضوع فرآیند رونمایی این الواح را طولانی کرده است. براساس اطلاعات موجود قرار بر این بود تا رونمایی از الواح در هفته پژوهش برگزار شود اما با توجه به طولانی شدن پروسه ترجمه و تدوین، این مراسم تاکنون برگزار نشده است. البته برخی از خبرها نیز از حضور عبدالمجید ارفعی در تیم مترجمان الواح هخامنشی حکایت داشت که او آن را تکذیب کرد.

ارفعی دراین باره گفت: تاکنون هیچ یک از الواح جدید که به ایران بازگردانده شده اند به من نشان داده نشده و اصلا نمی دانم پیرو چه موضوعاتی هستند. از من هم برای حضور در تیم کارشناسی دعوت به عمل نیامده تا شناسایی کنم. هیچ لوح جدیدی برای خوانش به من ندادند. حتما متخصصینی دارند که این کار را انجام دهند اما من نمی دانم چه کسانی هستند.

او ادامه داد: درحال حاضر جلد دوم کتابی که از خوانش های استادم ریچارد هلک است را آماده می کنم و واژه نامه آن درحال تکمیل شدن است. این کتاب نیازمند مقدمه و خلاصه واژه نامه فارسی است و اگر این کارها نیز انجام شود، آماده چاپ خواهد بود. امیدوارم اگر زمان اجازه دهد، تا پایان سال جاری کار این کتاب را به اتمام برسانم.

این مجموعه دارای 2670 قطعه لوح بزرگ به خط میخی و زبان عیلامی و 836 قطعه لوح کوچک به خط میخی و زبان آرامی است.

در حال حاضر 17 هزار لوح دیگر باقی مانده که باید از آمریکا به ایران برگشت داده شود.

دومین جلد از کتاب خوانش های یادداشتهای ریچارد هلک در دست تدوین است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو