10 مورد از بهترین جاهای دیدنی یزد

منبع: همگردی

4

1402/11/8

13:36


اگر می خواهید در کوچه پس کوچه های قدیمی اولین شهر خشتی دنیا گم شوید و گذر زمان را فراموش کنید شهر یزد مقصد مناسبی برای شما است. بافت تاریخی این شهر آن قدر جذاب و ارزشمند است که شهر یزد به عنوان دومین شهر تاریخی جهان بعد از شهر ونیز ایتالیا، انتخاب شده است. یزد شهری پر از بادگیر و خانه های خشتی و گلی است. حتی می توانید شب را در یکی از خانه های قدیمی این شهر اقامت کنید تا خاطره جذابی از سفر به این شهر در ذهنتان باقی بماند.

در این مقاله قصد داریم بهترین جاذبه های گردشگری شهر تاریخی یزد را معرفی کنیم.

بافت تاریخی یزد

یکی از جذاب ترین بخش های شهر یزد، بافت تاریخی آن است. بافت تاریخی یزد وسعتی در حدود 700 هکتار دارد و یکی از جذاب ترین مناطق مسکونی در ایران به حساب می آید. این بخش از شهر یزد شامل کوچه های قدیمی خشتی، خانه های تاریخی و ساباطها می شود. بافت تاریخی یزد از شمال به خیابان دولت آباد، از شرق به محله فهادان، از جنوب به خیابان کاشانی و از غرب به خیابان مطهری محدود می شود. در این بخش بیشتر از 1700 بنای تاریخی وجود دارد.

بقعه 12 امام

یکی از آثار تاریخی جذابی که در شهر یزد وجود دارد، بقعه 12 امام است. این بقعه دومین گنبد شناسنامه دار در ایران به حساب می آید. قدمت آن به دوران سلجوقی، یعنی حدود قرن پنجم هجری برمی گردد. بقعه 12 امام در گذشته آتشکدهای برای ساسانیان بوده است. بنای این بقعه در ابتدا به شکل چهارضلعی ساخته شده بود و اکنون تبدیل به یک هشت ضلعی شده است. از جمله ویژگی های جذاب معماری بنای این اثر تاریخی می توان به گچ بری های اسلیمی آن اشاره کرد که یادآور هنر گچ بری دوره ایلخانی است.

خانه لاری ها

اگر بلیط هواپیما تهران یزد را خریداری کرده اید تا از بهترین جاذبه های تاریخی این شهر دیدن کنید، حتماً به خانه لاری ها سر بزنید. خانه لاری ها یکی از زیباترین آثار تاریخی شهر یزد به حساب می آید. این خانه در زمان قاجار ساخته شده است. صاحب آن یک تاجر سرشناس بوده است. تا پایان دوران حکومت پهلوی اول افراد سرشناسی در این خانه زندگی می کردند و بعد از آن تبدیل به یک خانه متروکه شد. سپس تبدیل به خانقاه نعمت اللهی شد و بعد از مدتی نیز میراث فرهنگی شهر یزد آن را خریداری کرد.

خانه لاری

اگر عاشق معماری قاجاری هستید، حتماً به دیدن این خانه بروید. در دورتادور حیاط این خانه اتاق های زیبا و جذابی گنجانده شده است. وسط حیاط نیز یک حوض آبی بزرگ قرار دارد و اطراف آن باغچه های سرسبزی وجود دارد. پنجره های ارسی، شیشه های رنگی، گچ بری های جذاب و آینه کاری ها و نقاشی های این بنا جذابیت آن را دوچندان کرده است. ازجمله بخش های جذاب خانه لاری ها می توان به سرداب، ایوان، بادگیر، حیاط میانی و حیاط سوم آن اشاره کرد.

آتشکده یزد

اگر می خواهید تصویر کاملی از جاذبه های شهر یزد داشته باشید و زمانی که سوار قطار تهران میشوید، احساس کنید سفر متفاوت و کاملی تجربه کردید، حتماً به آتشکده یزد سر بزنید. این آتشکده یکی از مهم ترین آتشکده های زرتشتیان ایران به شمار می آید. آتش آن به مدت 1500 سال است که برافروخته مانده است.

در حیاط این آتشکده یک حوض و چندین درخت کاج و سرو وجود دارد. بنای آن در دوران پهلوی اول ساخته شده است. اگر به بنای آتشکده زرتشتیان دقت کنید، المان هایی از معماری تخت جمشید را مشاهده می کنید. این آتشکده با الهام از معماری تخت جمشید و همچنین آتشکده پارسیان هند ساخته شده است.

مسجد جامع

یکی از معروف ترین بناهای تاریخی شهر یزد مسجد جامع آن است. یک شاهکار دیدنی که در آن از کاشی های آبی رنگ استفاده شده است. جالب است بدانید که این مسجد در طول 100 سال و در 3 دوره تاریخی مختلف ساخته شده است. در دوران ساسانیان اولین اقدام ها برای ساخت آن انجام گرفت. اما بنایی که اکنون مشاهده می کنید، از گنبد آن گرفته تا کاشی کاری هایش، در دوره های مختلف تاریخی نظیر ایلخانیان و تیموریان ساخته شده است.

در داخل مسجد جامع یزد کاشی کاری های جذابی وجود دارد. اگر به دنبال گرفتن عکس های جذاب از سفرتان به شهر یزد هستید، داخل مسجد مکان مناسبی برای شما است. برای دیدن مسجد جامع یزد باید ابتدا خودتان را به میدان ساعت برسانید. به دنبال یک خیابان سنگ فرش شده بگردید و آن را ادامه دهید تا شما را به این مسجد زیبا برساند.

میدان امیر چخماق

یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شهر یزد میدان امیرچخماق است. اگر بلیط قطار تهران یزد را خریداری کرده اید تا از بهترین جاذبه های این شهر دیدن کنید، بازدید از این میدان را از دست ندهید. میدان امیرچخماق را حاکم یزد در دوران شاه رخ تیموری ساخته است. نام این حاکم امیر جلال الدین چخماق بود و نام او را برو روی این میدان گذاشته اند.

یکی از بخش های جذاب این میدان حوض آن است که در وسط آن نیز مجسمه چند مرد قرار داده شده است. در اطراف میدان تکیه، بازار، مسجد و دو آب انبار وجود دارد که همگی آن ها متعلق به دوران حکومت تیموریان است.

میدان امیر چخماق

موزه آب

نمی شود به شهر کویری یزد سفر کرد و از موزه آب که در خانه کلاه دوزها قرار دارد، دیدن نکرد. اگر می خواهید بدانید مردمان کویری این منطقه چگونه به آب دسترسی داشتند، حتماً به این موزه سر بزنید.

زندان اسکندر

یکی دیگر از آثار تاریخی جذاب شهری یزد زندان اسکندر نام دارد. ارزش تاریخی این بنا به قدری است که در لیست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. زندان اسکندر را با نام مدرسه ی ضیائیه نیز می شناسند. برای ساخت این بنا از خشت خام استفاده شده است. ازجمله بخش های جذاب آن می توان به گچ بری ها و رنگ جذاب آبی و لاجوردی که بر روی خشت این بنا استفاده شده است، اشاره کرد. این بنا یک مدرسه بوده است که دورتادور آن حیاط مرکزی قرار گرفته و در وسط آن نیز یک چاه عمیق وجود دارد.

باغ دولت آباد

اگر دوست دارید یکی از باغ های ایرانی جذاب شهر یزد را از نزدیک ببینید، به دیدن باغ دولت آباد بروید. این باغ زیبا آن قدر جذاب و دیدنی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. قدمت آن به 260 سال پیش بازمی گردد. ازجمله بخش های جذاب آن می توان به حوض و فواره های زیبا و دیدنی آن اشاره کرد. عمارت داخل باغ یک هشتضلعی است که در 2 طبقه بنا شده است. شیشه های رنگی، پنجره های ارسی، حوض خانه و کاربندی های جذاب این بنا از جمله بخش هایی است که باعث زیباتر شدن آن شده است.

موزه سکه و مردم شناسی

اگر به دیدن آثار تاریخی علاقه دارید، موزه سکه و مردم شناسی یزد را از دست ندهید. این موزه در خانه عربزاده قرار دارد. این خانه نیز یادگاری از دوران قاجار است که می توانید از بخش های مختلف آن دیدن کنید. موزه سکه و مردم شناسی 10 سالن دارد که در هر کدام از آن ها اشیایی از دوره های مختلف تاریخی در معرض نمایش گذاشته شده است.

بانی این موزه استاد حسین حیدرزاده، استاد علم سکه شناسی بوده است که بین سال های 55 تا 83 اقدام به جمع آوری مجموعه های این موزه کرده است. بیش از 5 هزار سکه ی قدیمی از جنس نقره، مس، طلا و برنج در این موزه نگهداری می شود. علاوه بر سکه، در این موزه یک هزار قطعه از وسایل مورداستفاده در 42 دوره تاریخی مختلف ایران از دوران هخامنشیان تا به امروز نگه داری میشود.

جمع بندی

شهر یزد شهر بادگیرها و عروس کویر ایران است. بافت تاریخی یزد یکی از جذاب ترین بخش های این شهر به حساب می آید. کافی است که در کوچه پس کوچه های آن قدم بزنید و غرق زیبایی ها و اصالت بناهای تاریخی این شهر شوید. علاوه بر این، جاذبه های تاریخی دیگری نیز در این شهر وجود دارد که ازجمله آن ها میتوان به آتشکده زرتشتیان، میدان امیرچخماق، خانه لاری ها و مسجد جامع یزد اشاره کرد. شما پیشنهاد می کنیم که در سفرتان به یزد حتماً به این جاذبه ها سر بزنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو