فلسفه روز مرد و روز پدر چیست؟

فلسفه روز مرد و روز پدر چیست؟


منبع: نم نمک

1

1402/11/4

13:09


در این مطلب جدید در سال 1402 و سال 2024 ، فلسفه روز مرد و فلسفه روز پدر و روز جهانی مرد و متن روز جهانی مرد و عکس روز جهانی مرد و روز مرد ایرانی و روز جهانی مرد و روز مرد میلادی و علت نامگذاری روز مرد و دلایل نامگذاری روز پدر در نم نمک.

فلسفه روز مرد و روز پدر چیست؟

فلسفه روز مرد و روز پدر چیست؟

مردان و پدران عزیز که امروزه به سبب سختی های بسیار زیادی که در زندگی وجود دارد و فشار واقعا طاقت فرسایی را به خانواده ها تحمیل می کند ، به جرات و با تمام وجود در مقابل آن ایستاده اند تا بتوانند از امنیت خانواده خود دفاع کنند. برای همین لازم است که حتما یک روزی را برای مردان و پدران عزیز در نظر گرفت تا برای ذره ای هر چند کوچک هم که شده ، از زحمات و فداکاری هایشان تشکر کرد.

فلسفه روز مرد و روز پدر چیست؟

فلسفه روز مرد و روز پدر چیست؟

روز پدر در ایران دارای چندین تاریخ است که به سبب وجود عقاید و سنت های مذهبی و قومی به وجود آمده. به عنوان مثال تا پیش از انقلاب و در زمان حاکمیت پهلوی ، روز تولد رضا خان ، به عنوان روز پدر قلمداد می شد. اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ، زاد روز امام اول شیعیان ، حضرت علی ابن ابی طالب (ع) به عنوان روز پدر تعیین شد. همچنین در بین زرتشتیان عزیز نیز روز پدر در جشن شهریورگان گرامی داشته می شود.

فلسفه روز مرد و روز پدر چیست؟

تاریخ دقیق روز پدر :

روز پدر که به آن روز مرد نیز گفته می شود ، تاریخ 13 رجب مصادف با تولد حضرت علی (ع) است. این روز در ایران هم با عنوان روز مرد و هم روز پدر شناخته می شود و تمامی افراد سعی می کنند که در این روز از زحمات پدران عزیز تشکر کنند.

روز مرد در دیگر کشورهای جهان :

جالب است بدانید که روز پدر تنها در ایران گرامی داشته نمی شود ، بلکه بسیاری از کشورها هم در تقویم خود روزی را به عنوان روز مرد و یا روز پدر لحاظ کرده اند و در آن روز از مردان و پدران خود تقدیر و قدرانی به عمل می آورند. اگر بخواهیم به چند کشور اشاره کنیم که در تقویم شان روزی را برای مردان و پدران عزیز در نظر گرفته اند ، می توان به :

1- روز پدر در آمریکا :

هر ساله در کشور آمریکا ، سومین روز یکشنبه ماه ژانویه در سال با عنوان روز پدر و روز مرد شناخته می شود و در این روز از مردان و پدران تقدیر به عمل می آید که برای اولین بار در شهر اسپوکین گرامی داشته شده بود.

2- روز پدر در ایتالیا :

کشور ایتالیا یک کشور کاتولیک محسوب می شود ، به همین دلیل 19 مارس با عنوان روز یوسف مقدس برای پدران عزیز جشن گرفته می شود.

3- روز پدر در استرالیا :

مردم استرالیا ، اولین یکشنبه ماه سپتامبر هر سال را به عنوان روز پدر گرامی می دارند. همچنین هر ساله در 32 شهرستان ایالت ویکتوریا برای بزرگداشت پدرها و نشان دادن اهمیت نقش پدری در تربیت فرزندان ، جشنی برگزار می شود و به پدران برگزیده «جایزه پدر سال» اعطا می گردد.

فلسفه روز مرد و روز پدر چیست؟

4- روز پدر در پاکستان :

جالب است بدانید که در این کشور روز پدر و یا روز مرد وجود ندارد و تنها افرادی که تحت تاثیر فرهنگ آمریکایی هستند ، همانند آن ها سومین یکشنبه ماه ژانویه را به عنوان روز پدر جشن می گیرند.

جالب است بدانید که تا کنون تلاش های بسیار زیادی انجام شده تا روز پدر و مرد از تقویم ها برچیده شود و این اقدامات از سوی برخی از گروه های فمینیستی تندرو انجام گرفته است. لینا دانم هنرپیشه فمینیست آمریکایی به مناسبت روز پدر در ژوئن 2016 در پیامی در توئیتر خود نوشت :

«شما به پدر نیازی ندارید. بسیاری از خانواده ها از راه های مختلفی زندگی می کنند. اما اگر یکی از از آن ها (پدر) دارید ، بهتر است از بین برود»

پس از منتشر شدن این متن از سوی صفحه توئیتری این هنر پیشه ، هجمه و انتقادهای بسیار زیادی انجام گرفت و منجر شد تا وی پیام را از توئیتر خود پاک کند. اما این مورد تنها یکی از اقدامات برای لغو روز پدر بود. در سال 2015 هم فعالین فمینیست در دانشگاه یورک با تجمع و جمع آوری امضا موفق به لغو مراسم روز پدر در این دانشگاه شدند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو