دلایل کوتاهی قد در کودکان و توصیه های مهم برای درمان آن

دلایل کوتاهی قد در کودکان و توصیه های مهم برای درمان آن


منبع: آرگا

3

1402/7/29

16:08


کوتاهی قد در کودکان عاملی بسیار تاثیر گذار در رشد اعتماد به نفس آن ها می باشد از این رو باید حواستان به این مورد باشد و در صورت داشتن رشد نامناسب فرزندان خود آن ها را به نزد متخصص برده تا بتوانید علت دقیق این مورد را یافته و درمانش را آغاز نمایید.

کوتاهی قد در کودکان دارای عوامل بسیار زیادی می باشد از این رو اگر قد کودک شما نسبت به سنی که دارد کمی کوتاه تر مانده است بهتر است این بخش را از دست ندهید و اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل نمایید تا بتوانید در صورت نیاز درمان های لازم را برای افزایش قد کودک خود انجام دهید زیرا اگر این درمان ها را دیر تر انجام دهید امکان دارد که کودک شما قدش رشد زیادی نداشته باشد و همچنین امکان دارد که زمان طلایی درمان را از دست بدهید و استخوان های کودک شما دیگر رشد نداشته باشد.

بیماری های مزمن و تاثیر ان ها بر قد

علل و درمان های کوتاهی قد در کودکان

زمانی که دو کودک که تقریبا در یک سن و سال می باشند در کنار یک دیگر قرار بگیرند والدین می توانند متوجه رشد نا مناسب قد کودک خود بشوند و همین مورد می تواند آن ها را با موجی از گرفتاری ها رو به رو نماید. برای بسیاری از کودکان کوتاه قد بودن ارثی خواهد بود و باید بدانید که این مورد از مهم ترین علل در بلندی قد محسوب می شود.

در حالت کلی باید بدانید که الگو های معمولی رشد در پسران دیر از دختران رو می دهد از این رو باید بدانید که اگر قد پسر شما از دختر های هم سن و سالش کم تر می باشد این یک مورد طبیعی خواهد بود ولی برای اطمینان بیش تر بهتر است با متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

کودکان در ابتدای تولد خود با سرعت های یکسانی رشد می کنند و در سال ابتدایی رشد کودک حدودا ۲۶ سانتی متر خواهد بود و ۱۱ سانتی متر بیش تر در سال دوم رشد خواهند کرد. این مورد با روند کاهنده ای همراه است تا زمانی که رشد کودک تمام شده و کودک به بلوغ برسد. بلوغ برای دختران بین ۸ الی ۱۳ سالگی می باشد و این مورد برای پسران بین ۹ الی ۱۴ سالگی خواهد بود. در زمان بلوغ دختران حدودا ۸ سانتی متر رشد می کنند و پسران در سن بلوغ حدودا ۱۱ سانتی متر به قد آن ها اضافه می شود.

تا زمانی که فرد به سن توقف رشد نرسد استخوان هایش رشد می کنند از این رو اگر فرزندان شما دچار کوتاهی قد هستند می توانید تا این زمان برای درمان آن ها اقدام نمایید در غیر این صورت امکان افزایش قد برای افرادی که رشد استخوانی آن ها متوقف شده است عملا وجود ندارد. البته یادتان نرود که برای بررسی رشد قدی در کودکان بهتر است قد ان ها را در طی چند سال بررسی کرد و این مورد را می توانید از روی نمودار بررسی کنید تا ببینید که علت این رشد نکردن و یا کاهش رشدی چیست. در ادامه شما را با انواع دلیل هایی که منجر به کوتاه ماندن قد در کودکان می شود آشنا خواهیم کرد.

تاثیر ژنتیک بر قد افراد

ژنتیک

از مهم ترین علل کوتاه ماندن قد در کودک می تواند عامل ژنتیک را بررسی کرد. دختران حدودا دو سال زود تر از پسر ها بالغ می شوند بنابراین می توان گفت دختران در زمان بلوغ از پسر ها قد بلند تر می باشند. علل شایع کوتاهی قد در بین کودکان ژنتیکی می باشد و اگر در خانواده فردی با قد کوتاه باشد امکان کوتاه شدن قد فرزندان شما نیز وجود دارد.

کودکانی که ارثی دارای قد کوتاهی می باشند دارای سرعت رشد قد یکسان می باشد و عموما منجی های رشدی که برای این افراد محاسبه می شود در بخش پایین تر از نمودار اصلی و معمولی خواهد بود. برای این که بتوانید این مورد را بسنجید نیازی به دادن آزمایش نمی باشد و متخصصان در این زمینه می توانند به سرعت این مورد را بررسی نمایند.

از مهم ترین بیماری های ژنتیکی که منجر به کاهش رشد قدی خواهد شد می توان به بیماری پراد ویلی، سندروم تورنر، سندروم نونان و کوتولگی آکندروپلاستیک و ناهنجاری های اسکلتی اشاره کرد. جالب است بدانید که بسیاری از این بیماری هیا ژنتیکی که منجر به کوتاه قد شدن فرزند شما کمی شود در همان ابتدای زندگی و در آزمایش های نوزادی تشخیص داده خواهد شد.

کمبود هورمون

هورمون رشد تاثیرات زیادی بر رشد کودک دارد از این رو اگر این هورمون در بدن کودک کم باشد و یا کاهش داشته باشد کودک با مشکلات رشدی بی شماری رو به رو خواهد شد.اگر غدد درون ریز بدن دارای فعالیت کمی باشند و هورمون های لازم را ترشح نکنند احتمالا قد کودک کوتاه خواهد ماند و این مورد در بزرگسالی نیز کودک را آزار می دهد. این مورد می تواند مادرزادی باشد و یا بعدا برای کودک ایجاد شده باشد به هر حال عوامل زیادی در کمبود این هورمون ها در بدن کودکان تاثیر دارند و از مهم ترین این عوامل می توان به بیماری کوشینگ، صدمه های مغزی و یا بیماری های خاص اشاره کرد.

کوتاهی قد در کودکان

شکوفه های دیر رس

در واقع شکوفه های دیر رس به کودکانی گفته می شود که نسبت به همسالان خود دارای رشد بسیار کمی کی باشند و این مورد به وضوح قابل رویت خواهد بود. از این رو باید بدانید که این مشکل دو برابر در پسران بیش تر خواهد بود و کودکانی که چنین هستند دارای بلوغ دیررس می باشند و از نظر قدی پایین تر از صدک سوم قد قرار خواهند داشت.

میزان رشد این کودکان ۵ الی ۶ سانتی متر خواهد بود و در سال بیش تر از این مورد رشد نمی کنند. این کودکان همچنان بعد از این که هم سن و سال هایشان دچار توقف در رشد شدند رشد خود را ادامه می دهند و می توانند به زندگی خود باز گردند.

انواع بیماری ها

برخی از بیماری های مزمن هستند که می توانند منجر به کاهش رشد قدی در کودکان شوند از این رو یادتان باشد که این مورد دارای اهمیت بالایی بوده و در نهایت می تواند منجر به مشکلات دیگری در بدن فرد نیز بشود. از مهم ترین این بیماری ها می توان به دیابت نوع یک، بیماری سلیاک، بیماری التهابی روده و بیماری های کلیوی هستند که دارای نشانه هایی مانند استفراغ، تب، کاهش وزن، اشتهای کم و سردرد بوده و منجر به تاخیر در رشد قدی کودک خواهند شد.

آشنایی با روش های درمانی کوتاهی قد

درمان های لازم برای رشد قدی

کوتاهی قد در کودکان دارای علل مختلفی می باشد و تمامی علت های آن را برای شما همراهان عزیز بررسی کرده ایم و باید بدانید که درمان های لازم با توجه به علل بروز این مشکل تبیین می شود. برای مثال اگر کوتاهی قد فرزند شما به دلیل کمبود هورمون های رشد باشد می توان با استفاده از دارو های افزایش دهنده این هورمون در بدن تا حدودی از بروز کوتاهی قد در بزرگسالی پیشگیری کرد. هورمون درمانی معمولا برای کودکانی که کوچک تر به دنیا آمده اند و تا سه سالگی رشد چندانی ندارند بسیار مناسب خواهد بود.

البته اگر عامل این مورد را بیماری های مزمن تشخیص دهند ابتدا پزشک این بیماری ها را کنترل و درمان می نماید و بعدا برای رشد قدی دارو تجویز خواهد کرد و همانطور که مشاهده کردید عامل ایجاد کننده این مورد برای درمان اهمیت زیادی دارد و می توان گفت با تشخیص درست یک قدم سریع تر به رشد بیش تر کودک خود کمک خواهید کرد.

اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید اطلاعاتی دیگر در مورد علائم کمبود ویتامین کودکان و اختلال یادگیری در کودکان نیز کسب کنید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه کمک بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو