جاذبه های گردشگری شیراز

منبع: تالاب

2

1402/11/4

12:46


شیراز در جنوب غربی کشورمان و معروف به شهر بی مثل و مانند ایران از […]

جاذبه های گردشگری شیراز

شیراز در جنوب غربی کشورمان و معروف به شهر بی مثل و مانند ایران از لحاظ طبیعت و جاذبه های تاریخی و گردشگری است و وجود مقبره شاعران بزرگی مثل حافظ و سعدی هم معروفیت این شهر را چندین برابر کرده و از لحاظ فرهنگی بسیار مهم مینماید. شیراز علاوه بر مساجد قدیمی با معماری های زیبا و دیگر بناهای تاریخی برای علاقه مندان به تاریخ و هنر، دارای انواع باغ ها و گردشگری طبیعی برای طبیعت دوستان است که نظیرش را نمیتوان پیدا کرد.

 

معرفی جاذبه های گردشگری شیراز 

ایران با تاریخی پر رمز و راز مواجه بوده و هست و شیراز جاییست که با سفر به آن میتوانید دراین تاریخ گشت زده و به گذشته ها سفر کنید و همچنین در کنار این ماجراجویی در تاریخ طبیعت گردی فوق العاده ای را هم تجربه کنید. تنوع در جاذبه های گردشگری شیراز به قدری زیاد است که نمیتوان در یک مقاله به همه ی جاهای دیدنی و مشهور اشاره کرد اما شما اگر قصد سفر به شیراز چه با خودروی شخصی و چه با بلیط هواپیما یا قطار را دارید حداقل یک هفته برای سفر خود اختصاص دهید تا از دیدنی های تمام نشدنی این شهر فرهنگی و گردشگری نهایت استفاده را بکنید.

در ادامه به معرفی چند مورد از جاذبه ها گردشگری شیراز که حتما باید از آن دیدن کرد، میپردازیم.

 

حافظیه (آرامگاه حافظ)

حافظ شاعر بزرگ ایرانی است که همه ی دنیا شیراز را با نام ایشان میشناسند و حافظیه از جمله مکان های پربازدید در شیراز است که محل آرامگاه حافظ شیرازی بزرگ میباشد. این مکان گردشگری هم از زیبایی های سنتی نظیر کاشی کاری و معماری و هم از فضایی سرسبز و پر از عطر گل و درختان برخوردار است و تمامی قشرها و سلیقه ها را میتواند به خود جذب کرده و فضایی شاعرانه و دل انگیز برایشان به ارمغان آورد.

 

سعدیه (آرامگاه سعدی)

دیگر جاذبه ی فرهنگی مهم در شیراز مقبره ی سعدی است که علاقه مندان به شعرهای ایرانی قطعا باید از این مکان هم دیدن نمایند. آرامگاه سعدی معروف به سعدیه در واقع کنار باغی بزرگ و زیباست که شاعر بزرگ کشورمان “سعدی” در آن جا زندگی میکرده و در همان جا هم دفن شده است.

با توجه به آمار و ارقام در سال های گذشته بیشترین سفر به شیراز با بلیط هواپیما تهران شیراز و بلیط هواپیما مشهد شیراز که هر دو پرجمعیت ترین شهرهای ایران هستند، انجام گرفته و این نشان دهنده ی جاذبه ی قوی و و تنوع بالای گردشگری شیراز است.

 

باغ ارم 

از محبوب ترین جاذبه های گردشگری شیراز، باغ ارم در شمال آن است که یکی از بزرگترین و قدیمی ترین باغ های باغچه ای خاورمیانه است. این باغ بهترین محل و بهترین انتخاب برای گردش و استراحت با آرامش است که در کنار بناهای تاریخی و باغ گیاه شناسی معروفش به مکانی چند منظوره و همه قشر پسند تبدیل میگردد. بیشترین گونه ی درختان باغ ارم، درخت نارنج و سرو است که در کنار زیبایی های ظاهری اش عطر  فوق العاده ای بخصوص در فصل بهار دارد.

اگر با تهیه ی بلیط هواپیما به شیراز سفر کرده اید به راحتی و با دسترسی آسان به تاکسی های مسافربری و تاکسی های اینترنتی میتوانید سفر پرماجرای خود را در شیراز از این مکان زیبا آغاز کنید.

 

حمام وکیل شیراز 

حمام وکیل شیراز 

حمام وکیل از بناهای تاریخی و در عین حال بسیار جالب و دیدنی این شهر است که تزیینات آن، معماری سنتی شیراز را به طور زیبایی نشان میدهد و برای هر ایرانی و علاقه مند به وطن مکان گردشگری جذابی میباشد.

وجود این گرمابه نشان دهنده ی اهمیت نظافت و وجود حمام در زمان کریم خان زند و یکی از بهترین بناهایی است که در این دوران ساخته شده است. دیوارهای گرمابه وکیل شامل تصاویر و نقش و نگارهایی است که بیانگر سبک زندگی و فرهنگ ایرانی بوده و همچنین داستان هایی از موضوعات قرآنی و زندگی پیامبران را به تصویر کشیده است. 

 

مسجد نصیرالملک 

مسجد نصیرالملک از بناهایی است که مورخان باارزش علم هندسه و معماری آن را مورد ستایش قرار داده  و از آن بعنوان شاهکار معماری قاجار نام  برده اند. این مسجد طراحی زیبا و بی نظیر و دکوراسیون منحصر به فردی دارد و علاوه بر گردشگران داخلی، هنردوستان زیادی از تمام کشورهای خارجی برای بازدید از این اثر هنری تاریخی به شیراز سفر میکنند.

 

شاهچراغ

به عنوان نشانه ای از هویت فرهنگی و تاریخی شهر شیراز و به عنوان یکی از مراکز گردشگری مهم این شهر توریستی باید به شاهچراغ اشاره کرد که در محله ی قدیمی شیراز با بناهای مذهبی و تاریخی زیاد و در شمال خیابان احمدی قرار دارد. این زیارتگاه متعلق به برادر امام رضا و شامل قسمت های دیدنی مختلفی از جمله حرم، گنبد، ایوان شاه نشین و رواق ها است. شاهچراغ از چنان طراحی معماری و کاشی کاری و آینه کاری زیبایی ساخته شده است که شما را حیرت زده خواهد کرد و این یک دلیل بزرگ برای خرید بلیط هواپیما و سفر به شیراز شما خواهد بود.

باغ نارنجستان

باغ نارنجستان

یکی از مقاصد محبوب برای گردشگران داخلی و خارجی به دلیل زیبایی طبیعی خاص و تاریخچه ی بلند و معماری منحصر به فردش، باغ نارنجستان شیراز است که در قسمت شمالی شهر و در حاشیه ی کوه قرار دارد. وسعت این باغ 5 هکتار با معماری سنتی و باغاتی پر از درختان نارنج، پرتقال، لیمو و آلوچه است و علاوه بر درختان میوه، تعداد کمتری درختان گردو و بادام نیز وجود دارد که زیبایی این باغ را چندین برابر کرده است. همچنین باغ نارنجستان خود جاذبه های دیگری نیز مانند باغ های آبی با چشمه های طبیعی و آبنماهای تاریخی نیز دارد که محل بسیار مناسبی برای عکاسی و ثبت خاطره است.

 

سخن آخر

موارد نام برده شده تنها بخشی از مکان های گردشگری پربازدید در شیراز است و این شهر دارای بسیاری دیگر از جاذبه های دیدنی مانند باغ و آرامگاه خواجوی، قصر کاروان، باغ پرندگان و …نیز میباشد؛ با شناخت تک تک بناهای به جای مانده از تاریخ در شیراز و همچنین زیباترین باغ های گل و درختی که شمارشان زیاد است، احتمالا شما هم وسوسه شوید که سفر به شیراز را در نزدیک ترین برنامه ی تعطیلات خود جای دهید. برای یک سفر خانوادگی یا حتی دوستانه حتما نیاز به وجود اتومبیل شخصی نیست؛ در حال حاضر به راحتی و با هزینه های معقول میتوانید با تهیه ی بلیط هواپیما از تمامی استان ها و شهری که هستید شیراز را مقصد سفر خود انتخاب کرده و خاطره های بینظیری را در این شهر به جای بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو