لذت رانندگی در جذاب ترین جاده های ایران

منبع: آرگا

3

1402/10/30

17:45


رانندگی در جاده‌های زیبای ایران مورد توجه بسیاری از طبیعت گردان است و لذت سفر و گردشگری را دوچندان می‌کند.

سفر تنها مقصد نیست و انتخاب مسیر مناسب در طول آن، تاثیر قابل‌توجهی بر کیفیت سفر شما خواهد گذاشت. زیباترین جاده‌های ایران گزینه‌هایی بسیار مناسب برای گردشگری در جاذبه‌های طبیعی بکر و تماشایی هستند. با انتخاب مقاصد گردشگری متناسب با این جاده‌ها، لذت گشت‌وگذار و کیفیت سفر خود را بالا خواهید برد.

لذت رانندگی در جذاب ترین جاده های ایران

از شمال تا جنوب ایران مملو از دیدنی‌های شگفت‌انگیز است که در مسیر جاده‌هایی بکر قرار گرفته‌اند. جاده‌های زیبای ایران نیز در نقاط مختلف کشور پراکنده هستند و به یک استان یا منطقه خاص محدود نمی‌شوند. ما در این مقاله تنها برخی از جاده‌های جذاب در نقاط مختلف ایران را به شما معرفی می‌کنیم تا به‌جز مقاصد زیبا، از مسیرهای دیدنی نیز بازدید کنید.

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال جاده‌ای رویایی و مملو از مناظر طبیعی بکر و تماشایی است. این جاده در استان‌های گیلان و اردبیل قرار دارد و ییلاق‌های سرسبز و خوش آب و هوایی در طول آن قرار گرفته‌اند.

جاده اسالم به خلخال از معدود جاده‌های ایران است که خود، مقصد سفر گردشگران در طول سال است. طبیعت دوستان با سفر به این جاده و اقامت در کلبه‌های چوبی و ییلاقی آن، چند روزی را در زیباترین نواحی طبیعی سپری می‌کنند.

از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی در جاده اسالم به خلخال می‌توان «گردنه الماس» را نام برد. این گردنه در فاصله ۶۰ کیلومتری اسالم در مسیر این جاده قرار دارد. دامنه‌های سرسبز اطراف جاده اسالم به خلخال در اردیبهشت مملو از شقایق‌های وحشی می‌شوند و به اوج زیبایی می‌رسند. این جاده در طول زمستان برفی، سرد و لغزنده است.

جاده چالوس

جاده چالوس یکی از معروف‌ترین جاده‌های ایران در مسافت بین کرج در استان البرز تا چالوس در استان مازندران است. در طول مسیر این جاده پرپیچ و خم، روستاهای کوهستانی بکر و جاذبه‌های طبیعی متنوعی قرار دارند که مقصد سفر گردشگران در طول سال هستند.

در بخش‌های مختلف جاده چالوس امکان اتراق در رستوران‌ها، غذاخوری‌ها، کافه‌ها و آشکده‌ها را خواهید داشت. محدوده تونل کندوان از معروف‌ترین بخش‌های این جاده برای صرف غذا و استراحت در غذاخوری‌ها است. طول جاده چالوس به حدود ۱۶۰ کیلومتر می‌رسد و عبور از آن در روزهای بدون ترافیک نزدیک به سه ساعت طول می‌کشد.

از جاذبه‌های طبیعی برجسته در طول مسیر جاده چالوس می‌توان به «دریاچه سد امیر کبیر»، «روستای واریان»، «آبشار هفت چشمه» و «روستای ارنگه» اشاره کرد.

جاده هجیج به اورامانات

جاده هجیج به اورامانات، از زیباترین جاده‌های ایران در کوهستان‌های زاگرس است. این جاده دو روستای زیبا، تاریخی و تماشایی در استان‌های کرمانشاه و کردستان را به یکدیگر می‌رساند. در طول مسیر این جاده دامنه‌هایی سرسبز با رودها و چشمه‌های جاری به چشم می‌خورند.

لذت رانندگی در جذاب ترین جاده های ایران

بین روستاهای هجیج و اورامان تخت دو جاده وجود دارد که هر دو زیبایی‌های منحصربه‌فردی دارند؛ اما مسیر طولانی‌تر دارای جاذبه‌های بکر و مناظر چشم‌نواز بیشتری است. در فصل‌های بهار و تابستان دامنه‌های اطراف این جاده مملو از گل‌های وحشی و رنگارنگ می‌شود. در فصل‌های پاییز و زمستان میزان بارش‌ها در این نواحی بالا است و مسیر دسترسی این روستاها به یکدیگر در بازه‌هایی مسدود می‌شود.

دو جاذبه طبیعی «رودخانه سیروان» و «قله شاهو» از معروف‌ترین دیدنی‌های طبیعی در طول مسیر جاده هجیج به اورامان تخت هستند. این جاده امکاناتی ندارد و بسیار بکر است.

جاده پارسیان به بندر مقام (جاده بستانو)

جاده پارسیان به بندر مقام در استان هرمزگان قرار دارد و میان بومیان اطراف آن با نام جاده بستانو شناخته می‌شود. در یک سوی این جاده کوهستان‌های بلند و تودرتو و در سوی دیگر آن آب‌های خلیج فارس قرار گرفته‌اند. سواحل صخره‌ای هم جوار با جاده بستانو از زیباترین سواحل ایران هستند.

در طول مسیر جاده پارسیان به بندر مقام جاذبه‌هایی بکر و طبیعی وجود دارند که توجه گردشگران علاقه‌مند به طبیعت را جلب می‌کنند. از معروف‌ترین جاذبه‌های این مسیر می‌توان «ساحل نیرم»، «گردنه عشاق» و «ساحل مکسر» را نام برد. روستاهای «زیارت» و «مغدان» در طول این جاده نیز، برای علاقه‌مندان به گشت‌وگذار در روستاهای بومی جنوب ایران جذاب هستند.

عبور از جاده بستانو در فصل‌های مختلف سال لطف بسیار دارد؛ اما برای تماشای زیباترین مناظر در سواحل صخرهای این منطقه، زمان نزدیک به غروب خورشید را انتخاب کنید.

جاده عباس‌آباد به کلاردشت

جاده عباس‌آباد به کلاردشت از زیباترین جاده‌های جنگلی ایران در استان مازندران است. پوشش انبوه گیاهان در اطراف این جاده، آب و هوایی متفاوت در آن در طول سال به وجود می‌آورد. بخش‌های زیادی از جاده کوهستانی عباس‌آباد در سایه درختان فرو رفته است و دره‌هایی سرسبز در طول مسیر آن به چشم می خورند.

در جاده عباس‌آباد کافه‌ها و قهوه‌خانه‌های محلی وجود دارند که با چای هیزمی و غذاهای محلی از گردشگران پذیرایی می‌کنند. طول این جاده در حدود ۳۰ کیلومتر است؛ اما به‌دلیل پیچ‌وخم فراوان عبور از آن بیش از یک ساعت به طول می‌انجامد.

دسترسی به جاده عباس‌آباد از کلاردشت از بلوار اصلی کلاردشت و در شهر عباس‌آباد از خیابان شهدا صورت می‌گیرد. این جاده بسیار بکر است و به‌جز چند کافه محلی هیچ امکاناتی دیگری ندارد.

جاده اردبیل به آستارا

جاده اردبیل به آستارا در شمال غربی ایران از میان زیباترین مناظر طبیعی عبور می‌کند. گردشگران زیادی در طول سال برای بازدید از «گردنه حیران»، از این جاده می‌گذرند. جاده اردبیل به آستارا در حدود ۸۰ کیلومتر طول دارد و استان‌های گیلان و اردبیل را به یکدیگر وصل می‌کند.

لذت رانندگی در جذاب ترین جاده های ایران

مراتع اطراف جاده اردبیل به آستارا در فصل‌های بهار و پاییز بسیار تماشایی هستند. با شروع بهار تپه‌ها و مراتع این جاده سرسبز و پرگل و در پاییز هزاررنگ می‌شوند. در طول مسیر جاده اردبیل به استارا  امکان بازدید از جاذبه‌های طبیعی بکر مانند «جنگل فندقلو» را نیز خواهید داشت. «پارک ملی هیرکان» از دیگر جاذبه‌های این جاده در نزدیکی شهر آستارا است.

جاده سیاهکل به دیلمان

جاده سیاهکل به دیلمان در استان گیلان قرار دارد و از زیباترین جاده‌های شمال ایران به‌خصوص در فصل‌های بهار و پاییز به شمار می‌رود. معروف‌ترین جاذبه‌های این مسیر «آبشار لونک»، «کاروانسرای تی تی» و «جنگل لاریخانی» هستند.

با اتراق در بخش‌های مختلف جاده سیاهکل به دیلمان می‌توانید، ساعت‌ها در جنگل‌های اطراف آن طبیعت گردی کنید. ارتفاعات اطراف این جنگل زیباترین ییلاق‌های گیلان را در خود جا داده‌اند. برای تماشای زیباترین مناظر طبیعی در این جاده، اردیبهشت ماه بهترین انتخاب است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو