نحوه پیوند زدن کاکتوس و مراحلی که باید انجام دهیم

نحوه پیوند زدن کاکتوس و مراحلی که باید انجام دهیم


منبع: آرگا

1

1402/11/6

00:10


اگر کاکتوس هایی را مشاهده که اشکال بامزه ای دارند با روش پیوند به این صورت درآمده اند. در این مطلب با روش پیوند زدن کاکتوس آشنا می شوید.

می توان به پیوند زدن کاکتوس آن را به اشکال و فرم های جالبی تبدیل کرد. همچنین برای این که چند گلدان زیبای کاکتوس داشته باشید می توانید کاکتوس ها را با هم پیوند زده و فرم های جدیدی ایجاد کرد. با ما همراه باشید تا روش کار را فرا بگیرید.

روش پیوند زدن کاکتوس

شاید شما هم کاکتوس هایی را مشاهده که ظاهر عجیب و زیبایی دارند. این کاکتوس ها از طریق پیوند زدن به این شکل در آمده اند. شما نیز می توانید این کار را انجام دهید. برای داشتن چند گلدان زیبای کاکتوس می توان کاکتوس ها را با هم پیوند زد. به این ترتیب اشکال نو و کاکتوس های مختلفی ایجاد می شود. حتی کاکتوس های بیمار درمان می شوند.

در ضمن با پیوند زدن سرعت گلدهی کاکتوس افزایش می یابد. اکثر کاکتوس ها پس از ۴-۵ سال به گلدهی می رسند ولی اگر روی پایه مناسب پیوند زده شوند سن گلدهی آن ها کاهش یافته و حتی به ۳-۴ ماه می رسد. در صورتی که علاقمند هستید چند کاکتوس زیبا داشته باشید در ادامه مطلب روش پیوند زنی کاکتوس ارائه می شود.

برای پیوند کاکتوس به چه وسایلی نیاز است؟

از جمله وسایل مورد نیاز برای این کار عبارت است از:

  • چاقوی تیز یا کاتر برای برش
  • دستکش جهت در امان ماندن از تیغ های کاکتوس
  • پنس، انبر یا موچین جهت خارج کردن تیغ ها از دست
  • کش لاستیکی مرغوب جهت نگه داشتن پیوند
  • الکل جهت ضد عفونی کردن چاقو

مراحل پیوند زنی کاکتوس

برای پیوند کاکتوس مراحل زیر را طی کنید:

۱. برای شروع اول چاقو یا کاتر را با الکل ضد عفونی کرده تا بیماری از کاکتوسی به کاکتوس دیگر انتقال نیابد.

۲. حالا پایه ای را انتخاب که سالم باشد تا بتواند پیوندک را تحمل نماید. سپس قسمت انتهایی سر پایه را به شکل افقی برش بزنید. برای برش زدن چاقو باید تیز باشد چرا که در صورت کند بودن چاقو، این بخش هنگام برش کمی لهیده شده و ممکن است پیوند، به خوبی نگیرد.

۳. در ادامه لبه های کناری پایه را از کناره ها به صورت اریب برش بزنید . می بینید که سطح مقطع پایه شبیه هشت وجهی می شود.

۴. جهت برش پیوندک مجددا چاقو یا کاتر را ضد عفونی کنید.

۵. برای افزایش احتمال پیوند زنی باید قطر پایه و پیوندک متناسب و همسان بوده تا آوندهایشان با هم خوب چفت شود.

۶. برای اینکه پیوندک پس نزد بهتر است پایه کمی بزرگ تر از پیوندک در نظر گرفته شود، زیرا پس از پیوند، پیوندک رشدش سریع تر بوده و پایه رشد جزئی دارد. از این رو باید پایه توانایی نگهداری آن را داشته باشد.

۷. حالا با پنس، پیوندک را از روی کاکتوس هایی که بچه زده اند ، برداشته و با چاقوی تیز یا کاتر لایه نازکی از کف آن را ببرید و روی پایه قرار دهید. دقت کنید که حلقه آوندی پایه و پیوندک را با هم میزان نموده و پیوندک را روی سطح پایه بلغزانید تا هوا بین محل پیوند قرار نگیرد.

۸. سپس چند کش دور گلدان انداخته تا از بالای پیوندک عبور کنید و کل ارتفاع گلدان را در بر گرفته و پیوندک را محکم نگه دارد. در صورتی که کش دور گلدان محکم باشد، پیوند هم به خوبی می گیرد.

۹. پیشنهاد می شود برای گلدان های بزرگ از وزنه به جای کش استفاده نمایید به شکلی که دو طرف نخ را وزنه بسته و از روی پیوندک آویزان نمایید.

۱۰. در نهایت کاکتوس را در جایی دور از نور و دمای ۲۰ تا ۳۰ قرار داده و بعد از چند روز که از برقراری پیوند کاکتوس گذشت آن را به مکان دلخواه منتقل سازید.

قابل ذکر است منظور از پایه کاکتوس گیرنده پیوند بوده که بخش پایینی و ریشه دار کاکتوس است و وظیفه تغذیه قسمت بالایی را بر عهده دارد. برای پایه بهتر است از کاکتوس استوانه ای خیاری یا ماری و مخروطی استفاده شود. پیوندک نیز قسمت بالایی است که روی پایه قرار می گیرد و عضو اهدا کننده پیوند محسوب می شود.

پیوندک می تواند جوانه های جدید یا برش قسمتی از گیاه مادری باشد. منظور از حلقه آوندی نیز این است که با برش کاکتوس در وسط آن حلقه دایره ای مشاهده می شود که شبیه قلب است. هنگام پیوند قلب پایه و پیوندک بایستی با هم تراز شوند. در بعضی کاکتوس ها حلقه آوندی به شکل دو خط موازی می باشد.

چند اشتباه رایج در پیوند کاکتوس

ممکن است در پیوند کاکتوس اشتباهات رایج زیر انجام شود:

  • یکی از علل بد شکل شدن کاکتوس بعد از پیوند، انتخاب اشتباه اندازه پایه و پیوندک می باشد. می بایست قطر پایه و پیوندک متناسب و همسان بوده تا آوندهایشان با هم خوب جفت شود.
  • پایه کاکتوس کوتاه انتخاب نشود زیرا هر چه سطح نورگیر کاکتوس گسترده تر باشد فتوسنتز بیشتری نموده در نتیجه رشد بهتری به پیوندک می دهد.
  • در صورت تمایل برای این که کاکتوس پیوندی سریع بچه زایی نماید به ریشه پایه دقت کنید. زیرا هر چه ریشه های پایه پیوند در هنگام پیوند بیشتر باشد پیوندک زودتر شروع به رشد و بچه زایی می کند.
  • برای این که پیوندک رشد خوبی داشته باشد می بایست به رشد پایه پیوند دقت نمایید زیرا هر چه رشد پایه پیوند بیشتر باشد رشد پیوندک هم بیشتر خواهد شد.

  • برای این که چند کاکتوس مختلف را روی هم به صورت طبقاتی پیوند بزنید و رنگ بندی مختلفی ایجاد شود، دقت نمایید که هر چه طبقات بالاتر برود رشد پیوندک کاهش می یابد. به این مفهوم که ممکن است پیوند در طبقه سوم رشد خیلی کمی داشته باشد. سعی کنید روی یک پایه کاکتوس بیش از یک پیوند نداشته باشید زیرا رشد مجموعه چند پیوندک خیلی کمتر از رشد یک پیوندک خواهد بود.
  • در صورتی که کاکتوس جدید خریداری کرده اید و می خواهید روی آن پیوند داشته باشید، صبر کنید پایه پیوند رشد جدید را انجام داده زیرا بعد از جابجایی کاکتوس و خرید آن از مکانی به مکان دیگر ممکن است رشد کاکتوس متوقف شده و پیوندک رشد نکند.

چه کارهایی بعد از پیوند کاکتوس باید انجام داد؟

گلدان را آبیاری نمایید زیرا پایه قوی بوده و نسبت به پیوندک نیاز آبی بیشتری دارد. در صورتی که خاک گلدان خشک باشد، پایه آب پیوندک را به خود جذب کرده و آن را خشک می کند. اما اگر گلدان آب کافی داشته باشد، پایه از آب پیوندک استفاده نمی کند.

همچنین دقت کنید هنگام آبیاری، روی محل پیوند آب نریزد. به منظور آبیاری بهتر است گلدان را در یک ظرف آب قرار داده تا گلدان خوب سیراب شود. در ضمن پایه کاکتوس را از یک هفته قبل از پیوند آبیاری نکنید زیرا راحت تر پیوند را جذب کرده و پیوند موفق تر خواهد بود.

چه زمانی برای گرفتن پیوند کاکتوس مناسب است؟

زمان مناسب برای گرفتن پیوند به نوع پایه کاکتوس بستگی داشته ولی اکثر کاکتوس ها در طول یک هفته پیوند می گیرند. پس از یک هفته کش را از روی کاکتوس برداشته وگرنه به پیوندک فشار وارد شده و خراب می شود. همچنین اگر نخستین بار است که کاکتوس پیوند می زنید پایه را از نوع ستونی یا عمودی و پیوندک را از نوع گرد و توپی انتخاب کنید. بعد از یادگیری این کار آن را برای دیگر گونه های کاکتوس نیز امتحان کنید.

بهترین زمان برای پیوند زنی کاکتوس اواخر بهار و تابستان بوده چرا که در این زمان شیره داخلی گیاه زیاد است و قدرت گرفتن پیوند را دارد. در پایان این مطلب همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با ویژگی های خاک مناسب کاکتوس و گلدان مناسب کاکتوس روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو