ادویه های ضروری که باید در آشپزخانه داشته باشید

ادویه های ضروری که باید در آشپزخانه داشته باشید


منبع: تالاب

2

1402/11/3

11:48


معرفی ادویه های ضروری هنگام پخت و آشپزی، جلب توجه بـه ادویه‌ها اغلب ما را […]

ادویه های ضروری که باید در آشپزخانه داشته باشید

معرفی ادویه های ضروری

هنگام پخت و آشپزی، جلب توجه بـه ادویه‌ها اغلب ما را بـه سمت معجزه‌هاي‌ آشپزی می‌کشاند. از زمان‌هاي‌ دور، ادویه‌ها بـه عنوان نهاده‌هاي‌ کلیدی در تنوع و طعم غذاها شناخته شده‌اند. اما آیا واقعاً می دانیم کـه چگونه از این گنجینه‌هاي‌ طبیعی برای التیام طعم و کیفیت غذا هاي خود بهره‌برداریم؟

 

دراین مقاله، بـه بررسی عمیق‌تر از ادویه‌هاي‌ ضروری در آشپزی پرداخته و راهنمایی‌هایي ارائه میدهیم کـه بـه شـما کمک میکنند ادویه‌ها را بـه صورت بهینه و هوشمندانه در غذا هاي خود استفاده کنید. همچنین، خواص دارویی و مزایای بهداشتی این ادویه‌ها را در آشپزی مورد بررسی قرار می دهیم تا بتوانید از آن ها بهره‌برداری کاملی داشته باشید . همراه ما باشید تا در جهان شگفت‌انگیز ادویه‌ها سفری شگفت‌آور آغاز کنیم و بـه عنوان آشپزان خلاق و هوشمند، این معجزه‌ها را در آشپزخانه خود بـه کار ببریم.

 

هل
فلفل چیلی
دارچین
میخک
فلفل فرنگی
تخم گشنیز
پودر سیر
پودر پیاز
تخم رازیانه
زیره
زنجبیل
خردل
ادویه کاری
جوز هندی
پونه کوهی
ادویه پاپریکا
فلفل
زعفران
بادیان ختایی یا ستاره اي
سماق
آویشن
زردچوبه
سیاه دانه یا شونیز
تخم شنبلیله
گل محمدی یا گل سرخ

 


مطلب مرتبط: معرفی 5 ادویه مفید و پرخاصیت


 

ادویه مهم هل

ادویه مهم هل

هل یکی از انواع انواع ادویه اسـت. اکثر ما این ادویه را بـه عنوان دانه هاي‌ معطر بـه خاطر می آوریم کـه درون غلاف هایي بـه رنگ سبز روشن قرار گرفته اند. هل در موارد بسیار زیادی مانند غذا هاي هندی، غذا هاي بومی منطقه خاور میانه، غذا هاي اسکاندیناوی، خوراک هاي‌ گوشتی، کلوچه هایي با طعم و عطر خاص و … مورد استفاده قرار گرفته و بـه همین دلیل جزو کاربردی ترین ادویه ها بـه شمار می رود.

 

طعم و رایحه این ادویه بسیار قدرتمند بوده و شیرینی کـه از مزه ان حس می شود بـه اسانی می تواند بـه طعم و مزه اکثر غذا هاي دیگر غلبه کند. با این وجود اگر بتوانید از این ادویه بـه مقدار مناسب و کافی استفاده کنید و ان را بـه روش درستی با دیگر ادویه ها ترکیب نمایید عطر و طعمی دلپذیر را برای غذای خود خلق خواهید کرد. نکته مهم در استفاده از هل رعایت کردن حد اعتدال اسـت.

 

در مورد نحوه استفاده کردن از این ادویه می توانید غلاف هاي‌ هل را بـه شکل مستقیم آسیاب و پودر کرده و بعد ان را بـه ترکیب غذای خود بیفزایید. همچنین می توانید ابتدا غلاف ها را باز کرده و دانه هاي‌ هل را از آن ها خارج کنید تا تنها دانه هاي‌ هل را پودر و استفاده کنید. از هر ده غلاف کامل هل کـه تقریباً معادل هزار عدد دانه هل اسـت میتوان چیزی درحدود یک قاشق چای خوری ادویه آسیاب شده بـه دست آورد.

 

توجه داشته باشید کـه نوع سبز این ادویه با هل سیاه تفاوت دارد. تا حدی کـه اگر در دستور پخت غذایی از هل سیاه استفاده شده بود نباید ان رابا هل سبز جابه‌جا کنید. چرا کـه هل سیاه با غلاف هاي‌ بزرگ تری کـه دارد دارای طعمی قوی و دودی اسـت و بهتر اسـت برای غذاهایی با طعم غیر شیرین از ان استفاده کنید.

 

فلفل چیلی

یکی دیگر از ادویه ها فلفل چیلی

فلفل چیلی از انواع ادویه کـه در نقاط مختلف جهان دارای انواع مختلفی اسـت. قطعا برای آشپزی در خانه خود بـه حداقل یک نوع از انواع فلفل چیلی احتیاج خواهید داشت. اما اگر از نظر مالی توانایی لازم را دارید بهتر اسـت چند نوع از این فلفل را تهیه کنید. پرک هاي‌ فلفل چیلی را خشک کرده و بعد از خرد کردن در بازار بـه فروش می‌رسانند. این پرک ها گاهی اوقات فقط مربوط بـه یک نوع فلفل و گاهی اوقات هم ترکیبی از چندین نوع می باشند.

 

زاز جمله مشهور ترین پرک هاي‌ فلفل چینی کـه در بازار موجود اسـت فلفل کاین «بـه انگلیسی cayenne peppers» اسـت کـه طعم خاصی نداشته و تنها می تواند تندی غذا را افزایش دهد. بـه همین دلیل بدون نگرانی خاصی در مورد تغییر طعم غذایتان می توانید از این نوع فلفل برای تند کردن ترکیب غذا هاي خود استفاده کنید.

 

این در حالی اسـت کـه بقیه انواع فلفل چیلی طعم و مزه و کاربرد منحصر بـه فرد خودشان را دارند. بـه عنوان نمونه پودر آنچو چلیلیِ قهوه اي مایل بـه سرخ «بـه انگلیسی ancho chile» طعم شیرین و خاکی بـه غذای شـما می دهد کـه ان را برای بـه کار بردن در غذا هاي مکزیکی مناسب می کند. در سمت مقابل فلفل چیلی قرمز آتشین کشمیری قرار دارد کـه گرمای مرکباتی داشته و بیشتر در غذا هاي مربوط بـه ناحیه جنوبی آسیا مورد استفاده قرار می گیرد.

 

دارچین

ادویه ی ضروری دارچین

در حالی کـه دارچین احتمالاً بیشتر بـه عنوان یک افزودنی برای غذا هاي شیرین یا روی نان شناخته میشود، این ادویه میتواند افزودنی عالی برای برخی غذاها نیز باشد.دارچین یکیدیگر از ادویه جات لازم در خانه دارچین بـه کاهش قندخون کمک میکند و میتواند در پیشگیری از آلزایمر مفید باشد.دارچین علاوه بر کمک بـه التیام طعم چای در مزه سازی گوشت کاربرد دارد.

 

دارچین را جزو محبوب ترین انواع ادویه گرم دسته بندی می کنند. این در حالی اسـت کـه دارچین اصلا یک ادویه ساده یا ابتدایی نیست. دارچین می تواند تا حدی معطر و قوی باشد کـه باعث تغییر دادن کامل عطر و طعم غذای شـما بشود. در حال حاضر از سرده درخت کافور «Cinnamomum» چهار گونه مختلف دارچین تجاری تولید می شود. دارچینی کـه در هنگام آشپزی کردن از ان استفاده می‌کنیم طبق معمول از نوع دارچین کاسیا «cassia» یا دارچین سیلان «Ceylon» اسـت.

 

دارچین کاسیا بـه رنگ تیره بوده و طعم نسبتا شیرینی دارد. این نوع دارچین طبق معمول در کشور های ویتنام، اندونزی و چین بـه صورت پودر یا چوبه دارچین تهیه شده و بـه فروش می‌رسد. در حالی کـه دارچین سیلان کـه با عنوان دیگر “دارچین واقعی” هم شناخته می شود بیشتر در منطقه سریلانکا کشت می شود. دارچین سیلان نسبت بـه دارچین کاسیا رایحه اي ملایم تر و طعمی غیر شیرین دارد کـه طعم ان را بـه طعم مرکباتی تشبیه می کنند.

 

شـما می توانید انواع مختلف دارچین را بـه جای یک دیگر استفاده کنید اما باید توجه داشته باشید کـه در طعم نهایی تفاوت بـه وجود خواهد آمد. اگر برایتان مقدور اسـت بهتر اسـت کـه انواع مختلف این ادویه را تهیه کرده و بعد از چشیدن انها گزینه مورد نظر خودرا انتخاب کنید. ممکن اسـت بتوانید از یک نوع دارچین در پخت غذا و از نوع دیگر ان هم برای پخت شیرینی و کلوچه هاي‌ خود استفاده کنید.

 

میخک

دیگر ادویه به نام میخک

میخک: میخک بـه عنوان ادویه‌اي گرم مورد استفاده قرار می گیرد و میتواند در کاهش درد دندان مفید باشد. دارای خاصیت آنتی‌اکسیدان و تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن اسـت.میخک صدپر را بـه عنوان گیاه دارویی نیز می شناسند. این گیاه دارای درختی همیشه سبز، با ارتفاع 10 تا 12 متر، برگ هایي بزرگ با گل هایي سرخ می باشد. گل میخک صدپر بوی بسیار مطبوعی دارد.

 

جوانه هاي‌ این گل در ابتدا کم رنگ سپس سبز ودر آخر قرمز می‌شوند. هنگامی کـه این گل ها قرمز شدند، زمان برداشت اسـت. از این گل ها بـه عنوان ادویه ترشی استفاده می شود و دانه هاي‌ ان نیز در مصارف دکتری کاربرد دارند.حتی در برخی مناطق مثل شهر زنگبار، از گل میخک صدپر روغن می‌گیرند. بـه گونه اي کـه این شهر تبدیل بـه مهد روغن میخک شده اسـت.

 

ادویه فلفل رنگی

ادویه فلفل رنگی

فلفل فرنگی یکیدیگر از انواع ادویه کـه با نام آل اسپایس «بـه انگلیسی Allspice» هم شناخته می شود. شـما با استفاده کردن از فلفل فرنگی در غذا هاي شیرین و غیر شیرینی کـه درست میکنید می توانید گرمای معطری را بـه غذا هاي خود اضافه کنید. این ادویه دارای نوعی طعم و عطر خاص اسـت کـه نسبت بـه دیگر ادویه هاي‌ موجود پیچیده و منحصر بـه فرد محسوب می شود.

 

برای تهیه فلفل فرنگی از میوه اي خاص استفاده می کنند و ان را خشک می کنند. در برخی موارد هم این ادویه را بـه وسیله آسیاب کردن میوه اصلی بـه دست می آورند. آل اسپایس از نظر طعم دارای طعم پایه ادویه هاي‌ مختلفی از جمله میخک، دارچین و فلفل سیاه اسـت و بـه همین دلیل در نهایت طعمی دودی و آجیلی از خودش ایجاد می کند. طعم خاص این ادویه ان را بـه یک ادویه محبوب و پرکاربرد در غذا هاي کارائیبی و مکزیکی تبدیل کرده اسـت.

 

تخم گشنیز

ادویه تخم گشنیز

در تهیه شیرینی‌ها و دسرها بـه کار میرود و دارای خواص درمانی از جمله کاهش کلسترول اسـت.تخم گشنیز از انواع ادویه کـه بـه شکل دانه هاي‌ ریز یافت می شود. این دانه هاي‌ کوچک رنگ قهوه اي داشته و از گیاهی بـه نام گشنیز بـه وجود می‌آیند.

 

دانه هاي‌ گشنیز طعم خاصی دارند کـه باعث متفاوت شدن این گیاه و استفاده کردن از ان بـه عنوان طعم دهنده و چاشنی شده اسـت. طعمی کـه از دانه قهوه اي رنگ یا همان تخم گشنیز احساس می‌کنید با طعم و مزه برگ هاي‌ سبز رنگ و تازه این گیاه تفاوت هاي‌ زیادی دارد. از این دانه هاي‌ معطر و خوش طعم استفاده می شود تا در نهایت غذاها و دیگر خوراکی ها طعمی مرکباتی و خاص بـه خود بگیرند.

 

تخم گشنیز کاربردها و موارد استفاده گسترده اي دارد کـه از جمله انها میتوان بـه غذاها، ترشی ها، انواع نوشیدنی و حتی سس هاي‌ مختلف با طعم هاي‌ گوناگون اشاره کرد. این تخم ها هم بـه صورت درسته مورد استفاده قرار می‌گیرند و هم از شکل آسیاب شده آن ها در موارد مختلف استفاده می شود.

 

پودر سیر

ادویه پودر سیر

حتی اگر بـه طور منظم از سیر تازه استفاده کنید، داشتن پودر سیر درآشپزخانه نیز میتواند مفید باشد. این یک راه عالی برای اضافه کردن طعم سریع سیر بـه یک ظرف اسـت یا میتوانید از ان برای مخلوط کردن ادویه هاي‌ خود استفاده کنید. در تهیه غذاها و سس‌ها استفاده میشود و میتواند عطر سیر را بـه غذا اضافه کند.

 

درست اسـت کـه برای تهیه پودر سیر همان سیر تازه را خشک کرده و بعد پودر می کنند، اما با این وجود بازهم پودر سیر طعمی متفاوت و خاص تر از خود سیر تازه خواهد داشت. در واقع این ادویه درست مثل سیر تازه رگه هایي از طعم غیر شیرین و بد بوی موجود در سیر تازه کـه با flavor notes شناخته می شود را در خود دارد.

 

با این تفاوت کـه پودر سیر برخلاف سیر تازه از شر رطوبت و تندی در طعم خلاص شده اسـت. در نتیجه اگر میخواهید از سیر در ادویه هاي‌ ترکیبی خود استفاده کنید یا برای طعم تنقلات خود از ان استفاده می‌کنید، پودر سیر می تواند گزینه مناسب تری نسبت بـه سیر تازه درنظر گرفته شود.

 

تفاوت دیگر این دو مورد دراین اسـت کـه سیر تازه با رنده شدن طعم و بویی قویتر بـه خود می گیرد. در حالی کـه پودر سیر دارای شرایطی ثابت بوده و طعم ملایمی کـه دارد را از دست نمیدهد. بـه همین دلیل پودر سیر بـه گزینه اي ایده آل برای درست کردن سس ها و چاشنی هایي تبدیل شده اسـت کـه بعد از تهیه نیاز دارید انها را تا مدتی نگه‌داری کنید. در واقع پودر سیر برای مصرف شدن هیچ عجله اي ندارد!

 

پیاز

پودر پیاز

پودر پیاز هم درست مثل پودر سیر یک ادویه کاربردی اسـت کـه در موارد زیادی جای گزین پیاز تازه و خام می شود. در مواقعی کـه از نظر زمانی محدودیت هستید و باید آشپزی را برای خودتان سریعتر و راحت تر کنید، پودر پیاز می تواند بسیار مفیدتر از پیاز تازه باشد.این ادویه در موارد بسیاری مانند مزه دار کردن مرغ و گوشت، تهیه ادویه هاي‌ ترکیبی، ساخت سس هاي‌ متنوع و همچنین طعم دادن بـه خورشت هاي‌ مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

 

تخم رازیانه

تخم رازیانه

در زمان فعلی کشورهایی کـه عمده فعالیت هاي‌ مربوط بـه کشت و تولید رازیانه را بر عهده دارند هند، مصر و ترکیه هستند. تخم گیاه رازیانه درست مثل خود گیاه سبز رنگ بوده و طعم خاص خاکی ان باعث شده بـه یک طعم دهنده محبوب تبدیل شود. این ادویه از نظر طعم و مزه شباهت زیادی بـه شیرین بیان دارد.کاربردهای تخم رازیانه طیف بسیار گسترده اي را در بر می گیرد. برای مثال در مواد میانی کلوچه ها، طعم دهنده هاي‌ مرغ سوخاری، پاناکوتا و … از این ادویه استفاده می شود.

 

زیره

زیره

ادویه زیره دارای طعم دودی و خاکی اسـت. متوجه خواهید شد کـه این طعم برای بسیاری از غذا هاي قومی از جمله هندی، آفریقایی و آمریکای جنوبی عالی اسـت. یک لمس ملایم زیره می تواند بـه غذا هاي غیرمنتظره اي مانند تخم مرغ یا گوشت هاي‌ کبابی نیز ادویه و طعم بدهد.

 

یکیدیگر از ادویه هاي‌ لازم در خانه زیره اسـت. بـه طور کلی زیره بـه دو نوع زیره سبز و زیره سیاه تقسیم می شود. زیره سیاه دانه اي خوش عطر و ضدنفخ اسـت. بـه زیره سیاه زیره ایرانی نیز گفته می شود کـه در آشپزی و دکتری کاربرد دارد.

 

طبق معمول گیاه زیره بـه صورت خودرو رشد می کند و بوته اي شبیه بـه بوته ي هویج دارد کـه برگ هایش 20 تا 30 سانتی متر و ارتفاع ان حدود 50 سانتی متر اسـت.فهرست ادویه جات لازم و ضروری در خانه و ادویه مخصوص هر غذا

 

ادویه زیره دارای طعمی مرکباتی و دودی اسـت کـه درکنار عطر دلپذیر و دوست داشتنی کـه دارد بـه پای ثابت بسیاری از غذا هاي بومی هندوستان، مراکش، چین و حتی مکزیک تبدیل شده اسـت. دانه هاي‌ این گیاه بسیار کوچک و ظریف هستند و شـما می توانید حتی از همین دانه ها بـه صورت مستقیم در غذاهایی کـه تهیه می‌کنید استفاده کنید.

 

با این وجود اگر در غذایی بخواهید دقت بیشتری هم خرج دهید می توانید از زیره آسیاب شده بـه عنوان چاشنی غذا استفاده کنید. در نهایت زیره با حضور در هر غذایی طعم خاص خودش را نشان داده و شـما را خوشحال خواهد کرد!

 


مطلب مرتبط: ادویه هاي‌ چربی سوز برای لاغری را بشناسید


 

زنجبیل

زنجبیل

زنجبیل: زنجبیل در غذا هاي آسیایی، اختصاصاً سوپ‌ها و پخت ماهی بـه کار میرود، زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی اسـت و ممکن اسـت بـه تقویت سیستم ایمنی کمک کند.زنجبیل یکی از ادویه جات ضروری در خانه اسـت کـه بـه گونه هاي‌ مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. نام دیگر ان شنگویر اسـت کـه مصرف دارویی نیز دارد. زنجبیل از گیاهی زرد رنگ دارای رگه‌ هاي‌ بنفش با نام علمی Zingiber officinale بدست می آید.

 

عده اي فکر می کنند کـه زنجبیل، ریشه ي گیاه اسـت اما در حقیقت زنجبیل ساقه ي متورم شده زیرزمینی ان اسـت کـه «ریزوم» نام دارد. زنجبیل دارای خواص بسیاری می باشد. از جمله خواص ضدسرطانی کـه موجب مقابله با سلول‌هاي‌ سرطانی تخمدان می شود.

 

خردل

خردل

ادویه خردل از دانه هاي‌ گیاه خردل بـه دست می آید. این دانه ها قدرت طعم دهندگی زیادی داشته و هنگامی کـه آن ها را دریک ماهیتابه خشک یا چرب شده روی حرارت قرار دهید، عطر و تندی گزنده اي را از خود ایجاد می کند. از جمله کاربردهای اصلی این ادویه میتوان بـه استفاده در مایع شور، تهیه کردن انواع ترشی و همچنین سس هاي‌ روغنی مختلف «سس هایي از قبیل سس سالاد و سس تادکا» اشاره کرد.

 

خردل زرد و خردل قهوه اي دو نوع خردل موجود در بازار هستند کـه با هم تفاوت هایي دارند. لازم اسـت بدانید کـه طعم خردل زرد مقداری ملایم تر و قابل تحمل تر از دانه هاي‌ نوع قهوه اي این ادویه بـه نظر میرسد. البته خردل سیاه هم نوع دیگری از این گیاه اسـت کـه درصورت پیدا کردن می توانید ان را امتحان کنید.

 

خردل سیاه طعم بسیار تند و تیزی داشته و از این نظر از خردل قهوه اي هم قدرتمندتر اسـت. شـما می توانید هر سه نوع خردل معرفی شده را بـه جای یک دیگر مورد استفاده قرار دهید. فقط باید مراقب باشید کـه اگر از نوع قوی و تند و تیز این ادویه استفاده می‌کنید در مقدار زیاده روی نکرده و آرام آرام استفاده خود از ان را افزایش دهید.

 

ادویه کاری

ادویه کاری

کی دیگر از ادویه هاي‌ پرکاربرد در آشپزی، ادویه کاری اسـت. این ادویه از ترکیب چند ادویه اسـت کـه طبق معمول در آشپزی هندی بسیار مورد مصرف قرار می گیرد. علاوه بر هند، در سایر کشورها نیز برای طعم دار کردن غذاها و معطر کردن ان ها، از ادویه کاری استفاده فراوانی می شود.

 

ادویه کاری از انواع ادویه ترکیبی محسوب می شود کـه بیشتر در سبک آشپزی هندی مورد استفاده قرار می گیرد. محبوبیت این ادویه در هندوستان بـه حدی زیاد اسـت کـه ادویه کاری را جزو نمادهای اصلی غذای هندی می‌دانند. البته یک نوع برگ خوراکی هم با همین نام وجوددارد کـه در نواحی جنوبی هند و مخصوصا سریلانکا استفاده می شود؛ اما این برگ خوراکی از هر نظر با ادویه کاری کاملا متفاوت اسـت.

 

زردچوبه و زنجبیل دو مورد از ادویه هاي‌ مورد استفاده در ترکیب ادویه کاری هستند کـه باعث ایجاد رنگ کهربایی دراین ادویه میشوند. دیگر موارد موجود در ادویه کاری دانه هاي‌ گشنیز، زیره، هل، دانه هاي‌ شنبلیله، فلفل و حتی خردل هستند کـه درکنار یک دیگر طعم مطبوع و مورد نظر کاری را بـه وجود می آورند. این ترکیبات درکنار یک دیگر و با توجه بـه متغیر بودن مقدار هر کدام، یک رنگ کلی زرد کمرنگ تا سبز را برای ادویه مخلوط کاری بـه وجود می آورند.

 

جوز هندی

جوز هندی

جوز هندی هم در غذا هاي شیرین و هم در غذا هاي دیگر کاربرد میکند. برای سس بشامل و سایر غذا هاي پنیری تقریباً ضروری اسـت. با این حال، احتمالاً بیشتر اوقات از ان در خوراکی هاي‌ شیرین کـه حاوی دارچین نیز هستند استفاده خواهید کرد.جوز هندی در پخت شیرینی‌ها و غذا هاي ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرد.این ادویه دارای خواص نشاط‌آور، ضدافسردگی، ضدالتهاب و تسکین‌دهنده دردهای مفصلی اسـت.

 

براساس روایت هایي کـه در تاریخ هند آمده اسـت، یکی از ادویه هایي کـه در هند باستان وجود داشته و بسیار برای مستعمره نشینان هلندی با ارزش بود جوز هندی بوده اسـت؛ جوز هندی آن قدر برای مستعمره نشینان هلندی با ارزش بوده اسـت کـه انها منهتن رابا جزایر باندا در اندونزی با بریتانیایی ها مبادله کردند. «در ان زمان تنها منبع ادویه در جهان جزایر باندا بود.» در دنیای امروزی جوز هندی از جمله ادویه هایي اسـت کـه در سرتاسر کشور هاي‌ کارائیب، هندوستان، سریلانکا، اندونزی و فیلیپین کشت می شود.

 

ادویه جوز هندی بسیار معطر اسـت و شیرینی آجیلی دارد. بهتر اسـت کـه این ادویه را کامل و آسیاب نشده بخرید، زیرا این ادویه پس از این‌که بـه پودر تبدیل می شود عطر و تازگی خودرا از دست می دهد. ادویه جوز هندی یکی از ادویه هایي اسـت کـه در دستور هاي‌ غذایی بسیاری بـه کار می رود؛ برای مثال از کاربردهای ان میتوان بـه سس و کلوچه هاي‌ ادویه دار اشاره کرد.

 

پونه کوهی

پونه کوهی

از دیگر ادویه هایي کـه قصد داریم دراین مقاله بـه شـما معرفی کنیم پونه کوهی اسـت. ادویه پونه کوهی یکی از ادویه هاي‌ یونانی اسـت کـه دارای رایحه کاج و لیمو بوده ودر سر تا سر مدیترانه و اغلب در کشور هاي‌ یونان، ترکیه و ایتالیا کشت می شود. این ادویه از خانواده نعنا بوده ودر بسیاری از فروشگاه هاي‌ سرتاسر کشور یافت می شود.

 

از این ادویه بیشتر در دستور پخت برخی پیتزاها مورد استفاده قرار می گیرد کـه مزه باور نکردنی بـه ان می دهد. اما توجه داشته باشید کـه از پونه کوهی فقط برای پخت پیتزا بـه کار نمیرود بلکه علاوه بر ان؛ در بیشتر دستور هاي‌ آشپزی می‌توان پونه کوهی خشک رابا تازه ان جای گزین کرد. برای اینکار فقط کافی اسـت کـه یک قاشق چای خوری از پونه کوهی خشک رابا یک قاشق غذاخوری از پونه کوهی تازه جای گزین کنید.

 

هیچ چیز مانند پونه کوهی ایتالیایی نمیگوید. کمی پونه کوهی خشک حال و هوای ایتالیایی واقعی بـه سس گوجه فرنگی شـما می دهد. همچنین میتواند یک افزودنی تند برای غذا هاي یونانی و مکزیکی باشد.

 

گونه هاي‌ متفاوتی از این ادویه در سر تا سر جهان موجود اسـت؛ برای مثال گونه پونه کوهی مکزیکی کـه در مکزیک و سایر مناطق آمریکای لاتین کشت می شود و اینگونه از ادویه دارای مزه خاکی تری اسـت و از سرده گل شاه پسند اسـت. برای پخت غذای مکزیکی می توانید از این گیاه معطر در دستور هاي‌ آشپزی خود استفاده کنید.

 

ادویه پاپریکا

ادویه پاپریکا

پاپریکا بـه غذاها طعم خاصی می دهد و بـه هضم غذا کمک میکند. این ادویه سیستم گوارش را تقویت می کند. پاپریکا بـه عنوان یک ادویه دل چسب در غذا هاي مختلف مانند چیلی و غذا هاي مکزیکی بـه کار می رود.شاید تا بـه حال از پاپریکا استفاده کرده‌اید اما از ان اطلاعی نداشته اید.

 

آیا می‌دانید پاپریکا چگونه آماده میشود ؟ در حقیقت پاپریکا ادویه اي اسـت کـه از آسیاب کردن فلفل خشک شده تهیه می شود.پاپریکا یکی از ادویه هاي‌ لازم در خانه اسـت کـه رنگ، طعم و عطر خاصی بـه غذا می بخشد. جالب اسـت بدانید کـه پاپریکا در هر کشوری طعم متفاوتی دارد و طیف این طعم از ملایم تا تند می‌باشد.

 

از دیگر انواع ادویه هاي‌ مورد بحث دراین مقاله می‌توان بـه پودر پاپریکا اشاره کرد. پودر پاپریکا از ادویه هایي اسـت کـه از یکی از گونه هاي‌ فلفل چیلی بـه نام فلفل زینتی بـه دست می آید. این ادویه بـه دلیل این‌که در دستور هاي‌ آشپزی بسیار رایج اسـت و همچنین طعم متفاوت تری نسبت بـه سایر ادویه هاي‌ موجود کـه از فلفل زینتی تهیه میشوند دارد، نام مخصوصی برای ان درنظر گرفته اند.

 

استفاده از این ادویه محبوب در غذاهایتان میتوان بـه انها مزه شیرین، دودی و تند داده و آن ها را بـه رنگ قرمز آتشین در بیاورد. نوع پاپریکا دودی روی آتش خشک شده و مانند سایر انواع پاپریکا فقط با جریان هوا خشک نمیشود.

 

فلفل

بـه عنوان نقطه مقابل نمک همیشه رایج، فلفل سیاه یک ادویه خوش طعم اسـت کـه در اکثر غذا هاي خوش طعم در مقادیر کم طعم خوبی دارد.سیستم گوارش و کاهش وزن را تقویت می کند. فلفل دارای ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هاي‌ مفیدی هستند. این فلفل خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی اسـت و میتواند بـه التیام گوارش و کاهش التهابات در بدن کمک کند. از فلفل سیاه بـه عنوان ادویه‌اي برای افزودن طعم بـه انواع غذاها استفاده میشود. طبق معمولً در غذا هاي گوشتی، مرغ، و حتی سوپ‌ها استفاده می شود.

 

فلفل سیاه یکی از ادویه جات لازم در خانه اسـت. این فلفل همان میوه هاي‌ خشک شده تیره رنگ گیاه فلفل اسـت کـه بومی جنوب هند می باشد. فلفل سیاه را از گیاه ان برداشت می کنند و پس از خشک کردن، بـه عنوان چاشنی و ادویه استفاده می کنند.

 

از مشهورترین ادویه هاي‌ موجود در آشپزخانه هاي‌ سر تا سر دنیا میتوان بـه فلفل اشاره کرد کـه دراین قسمت درباره ان بحث خواهیم کرد. فلفل، بـه ویژه فلفل سیاه، یکی از رایجترین ادویه هایي اسـت کـه در آشپز خانه هاي‌ شـما مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از غذاها از دانه‌هاي‌ آسیاب نشده فلفل سیاه استفاده می شود کـه طعم بسیار دلنشین و تندی بـه غذا هاي شـما می دهد. گیاه فلفل سیاه از منابع دو دانه فلفل دیگر نیز هست کـه همگی یک میوه هستند و تنها تفاوت این میوه ها در مرحله رسیدن یا فراوری آن ها اسـت.

 

یکی از این دانه ها فلفل سبز اسـت کـه قسمت خوراکی ان قبل از رسیدن کامل میوه ان چیده می شود و همچنین این دانه از دانه هاي‌ فلفل سیاه هم طعم تازه‌تری دارند. دیگر دانه هاي‌ فلفل فراوری شده از فلفل سیاه، فلفل سفید اسـت کـه با خیساندن این فلفل، دانه ‌هاي‌ فلفل در آب و تخمیر آن ها بـه دست می آید. فلفل سفید بیشتر در غذا هاي اروپایی و آسیای جنوب شرقی مورد استفاده قرار می گیرد.

 


مطلب مرتبط: معرفی یک ادویه چربی سوز


 

زعفران

زعفران

مگر می شود در مهمانی هاي‌ ایرانی پای زعفران در بین نباشد ؟ زعفران گیاهی اسـت از تیرهٔ زنبقیان و سردهٔ زعفران کـه علاوه بر عطر و رنگ خاص، دارای خواص دارویی نیز می‌باشد.گیاه زعفران بـه شکل گل هاي‌ کوچکی اسـت کـه از قسمت پرچمی این گل ها، زعفران تولید می شود.

 

یکی از گرانترین و محبوب ترین ادویه هاي‌ موجود کـه در بسیاری از غذا هاي ایرانی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد زعفران اسـت. زعفران از ادویه هایي اسـت کـه قیمت بالایی دارد، ولی با توجه بـه این‌که برای افزودن طعم بی نظیر معطر، علفی و عسلی و ته رنگ طلایی زیبا بـه غذاها و دسرها فقط بـه مقدار کمی از رشته هاي‌ قرمز ان نیاز دارید خرید این ادویه بسیار بـه صرفه بوده و ارزش پولی کـه بابت این ادویه می‌پردازید را دارد.

 

یکی از انواع ادویه هاي‌ ضروری کـه در پخت بسیاری از غذا هاي برنجی ایرانی، هندی، اسپانیایی و ایتالیایی مورد استفاده قرار می گیرد زعفران اسـت؛ از نمونه این غذا ها می‌توان بـه ته چین، بریانی، پائلا«paella»؛ ریزوتو«risotto» ؛ دسرهایی مانند شریخند «shrikhand» کرمی و کیک شیر اسفنجی اشاره کرد.

 

بادیان ختایی یا ستاره ای

بادیان ختایی یا ستاره ای

از دیگر ادویه هاي‌ مورد بحث دراین مقاله میتوان بـه بادیان ختایی یا ستاره اي اشاره کرد. این ادویه کـه بـه انیسون نیز مشهور اسـت بسیار معطر و دارای طعم هاي‌ شیرین بیان در بسیاری از دستور های پخت آشپزی چینی و ویتنامی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

استفاده از غلاف هاي‌ کامل ادویه بادیان ختایی یا ستاره اي بـه هر آبِ گوشت یا استاکی باعث می شود کـه غذا عطر قوی بگیرد. پودر انسون ستاره اي نیز، مانند بسیاری از ادویه هاي‌ دودی گرم، بـه دسرها عطر خوبی می دهد.

 

سماق

سماق

از جمله ادویه‌هایي هستند کـه دارای خواص ضد سرطانی و آنتی‌اکسیدانی هستند.سماق یکی از ادویه هایي اسـت کـه در مرحله سرو غذا کاربرد دارد. سماق دارای درختچه اي کوهستانی اسـت کـه میوه هاي‌ خوشه اي دارد. این میوه ها کوبیده می شود و سماق بدست می آید. از سماق بـه عنوان چاشنی غذاهایی مثل کباب استفاده می شود.

 

گیاه سماق از راسته افراسانان و تیرهٔ پسته‌ایان اسـت. در قدیم بـه نام سماک نیز تلفظ می شده. این ادویه پرکاربرد در خانه، دارای طعمی متمایل بـه ترشی اسـت کـه در مناطقی هم چون شمیران، تفرش، خراسان، قم، محلات، شیراز، رودبار، تبریز، و باغات اقلید و بعضی از کشور های خاورمیانه میروید.

 

آویشن

آویشن

از جمله ادویه جات لازم در خانه آویشن اسـت، آویشن گیاهی معطر با طبیعت گرم و خشک اسـت ودر تهیه غذاهایی مانند سوپ، سالاد و مرغ مورد استفاده قرار میگیرد. آویشن دارای خواص دارویی از جمله خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی اسـت و بـه درمان عفونت‌هاي‌ دهان و حلق کمک می کند. آویشن بـه عنوان ادویه‌اي با عطر و طعم خوب در غذا هاي اروپایی، مخصوصاً در مرغ و ماهی، بـه کار می رود.

 

از دیگر انواع ادویه هاي‌ پر خاصیت و محبوب بـه ویژه در ایران آویشن اسـت کـه دراین قسمت از مقاله قصد بررسی ان را داریم. از انواع آویشن می‌توان بـه انواع یونانی، ترکی و فرانسوی اشاره کرد کـه همگی از خانواده نعناع و پونه کوهی اند. بنابر این آویشن نیز از گیاهان معطر با عطری کاجی اسـت کـه این ادویه محبوب از مواد اولیه ضروری اسـت کـه در دستور هاي‌ پخت غذا هاي مدیترانه اي و اروپای جنوبی بـه شمار می رود.

 

زردچوبه

زردچوبه

زردچوبه یکی از پرکاربرد ترین ادویه هاي‌ خانه اسـت کـه طبق معمول در اغلب غذاها استفاده می شود. زردچوبه گیاهی اسـت از رده زنجبیل‌ وارها، راسته زنجبیل‌ ها، تیره زنجبیلیان و گونه زردچوبه‌اي‌ ها.گیاه زردچوبه در هند جایگاه ویژه اي داشته و این منطقه خواستگاه اصلی زردچوبه محسوب می شود.

 

این ادویه درسال هاي‌ دور کشف شده و قرن هاست کـه از مواد اصلی آشپزی در هند و جنوب شرقی آسیا بـه شمار می رود. ریشه گیاه زردچوبه از خانواده زنجبیل اسـت. این ادویه رنگ نارنجی روشنی دارد و باعث می شود کـه غذاها رنگی زرد بـه خود بگیرند. زردچوبه تقریباً در بیشتر غذاها مورد استفاده قرار می گیرد؛ همچنین در دستور هایي مانند خوراک مرغ و بادام هندی، نودل برنج تند و پای نارگیل مورد استفاده قرار می گیرد.

 

سیاه دانه یا شونیز

سیاه دانه یا شونیز

یکی از ادویه هایي کـه دانشمندان در دنیای امروزی بـه خواص درمانی بالای ان پی بره اند زردچوبه اسـت. این ادویه امروزه بـه علت خواص ضد التهابی خود محبوبیت زیادی یافته اسـت. این ادویه درسال هاي‌ دور کشف شده و قرن هاست کـه از مواد اصلی آشپزی در هند و جنوب شرقی آسیا بـه شمار می رود.

 

شه گیاه زردچوبه از خانواده زنجبیل اسـت. این ادویه رنگ نارنجی روشنی دارد و باعث می شود کـه غذاها رنگی زرد بـه بـه خود بگیرند. زردچوبه تقریباً در بیشتر غذاها مورد استفاده قرار می گیرد؛ همچنین در دستور هایي مانند خوراک مرغ و بادام هندی، نودل برنج تند و پای نارگیل مورد استفاده قرار می گیرد.

 

تخم شنبلیله

تخم شنبلیله

از دیگر ادویه هایي کـه کاربرد درمانی بسیاری دارد میتوان بـه تخم شنبلیله اشاره کرد. تخم شنبلیله دانه هاي‌ مکعب مستطیلی شکل بسیار سخت با سطحی چروکیده بـه رنگ زرد حنایی با بویی کاملا مشخص و طعمی نسبتا تلخ اسـت. منبع تامین تخم شنبلیله از گیاه شنبلیله اسـت.از کاربردهای درمانی فراوانی کـه تخم شنبلیله دارد میتوان بـه کاهش قندخون و تسکین علائم دیابت مانند پرنوشی و پر ادراری اشاره کرد.

 

گل محمدی یا گل سرخ

گل محمدی یا گل سرخ

همه ی ي ما با عطر خوش گل محمدی آشنایی داریم. این نوع گل دارای درختچه اي خزاندار اسـت و بومی رشته کوه هاي‌ ایران مرکزی و البرز می‌باشد. از گل محمدی برای تولید گلاب استفاده می شود. همچنین غنچه گل محمدی نیز مصارف گوناگونی دارد.پرورش گل محمدی بـه دوره ي هخامنشیان باز میگردد و امروزه نیز در مناطقی مثل برزک، نیاسر، قمصر، لاله زار، بافت و میمند استان فارس، داراب پرورش این نوع گل رواج دارد.

 

گل محمدی بـه صورت غنچه یا گل می روید و برای استفاده در خورش هایي مثل خورش قیمه، یا کنار دمنوش و چای استفاده می شود. همچنین از غنچه هاي‌ زیبای گل محمدی می توانید برا تزئین غذا، کیک، شیرینی و حلوا استفاده کنید.

 

و در پایان

هنگام پخت و آشپزی، جلب توجه بـه ادویه‌ها اغلب ما را بـه سمت معجزه‌هاي‌ آشپزی می‌کشاند. از زمان‌هاي‌ دور، ادویه‌ها بـه عنوان نهاده‌هاي‌ کلیدی در تنوع و طعم غذاها شناخته شده‌اند. اما آیا واقعاً می دانیم کـه چگونه از این گنجینه‌هاي‌ طبیعی برای التیام طعم و کیفیت غذا هاي خود بهره‌برداریم؟ادویه هایي کـه آن ها را دراین مطلب معرفی کردیم جزو مشهور ترین و محبوب ترین ادویه ها در آشپزخانه هاي‌ ایرانی بـه شمار میروند. با این وجود برای داشتن یک دستپخت خوب لازم نیست همه ی ادویه هاي‌ این فهرست را خریداری کنید. فقط کافی اسـت مواردی کـه خود و اعضای خانواده تان از انها لذت میبرند را پیدا کرده و سعی کنید بـه درستی از آن ها در ترکیب غذاهایتان استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو