برای درمان جوش روی لب چه کارهایی انجام دهیم؟

برای درمان جوش روی لب چه کارهایی انجام دهیم؟


منبع: آرگا

2

1402/11/7

23:07


جوش روی لب به دلیل انسداد منافذ و فولیکول های مو زیر پوست ایجاد می شود. این منافذ اغلب به دلیل عواملی مانند استرس، تعریق، آلودگی و عدم تعادل هورمونی مسدود می شوند. از آن جایی که لب ها نواحی حساسی هستند، به همین خاطر ایجاد جوش روی آن ها آزاردهنده و دردناک تر است. خوشبختانه چند راه ساده برای رهایی از جوش روی لب و پیشگیری از بروز آن ها وجود دارد.

یک جوش ممکن است در هر بخش از صورت ما ظاهر شود. جوش هایی که روی لب ظاهر می شوند به علت حساسیت پوستی در آن قسمت، می توانند درد شدیدی را به همراه داشته باشند. حتی صحبت کردن و غذا خوردن نیز با جوش ها بسیار سخت می شود. به همین خاطر بهتر است از چند روش درمانی مناسب استفاده کنید. جوش ها به صورت برجستگی های قرمز رنگ روی لب ها مشاهده می شوند و سپس تبدیل به حباب های پر از چرک می شوند. علاوه بر این ممکن است بیش از یک عدد جوش، در یک زمان روی لب ایجاد شود که موجب بدتر شدن اوضاع می شود.

چه چیزی باعث ایجاد جوش روی لب می شود؟

درست مثل جوش نواحی دیگر صورت، جوش های روی لب نیز می توانند به علت عفونی شدن و مسدود شدن در اثر کثیفی، باکتری یا موهای زیر پوستی ایجاد شوند. اصلی ترین دلایل ایجاد جوش روی لب، عبارتند از:

  • داروها: برخی از داروها ساختار پوست را تغییر می دهند و ممکن است به منافذ پوست صدمه بزنند.
  • تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی در دوران عادت ماهیانه و بلوغ موجب آکنه می شوند.
  • استرس: استرس بیش از اندازه تغییرات زیادی روی بدن ایجاد می کند. به همین دلیل سبب ایجاد آکنه می شود.
  • تولید بیش از حد چربی: هنگامی که غدد چربی در پوست اطراف لب ها چربی زیادی تولید می کنند، منافذ بسته شده و باعث ایجاد آکنه روی لب می شوند.
  • آرایش: استفاده از محصولات تاریخ مصرف گذشته یا مواد شیمیایی زبر روی لب، منافذ پوست را مسدود کرده و باعث پوسیدگی می شوند.
  • بالم لب: استفاده بیش از اندازه از بالم لب های چرب یا وازلین منجر به آکنه می شود.

درمان جوش روی لب با ساده ترین روش ها

روش های درمان جوش روی لب

افرادی که از مواجهه با جوش روی لب خسته شده اند، بهتر است از روش های درمانی خانگی استفاده کنند. این روش های درمانی طبیعی هستند و خطری برای فرد ایجاد نمی کنند. هم چنین موجب تسکین فوری آکنه های دردناک لب می شوند.

درمان خانگی جوش روی لب

مهم ترین روش های درمان جوش روی لب در منزل عبارتند از:

۱. کمپرس گرم و سرد

مؤثرترین و بهترین درمان جوش روی لب استفاده از کمپرس گرم و سرد است. این روش موجب کاهش تورم جوش می شود. علاوه بر این به تسکین فوری درد نیز کمک می کند. اگرچه آب سرد منجر به کوچک شدن منافذ می شود، اما یک کمپرس گرم می تواند سبب ترکیدن جوش شود. برای استفاده از کمپرس باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • کمپرس را با آب داغ یا تکه های یخ پر کنید.
  • سپس پارچه را روی جوش قرار دهید.
  • اکنون کمپرس را روی قسمت مورد نظر بگذارید.
  • اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند.
  • شما می توانید این کار را چند بار در هفته انجام دهید.

یک نکته مهم که باید به یاد داشته باشید این است که به هیچ عنوان کمپرس را روی پوست خود قرار ندهید. علاوه بر این اگر التهاب و قرمزی شدید دارید، بهتر است از کمپرس گرم پرهیز کنید. شما می توانید به جای آن از تکه های یخ استفاده کنید.

درمان فوری جوش روی لب

۲. روغن کرچک

یک راه درمانی برای درمان جوش روی لب، استفاده از روغن کرچک است. این روغن با حل کردن ناخالصی های موجود در پوست و باز کردن آن ها، می تواند به راحتی جوش را درمان کند. علاوه بر این روغن کرچک به دفع باکتری های عامل عفونت کمک می کند و جوش های روی لب را به سرعت تسکین می بخشد. این روغن می تواند پوست را مرطوب کرده و تولید بیش از اندازه چربی را کنترل کند. برای این منظور کافی است مقداری روغن کرچک را در یک ظرف کوچک بریزید. سپس روغن کرچک را به طور یکنواخت روی قسمت آسیب دیده لب خود بمالید. برای اینکه نتیجه مثبت بگیرید، اجازه دهید یک شب بماند.

روغن کرچک ممکن است برای پوست چرب مناسب نباشد و موجب تشدید وضعیت پوستی شما شود.

مؤثرترین روش های درمان جوش روی لب

۳. روغن درخت چای

یکی از بهترین روش های درمانی برای رفع جوش روی لب، استفاده از روغن درخت چای است. این روغن باکتری ها را به طور کامل از بین می برد. علاوه بر این به تخلیه جوش کمک کرده و آلودگی ها را برطرف می کند. روغن درخت چای منافذ پوست را باز می کند و تا حد زیادی سبب کنترل چربی می شود.

برای استفاده از این روغن بهتر است آن را با روغن نارگیل ترکیب کنید. یک گوش پاک کن را به روغن بزنید و آن را روی نواحی آسیب دیده قرار دهید. اجازه دهید این ترکیب ۲۰ دقیقه روی قسمت مورد نظر بماند. برای اینکه نتیجه بهتر بگیرید بهتر است یک روز در میان این کار را انجام دهید.توجه داشته باشید باید این روغن را از دهان خود دور نگه دارید و آن را با احتیاط استفاده کنید.

راه های درمان جوش روی لب

۴. خمیر زردچوبه

خمیر زردچوبه یک ضدعفونی کننده طبیعی است و با باکتری هایی که باعث ایجاد عفونت می شوند، مبارزه می کند. علاوه بر این به علت خاصیت ضد التهابی که دارد، روغن اضافی را کاملا جذب کرده و به کنترل التهاب کمک می کند. استفاده منظم از زردچوبه پوست را سالم کرده و آکنه ها را برطرف می کند.

برای استفاده از زردچوبه پودر آن را با مقداری آب ترکیب کنید. سپس آن را به صورت خمیری صاف در آورید. خمیر را به طور یکنواخت روی ناحیه مورد نظر بزنید. اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند. شما می توانید دو بار در هفته از این ترکیب استفاده کنید و بهترین نتیجه ممکن را بگیرید. زردچوبه ممکن است پوست شما را زرد رنگ کند. پس باید با احتیاط از آن استفاده کنید.

درمان جوش روی لب در خانه

۵. خمیر دندان

یکی از بهترین روش ها برای درمان جوش روی لب، استفاده از خمیر دندان است. خمیر دندان باکتری ها را از می برد و پوست را تسکین می بخشد. علاوه بر این سبب کنترل ترشح چربی می شود و به آزاد نگه داشتن منافذ کمک می کند. خمیر دندان اندازه آبسه جوش را کاهش می دهد و آن را خشک می کند. برای استفاده از آن یک گوش پاک کن را به کمی خمیر دندان بزنید. سپس آن روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. اجازه دهید به طور کامل یک شب روی لب بماند. صبح روز بعد آن را با آب بشویید. شما می توانید این کار را هر شب پیش از خواب انجام دهید.

به هیچ عنوان از خمیر دندان های حاوی ژل استفاده نکنید. این نوع خمیر دندان ها مواد خاصی دارند که به شدت برای پوست خطرناک هستند.

روش های درمان جوش روی لب

۶. گوجه فرنگی

یکی از بهترین روش های درمان جوش روی لب، استفاده از گوجه فرنگی است. گوجه فرنگی یک آنتی اکسیدان بسیار مناسب است که موجب ترمیم آسیب های پوستی می شود. علاوه بر این به از بین بردن باکتری ها و آلودگی ها کمک می کند. گوجه فرنگی تولید چربی پوست را بدون ایجاد خشکی، متعادل می کند. برای این منظور نصف یک گوجه فرنگی متوسط را له کنید. خمیر به دست آمده را به طور یکنواخت روی مناطق مورد نظر بزنید. اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند. سپس آن را به خوبی با آب بشویید. شما می توانید هر روز از این ماسک استفاده کنید.

درمان جوش روی لب با گوجه فرنگی

۷. آب لیمو

یکی از درمان های بسیار مناسب برای برطرف کردن جوش روی لب استفاده از آب لیمو است. آب لیمو یک پاک کننده طبیعی است که منافذ پوستی را از باکتری و کثیفی پاک می کند. این ماده با داشتن محتوای اسیدی PH را متعادل می کند و منجر به کنترل سبوم اضافی می شود. آب لیمو برای افرادی که پوست های حساسی دارند، به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود. برای کاهش قدرت آب لیمو، بهتر است آن را را با کمی آب رقیق کنید.

درمان جوش روی لب با راهکارهای ساده

۸. عسل

عسل یک عامل ضد باکتری طبیعی است که با از بین بردن میکروب ها، منافذ پوست را آزاد می کند. علاوه بر این یک ماده ضد التهابی است که به کاهش قرمزی و التهاب پوست کمک می کند. همچنین می تواند جای لکه ها و زخم های پوستی ناشی از جوش را برطرف کند. برای استفاده از ماسک عسل کافی است مقداری عسل را روی ناحیه مورد نظر بزنید. اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند. سپس آن را با آب بشویید. شما می توانید از عسل تا هنگامی که علائم به طور کامل برطرف شوند، استفاده کنید.

چگونه جوش روی لب را برطرف کنیم؟

درمان های پزشکی رفع جوش روی لب

اگر روی لب شما به طور مرتب جوش می زند باید در این خصوص با پزشک خود مشورت کنید و از بهترین روش های درمانی کمک بگیرید:

  • داروهای موضعی. داروهایی مانند آزلاییک، آنتی بیوتیک ها و سالیسیک اسید، رتینوئیدها که به خود پوست می زنید، از بهترین روش ها برای درمان جوش هستند. زمانی که پزشک محصول مورد نظر را بررسی کرد اطمینان پیدا می کند که آیا این محصول برای درمان جوش روی لب مناسب است یا خیر.
  • داروهای خوراکی. گاهی آکنه های متوسط تا شدید به مصرف داروهای خوراکی مثل آنتی بیوتیک ها یا هورمون درمانی نیاز دارند. ایزوترتینوین مخصوص آکنه های بسیار شدید است که به علت عوارض جانبی آن به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد.
  • بنزوئیل پراکسید. پماد بنزوئیل پراکسید، یک پماد موضعی است که برای درمان جوش روی لب پیشنهاد می شود. این پماد یک عامل ضد میکروب است که باعث کاهش عفونت های باکتریایی در منافذ پوست می شود. علاوه بر این منافذ پوست را به طور کامل از آلودگی ها پاک می کند. این پماد با قدرت ۵ یا ۱۰ درصد به فروش می رسد. بنزوئیل پراکسید پوست را به شدت خشک می کند؛ به همین خاطر لازم است پوست خود را به خوبی مرطوب کنید.
  • لایه برداری شیمیایی، تخلیه جوش ها و لیزر درمانی جزو درمان هایی هستند که متخصص پوست آن ها را انجام می دهد.

توصیه های مهم برای پیشگیری از ایجاد جوش روی لب

درمان های خانگی می توانند به فرد در کاهش جوش روی لب کمک کنند. شما می توانید برای کاهش جوش روی لب به نکات زیر توجه کنید:

علت جوش روی لب چیست؟

  • کاهش اضطراب و استرس: استرس به تحریک هورمون ها کمک کرده و غدد را فعال می کند. به همین خاطر باید ذهن خود را راحت و آسوده نگه دارید و برای مدیریت احساسات خود تمرین کنید.
  • استفاده از بالم لب: برخی از بالم لب ها مسدود کننده منافذ و چرب هستند. به همین دلیل باعث ایجاد جوش های بیشتر روی لب می شوند.
  • بهداشت فردی خود را جدی بگیرید: شما باید به سلامت پوست خود توجه کنید. علاوه بر این بهداشت را رعایت کنید.
  • لوازم شخصی خود را با کسی به اشتراک نگذارید: استفاده کردن از لوازم شخصی افراد دیگر مثل برس، یک راه ساده برای انتقال باکتری ها به پوست شما است. علاوه بر این به راحتی پوست را تخریب می کند.
  • استفاده از مسواک برای نرم کردن لب ها: استفاده از یک مسواک نرم روی لب به لایه برداری سلول های مرده کمک می کند. هم چنین منافذ پوست را از بین برده و لب ها را لطیف می کند.
  • استفاده از یک رژیم غذایی سالم: کمبود مواد مغذی باعث ایجاد جوش می شود. شما باید در رژیم غذایی خود انواع مواد معدنی و ویتامین ها را قرار دهید.
  • هیدراته نگه داشتن بدن: نوشیدن آب به میزان کافی به مرطوب کردن پوست کمک می کند. همچنین مصرف آب سطح چربی پوست را متعادل می سازد.
  • استفاده از تقویت کننده: شما باید برای بستن منافذ خود در اطراف لب ها و روی صورت از تونر استفاده کنید. یکی از بهترین روش ها استفاده از تونرهای طبیعی مثل گلاب است که پوست لب را به شدت ملایم می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو