چطور عفونت واژن را با نمک درمان کنیم؟

چطور عفونت واژن را با نمک درمان کنیم؟


منبع: خبرنما

3

1402/6/4

10:01


نمک به خصوص محلول آب و نمک فواید زیادی دارد. برخی حتی از آن برای تمیز کردن زخم‌ها هم استفاده می‌کنند. اما آیا درمان عفونت واژن در خانه با نمک ممکن است؟ آیا نمک به سفت شدن واژن کمک می‌کند؟ اگر می‌خواهید جواب این سوالات را بگیرید، در این مطلب با ما همراه باشید!

چطور عفونت واژن را با نمک درمان کنیم؟

نمک به خصوص محلول آب و نمک فواید زیادی دارد. برخی حتی از آن برای تمیز کردن زخم‌ها هم استفاده می‌کنند. اما آیا درمان عفونت واژن در خانه با نمک ممکن است؟ آیا نمک به سفت شدن واژن کمک می‌کند؟ اگر می‌خواهید جواب این سوالات را بگیرید، در این مطلب با ما همراه باشید!

درمان عفونت واژن در خانه با نمک

از بین بردن بوی بد واژن
درمان عفونت واژن در خانه با نمک

هنگامی که احساس خارش یا سوزش در واژن‌تان دارید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است این وضعیت نشانه دهنده ابتلا به عفونت قارچی واژن باشد که بیشتر زنان را در سنین باروری درگیر می‌کند. عفونت قارچی واژن یک بیماری بسیار شایع است، زیرا از هر 100 زن، 75 نفر حداقل یک بار در زندگی به آن مبتلا می‌شوند.

هرچند متخصص زنان می‌تواند به شما روش درمانی مناسبی را پیشنهاد کند تا از شر عفونت واژن خلاص شوید، اما شما می‌توانید از درمان های خانگی مانند روش درمان عفونت قارچی در خانه با نمک هم استفاده کنید.

این درمان خانگی یکی از روش های معمول درمان عفونت قارچی است که زنان از آن استفاده می‌کنند اما آیا نمک واقعا باعث از بین بردن عفونت واژن و سفت شدن آن می‌شود؟

به گفته دکتر چتنا جین، مدیر بخش زنان و زایمان، گروه بیمارستان‌های کلودناین، بخش 14 در گوروگرام، اگر یک زن در یک سال بیش از چهار دوره عفونت را تجربه کند، به آن عفونت مکرر واژن می‌گویند. در مورد برخی از رایج‌ترین عفونت‌های واژن مخمرها و باکتری‌ها نقش داشته و در صدر فهرست قرار دارند.

محلول آب و نمک برای درمان عفونت های واژن

اگر حتی برای یک بار از نمک برای درمان عفونت واژن استفاده کرده باشید، مطمئنا متوجه شده اید که وقتی با محلول گرم آب نمک واژن‌تان را بشویید، خارش و سوزش فرج و قسمت بیرونی واژن تسکین پیدا می‌کند. دکتر جین می‌گوید که محلول آب نمک خارش و ناراحتی را به طور موقت کاهش می‌دهد، اما اثر طولانی مدت ندارد.

از قدیم‌الایام از نمک اپسوم که سولفات منیزیم است، برای درمان عفونت‌های واژن استفاده می‌شد. این متخصص توضیح می‌دهد که آب گرم همراه با نمک به طور کلی خون رسانی به ناحیه واژن را افزایش می‌دهد که می‌تواند عفونت واژن را به عنوان بخشی از روند درمان طبیعی و خانگی کاهش دهد. اما بعید است که استفاده مستقیم از نمک بتواند عفونت واژن را التیام بخشد.

شستن واژن با نمک و آب گرم؛ بله یا خیر؟

حقایقی جالب در مورد نمک درمان خانگی رگ های عنکبوتی
درمان عفونت واژن در خانه با نمک

وقتی واژن سوزش و خارش بیش از حد داشته باشد، برخی شما را تشویق می‌کنند تا از محلول نمک و آب گرم برای شستن واژن‌تان استفاده کنید. اما فراموش نکنید که مهم‌ترین موضوع حساس بودن ناحیه تناسلی شما است. بر اساس گفته متخصصین دمای بالای 37 درجه می‌تواند باعث سوختگی پوست نازک واژن شما شود و اضافه کردن نمک به چنین آبی، نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه وضعیت را وخیم تر هم می‌کند.

بنابراین اگر می‌خواهید درمان عفونت واژن در خانه با نمک را امتحان کنید، هرگز از محلول آب داغ و نمک استفاده نکنید. از شستن واژن با آب داغ و نمک اجتناب کنید و حتی درون محلول آب داغ و نمک هم ننشینید.

تاثیر آب و نمک بر سفت شدن واژن

همانطور که در ابتدا گفتیم، استفاده مستقیم از نمک می‌تواند منجر به سوزش بیش از حد واژن شود. همچنین این روش درمانی می‌تواند باکتری‌های سالم را از بین برده و عفونت را افزایش دهد. بنابراین سعی کنید از نمک برای سفت شدن واژن استفاده نکنید، به جای آن می‌توانید برخی حرکات ورزشی را برای سفت کردن واژن‌تان انجام دهید.

درمان های خانگی عفونت واژن

عفونت واژن دلایل مختلفی دارد و درمان آن هم به علت اصلی آن بستگی دارد. بر اساس گفته دکتر جین این دلایل می‌تواند بیشتر ناشی از عواملی مانند تغییرات سبک زندگی شما مثل پوشیدن لباس‌های تنگ، عدم رعایت بهداشت در رابطه جنسی یا استفاده از صابون و اقلام معطر روی واژن باشند.

سلامت واژن روغن نارگیل به جای روان کننده خواص انبه برای مردان
درمان عفونت واژن در خانه با نمک

با این حال اگر به هر دلیلی به عفونت واژن مبتلا شدید، بهتر است از درمان‌های خانگی زیر برای تسکین و درمان عفونت استفاده کنید:

  • سرکه سیب رقیق شده
  • استفاده موضعی روغن نارگیل همراه با یا بدون روغن درخت چای
  • استفاده از خمیر سیر
  • استفاده از پروبیوتیک‌ها مانند کشک

کلام پایانی

در حالی که این درمان‌های خانگی ممکن است به کاهش علائم عفونت واژن کمک کنند، اما بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید. درمان های خانگی هرچند می‌توانند تسکین فوری برای عفونت واژن باشند، اما هرگز در بلند مدت جوابگو نخواهند بود و ممکن است عفونت شما شدیدتر و وخیم‌تر هم شود. همانطور که گفتیم شاید درمان عفونت واژن در خانه با نمک امکان پذیر باشد و خارش و سوزش واژن شما را تسکین دهد اما قبل از هر اقدامی حتما به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو