زمان عوض کردن خاک گلدان را چطور تشخیص دهیم؟

زمان عوض کردن خاک گلدان را چطور تشخیص دهیم؟


منبع: آرگا

5

1402/4/11

15:41


زمان عوض کردن خاک گلدان متفاوت می باشد و ممکن است نیاز باشد هر چند وقت یک بار این کار را انجام داده تا گیاه شما رشد بهتری داشته باشد. در ادامه اطلاعاتی در مورد خاک های مناسب نیز به شما خواهیم داد.

خاک گلدان ها را باید هر از چند گاهی تعویض کنید. با این کار به گل ها کمک می کنید تا بتوانند رشد خوبی داشته باشند و به خوبی ریشه زایی کنند. در ادامه شما را با زمان عوض کردن خاک گلدان آشنا می کنیم و شما می توانید اطلاعاتی بسیار خوب در این زمینه کسب کنید.

عوض کردن خاک گلدان ها

مناسب ترین زمان عوض کردن خاک گلدان

برای این که بتوانید گیاهان را بهتر پرورش دهید نیاز است هر از چند گاهی خاک آن ها را تعویض کنید. در واقع برای این کار نیاز دارید تا اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید و این را نیز بدانید که به هیچ عنوان به صورت الکی نباید این کار را انجام دهید. برای این که خاک گلدان خود را تعویض کنید باید یک سری از نشانه هایی را در گل و گیاه خود ببینید. این نشانه ها عبارت اند از :

  • کاهش رشد گیاه
  • پیدایش برگ های کوچک
  • زرد شدن برگ ها
  • خشک شدن برگ ها
  • ریزش یک دفعه ای برگ ها
  • خشک شدن خاک گلدان بعد از آبیاری
  • به وجود آمدن لکه های سفید رنگ روی خاک

موقعیت زمانی مناسب برای تغییر خاک گیاهان

برای این که خاک گیاهان را تعویض کنید بهتر است از نیمه دوم اسفند ماه این کار را انجام دهید. اسفند ماه تا نیمه ابتدایی فروردین بهترین زمان برای گیاهان می باشد و شما می توانید گیاهان را در این زمان به خاک جدید عادت بدهید. گیاهانی که همیشه سبز می باشند را باید هر دو سال یک بار تعویض خاک کنید در غیر این صوت امکان دارد رشد آن ها کند شده و شما دیر متوجه از بین رفتن گیاه شوید.

یادتان باشد در زمان تعویض خاک نباید گیاه به خواب رفته باشد و یا رشد آن متوقف شده باشد زیرا در این صورت می توانید آسیب های جدی به گیاه خود وارد نمایید و همچنین باید بدانید که برای تعویض کردن خاک گلدان هایی که گل دار می باشند باید قبل و یا بعد از گل دهی این کار را انجام دهید در غیر این صورت امکان دارد گیاه شما خشک شود پس تا مدتی قبل و بعد از فصل گلدهی خاک گلدان های خود را تعویض نکنید.

چگونه خاک گلدان را تعویض کنیم؟

انتخاب خاک خوب

یادتان باشد که اگر خاک گلدانی را عوض می کنید باید خاک مناسب تر را جایگزین نمایید. خاکی که انتخاب می کنید باید یک سری ویژی های خاصی را با خود به همراه داشته باشد و این ویژگی ها شامل سبک بودن و داشتن زهکشی خوب می بباشد. در واقع خاکی که سبک باشد نفوذپذیر خواهد بود و گیاه به راحتی می تواند ریشه های خود را رشد داده و مشکلی برای ریشه های آن ایجاد نخواهد شد. همچنین خاک های سبک معمولا مدت زمان مناسبی رطوبت را در خود نگه خواهد داشت و می تواند میزان آب مورد نیاز گیاه را تامین نماید.

از طرف دیگر داشتن زهکشی مناسب این امکان را به خاک می دهد تا رطوبت اضافی را خارج کرده و گیاه دچار پوسیدگی در بخش هایی از ریشه ها نشود. در واقع زهکشی مناسب بدین معنا است که آب به تمامی بخش های گیاه برسد و در نهایت از انتهای گلدان آب اضافی خارج گردد. خاک زهکشی نشده نوعی خاک سنگین می بباشد و مانع از نفوذ آب به بخش هایی از گیاه می شود از این رو نیاز است تا حتما برای گلدان ها خود از یک سری از خام هایی استفاده کنید که دارای زهکشی مناسب داشته باشد.

علاوه بر تمامی این ها یادتان باشد که خاک مناسب برای گلدان ها نوعی از خاک می باد که دارای مواد آلی و معدنی باشد زیرا این مواد برای رشد و بقای گیاه لازم و ضروری می باشد و گیاه برای این که بتواند ریشه زایی نماید نیاز است تا املاح معدنی و آب به اندازه لازم دریافت نماید. بهترین خاک ها همان خاک هایی می باشد که به صورت بسته بندی شده در گلفروشی ها وجود دارند و شما به راحتی می توانید از آن ها استفاده نمایید زیرا این خاک ها کاملا استریل شده بوده دارای یک سری از ترکیب های بسیار مهم برای رشد گیاه می باشند و همچنین فاقد هرگونه آفات و بیماری هستند.

تعویض خاک گلدان ها

ترکیب های خوب برای رشد گیاه

حال که با زمان عوض کردن خاک گلدان آشنا شدید بهتر است اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید و بدانید که چه ترکیبی از خاک ها برای رشد گیاهان موثر و مفید می باشد و می تواند در زمان تعویض خاک گلدان به گیاه شما کمک کند تا بتواند رشد بهتری داشته باشد و آسیب کم تری ببیند.

خاک های ماسه دار

ماسه باعث می شود تا وزن خاک زیاد تر شود از این رو میزان نفوذ پذیری خاک را افزایش می دهد و نقش بسیار خوبی در نفوذ پذیری بیش تر خاک ایجاد خواهد کرد. این نوع خاک ها برای گیاهان آپارتمانی بسیار خوب می باشند.

خاک های دارای پرلیت

پرلیت یک ترکیب معدنی سفید رنگ می باشد و به صورت گرانول های ریز و درشت بوده و به خاک گلدان ها اضافه می شود و منجر به افزایش جذب آب شده و همچنین تبخیر آب را در روز های گرم تابستانی به شدت کاهش خواهد داد. پرلیت ها سبک و متراکم می باشند و در برخورد با گرما منبسط می شوند. این مورد همچنین می تواند زیبایی ظاهری خوبی را به گلدان های شما ببخشد.

خاک های دارای مالچ

این مدل از خاک ها بهترین عملکرد را در گرما دارند و می توانند مانع از تبخیر آب شده و در نهایت رد گیاه را بهبود می بخشند و همچنین می توانند منجر به پیشگیری از رشد علف های هرز شده و ریشه گیاه را در برابر سرما و گرما محافظت می کند.

زمان عوض کردن خاک گلدان

معرفی خاک های خوب برای تعویض

در ادامه چند مدل خاک را برایتان بررسی می کنیم و شما می توانید در زمان عوض کردن خاک گلدان از آن ها استفاده کنید و گیاه خود را به خوبی پرورش دهید.

خاک معمولی

این مدل از خاک به خاک باغچه نیز مشهور می باشد و شما می توانید به راحتی آن را از حیاط خانه خود بردارید. یادتان باشد که این خاک به صورت کلی متشکل از خاک رس، ماسه، شن، کود های حیوانی و دامی می باشد.

خاک پیت ماس

از دیگر خاک های بسیار خوب برای تعویض خاک گلدان ها پیت ماس می باشد و در اکثر گلدان های آپارتمانی از این مورد استفاده می شود. در این خاک مواد آلی بالا و خزه زنده یافت می شود که بسیار برای گیاهان و ریشه زایی شان مفید می باشد و می تواند منجر به تخلخل بیش تر خاک شده و فرایند های اکسیژن رسانی راحت تر انجام خواهد شد. این خاک می تواند منجر به ایجاد یک محیط استریل شده و از بیماری شدن گیاه به شدت پیشگیری می کند.

پیت ماس می تواند منجر به رطوبت بیش تر در گیاه شود و در نهایت حدودا ۲۰ الی ۲۵ درصد نسبت به وزن خود می تواند آب را در خود ذخیره کند و در زمان نیاز در اختیار گیاه قرار می دهد. شما می توانید از این گیاه به صورت خالص برای گیاهان خود استفاده کنید ولی این خاک برای بهبود رشد گیاه همراه با خاک های دیگر به کار برده می شود تا فتوسنتز گیاهان افزایش یابد.

ویژگی هایی خاک خوب

کمپوست های فری پیت

ترکیب هایی همانند کمپوست سبز، الیاف درخت نارگیل، شن و ماسه ها این خاک را تشکیل می دهند و شما می توانید از این مدل از خاک ها در زمان عوض کردن خاک گلدان استفاده کنید و رشد گیاهان خود را بهبود بخشید. البته یادتان باشد که این مدل از خاک ها سنگین بوده و باید برای بهبود در  گیاهان آن را با سایر خاک ها ترکیب کنید. نکته ای مهم که در مورد این خاک وجود دارد این است که این خاک می تواند به رطوبت بهتر خاک کمک کرده و اکسیژن و مواد مغذی بیش تری را در اختیار گیاه بگذارد.

کوکوپیت

کوکوپیت ها از خاک های بسیار خوبی می باشند و شما می توانید از آن ها برای کاشت و نگهداری بهتر گیاهانی همانند کاکتوس استفاده کنید. البته این خاک برای گیاه بونسای نیز بسیار خوب می باشد و کاربرد زیادی در این زمینه دارد.

خاک برگ

در واقع این خاک حاصل پوسیده شدن یک سری از برگ های گیاهان متفاوت می باشد و برای سبک تر شدن خاک های سنگین از این مدل از خاک ها استفاده می شود. این خاک به تنهایی کاربرد ندارد زیرا بسیار سبک می باشد و از آنجایی که خاک برگ ها برای رشد گیاه چیزی از خود ندارند برای همین هم به تنهایی نمی توانید از آن ها استفاده کنید.

 

زمان عوض کردن خاک گلدان ؟

اگر از این مطلب رضایت داشتنید در ادامه  می تواند اطلاعاتی در مورد خاک مناسب زاموفیلیا و خاک مناسب کاکتوس نیز بدست آورید و برای این کار کافی است از لینک های داده شده در این زمینه  کمک بگیرید و وارد صفحات مربوطه شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو