تحقیق در مورد زندگی دکتر شهید اردشیر حسین پور

منبع: دانش‌چی

1

1402/10/30

08:14


زندگی نامه دکتر شهید اردشیر حسین پور + نحوه شهادت

شهید اردشیر حسین پور

پسری ساده و بی‌آلایش، که در یک دی ۱۳۴۱، در اهواز به دنیا آمد. نام او را اردشیر با نام خانوادگی حسین پور نهادند. مادر وی از قوم لر بختیاری، و پدر از قوم کرد کرمانشاه بود. این دانشمند و استادیار دانشگاه و متخصص در الکترومغناطیس یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران بود که بر روی پروژه هسته‌ای اصفهان کار می‌کرد.

زندگی نامه دکتر شهید اردشیر حسین پور

اردشیر حسین پور تحصیلات مقطع ابتدایی را در دبستان آسمانی شیراز گذراند. از همان دوران مدرسه مشخص بود که نخبه‌ای در حال رویش است. کسب عنوان دانش‌آموز برتر استان فارس و دریافت تقدیرنامه از وزیر وقت آموزش و پرورش، از اولین افتخارات علمی‌اش به حساب می‌آید. با کسب رتبه اول در تمامی پایه‌ها و سپس اخذ دیپلم ریاضی فیزیک، به دوران مدرسه پایان داد. با شروع انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها، امکان ادامه تحصیل در دانشگاه برای کسی مهیا نبود. اما از آنجا که او با بقیه فرق داشت بیکار ننشست و وقت خود را صرف مطالعه دروس رشته تجربی و شرکت در دوره آشنایی با سیستم‌های الکترونیک نمود که حاصلش، اخذ دیپلم تجربی و گواهی درجه یک تعمیر و نگهداری سیستم‌های الکترونیک بود. در زمینه ورزشی نیز فعالیت داشت. دریافت کمربند مشکی کاراته و درجه استادی کونگ فو از دیگر افتخارات او در این دوران بود.

پس از آن در اوایل سال ۱۳۶۱ به خدمت سربازی رفت. خدمت سربازیش همزمان با جنگ میان ایران و عراق بود. از این رو توانست در چهار عملیات محرم، والفجر مقدماتی، والفجر یک و والفجر سه شرکت کند. در خرداد ۱۳۶۳ بعد از فوت پدر، برای اینکه کمک حال مادرش باشد به شیراز برگشت. با شرکت در کنکور سراسری همان سال در رشته کارشناسی الکترونیک، شیراز قبول شد. همزمان با تحصیل در رشته مهندسی الکترونیک به تحصیل در رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مخابرات، و فیزیک پرداخت.

در این میان این فیزیک بود که او را مجذوب خود کرد. از این جهت در کنکور کارشناسی ارشد فیزیک شرکت نمود و در رشته فیزیک ماده چگال دانشگاه سراسری شیراز قبول شد. و در سال ۱۳۷۵ در دوره دکتری فیزیک اتمی دانشگاه شیراز پذیرفته شد. بعد از اتمام تحصیلات خود به عنوان استادیار به تدریس در دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی مالک اشتر مشغول شد. ساخت بزرگترین مجتمع فیزیک اتمی خاورمیانه از بزرگترین آرزو‌هایش بود.

نحوه شهادت اردشیر حسین پور

او در ۲۶ دی سال ۱۳۸۵ در شهر شیراز وقتی که هنوز ۴۴ سال داشت چشمانش را برای همیشه بست. مرگش بسیار مشکوک بود. پذیرفتن یک گازگرفتگی با دی اکسید کربن برای شخصی که بسیار دقیق و خبره در کارش بود، امکان نداشت. اما بعدها مشخص شد دکتر اردشیر حسین پور ملقب به تک تیرانداز علم، با گاز رادیو اکتیو توسط موساد به شهادت رسیده است.

دستاوردها

او در طول عمر کوتاه اما مفید خود بیست و دو مقاله، رساله و کتاب به طور مستقل یا مشترک تألیف نمود. و بیش از دوازده پروژه مهم دفاعی را به اتمام و پنج اختراع را به ثبت رساند.

  • پروژه طراحی و ساخت مشدد‌های دی الکتریک
  • پروژه ساخت آهنربا‌های سرامیکی فریت استرانسیم و فریت باریم
  • پروژه ساخت فریت نیکل ـ روی برای کادر آنتن گیرنده‌های MW
  • پروژه ساخت فریت منگنز ـ روی برای چک لامپ‌های کم مصرف
  • پروژه بررسی طراحی و ساخت مولد پالس‌های الکترومغناطیسی کوتاه
  • پروژه طراحی و ساخت آسیاب عمودی تحت فشار
  • تأسیس و راه‌اندازی اولین مرکز تحقیقات الکتروسرام در ایران در سال ۱۳۷۵ (در دانشگاه صنعتی مالک اشتر)
  • طراحی و ساخت اولین خط تولید نیمه صنعتی تولید آهنربا‌های سرامیکی سخت
  • راه‌اندازی آزمایشگاه الکتروسرامیک در دانشگاه شیراز

سخن شهید

از برخورد‌های سیاسی در طی سی سال تحصیل بر این اعتقاد بوده‌ام که تفکر و یادگیری علوم، سبب کسب معرفت و به استخدام گرفتن استعداد‌ها و امکانات به ودیعه گذاشته شده در جهان خلقت می‌گردد. از این رهگذر تسخیر جهان آفرینش و آنچه در آن است به مرور و با افزایش سطح علم و آگاهی انسان‌ها از قوه به فعل می‌رسد ( و سخر لکم ما فی السماوات و ما فی الارض جمیعا ) این دیدگاه سبب لذتبخش شدن و گذراندن سال‌های زندگی اینجانب در راه کسب علم شده است.

مزار اردشیر حسین پور

آرامگاه این شهید هسته‌ای در باغ رضوان اصفهان واقع شده است.

زندگی شهید محسن فخری زاده
ℹ️

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو