محمد مظفری بسیج دانشجویی کیست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/11/30

16:01


محمد مظفری ، معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف با اشاره به ماهیت انتخابات در ایران اظهار کرد.

محمد مظفری بسیج دانشجویی کیست؟ + بیوگرافی

مظفری : شرایط برای انتخاب نمایندگان بر اساس لیست فراهم نیست

به گزارش نم نمک ، با پیدایش دانشگاه در ایران این نهاد آموزشی علاوه بر ترویج علم به محلی برای تجمیع افراد تجددخواه و شکل گیری فعالیت سیاسی شد. با افزایش فعالیت سیاسی پیش از انقلاب شاهد شکل گیری یک زنجیره ارتباطی میان دانشگاه های ایران و دانشجوهای ایرانی در خارج از کشور هستیم ، این زنجیره نقش بسیار مهمی در تحولات و پیروزی انقلاب اسلامی داشت. پس از انقلاب نیز مسئولان همواره بر کنشگری دانشجویان تاکید داشتند و با وجود فراز و نشیب های فعالیت های سیاسی ، قشر دانشجو همواره به عنوان گروه پیشرو در کنش های سیاسی قرار گرفتند. باتوجه به اهمیت نقش تشکل های دانشجویی در اقناع جامعه برای تبیین شرایط سیاسی ایران ، خبرگزاری ایسنا با برگزاری میزگردی با عنوان «انتخابات 1402» به دنبال تبیین نگاه تشکل های دانشجویی به موضوع انتخابات است.

محمد مظفری بسیج دانشجویی کیست؟ + بیوگرافی

محمد مظفری بسیج دانشجویی کیست؟ + بیوگرافی

*تغییر در ماهیت انتخابات

محمد مظفری ، معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف با اشاره به ماهیت انتخابات در ایران اظهار کرد : اهمیت انتخابات در نظام هایی با شکل جمهوری از آنجا نشات می گیرد که یکی از بسترهای حضور مردم در فرایند حاکمیت است ، در نظام مردم سالاری دینی ایران مفهوم انتخابات با تعریف آن در کشورهای غربی متفاوت است ، یکی از تفاوت های جدی این است که انتخابات در ایران به عنوان یک فرضیه ، واجب شرعی و دینی دیده می شود تا مردم در راهبرد سیاسی کشور نقش داشته باشند؛ اما انتخابات در کشورهای غربی در قالب یک حقوق شهروندی تعریف می شود.

وی افزود : در سال های اخیر به دلیل برخی از وقایع انتخابات از یک واجب شرعی تبدیل به یک حق شهروندی شده است و با تعریف جدید مشارکت در انتخابات یک حقی است که می توان از آن استفاده نکرد و دیگر به عنوان یک واجب دینی محسوب نمی شود ، با توجه به ماهیت نظام مردم سالارانه دینی کشور باید انتخابات بار دیگر به جایگاه خود که یک واجب دینی است ، بازگردد.

*مردم پیشگام صحنه سیاسی کشور

مظفری با بیان اینکه بصریت و درایت سیاسی مردم بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری از انقلاب اسلامی تا کنون سیر صعودی داشته است ، عنوان کرد : با وجود افزایش درایت سیاسی مردم ، گروه های سیاسی دچار درجا زدگی در افکار و ایده های خود شدند و بنا به اذعان بسیاری از نخبگان سیاسی مردم به لحاظ درک شرایط و فضای سیاسی از احزاب پیش افتادند ، بخشی از سردی و رخوت در فضای انتخاباتی کشور به دلیل عدم آگاهی احزاب سیاسی برای نمایندگی آرا و نظرات مردم است.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف افزود : سیاست زدایی از دانشگاه ها و محدودیت های اعمالی از سوی مدیران برخی از دانشگاه ها باعث شده که برخی از مسائل و مشکلات به دلیل مصلحت اندیشی مطرح نشود. با توجه به ضعف احزاب سیاسی تشکل های دانشجویی باید به عنوان حلقه میانی نقش پررنگ تری در عرصه سیاست داشته باشند.

وی افزود : سیاست زدایی به عنوان یک پدیده فراگیر در جهان در حال شکل گیری است و کشور ما نیز از این تغییرات در امان نمانده است ، این سیاست زدایی از دانشگاه ها در قالب مصلحت اندیشی و منافع ملی دنبال می شود؛ در حالی که مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویی همواره بر موضوع گیری شفاف و قاطع دانشجویان تاکید داشتند و عنوان کردند که دانشگاه محلی برای آزمون و خطا است.

مظفری با بیان اینکه جنبش دانشجویی در حال دور شدن از موضع سیاسی است ، بیان کرد : در شرایط انفعال سیاسی تشکل های دانشجویی دیگر نمی توان به شکل گیری فضایی مانند تصرف سفارت خانه آمریکا که از آن به عنوان انقلاب دوم یاد می شود ، امیدوار بود. در این فضا دیگر نمی توان توقع داشت یک رئیس جمهور در راستای گفتمان دانشجویی و عدالت خواهی انتخاب شود این موضوع به دلیل همین مصلحت اندیشی هایی است که بر خلاف گفته های مقام معظم رهبری است.

*قوانین احزاب سیاسی نیازمند بازنگری است

مظفری با اشاره به دلایل کاهش مشارکت اظهار کرد : مشکلات معیشتی در کنار برخی از ناکارآمدی ها باعث کاهش استقبال از از مشارکت سیاسی است ، اگر بخواهیم احزاب را با شرایط فعلی دوباره فعال کنیم باز هم نتیجه نخواهیم گرفت؛ بلکه نیاز است که قوانین موجود بازنگری شود.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف ادامه داد : فعالیت سیاسی در کشور به مشارکت در انتخابات تقلیل یافته است که این موضوع برخلاف رهنمودهای مقام معظم رهبری است ، ایشان همواره تاکید کردند که انتخابات یکی از میدان های فعالیت سیاسی است از دیگر مصادیق آن می توان به جهادسازندگی اشاره کرد که  منجر به حل مشکلات مردم توسط خود آنها بوده است.

وی افزود : برای حضور در انتخابات باید یک ایده سیاسی که به زندگی مردم گره خورده باشد را ارائه کرد تا مردم بدانند که در صورت مشارکت در انتخابات قرار است مشکلات اصلی آنها برداشته شود.

مظفری با بیان اینکه میزان مشارکت هیچ ارتباطی با میران مشروعیت ندارد ، بیان کرد : در نظام سیاسی بسیاری از کشورهای جهان هیچ ارتباطی میان میزان مشارکت با مشروعیت ندارد؛ به طوری که در فرانسه برخی از انتخابات زیر 30 درصد مشارکت دارد؛ اما در ایران به دلیل نوع نگاه به انتخابات میزان مشارکت به شکل دیگری تفسیر می شود. در ایران نیز کاهش مشارکت به معنی نبود مشروعیت نیست؛ به طوری که در 22 بهمن شاهد حضور گسترده مردم بودیم و کاهش مشارکت را می توان ناشی از شرایط بد اقتصادی دانست.

*امکان مشارکت به صورت لیستی وجود ندارد

مظفری با بیان اینکه احزاب انسجام مناسبی ندارند؛ بنابراین امکان لیستی رای دادن وجود ندارد ، بیان کرد : لیستی رای دادن گزینه مناسبی در فضای سیاسی فعلی کشور نیست ، به نظر من نباید به یک جریان به کامل اعتماد کرد و مردم باید علاوه بر تحقیق در خصوص سابقه فعالیت نامزدهای انتخاباتی نسبت به انتخاب گزینه های اصلح تر اقدام کنند ، البته باید اذعان کرد که جریان های سیاسی معمولا افرادی را برای لیست انتخاب می کنند که دارای حداقل هایی از امتیازات سیاسی باشند؛ اما پیگیری و تلاش مردم  برای شناخت افراد اصلح می تواند به انتخاب بهتری منجر شود.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف عنوان کرد : باید به این نکته اشاره کرد که امام راحل نیز در انتخابات هیچ گاه به صورتی لیستی به نامزدهای مجلس رای نداد و مبنای انتخاب خود را شایستگی و اصلح بودن افراد قرار داد.

*افزایش آگاهی عامل شرکت در انتخابات

مظفری عنوان کرد : برای تشویق به منظور حضور در انتخابات نیازمند تحولاتی در حاکمیت و نگاه مردم به وجود بیاید و تبیین نظام جمهوری و اینکه تفاوت آن با نظام های دیگر چیست می تواند منجر به افزایش آگاهی مردم شود و این آگاهی منجر به افزایش مشارکت در انتخابات خواهد شد.

به گفته وی؛ مقام معظم رهبری افزایش مشارکت در انتخابات را منجر به افزایش امنیت در کشور می دانند و علاوه بر این مشارکت بالا باعث می شود که مسئولان برای گرفتن تصمیمات کلان پشتوانه داشته باشند.

وی با بیان اینکه اقدامات ارزشمندی در مجلس یازدهم صورت گرفته است ، افزود : انتقاداتی نسبت به برخی از موضوعات به مجلس یادهم وازد است اما باید اذعان کارهایی در این مجلس نهایی شده که در نوع خود بی نظیر بوده که می توان به تسهیل در صدور مجوز کسب وکاروتصویب مالیات بر خانه های خالی اشاره کرد در صورتی که تلاش نمایندگان برای بهبود اوضاع به صورت شفاف بیان شود ، میزان مشارکت افزایش خواهد یافت.

*مردم مقصر نیستند

مظفری بیان کرد : ما در جایگاهی نیستم که مردم را مقصر اصلی صحنه بدانیم مقصر اصلی صحنه افرادی بودند که نسبت به بهبود وضعیت سیاسی کشور هیچ کاری انجام ندادند و با تصدی برخی از صندلی های مدیریتی مردم را نسبت عملکرد نظام اجرایی بدبین کنند.

وی با اشاره به تغییر نسل در سپهر سیاسی کشور اظهار کرد : انقلاب اسلامی از ابتدای ظهورتاکنون روند صعودی خود را حفظ کرده است و در این انتخابات ما شاهد گذار نسلی در انتخابات هستیم که مقام رهبری نیز به آن اشاره کرده است در این مسیر گذر نسلی امکان کاهش مشارکت به صورت مقطعی وجود دارد؛ اما نباید این کاهش مشارکت را به عنوان کاهش مشروعیت عنوان کرد.


محمد مظفری

محمد مظفری متولد ایران معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شریف است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو