یادگیری عملی در کودکان و تاثیر آن در رشد دانش آن ها

منبع: آرگا

2

1402/10/28

16:08


یادگیری عملی در کودکان به روش موثری بدل گشته است، که توانایی درک کودکان را افزایش می دهد و موجب پرورش خلاقیت در نهاد آن ها می شود. از روش های مختلفی می توان به یادگیری عملی فرزندتان کمک کنید، تا در کسب مهارت ها و توانایی های تحصیلی و شخصی رشد چشمگیری داشته باشند.

برای موفقیت در هر زمینه ای ترفند ها و نکات ریزی وجود دارند، که مانند یک میانبر عمل کرده و فرد را سریعتر به مقصودش می رسانند، یادگیری عملی در کودکان نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. ایده هایی که مبتنی بر تحقیقات علمی ارائه شوند، نتایج ثابت شده و خوبی را حاصل می کنند، در ادامه با این نوع یادگیری در کودکان بیشتر آشنا می شوید.

یادگیری عملی عنوانی کلیدی در یادگیری های عمیق است، و درک مفاهیم را برای مدت طولانی تری در ذهن کودکان زنده نگه می دارد، استفاده از این روش فواید و مزایای بسیاری برای کودکان به همراه دارد و این آموزش های عملی در زندگی برای آن ها همچون چراغی است، که راه را روشن نگه می دارد، استفاده از این شکل آموزش نقاط قوت بسیاری را در زمینه یادگیری برای کودکان فراهم می کند.

بررسی فواید یادگیری عملی در کودکان

یادگیری عملی در کودکان

اما یادگیری عملی چیست و چه تاثیری در یادگیری کودک دارد؟ این روش شکلی از آموزش می باشد، که در آن به جای گوش دادن به سخنان مربی کودک خود با موضوع رو به رو می شود و تلاش می کند، تا راه حلی برای آن بیاید و مشکلی را حل کند، یا چیزی ایجاد کند. استفاده از این نوع آموزش در دوران پیش دبستانی بسیار سودمند می باشد، و راهی است، تا پیش از ورود به مدرسه مهارت های غیر رسمی را فرا بگیرد.

روش عملی ابتدایی ترین روشی است، که کودکان از آن برای کشف دنیای پیرامون خود استفاده می کنند، یادگیری با عمل عمق بیشتری به درک موضوع و پدیده ها می بخشد و مغز از طریق تجربیات یادگیری عملی تحریک می شود. در این زمان که کودک در آستانه یادگیری مهارت های اجتماعی، عاطفی و جسمی قرار دارد و رشد شناختی در او پرورش پیدا می کند، یادگیری با شیوه عملی کمک بزرگی محسوب می شود.

در طی فرایند یادگیری عملی در کودکان تمام حواس آن ها به کار گرفته می شود، استفاده از این روش برای درک دنیای پیرامون به کودکان اجازه می دهد، تا فضای بیشتری برای تجربه کردن داشته باشند و با شگفتی های دنیای پیرامون خود به کسب علم بپردازند.

نقش معلم

نقش معلم در روش یادگیری عملی با معلم سنتی متفاوت می باشد، در این شیوه معلم تنها منبع آموزش نمی باشد، بلکه در نقش یک راهنما و تسهیل کننده یادگیری ظاهر می شود و نظاره گر پیشرفت کودکان در خلق دانش می باشد و در صورتی که لازم باشد، حمایت و راهنمای های فردی برای کودکان در نظر می گیرد، همچنین آشنایی با بررسی علت های تنبلی یادگیری در کودکان و آنچه باید درباره اختلال یادگیری در کودکان بدانیم، از شما یک معلم آگاه و توانا می سازد، تا بتوانید از پس این وظیفه مهم به خوبی برآیید.

روش یادگیری عملی

آموزش دادن به کودکان

این نکته را به خاطر داشته باشید، که هر نوع فعالیتی که بتواند دست را درگیر کند، یا ماهیت عملی داشته باشد، در نهایت منجر به تحریک یادگیری در کودک شما می شود، از همین رو می توانید، شرایطی را برای کودک خود فراهم کنید، که به فعالیت هایی چون آب بازی، بازی با شن، خمیر یا سایر فعالیت های این چنینی بپردازد.

حتی می توانید، این نکات را به خرید اسباب بازی نیز تعمیم دهید و وسایلی را برای بازی فراهم کنید، که در آن به یادگیری عملی در کودکان کمک می شود، و به مرتب سازی و الگو قرار دادن تشویق می شوند. بازی در طبیعت و آشنایی با چنین فضاهایی می تواند، یادگیری عملی در کودک را افزایش دهد و او را با اکتشافات جدید و هیجان انگیزی مواجه کند.

استفاده از اسباب بازی های موثر در یادگیری عملی کودکان

کودک خود به شرکت در امور خانه تشویق کنید و اجازه دهید، در آشپزی به شما کمک کنند، میز را بچینند و در همین حین به آموزش اعداد و مهارت های زندگی دست پیدا کنند، به یاد داشته باشید، در این آموزش تفکیک جنسیتی قائل نشوید و انجام کار خاصی را مختص فرزند پسر یا دختر ندانید، تمام این مهارت ها برای کودکان آموزنده و مهم می باشند.

ایجاد دانش

در این که فرزند شما چطور بهتر یاد می گیرد، دقت داشته باشید، برخی از کودکان ترجیح می دهند، از انگشتان خود برای درک بهتر استفاده کنند و برخی با مشاهده راحت تر به کسب علم می پردازند، برای یادگیری سبک های مختلفی چون دیداری، شنیداری و خواندن و نوشتن وجود دارد، احتمالا در میان تمام سبک ها یادگیری عملی از همه موثر تر می باشد.

زمانی کودکان درگیر فعالیت می شوند، هیجان زیادی دارند و فعالانه تمام حواس خود را به کار می گیرند، تا دانش را خلق کنند، نه این که منفعلانه به کسب آن بپردازند، بنابراین می توان اظهار کرد، یادگیری جنبشی بخشی هیجان انگیز برای کودکان می باشد، که موجب افزایش خلاقیت فیزیکی، تمرین حل مسئله و بهبود تفکر انتقادی می گردد و تمام این نتایج با کمک یادگیری عملی در کودکان ایجاد می شود.

درک عمیق و پایدار

آموختن مهارت های مختلف به تنهایی نمی تواند، برای دانش آموز سودمند باشد و در نهایت با گذشت زمان اندکی آموخته ها به فراموشی سپرده می شوند، اما در رابطه با تجربیات این طور نمی باشد، یادگیری عملی کمک می کند، تا مهارت های که کسب شده است، تمرین و درک شوند و طبقه بندی اطلاعات در ذهن اتفاق می افتد.

معمولا در حوزه های تدریس پس از آموختن مباحث درسی کتاب از آزمایشگاه ها برای آزمایش علوم آموخته شده بهره گرفته می شود، تا دانش آموزان بتوانند خودشان امتحان کنند و مفهوم های آموخته شده را از پس ذهنشان بیرون کشیده و بر تجربه های خود اضافه کنند، تا درک بهتری از موضوع داشته باشند.

افزایش خلاقیت

یادگیری عملی در کودکان خلاقیت را به شکل موثری افزایش می دهد، زمانی کودکان بتواند، مهارت های خود را به کار بندند و از خلاقیت استفاده کنند، از نتیجه ای که اتفاق می افتد، بسیار هیجان زنده خواهند شد و کشف توانایی خلاقیت ان ها را مشتاق استفاده بیشتر از آن می کند، با در پیش گرفتن این روند میزان استفاده از خلاقیت در شرایطی که استفاده از آن امکان پذیر باشد، بیشتر می شود.

وجود خلاقیت و پرورش آن در کودک با یادگیری عملی امکان پذیر می باشد و در جدیدی در ذهن کودک می گشاید و که می تواند، مسائل را از ابعاد مختلفی نگاه کند و راه های متفاوتی برای حل مسائل بیابد، در واقع این یادگیری نوعی تمرین برای ایجاد خلاقیت در زندگی و تحصیل می باشد.

ارتباط صحیح

یادگیری عملی می تواند در تمام جنبه های فردی و اجتماعی نیز تاثیر داشته باشد، برای آموزش ارتباط صحیح به فرزند خود شرایطی را فراهم کنید، که فرزندتان بتواند با افرادی غیر اعضای خانواده هم کلام شود، برای مثال در هنگام مراجعه به فروشگاه از کودک خود بخواهید، با متصدی فروش صحبت کند و درخواست خود را به شکلی واضح و مودبانه بیان کند.

یادگیری عملی ارتباط صحیح کودکان با دیگران

در یک تمرین دیگر برای یادگیری عملی در کودک با او تمرین کنید، که در هنگام معرفی وی به دوستانتان با خوشرویی و بدون ترس و خجالت با دوستانتان احوال پرسی کند، این روند را ابتدا در خانه و بدون حضور غریبه ها تمرین کنید، تا در این زمینه به مهارت کافی برسد، سپس در جمع های دوستانه خود از او بخواهید، ارتباط صحیح با دیگران برقرار کند.

نظم و تربیت عملی

از بازی برای یادگیری عملی در کودکان استفاده کنید و مفاهیم متفاوت را به آن ها آموزش دهید، برای آموزش از بازی ها کمک بگیرید، تا به یادگیری علاقه بیشتری نشان دهند، که جادوی بازی می تواند، علم را به شیرین ترین شکل ممکن برای کودکان جلوه دهد. پیش از آموزش نظم به کودک ابتدا به خوبی برایش شرح دهید، که چه خواسته ای از او دارید.

به زبان ساده وظایف کوچکی که به او محول کرده اید را توضیح دهید و لااقل یک بار خودتان آن را انجام دهید، تا به خوبی متوجه شود، برای مثال از او بخواهید تا توپ ها را داخل سبدی مخصوص بگذارد و مشغول یک بازی بسکتبال هیجان انگیز شوید، یا یک جاروی کوچک برای او تهیه کنید، تا تا در حد توانش مقداری اتاق خود را تمیز کند.

البته ممکن است، تمیز کردن اتاق بیشتر از توان او باشد، بنابراین با چسب محدوده مشخصی را تعین کنید و با قرار دادن مقداری حبوبات از او بخواهید، تا این محدوده را تمیز و حبوبات را جمع کند، با استفاده از این شیوه ها می توانید، به راحتی نظم و انضباط را در درون کودک خود به شکلی عملی نهادینه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو