با سردرگمی نام های عجیب و غریب قهوه خداحافظی کنید!

منبع: همگردی

2

1402/10/26

12:05


نوشیدن قهوه به اشکال مختلف، در میان افراد، شهرت و محبوبیت دارد که بسیاری از ما ترجیح می دهیم تا روز خود را با یک فنجان قهوه صبحگاهی شروع کنیم تا با انرژی بیشتری به کارمان ادامه دهیم. اما برای اکثر مردم تصمیم گیری در رابطه با انتخاب نوشیدنی از بین چندین نوع قهوه ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد، به طوری که شاید نگاه کردن به منوی یک کافه تریا تجربه عجیبی برایتان باشد.

می توان گفت که توضیحات کوتاه روی صفحه های منو کافه، اطلاعات چندانی درباره چیزی که سفارش می دهید در اختیارتان قرار نمی دهد مگر اینکه شما یک قهوه خور حرفه ای باشید که تاکنون طعم های مختلف را تجربه کرده اید.

با سردرگمی نام های عجیب و غریب قهوه خداحافظی کنید!

آنچه باید درباره انواع قهوه بدانید

خوشبختانه، باوجود تمام تلاش هایی که در زمینه تهیه انواع مختلف قهوه انجام شده، هنوز هم دنیای این نوشیدنی خیلی پیچیده نیست. برای شروع خوب است بدانید که به طور کلی 4 نوع قهوه اصلی وجود دارد که عبارتند از:

· قهوه بر پایه اسپرسو

· قهوه فیلتری

· قهوه جوشیده

· قهوه فرانسه

هرکدام از این موارد در واقع به نوعی روش برای تهیه انواع مختلف قهوه اشاره دارد که در نهایت می تواند روی طعم نوشیدنی اثرگذار باشد. در ادامه به بررسی تمامی این روش ها می پردازیم.

قهوه هایی که بر پایه اسپرسو تهیه می شوند

اسپرسو یک نوشیدنی قوی است که با استفاده از دانه های قهوه ریز و آسیاب شده که تحت فشار بالای آب قرار می گیرند، تهیه می شود. روی آن باید یک لایه نازک از فوم قهوه ای پوشیده شده که هرچه این فوم تیره تر باشد، نوشیدنی قوی تر خواهد بود.

تاریخچه اسپرسو به سال 1884 بر می گردد، درست در زمانی که آنجلو موریوندو ایتالیایی، حق اختراع یک دستگاه تولید نوشیدنی قهوه فوری با بخار را در منطقه تورین به ثبت رساند.

با گذشت زمان، بسیاری از انواع دیگر قهوه براساس اسپرسو ساخته شدند. درحال حاضر این نوشیدنی ها طرفداران زیادی دارند که در کافه ها از دستگاه اسپرسوساز خاصی برای تهیه آن ها استفاده می شود. تعدادی از قهوه هایی که بر پایه اسپرسو آماده می شوند نیز به شرح زیر هستند.

ریسترتو (Ristretto)

بیایید با کوچک ترین عضو خانواده اسپرسو یعنی ریسترتو شروع کنیم. این نوشیدنی در واقع یک شات کوتاه از اسپرسو است که با مقدار معمولی قهوه آسیاب شده تهیه می شود اما آب داغ مورد استفاده برای تهیه این نوشیدنی به نصف کاهش پیدا می کند.

ازآنجایی که ریسترتو غلیظ ترین شکل اسپرسو به شمار می رود، از این رو بیشترین کافئین را در هر فنجان به خود اختصاص می دهد البته اگر بخواهید ازنظر شات قهوه مقایسه کنید با توجه به اینکه حجم اسپرسو بیشتر است، مقدار کافئین آن نیز افزایش پیدا می کند.

لانگو (Lungo)

در نقطه مقابل ریسترتو یکی دیگر از قهوه ها بر پایه اسپرسو با نام لانگو قرار دارد که معمولا تمامی مشخصات اسپرسو را در خود جای می دهد با این تفاوت که حجم شات آن 2 برابر است.

آمریکانو (Americano)

آمریکانو نوعی اسپرسو با آب گرم اضافی به شمار می رود که در واقع با اضافه کردن مقداری آب داغ به یک شات اسپرسو تهیه می شود و در عین اینکه طعم کامل قهوه را حفظ می کند کمی ملایم تر است.

قهوه هایی که بر پایه اسپرسو تهیه می شوند

تهیه قهوه های متنوع با اسپرسو و شیر

علاوه بر مواردی که به آن ها اشاره شد با افزودن مقادیر مختلف شیر به اسپرسو می توان چند نوع قهوه مختلف درست کرد که به طور معمول در منوها به نام کاپوچینو، لاته، فلت وایت، موکا، ماکیاتو یا کورتادو نشان داده می شود.

قهوه موکا

موکا بر پایه اسپرسو و شیر داغ بوده اما با شکلات اضافی ترکیب می شود که البته بسیاری از افراد از شربت شکلات استفاده می کنند که می تواند از نوع تیره یا شیری باشد و کاملا سلیقه ای است.

قهوه ماکیاتو

اسپرسو ماکیاتو معمولا کم ترین مقدار شیر را دارد که با مقداری کف ترکیب شده، هرچند در سال های اخیر شیر بیشتری به آن اضافه می شود تا یک باریستا بتواند مهارت های هنری خود را به رخ بکشد.

کاپوچینو

کاپوچینو با 1/3 اسپرسو، 1/3 شیر بخارپز و 1/3 کف تهیه می شود که می توان گفت تفاوت بین لاته و کاپوچینو در محتوای شیر است که به طور معمول برای تهیه لاته، شیر بیشتری به کار می رود.

کورتادو

ازسوی دیگر در میان انواع قهوه که بر پایه اسپرسو هستند، کورتادو با منشا اسپانیایی قرار دارد که دارای مقادیر مساوی اسپرسو و شیر است و در یک لیوان سرو می شود.

قهوه هایی که به روش فیلتری تهیه می شوند

برای تهیه قهوه دم کرده قطره ای یا فیلتری از روشی استفاده می کنند که با عبور آب داغ از روی دانه های بوداده و آسیاب شده عمل می کند که در مقایسه با اسپرسو به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

در واقع آب از میان قهوه آسیاب شده به آرامی جریان می یابد تا روغن ها، طعم ها و اسانس های آن را تنها بر اثر نیروی جاذبه دریافت کند، سپس از یک فیلتر عبور می کند و نوشیدنی در ظرف جمع آوری می شود.

فیلترهای کاغذی قهوه در سال 1908 توسط ملیتا بنتز در آلمان اختراع شد که به منظور کاهش ضایعات، برخی از افراد فیلترهای مش سیمی ریز را مورد استفاده قرار می دهند که می تواند برای سال ها کاربرد داشته باشد.

قهوه جوشیده مثل قهوه ترک

قهوه جوشیده قدیمی ترین روش در فهرست قهوه سازی است که برای قرن ها، یک نوشیدنی داغ پس از مخلوط کردن دانه های ریز و آسیاب شده با آب و در نتیجه حرارت دادن تا نقطه جوش به دست می آید.

این روش که برای تهیه نوشیدنی از دانه های قهوه مورد استفاده قرار می گیرد در نهایت با نام قهوه ترکی شناخته می شود و همچنان محبوبیت بالایی در بین مردم اروپای شرقی، خاورمیانه و شمال آفریقا دارد.

نسخه آمریکایی که Cowboy Coffee نامیده می شود تکنیک دیگری است که با نگه داشتن دمای آب، درست زیر نقطه جوش و در حدود 96 درجه سانتی گراد مانند قهوه ترک، بهترین طعم قهوه را به دست می آورد.

البته به این هم توجه کنید که در روش جوشاندن ممکن است تلخی به صورت دقیق نشان داده نشود بنابراین، شاید فرد مجبور شود پس از چشیدن اولین نوشیدنی خود، مقدار دانه های استفاده شده را تنظیم کند.

قهوه فرانسه (French press)

باید بدانید که در واقع قهوه ای با نام فرانسه وجود ندارد و فرنچ پرس منظور نوعی دستگاه قهوه ساز بوده که توسط طراح ایتالیایی آتیلیو کالیمانی در سال 1929 ثبت شده است.

یک ظرف استوانه ای با پیستون و صفحه فیلتر داخلی که آب داغ را از میان قهوه آسیاب شده عبور می دهد و همین حرکت ساده فرنچ پرس است که طعمی عالی و غنی را در فنجان ایجاد می کند.

درمجموع باید بدانید که دنیای قهوه بی پایان است و چندین راه دیگر برای لذت بردن از این محصول وجود دارد که شامل پرکولاتور، وکیوم و قهوه سرد است که ممکن است برخی از آن ها مطابق با ذائقه شما باشد.

قهوه هایی که به روش فیلتری تهیه می شوند

خلاصه اینکه

باید گفت روش های مختلفی که برای تهیه نوشیدنی های قهوه در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان یک معیار برای دسته بندی انواع قهوه در نظر گرفته می شود که هرکدام از آن ها ویژگی های مختص به خود را دارند. از انواع نوشیدنی ها بر پایه اسپرسو گرفته تا قهوه فیلتری با طعم تلخ و کافئین زیادی که دارد، همگی آن ها می توانند به خوبی سلیقه شما را پوشش دهند تا طعم بی نظیر این محصول را بچشید.

نکته ای که در این روش های دم آوری اهمیت دارد؛ این است که بازیگر اصلی تمام این نوشیدنی های خوشمزه، دانه های قهوه است که در تهیه نوشیدنی های قهوه استفاده می شود. باریستاها و علاقه مندان قهوه به اهمیت استفاده از دانه های تازه برشت شده و تکنیک درست دم کردن تاکید دارند. این یعنی اگر حتی یک قهوه نوش عادی هستید با به کارگیری این توصیه ها می توانید نوشیدنی های عالی با قهوه درست کنید. ازاین رو متخصصان قهوه تهیه و خرید قهوه تازه، اندازه گیری دقیق نسبت قهوه به آب، استفاده از درجه آسیاب صحیح و شیوه دم آوری مناسب را پیشنهاد می کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو