از خواص پیازچه چه می دانید؟

از خواص پیازچه چه می دانید؟


منبع: آرگا

1

1402/10/28

08:37


در واقع پیازچه نیز مانند سایر گیاهان سرشار از فواید پزشکی و طب سنتی است که با مطالعه این مقاله می توانید با خواص پیازچه نیز آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی پیازچه یکی از سبزیجات منحصر به فردی است که با وجود خوش طعم کردن غذاها خواص درمانی بسیاری را نیز شامل خواهد شد. البته بسیاری از افراد از خواص این گیاه آگاه نیستند و به هر حال از پیشگیری چین و چروک پوستی تا افزایش اشتها را می توان به خواص پیازچه نسبت داد.

آشنایی با خواص پیازچه

در واقع پیازچه که امروزه به عنوان پیاز بعهاره نیز شناخته می شود یکی از انواع سبزی خوردن و نوعی تره پیاز از سرده والک ها خواهد بود که امروزه به پیازچه ژاپنی نیز معروف شده است. این گیاه دارای ساقه هایی بلند و باریک به رنگ سبز و همچنین سر گلوله وار سفید رنگ است.

 

فواید و خواص پیازچه

ظاهر پیازچه شباهت زیادی به پیاز و تره دارد که هر دو قسمت آن خوراکی بوده و می توان از پیازچه در پخت و پز انواع چاشنی ها استفاده کرد. البته که طعم پیازچه نسبت به پیاز ملایم تر است و ساقه های سبز آن تندی ملایم داشته ئ میزان تندی پایه سفید بسیار بیشتر خواهد بود.

همانطور که می دانید پیازچه امروزه بیشتر در تهیه سوپ، سالاد و سیب زمینی سرخ شده و به عنوان طعم دهنده مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این گیاه سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است که فواید درمانی آن را دو چندان کرده است.

به طور کلی بر اساس طب سنتی پیازچه دارای بطعی گرم و خشک شود که بر اساس فواید آن حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها، فلاونوئید ها، اسید پانتوتنیک، ریبوفلاوین، پیریدوکسین، اسید فولیک، ویتامین ها اعم از ویتامین A، C، K و E و همچنین مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، فسفر، سلنیوم، منیزیم و روی خواهد بود. در ادامه سعی کرده ایم تا فواید این گیاه را به صورت کامل شرح دهیم:

 

خصوصیات بارز پیازچه ها

فواید پیازچه برای مو:

یکی از مهم ترین خواص پیازچه تضمین سلامت موها است که می تواند در این زمینه بسیار مفید عمل کند.

درمان شوره سر:

در واقع پیازچه به خاطر داشتن خاصیت ضد میکروبی قوی می تواند در درمان شوره سر بسیار موثر عمل کند و شما را از شر این مشکل به راحتی خلاص نماید.

تقویت و افزایش رشد موها:

یکی دیگر از مزیت های پیازچه کمک به تقویت موها و افزایش رشد آن است. زیرا این گیاه حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات گوگردی است که باعث افزایش تولید کلاژن شده و از این طربق باعث تقویت و افزایش رشد موها خواهد شد.

درمان شپش سر:

همانطور که متوجه شدید یکی از فواید پیازچه داشتن مقدار زیادی گوگرد و ترکیبات گوگردی است که این ترکیبات موجود در آن برای رفع شپش سر بسیار مناسب خواهد بود.

فواید گیاه پیازچه برای تقویت موها

پیازچه برای پوست:

یکی از بارز ترین فواید پیازچه تاثیر زیاد آن در حفظ سلامت پوست و جوان سازی پوست خواهد بود.

روشن شدن رنگ پوست:

این گیاه حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و آلیسین است که از این طریق باعث روشن شدن و سفیدتر شدن رنگ پوست خواهد شد.

جوان سازی پوست:

پیازچه را می توان در جوانسازی پوست صورت بسیار موثر دانست زیرا این گیاه حاوی مقادیر بالایی از آلیسین، ویتامین E، ویتامین A و ویتامین C است که باعث جلوگیری از پیری زودرس شده و با کم کردن چین و چروک های پوست باعث جوان سازی آن می شود.

رفع جوش و آکنه:

این گیاه دارای خواص ضد باکتری، ضد میکروبی و ضد التهابی است که می تواند در روند رفع و درمان آکنه و جوش صورت بسیار موثر عمل کند.

تاثیر پیازچه بر حفظ سلامت پوست

پیازچه برای اطفال:

یکی از شایع ترین مزیت پیازچه مفید بودن آن برای کودکان و نوزادان است زیرا این گیاه دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین C می باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به سراخوردگی، آنفولانزا و بیماری های عفونی جلوگیری می کند. همچنین این گیاه دارای مواد معدنی از جمله کلسیم و ویتامین مانند ویتامین C و A می باشد که باعث بهبود روند رشد اطفال خواهد شد.

تسریع در دندان درآوردن نوزاد:

بسیاری توصیه می کنند برای اینکه نوزاد تان سریع تر دندان در بیاورد کمی پیازچه را به لثه او بمالید. در واقع انجام این کار باعث تسریع در آمدن دندان ها شده و همچنین درد ناشی از آن را کاهش خواهد داد.

پیازچه برای کبد:

از آنجایی که پیازچه منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گوگردی محسوب می شود مصرف آن برای حفظ سلاامت کبد بسیار مفید خواهد بود. پیازچه به خاطر داشتن این ترکیبات باعث خنثی سازی و کاهش رادیکال های آزاد در بدن شده و علاوه بر این باعث کاهش خطر رسوب چربی در کبد و در نهایت جلوگیری از ابتلا به کبد چرب خواهد شد.

مزیت های پیازچه برای بهبود سلامت کبد

پیازچه برای چشم ها:

کمک به به تقویت بینایی از دیگر خواص رایج پیازچه ها خواهد بود. این گیاه به خاطر داشتن مقادیر بالایی از ویتامین A برای تقویت بینایی چشم ها مفید و بسیار کمک کننده است. همچنین مصرف پیازچه می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به زخم های قرنیه، دژنراسیون ماکولا و آب مروارید گردد.

پیازچه برای کم خونی:

گیاه پیازچه حاوی مقادیر بالایی از آهن است و به همین خاطر می تواند باعث افزایش تولید هموگلوبین و گلبول های قرمز خون شود و در نهایت از بروز کم خونی فقر آهن یا آنمی جلوگیری نماید.

پیازچه برای تقویت جنسی مردان:

بهتر است بدانید که مصرف مداوم پیازچه باعث تقویت قوای جنسی مردان شده و همچنین می تواند کیفیت اسپرم را افزایش دهد و مقدار تولید آن را نیز بیشتر کند.

فواید بسیار زیاد پیازچه

فواید پیازچه برای حساسیت:

همانطور که م دانید پیازچه حاوی یک آنتی هیستامین طبیعی به نام کورستین است که می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به واکنش های بد آلرژیک از جمله آسم گردد.

پیازچه برای پیشگیری از سرطان:

از دیگر خواص پیازچه می توان به تاثیر آن در پیشگیری از سرطان اشاره کرد. این گیاه دارای فلاونوئید بسیار است که از خود آنزیمی ترشح می کند که رادیکال های آزاد را خنثی کرده و در نتیجه مانع از رسیدن آسیب به DNA خواهد شد. همچنین پیازچه دارای مقادیر بالایی از ویتامین A است که برای پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه بسیار موثر خواهد بود.

فواید پیازچه در بارداری:

معمولا مصرف پیازچه در طول دوران بارداری می تواند باعث درمان ادم و تورم پاها شود. از آنجایی که پیازچه مقدار زیادی کورستین و گوگرد دارد دارای خاصیت ضدالتهابی بوده و به دفع آب اضافی بدن و کاهش ورم پاها کمک شایانی خواهد کرد. همچنین مقادیر بالایی از اسید فولیک را در خود جای داده که باعث کاهش خطر ابتلا به نقش لوله عصبی در جنین می شود.

خاصیت بسیار زیاد پیازچه

فواید پیازچه برای دیابت:

وجود مقادیر بالای ترکیبات گوگرد در پیازچه می تواند باعث افزایش سطح انسولین و کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شود. همچنین تحقیقات و مطالعات انجام شده نشان داده که اضافه کردن پیازچه به رژیم غذایی می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت شود.

پیازچه برای فشارخون:

یکی دیگر از خواص پیازچه آلیسین موجود در آن است که باعث کاهش فشار خون شده و همچنین عوارض ناشی از فشار خون بالا مانند سکته مغزی را کاهش خواهد داد.

بررسی مضرات پیازچه

پیازچه در کنار فواید بی نظیری که دارد امکان دارد عوارضی نیز به همراه داشته باشد  و در برخی از افراد منجر به برزوز حساسیت و آلرژی شود که علایم آلرژی به پیازچه عبارت است از :

  • تنگی نفس
  • استفراغ
  • خس خس سینه
  • خارش یا سوزش پوست

نکته : پیازچه به دلیل داشتن ویتامین K امکان دارد باعث ایجاد تداخل دارویی با داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین شود و همچنین طبق نظریه طب چینی پیازچه و عسل نباید با یکدیگر ترکیب شوند و همچنین خانم های شیرده نیز بهتر است در طول این دوران از مصرف پیازچه اجتناب نمایند زیرا امکان دارد پیازچه باعث بروز نفخ در نوزاد شود.

نکاتی که در مورد پازچه باید بدانید

۱. به منطور بهره مندی از فواید پیازچه بهتر است پیازچه یکنواخت سبز و ترد باشد و نباید در نوک آن چروکیدگی با لکه قهوه ای مشاهده شود.

۲. به منظور تازه ماندن نیازی به شستن آن نیست و کافی است در پلاستیک پیچیده و داخل یخچال نگهداری نمایید.

۳. اگر تمایل به بهره مند از خواص آن به طور کامل دارید در پایان زمان پخت آن را به  غذا افزوده تا بافت و طعم لطف خود را حفطظ نماید.

۴. در صورتی که به پیازچه دسترسی ندارید می توانید در دستور پخت تان تره فرنگی را جایگزین آن نمایید

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب خواص برگ نارنج و همچنین خواص عصاره سیر نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو