کامل‌ترین لیست لوازم و تجهیزات مورد نیاز راه اندازی رستوران

کامل‌ترین لیست لوازم و تجهیزات مورد نیاز راه اندازی رستوران


منبع: ساعد نیوز

2

1402/10/28

21:44


خرید تجهیزات مناسب یکی از مهم‌ترین این مراحل است. تا زمانی که تجهیزات و ابزارهای مناسب را در اختیار نداشته باشید، نمی‌توانید غذای خوبی تهیه کنید. در این مقاله برای کمک به شما چک لیست تجهیزات راه‌اندازی رستوران را بیان می‌کنیم.

راه‌اندازی یک رستوران نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد. ابتدا باید با تعیین نوع رستورانتان (فست‌فود، غذای سنتی، غذای فرنگی و...) شروع کنید. در مراحل بعد نیاز به نوشتن منو، تدوین بیزینس‌پلن و جمع‌آوری سرمایه دارید. بعد از جمع‌آوری سرمایۀ موردنیاز، باید موقعیت مکانی رستورانتان را انتخاب کنید. توصیه می‌کنیم برای انتخاب موقعیت مکانی عواملی مانند دید و دسترسی‌پذیری، جمعیت‌شناسی و رقبای محلی را در نظر بگیرید.

پس از آن باید مجوزهای لازم را دریافت کنید. در مرحله بعد باید به سراغ طراحی دکوراسیون رستورانتان و سپس خرید تجهیزات لازم بروید. تجهیزات رستوران شما یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های راه‌اندازی است که باید برای آن برنامه‌ریزی کنید. یک اشتباه کوچک می‌تواند به معنای هزینۀ بیشتر در آینده یا تاخیر در ارائه خدمات باشد که منجر به نارضایتی مشتریان می‌شود. درنهایت پس از خرید تجهیزات نوبت به استخدام کارکنان و تبلیغ و افتتاح رستوران می‌رسد.

همان طور که گفتیم خرید تجهیزات مناسب یکی از مهم‌ترین این مراحل است. تا زمانی که تجهیزات و ابزارهای مناسب را در اختیار نداشته باشید، نمی‌توانید غذای خوبی تهیه کنید. در این مقاله برای کمک به شما چک لیست تجهیزات راه‌اندازی رستوران را بیان می‌کنیم.

چک لیست 21 تایی لوازم مورد نیاز برای راه اندازی رستوران

تجهیزات زیر از مهم‌ترین لوازم رستورانی هستند. فراموش نکنید که ابزار و تجهیزات آشپزخانۀ رستوران شما به نوع غذایی که سرو می‌کنید و نوع خدماتی که ارائه می‌دهید، بستگی دارد. پرکاربردترین تجهیزات آشپزخانه رستوران عبارت است از:

  1. سخت‌افزارهای رستورانی

امروزه اهمیت استفاده از سخت‌افزارهای مدرن برای رستوران‌ها همواره در حال افزایش است. به همین دلیل باید روی ابزارهای جدید سرمایه‌گذاری کرده و اطمینان حاصل کنید که رستوران شما به‌روز است. برخی از پرکاربردترین سخت‌افزارهای رستورانی عبارت‌اند از:

  • صندوق فروشگاهی

  • دستگاه کارتخوان

  • فیش پرینتر

  • نمایشگر آشپزخانه

  • پرینتر آشپزخانه

  • کیوسک سفارشگیر

  • تبلت سفارشگیر

  • فراخوان‌های مشتری

  1. نرم افزار حسابداری رستورانی

نرم افزار حسابداری رستورانی بخش جدایی‌ناپذیر از مدیریت یک رستوران است. توصیه می‌کنیم از نرم‌افزار رستوران استفاده کنید که نه‌تنها فاکتور صادر می‌کند، بلکه در مدیریت موجودی، مدیریت ارتباط با مشتری و گزارش‌دهی نیز به شما کمک می‌کند. یک نرم افزار حسابداری رستوران علاوه بر برطرف کردن دغدغه‌های حسابداری‌تان، به شما در کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

صندوقدار یک کافه رستوران در حال کار با نرم افزار رستورانی

  1. منو

می‌توانید از منوهای کاغذی یا تابلوهای منو استفاده کنید. منوی دیجیتال نیز گزینۀ دیگری است که خدمات کارآمدتری را ارائه می‌دهد و و روند ثبت سفارش را سرعت می‌بخشد.

  1. میز و صندلی

برای انتخاب صندلی رستورانی باید علاوه بر ظاهر زیبا، راحتی آن را نیز در نظر بگیرید. همچنین باید با توجه به سبک رستوران خود، میز و صندلی‌ مناسب را انتخاب کنید.

  1. ظروف سرو

هر سرآشپز خوبی می‌داند که برای سرو انواع مختلف غذا، ظروف و بشقاب‌های مناسب نیاز است. شما به تعداد زیادی چنگال، قاشق، بشقاب در اندازه‌های مختلف، کاسه، فنجان و لیوان، نمکدان و فلفلدان نیاز دارید. تعداد ظروف سرو شما بستگی به اندازه رستوران و نوع غذاهایی که سرو می‌کنید، بستگی دارد.

انواع ظروف رستورانی در رنگ سفید

  1. لوازم دکوری

محیط جداب کافه یا رستوران باعث دلپذیرترشدن فضای آن می‌شود. بسته به نوع رستورانتان به لوازم دکوراتیو مختلف نظیر انواع لوستر و چراغ روشنایی، شماره میز، تخته سیاه، گلدان و پایه گلدان، تابلو و... نیاز دارید.

  1. فر، گریل و اجاق گاز

اجاق گاز صنعتی یک وسیله ضروری در آشپزخانه‌های تجاری است و انواع مختلفی مانند اجاق گاز پلوپز، فردار، گریل، اجاق گاز رومیزی و اجاق گاز ایستاده دارد. نوع فر و اجاق گاز شما تا حد زیادی به نوع رستورانتان بستگی دارد.

  1. یخچال و فریزر

یخچال و فریزرهای تجاری مدل‌های مختلفی دارند و شما می‌توانید بنا به نیاز خود از بین طیف وسیعی از آنها انتخاب کنید. برای مثال یخچال‌های صنعتی دارای عایق بندی تزریق فوم مناسب مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها هستند. این یخچال‌ها در ارتفاع 90،70،60 و 120 سانتی عرضه می‌شوند.

یخچال و فریز صنعتی ایستاده

  1. میکسر

اگر غذاهایی سرو می‌کنید که نیاز به آماده‌سازی خمیر دارد، میکسر یکی دیگر از تجهیزات ضروری آشپزخانه شما است.

  1. برش دهنده و اسلایسر

از دستگاه برش دهنده برای ورقه ورقه کردن، خرد کردن، برش زدن و قطعه قطعه کردن انواع مواد خوراکی مانند لیموترش، سیب زمینی، قارچ ، پیاز و... استفاده می‌شود. اسلایسرهای صنعتی سه مدل برقی صنعتی، دستی نیمه صنعتی و اهرمی دارند.

  1. سینک

سینک ظرفشویی در رستوران‌ها سه کابرد دارد: شستن ظرف‌ها، تهیه غذا و شستن دست. به طور کلی، برای برآورده کردن الزامات بهداشتی و ایمنی، احتمالاً به حداقل سه عدد سینک به اضافه یک ماشین ظرفشویی تجاری نیاز خواهید داشت.

  1. قفسه‌های ذخیره‌سازی

هر آشپزخانه‌ای نیاز به قفسه‌بندی و فضای نگهداری برای غذای خشک، ظروف و تجهیزات دارد. قفسه‌های ذخیره‌سازی از مواد مختلفی مانند کروم، اپوکسی، پلیمری، ضدمیکروبی و فولاد ضد زنگ تهیه می‌شوند. انتخاب شما کاملاً به بودجه، استفاده و ترجیح شخصی شما بستگی دارد.

  1. لوازم نظافت و شستشو

تجهیزات شستشو یا نظافت در هر آشپزخانه‌ای ضروری است. مطمئن شوید که تعداد زیادی اسکاج، برس فلزی، دستمال مرطوب، جارو، حولۀ جاذب آب و محصولات تمیزکننده دارید.

  1. کانتر آماده‌سازی غذا و تخته‌های برش

کارکنان شما از این پیشخوان‌ها برای کارهای آماده‌سازی غذا استفاده می‌کنند. بهترین جنس برای این پیشخوان‌ها استیل است که هم مستحکم است و هم به راحتی تمیز می‌شود.

نمایی از آشپزخانه و سالن یک رستوران و آشپزی که در حال آامده سازی غذا روی کانتر است

  1. کانتر گرم یا تاپینگ غذا

برای گرم نگه داشتن سوپ‌ها و سایر غذاهای آماده شده در طول سرویس، به یک تاپینگ غذا نیاز دارید. بدین ترتیب غذا در ظروف فلزی برای ساعت‌ها در دمای ایمن گرم می‌ماند.

  1. مایکروویو

خرید مایکروویو برای رستوران اغلب نادیده گرفته می‌شود؛ اما برای پخت و پز، گرم کردن مجدد اقلام از قبل پخته شده یا یخ زدایی مفید است.

  1. یخ ساز

یخ ساز رستورانی به دلیل تولید یخ بهداشتی برای مواد غذایی و نوشیدنی اهمیت دارد. این یخ‌سازهای صنعتی می‌توانند روزانه، مقدار بسیار زیادی یخ تولید کنند.

  1. چاقو تیزکن رستورانی

چاقو تیزکن رستورانی از لوازم تقریباً ضروری آشپزخانه‌های صنعتی است، زیرا تیز بودن چاقوی رستوران سرعت و کیفیت آشپزی را افزایش می‌دهد.

  1. ظروف آشپزخانه

برای پخت و پز در آشپزخانه به انواع چاقوهای مختلف، قابلمه، دیگ، سبد آبکش، تابه و سایر ظروف آشپزخانه نیاز دارید.

  1. سیستم تهویه

هنگام چیدمان آشپزخانه رستوران خود، حتما برای تهویه مناسب آشپزخانه برنامه‌ریزی کنید. وقتی صحبت از تهویه آشپزخانه رستوران می‌شود، حجم هوای تهویه و میزان خروج هوا از کانال تهویه مهم است. تهویۀ مطبوع مجهز به فیلت های ضد باکتری و ضد ویروس در تمامی رستوران‌ها و اشپزخانه ها ضروری هستند.

  1. تجهیزات ایمنی مناسب

داشتن یک کپسول آتش نشانی مناسب برای ایمنی رستوران، کارمندان و مشتریان شما بسیار مهم است. یک خاموش کننده پودری چند منظوره به خاموش‌کردن اکثر انواع آتش‌سوزی‌ها از جمله برق کمک می‌کند. سایر تجهیزات ایمنی عبارت‌اند از:

  • جعبه کمک‌های اولیه

  • کفپوش لاستیکی

  • تابلوهای هشدار کف مرطوب

  • پیش بند

  • دستکش اجاق گاز

  • عینک ایمنی

  • کلاه مو

  • دوربین‌های امنیتی

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، این لیست با توجه به نوع رستوران شما تغییر می‌کند. هنگام خرید تجهیزات لیست فوق، کیفیت و جنس آن را نیز در نظر بگیرید. فراموش نکنید یک آشپزخانه مجهز، سرمایه‌گذاری برای موفقیت شماست و روی رضایت مشتریان شما تاثیر می‌گذارد، بنابراین ارزش آن را دارد که برای ارزیابی خریدهای خود وقت بگذارید.


7 نکته برای کمک به شما در انتخاب تجهیزات آشپزخانه رستوران

پیش از خرید تجهیزات آشپزخانه رستوران نکات زیر را در نظر بگیرید:

  1. نیازهایتان را مشخص کنید.

سوالات زیر را از خودتان بپرسید.

  • تقریبا روزانه، به چند مشتری سرویس ارائه خواهید داد؟

  • چه غذاهایی سرو می‌کنید؟

  • آیا رستوران شما، یک رستوران معمولی است یا لوکس؟

  • چند کارمند استخدام خواهید کرد؟

  • رقبای شما از چه نوع تجهیزاتی استفاده می‌کنند؟

  • منوی رستوران شما چیست؟

سوالات بالا فقط چند نمونه است. اگر غذای خاصی سرو می‌کنید، باید تجهیزات مناسب آن را نیز خریداری کنید. به عنوان مثال، رستوران‌های آسیایی ممکن است به کاسه‌ها، چاپستیک‌ها و قاشق‌های خاصی نیاز داشته باشند. منوی خود را تدوین کنید و براساس آن تجهیزات بخرید.

2. هزینه، بودجه و بازگشت سرمایه

ممکن است بین 1 تا 3 سال طول بکشد تا به نقطه بازگشت سرمایه برسید. چه لوازمی به نظرتان غیرضروری هستند؟ یک لحظه وقت بگذارید و با دقت این موضوع را تجزیه‌وتحلیل کنید. اگر در ابتدا کار هستید و یا بودجه کمی دارید، یکی از روش های صرفه جویی در هزینه ها استفاده از نرم افزار رستورانی رایگان است که امکانات بسیار خوبی رابا وجود رایگان بودن در اهتیار شما قرار میدهد.

3. استفاده موثر از فضا

قبل از خرید تجهیزات رستوران، فضای موجود را در نظر بگیرید. اگر تجهیزات و لوازم جانبی خیلی بزرگ باشند، ممکن است مانع کار کارکنان آشپزخانه شوند. تجهیزات نامناسب می‌توانند بهره‌وری را کاهش دهند. به جای خرید یک اجاق گاز بزرگ، یک اجاق گاز دیواری را انتخاب کنید. همچنین برای صرفه‌جویی در فضا و هزینه، وسایلی را انتخاب کنید که عملکردهای متعددی مانند آسیاب‌کردن، مخلوط کردن و خرد کردن را انجام می‌دهند.

4. کیفیت

روی تجهیزات باکیفیت و بادوام سرمایه‌گذاری کنید. لزوماً مجبور نیستید تجهیزات آشپزخانۀ هتل‌های 5 ستاره را خریداری کنید، حتی می‌توایند تجهیزات دست دوم خوب و سالم تهیه کنید. قبل از خرید تجهیزات رستوران دست دوم به فاکتورهای زیر توجه کنید.

  • این تجهیزات چقدر استفاده شده‌اند؟

  • آیا سالم و بدون نقص فنی هستند؟

  • آیا صورتحساب، گارانتی و سایر اسناد مرتبط موجود است؟

  • آیا این تجهیزات و لوازم آشپزخانه به راحتی قابل تعمیر هستند؟

5. کاربرپسندی و راحتی

تمام تجهیزات و لوازم صنعتی رستورانی باید علاوه بر کاربری راحت، قابل نظافت باشند. آیا به برنامه سرویس سالانه، ماهانه یا هفتگی نیاز دارند؟ آیا تجهیزات از فلز ایمن ساخته شده‌اند، آیا به غذا واکنش نشان می‌دهند؟ هزاران سوال وجود دارد که باید قبل از خرید تجهیزات آشپزخانه از خود بپرسید.

6. تامین کننده مناسب را پیدا کنید

اکنون زمان آن رسیده است که یک تامین‌کننده قابل اعتماد پیدا کنید که بتواند تجهیزات مورد نیاز را با قیمت مناسب در اختیار شما قرار دهد. لیستی از تامین کنندگان تهیه کنید و از آنها قیمت بخواهید.

7. گارانتی

جزئیات گارانتی را برای هر دستگاه بررسی کنید. در آینده، این جزئیات زمانی که نیاز به سرویس/تعمیر داشته باشید، به کارتان می‌آید.

جمع بندی

خرید تجهیزات رستوران یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های راه‌اندازی است که باید برای آن برنامه‌ریزی کنید. به طور خلاصه برای راه‌اندازی رستوران به تجهیزات زیر نیاز دارید:

  • سخت افزار رستورانی

  • نرم افزار رستورانی

  • منو

  • میز و صندلی

  • ظروف سرو

  • لوازم دکوری

  • فر، گریل و اجاق گاز

  • یخچال فریزر

  • میکسر

  • برش‌دهنده

  • سینک

  • قفسه‌های ذخیره سازی

  • لوازم نظافت و شست‌وشو

  • پیشخوان های آماده‌سازی غذا و تخته‌های برش

  • کانتر گرم یا تاپینگ غذا

  • مایکرویو

  • یخ ساز

  • چاقو تیز کن

  • ظروف آشپزخانه

  • سیستم تهویه

  • تجهیزات ایمنی

انتخاب بهترین تجهیزات رستورانی اولین قدم شما برای کسب سود است. به همین دلیل اهمیت خرید تجهیزات رستورانی باکیفیت را نباید فراموش کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو