چاشنی های مجاز و ممنوع در دوران بارداری

چاشنی های مجاز و ممنوع در دوران بارداری


منبع: آرگا

2

1402/11/7

16:08


به طور کلی مصرف بیشتر چاشنی و ادویه ها در دوران بارداری مشکل ساز نبوده اما برخی ممنوع است. این مطلب به چاشنی های ممنوع بارداری می پردازد.

اطلاع از ادویه و چاشنی های ممنوع بارداری کمک می کند تا این دوره را با چالش کمتری سپری کنید. خوشبختانه تعداد چاشنی های مضر در این دوران خیلی کمتر از چاشنی های مجاز می باشد. به این ترتیب همچنان می توانید عطر و بوی برخی ادویه ها را تجربه کنید.

آشنایی با چاشنی های مجاز و ممنوع در دوران بارداری

معمولا مصرف بیشتر چاشنی و ادویه ها در دوران بارداری مشکل ساز نبوده و می توانید همچنان عطر و بوی برخی ادویه ها را تجربه کنید. به طور مثال زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل سفید و نمک به عنوان طعم دهنده ایرادی نداشته و در صورت مصرف کم مشکلی ایجاد نمی شود.

البته اگر خانم باردار مشکل فشار خون بالا دارد مصرف نمک باید تحت کنترل بوده و هرگز زیاده روی نشود. موضوع مهم این است که باید با ادویه ها و چاشنی های ممنوع بارداری آشنا شوید تا این دوره را با چالش کمتری سپری کنید. اطلاع از ادویه مناسب و مضر بارداری اهمیت زیادی دارد.

مصرف ادویه و چاشنی ها در دوران بارداری تاثیر بسیاری بر بهبود طعم و جذابیت غذاها داشته به ویژه برای مادران باردار که در این دوران نسبت به طعم و بوی برخی غذاها حساس می شوند. از سویی ادویه ها معمولا غنی از مواد معدنی و ویتامین بوده ولی ادویه ها با وجود طبیعی بودن و خواص فراوان ممکن است در دوران بارداری خطرساز شوند.

به این ترتیب بایستی ادویه ها و چاشنی های ممنوع بارداری را شناخته و از مصرف ادویه هایی که سبب سقط جنین می شوند خودداری کنید. البته زیاد نگران نباشید زیرا خوشبختانه تعداد ادویه های مجاز بارداری بیشتر از انواع مضر هستند و شما هنوز هم می توانید طعم و بوی ادویه ها را در غذاها داشته باشید.

مصرف چه چاشنی و ادویه هایی در بارداری مضر است؟

غذاها و ادویه های مضر بارداری ممکن است خطر زایمان زودرس و سقط جنین را بالا ببرند. به این ترتیب بهتر است از این چاشنی ها اطلاع یافته و از مصرف آن ها پرهیز کنید. از جمله این ادویه ها عبارت است از:

دارچین

دارچین طبع گرم و خشک داشته و به صورت چوب برای دمنوش، پودر یا روغن استفاده می شود. زیاده روی در مصرف این ادویه در بارداری توصیه نمی شود زیرا سبب تحریک عضلات رحم و سقط جنین می گردد.

زیره

زیره ضد نفخ بوده و درمان بسیاری از مشکلات گوارشی است. این ادویه در پخت نان و پلو مورد استفاده قرار می گیرد. ولی برخی شواهد نشان می دهد که زیاده روی در مصرف آن خطر سقط جنین و زایمان زودرس را بالا می برد. به این ترتیب خانم های باردار بهتر است در مصرف آن با احتیاط عمل کنند. مصرف خیلی کم در غذا ایرادی ندارد ولی روغن یا عرق زیره در بارداری ممنوع است.

ترخون

ترخون رقیق کننده خون بوده و مصرف میزان کم آن در بارداری ایرادی ندارد. ولی مصرف آن به صورت دارو، دمنوش یا میزان زیاد آن در سبزی خوردن غیر مجاز است.

آویشن

معمولا آویشن به صورت پودر یا دمنوش استفاده می شود. مصرف کم این ادویه خوش طعم و بو ایرادی ندارد ولی خوردن دمنوش یا پودر آن در غذا توصیه نمی شود.

زعفران

زعفران از معروف ترین ادویه های ممنوع در بارداری می باشد. مصرف کم آن به عنوان چاشنی در غذا مشکلی ایجاد نمی کند ولی مصرف روزانه این ادویه در سه ماهه ابتدایی بارداری خطر سقط جنین را سبب می شود. همچنین مصرف دمنوش و دم کرده زعفران مشکل ساز شده و انقباضات رحمی و به دنبال آن سقط یا زایمان زودرس را موجب می شود.

زرشک

ماده موثر زرشک از جفت عبور و به جنین می رسد و سبب بروز اختلالات در جنین می گردد. از این رو مصرف مکرر زرشک در بارداری مشکل ساز شده  و حتی مصرف آب زرشک نیز ممنوع است.

پونه و نعناع

پونه و نعناع قاعده آور هستند. اگرچه اثرات ضد میکروبی آن ها شناخته شده بوده ولی مصرف این سبزی سبب سقط جنین می گردد. بنابراین استفاده از آن به شکل دمنوش، قرص یا به همراه غذا توصیه نمی شود. در ضمن نشستن در محلول صاف شده و دم کرده آن در بارداری مضر است.

در ضمن استفاده از روغن نعناع در بارداری سبب قاعدگی می شود.

رازیانه

تخم رازیانه هم از گیاهان ممنوع در بارداری به شمار می رود. به ویژه اگر بیش از حد مجاز استفاده شود. این ادویه اثر فیتواستروژنی داشته و عملکردی شبیه هورمون استروژن دارد که سبب تحریک رحم و بروز انقباضات آن می شود. اگر رازیانه بعد از زایمان استفاده شود موجب پاکسازی رحم و درمان اختلالات هورمونی و افزایش شیردهی می گردد ولی در بارداری خیلی کم استفاده شود.

شنبلیله

دانه های شنبلیله اثر تحریکی بر رحم دارند از این رو مصرف آن ها برای خانم های باردار توصیه نشده است. در ضمن مصرف آن برخی مشکلات گوارشی مانند نفخ و اسهال را به دنبال دارد. دوز زیاد تخم شنبلیله عقب ماندگی رشد را در کودک سبب می شود. به این ترتیب یکی از ادویه های ممنوع در بارداری است.

جعفری

مصرف جعفری در سه ماهه اول بارداری ممنوع بوده زیرا احتمال نقص جنین و سقط را به همراه دارد. از این رو مصرف آن در بارداری به ویژه سه ماهه اولیه ممنوع است.

پودر سیر

سیر کمی مواد سمی دارد که برای خانم های باردار توصیه نمی شود. سیر به صورت کلی از ممنوعیت های بارداری نبوده ولی می تواند به جنین آسیب بزند. زیرا در صورت استفاده زیاد سبب سوزش سر دل و خونریزی می گردد.

سنبل ختایی

این ادویه دارای موادی است که سبب رقیق شدن خون می گردد. از این رو جزو چاشنی های ممنوع در بارداری شناخته می شود.

تخم کنجد

مصرف تخم کنجد نیز در بارداری سبب سقط جنین می گردد. این چاشنی می تواند سبب تحریک عضلات رحمی شده و جنین از بین برود. در سه ماهه ابتدایی بارداری خطر سقط جنین زیاد است از این رو بهتر است در سه ماهه ابتدایی بارداری از مصرف آن خودداری شود.

مصرف چه چاشنی و ادویه هایی در بارداری مجاز است؟

حال که با چاشنی های ممنوع بارداری آشنا شدید بد نیست که از ادویه های مجاز این دوره نیز اطلاع یابید.

زردچوبه

تقریبا همه از ارزش غذایی زردچوبه به عنوان یک داروی تسکین دهنده مطلع هستند و تاثیرات شگفت آور آن  را بر روی پوست می دانند. این ادویه به دلیل برخورداری از ماده ای به اسم کورکومین که یک ماده سم زدای طبیعی می باشد، از کبد در مقابل  آسیب‌های ناشی از الکل‌، مواد شیمیایی و بعضی داروها، محافظت می کند.

همچنین زردچوبه سبب کاهش استرس اکسیداتیو در بدن می شود. بنابراین بی شک زردچوبه هم یک ادویه مناسب بارداری است. میزان مجاز مصرف زردچوبه در بارداری ۸ گرم در روز گزارش شده است.

زنجبیل

زنجبیل هم از ادویه های مجاز در دوران بارداری اعلام شده که یک درمان خانگی موثر به منظور درمان بعضی از عوارض بارداری مانند بیماری صبح گاهی‌، تهوع و استفراغ محسوب می گردد. . مطالعات انجام شده نشان می دهد که استفاده از زنجبیل چه به صورت چای یا چاشنی در غذا، به معالجه خانم های باردار مبتلا به بیماری صبح گاهی کمک می کند.

به این ترتیب خانم هایی که از بیماری صبح گاهی یا تهوع بارداری رنج می برند ، به مدت چهار روز متوالی، روزانه یک گرم زنجبیل مصرف کنند.

فلفل سیاه

فلفل سیاه سرشار از کروم می باشد که برای یک خانم باردار لازم است. کاهش سطح کروم در بدن سبب افزایش قند و کلسترول خون شده که می تواند منجر به بیماری های قلبی عروقی و دیابت حاملگی گردد. مطالعات نشان داده زنانی که مبتلا به دیابت بارداری بوده اگر به طور منظم در رژیم غذایی کروم مصرف کنند، می توانند به بهبود آن کمک نمایند.

میزان مصرف روزانه کروم در بارداری ۳۰ میکروگرم توصیه شده است. البته سعی کنید از فلفل سیاه و دیگر انواع فلفل خیلی استفاده نکنید چرا که می تواند برخی عوارض بارداری مانند سوزش معده را تشدید نماید.

هل

از دیگر ادویه های مجاز در دوران بارداری پودر هل می باشد. به آن دسته از خانم هایی که از کم خونی رنج می برند، توصیه شده که پودر هل را به غذای خود اضافه کنند. اگر روزانه یک قاشق چای خوری پودر هل مصرف کنید، از لخته شدن خون در بارداری که یکی از عوارض بارداری می باشد، پیشگیری می شود.  در ضمن هل به رفع تهوع بارداری کمک می نماید. به این ترتیب هل یکی از ادویه های مناسب بارداری است.

 فلفل سفید

یکی از شایع ترین عوارض بارداری یبوست است که تقریبا تمام زنان حداقل در مرحله ای از در دوران بارداری با آن روبرو می شوند. بهترین درمان خانگی برای رها شدن از شر یبوست در بارداری ، افزودن کمی فلفل سفید به رژیم غذایی روزانه است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو