راهنمای کامل خرید رو تختی + تصاویر انواع روتختی و نکات مهم برای انتخاب

منبع: تاپ ناز

1

1402/11/8

10:53


یکی از مهم ترین مواردی که در زیبایی اتاق خواب نقش موثری دارد، انتخاب روتختی مناسب است. روتختی در انواع رنگ ها، جنس ها و طرح های مختلف در بازار …

یکی از مهم ترین مواردی که در زیبایی اتاق خواب نقش موثری دارد، انتخاب روتختی مناسب است. روتختی در انواع رنگ ها، جنس ها و طرح های مختلف در بازار وجود دارد، بنابراین انتخاب آن کمی دشوار است و برای خرید آن باید اطلاعات لازم را در مورد انواع رو تختی داشته باشیم و روتختی مورد نظر خود را بر اساس جنس، سبک و شرایط آب و هوایی تهیه کنیم.

عدم توجه به نکات مهم قبل از خرید روتختی می تواند باعث پشیمانی شما بعد از خرید شود. ما در این مقاله قصد داریم نکات و اطلاعات مهمی در مورد خرید روتختی را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید روتختی مناسب خود را خریداری کنید. با ما همراه باشید.

انواع روتختی بر اساس جنس

پارچه ها جنس های بسیار متنوعی دارند، به همین دلیل انتخاب روتختی بر اساس جنس کمی دشوار است. در ادامه انواع روتختی ها را بر اساس جنس بررسی خواهیم کرد.

جنس پنبه

پارچه پنبه ای یکی از پارچه های پرطرفدار است که از الیاف با دوامی ساخته شده است و جنس بسیار نرم و لطیفی دارد. پارچه پنبه ای، پارچه خنکی است به همین دلیل برای فصل های گرم سال مانند تابستان مناسب است.

راهنمای کامل خرید رو تختی + تصاویر انواع روتختی و نکات مهم برای انتخاب

جنس ابریشم

ابریشم پارچه لوکس و مجللی است که الیاف بسیار ظریف و خوش جنسی دارد. این پارچه خنک است و پوست به خوبی زیر آن نفس می کشد. همچنین وزن سبکی دارد، ضد آلرژی است و چروک نمی شود. پارچه ابریشم دوام بالایی دارد و برای چهار فصل هم مناسب است. معایب این پارچه این است که قیمت این پارچه گران است، در اثر نور آفتاب آسیب می بیند و الکتریسیته ساکن هم ایجاد می کند.

مطلب مشابه: آموزش دوخت روتختی چهل تکه + تصاویر دوخت به صورت مرحله به مرحله

جنس میکروفیبر

راهنمای کامل خرید رو تختی + تصاویر انواع روتختی و نکات مهم برای انتخاب

پارچه میکروفیبر بافت متراکمی دارد و با دوام است. وزن این پارچه سبک است و حس سنگینی نمی دهد. میکروفیبر از انواع پارچه های قابل تنفس به شمار می رود. معمولا الکتریسیته ساکن تولید می کند، به همین دلیل موی شما یا موی حیوان خانگی به آن می چسبد.

جنس بامبو

پارچه بامبو از ترکیب تفاله بامبو و مواد شیمیایی تهیه شده است. قیمت پارچه بامبو گران است اما مزایای زیادی دارد. روتختی بامبو بادوام است و همچنین نرم و لطیف است و حس راحتی به شما می دهد. این نوع پارچه ضد آلرژی است و آنتی باکتری محسوب می شود. بنابراین حساسیت پوستی و تنفسی ایجاد نمی کند.

جنس لنین

پارچه لنین بافت طبیعی دارد و برای افرادی که به دنبال الیاف طبیعی هستند، مناسب می باشد. این نوع پارچه با طراحی اتاق به سبک روستیک هماهنگ است. پارچه لنین به اندازه پارچه نخی نرم نیست و چروک می شود. این پارچه برای فصل های گرم مانند بهار و تابستان انتخاب خوبی است.

جنس ساتن

راهنمای کامل خرید رو تختی + تصاویر انواع روتختی و نکات مهم برای انتخاب

روتختی ساتن بسیار شیک و زیبا است و معمولا با توردوزی تزئین می شود. روتختی ساتن کلاسیک است، براق است و چروک نمی شود. البته برای استفاده روزمره مناسب پیشنهاد نمی شود و بیشتر برای سرویس جهیزیه یا سرویس روتختی عروس مناسب است. روتختی ساتن لیز است و ممکن است روی آن راحت نباشید.

جنس کتان

پارچه کتان یکی پارچه های محبوب برای روتختی است که دوام بالایی دارد. این پارچه نرم و راحت است و پوست زیر آن نفس می کشد اما نرمی پارچه پنبه ای را ندارد. پارچه کتان برای فصل های سرد سال مناسب تر است. این پارچه بیش از حد چروک شدن می شود، به همین دلیل اگر قصد دارید از این پارچه استفاده کنید، باید هر چند وقت یکبار آن را اتو کنید. شست و شوی این روتختی راحت است و اغلب می توانید آن را در لباسشویی بشویید.

مطلب مشابه: مدل روتختی قلاب بافی با طرح های شیک و بسیار زیبا

جنس پلی استر

روتختی پلی استر گرمای بیشتری در خودش نگه می دارد. این روتختی را می توانید در ماشین لباس شویی بشویید یا آن را به خشک شویی بسپارید؛ مگر این که تولید کننده توصیه ویژه‌ای در این زمینه روی محصول نوشته باشد. این پارچه نسبت به پارچه های دیگر قیمت پایین تری دارد.

انواع روتختی بر اساس طرح

روتختی از نظر طرح در انواع مدل های مختلفی تولید می شود و شما بر اساس سلیقه شخصی و دکوراسیون منزل خود می توانید روتختی مورد نظر خود را انتخاب کنید. در زیر انواع طرح های روتختی را معرفی می کنیم.

روتختی با طرح های چاپی

راهنمای کامل خرید رو تختی + تصاویر انواع روتختی و نکات مهم برای انتخاب

یکی از پر کاربردترین و به صرفه ترین مدل های روتختی، مدل های چاپی هستند. انواع برندهای ترک و ایرانی روتختی چاپی در رنگ ها و طرح های متنوع تولید می شوند. شما می توانید بر اساس تم رنگی اتاق خواب، رنگ و طرح مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر نمی خواهید هزینه زیادی برای خرید روتختی پرداخت کنید، روتختی های چاپی برای شما مناسب هستند.

روتختی تکه دوزی

در این طرح، پارچه هایی از رنگ های مختلف به هم تکه دوزی شده اند. البته از پارچه های یک رنگ و یک جنس تهیه شده باشد. روتختی تکه دوزی در عین سادگی بسیار شیک و جذاب است و برای دکوراسیون های مدرن مناسب می باشد.

روتختی چهل تکه

راهنمای کامل خرید رو تختی + تصاویر انواع روتختی و نکات مهم برای انتخاب

این نوع روتختی سبکی سنتی دارد اما قدیمی به نظر نمی رسد و جلوه زیبایی به اتاق شما می دهد. روتختی چهل تکه بسیار هنرمندانه است و معمولا یک پالت رنگی دارد.

روتختی گل دوزی

روتختی گلدوزی، یک نوع روتختی ساده است و زیبایی منحصر به فردی دارد. بیشتر مدل های گل دوزی به شکل یک رنگ ساده هستند که روی آن ها گل های کوچکی دوخته شده است. این سبک ظریف و هنرمندانه است و اگر شما از تماشای کارهای هنری لذت می برید، روتختی گل دوزی برای شما مناسب است.

مطلب مشابه: نحوه خرید روتختی دونفره و نکاتی برای خرید روتختی + تصاویر مدل های شیک روتختی

انواع روتختی بر اساس دوخت

انواع روتختی بر اساس دوخت و کاربرد به 4 دسته تقسیم بندی می شوند: روتختی های کاوری، پیکه یا بهاره، چهار فصل و لحاف. در زیر هر کدام از این روتختی ها را بررسی خواهیم کرد.

روتختی کاوری

روتختی کاوری، یک ملحفه است که به عنوان کاور و پوشش روی لحاف دوخته می شود. به این ترتیب که شما از قبل باید لحاف داشته باشید و این روتختی کاوری را روی آن بکشید. به لحافی که شما از قبل دارید، لحاف لایت یا لحاف سفید می گویند. کاور با زیپ، دکمه یا بندینک بسته می شود.

شست و شوی روتختی کاوری بسیار ساده و آسان است و شما هر زمان خواستید به راحتی می توانید آن را از لحاف خود جدا کنید و در لباسشویی بشویید. همچنین اگر روتختی کاور شما نیاز به تعویض داشته باشد، به سادگی و با هزینه کم می توانید آن را عوض کنید. روتختی کاوری حجم بسیار کمی دارد و جای زیادی نمی گیرد.

روتختی پیکه یا بهاره

راهنمای کامل خرید رو تختی + تصاویر انواع روتختی و نکات مهم برای انتخاب

روتختی پیکه یا بهاره بافت بسیار محکم و منسجمی دارد که برای رو انداز بسیار مناسب است. جنس روتختی پیکه نخی است و ضخامت آن نه خیلی زیاد است که مانند لحاف باشد و نه خیلی کم است که مانند ملحفه باشد. بنابراین روتختی پیکه خنک است و برای روزهای گرم سال کاربرد دارد. این نوع روتختی قیمت مناسبی دارد و بسیار سبک و کم جا است.

روتختی چهار فصل

روتختی چهار فصل یکی از محبوب ترین انواع مدل روتختی است که نوعی از روتختی کاوری است و برای همه فصول کاربرد دارد. برای دوخت این روتختی یک لایه نازک از پنبه به کار برده شده است که برای فصل های گرم سال به عنوان رو انداز مناسب باشد. همچنین یک لحاف جداگانه دارد که در فصل های سرد سال می توانید آن را در کاور روتختی خود قرار دهید و از آن استفاده کنید.

لحاف روتختی

راهنمای کامل خرید رو تختی + تصاویر انواع روتختی و نکات مهم برای انتخاب

لحاف روتختی، متداول ترین مدل روتختی است که در سرویس ها دیده می شود. لحاف روتختی یعنی اینکه یک کاور یا پوشش به لحاف دوخته شده باشد. این کاور از لحاف جدا نمی شود و برای شست و شوی آن، باید لحاف روتختی را به خشک شویی بسپارید. معمولا قیمت لحاف روتختی از روتختی کاوری ارزان تر است.

گرمای لحاف روتختی بسیار بالا است و برای مناطق سردسیر و فصول سرد سال مناسب است. لحاف و ملحفه روتختی کاملا به هم متصل هستند و دیگر لحاف از روتختی جدا نمی شود و یا در آن تکان نمی خورد. معمولا الیافی که در لحاف این نوع روتختی استفاده می شود، پشم شیشه است که بسیار سبک می باشد.

مهم ترین نکات برای خرید روتختی

راهنمای کامل خرید رو تختی + تصاویر انواع روتختی و نکات مهم برای انتخاب

سایز روتختی

هنگام خرید روتختی باید ابعاد تخت خود را بدانید و متناسب با آن روتختی مورد نظر خود را تهیه کنید. می توانید به فروشنده سایز تخت خود را بدهید و یا برای مثال بگویید که روتختی برای تخت نوزاد، کودک، یک نفره و یا دو نفره می خواهید تا به شما در انتخاب روتختی کمک کند. توصیه می شود برای تخت دو نفره، تخت عرض 160و برای تخت یک نفره، تخت عرض 90 را سفارش دهید.

مطلب مشابه: دیزاین اتاق خواب شیک | روش چیدن و دکوراسیون یک اتاق خواب کوچک

انتخاب جنس پارچه روتختی

روتختی ها از پارچه های مختلفی دوخته می شوند. بعضی از روتختی ها از پارچه های با الیاف طبیعی مانند پنبه، کتان، ابریشم، بامبو و … تهیه می شوند که قیمت بالاتری دارند و برخی از الیاف مصنوعی و پلی استر تهیه شده اند که دوام بالایی دارند اما راحتی کمتری دارند و ارزان تر هستند.

برای استفاده روزمره باید یک روتختی راحت مانند روتختی نخی برای خود انتخاب کنید. پارچه های نخی به راحتی شسته می شوند، باعث عرق کردن و حس گر گرفتگی در خواب نمی شوند، ضد حساسیت هستند و ایجاد الکتریسیته ساکن نمی کنند. روتختی هایی که از تور و پارچه ساتن تهیه می شوند، برای استفاده روزمره و عمومی مناسب نیستند و برای سرویس روتختی عروس استفاده می شوند.

انتخاب طرح و رنگ مناسب

راهنمای کامل خرید رو تختی + تصاویر انواع روتختی و نکات مهم برای انتخاب

یکی از مهم ترین نکات خرید روتختی، انتخاب طرح و رنگ مناسب است. طرح و رنگ روتختی بهتر است با رنگ دیوارها و وسایل اتاق خواب هماهنگ باشد. همچنین به سبک اتاق نیز باید توجه کرد. مثلا برای اتاقی که به سبک کلاسیک چیده شده است می توانید از روتختی های ژاکارد و یا تزئین شده با تور و پارچه های ساتن استفاده کنید.

برای اتاقی که سبک مینیمال و مدرن دارد بهتر است از روتختی با طرح و رنگ ساده و خنثی استفاده شود. همچنین می توانید از رنگ های مکمل یا متضاد استفاده کنید، اما اگر اتاق شلوغی دارید سعی کنید از طرح ها و رنگ های ساده استفاده کنید.

هزینه روتختی

برای خرید روتختی بودجه شما در انتخابتان بسیار موثر است. اگر قصد خرید یک روتختی ارزان قیمت را دارید بهتر است این کار را انجام ندهید چون بعد از مدت کوتاهی استفاده از آن پشیمان می شوید. بنابراین بهتر است هزینه بیشتری پرداخت کنید تا با خیال راحت کالایی را خریداری کنید که کیفیت مطلوبی دارد، راحت و با دوام است و می توانید به مدت طولانی از آن استفاده کنید.

شستشوی روتختی

سرویس های روتختی شامل قسمت های مختلفی است که نحوه شستن هر کدام با هم متفاوت است. روتختی باید جنسی داشته باشد که در اثر شستشوی مداوم دچار رنگ پریدگی، پوسیدگی و از دست دادن کیفیت نشود. همچنین در هنگام شستشوی روتختی به دستور شستشوی آن دقت کنید که در آن درجه آب، استفاده از مواد شوینده، خاصیت اتو پذیری و … درج شده است. در صورتی که دستورالعمل شستشو در آن وجود نداشت حتما این نکات را رعایت کنید:

  • از شستشوی روتختی با آب بسیار گرم خودداری کنید.
  • بهترین درجه حرارت برای شستشو 30 تا 40 درجه سانتی گراد است.
  • از خیساندن محصولات الیافی مانند لحاف و بالش برای مدت طولانی خودداری کنید.
  • از چلاندن و آویزان کردن محصولات الیافی خودداری کنید. برای خشک کردن آن ها بهتر است آن ها را در داخل یک سبد بگذارید و بعد از خارج شدن آب اضافی آن ها را در جای مسطح پهن کنید.
  • از شستشوی روتختی و ملحفه های دیگر با پودرهای آنزیم دار خودداری کنید. پودرهای آنزیم دار به صورت کلی رنگ محصولات را پاک می کنند.

کیفیت روتختی

کیفیت روتختی به عوامل مختلفی بستگی دارد. روتختی های ارزان قیمت، معمولا کیفیت پایینی دارند. روتختی های با کیفیت از پارچه های ترک، پارچه های ایرانی با کیفیت و پارچه های چینی درجه یک تهیه می شوند. شما با لمس کردن پارچه و میزان لطافت و نرمی آن و همچنین رنگ و طرح پارچه می توانید به کیفیت پارچه روتختی پی ببرید.

بهترین نوع الیاف، الیاف توپی است. این الیاف علاوه بر نرم و سبک بودن، در اثر شستشو به زودی خراب نمی شود. لحاف های تولید شده با این الیاف گرم هستند و به دفعات مکرر قابل شستشو هستند و با شستشو و استفاده مداوم پف خود را از دست نمی دهند.

انتخاب روتختی با توجه به فصل

راهنمای کامل خرید رو تختی + تصاویر انواع روتختی و نکات مهم برای انتخاب

برای انتخاب روتختی مناسب ابتدا باید به رنگ دیوار و وسایل اتاق خواب توجه داشته باشید تا با هم هماهنگی داشته باشند. اگر می خواهید روتختی اتاق خواب شما در هر کدام از فصل ها به یک رنگ باشد، می توانید برای فصل های سرد سال از رنگ های زرشکی و سورمه ای استفاده کنید و در فصل های گرم سال از رنگ های روشن و پاستیلی استفاده کنید.

آلرژی و حساسیت

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب روتختی مناسب این است که ایجاد حساسیت نکند. برخی از افراد نسبت به مواد به کار رفته در روتختی ها حساسیت دارند. در حال حاضر مدل هایی در بازار وجود دارند که از محصولات کاملا ارگانیک تهیه شده اند؛ یعنی مواد شیمیایی (رزین، چسب ها و رنگ های صنعتی) در آن ها وجود ندارد و کاملا طبیعی و سالم هستند. اگر شما جزو افرادی هستید که نسبت پشم و پلی استر و یا سایر مواد شیمیایی آلرژی و حساسیت دارید، حتما هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید.

سبک دکوراسیون اتاق

راهنمای کامل خرید رو تختی + تصاویر انواع روتختی و نکات مهم برای انتخاب

برای انتخاب مدل روتختی باید به سبک دکوراسیون اتاق و چیدمان وسایل توجه داشته باشید. معمولا روتختی ها به دو صورت ساده و طرح دار تولید می شوند. روتختی تک رنگ می تواند جلوه بسیار زیبا و شیکی به اتاق خواب شما بدهد. رنگ های ساده و خنثی می توانند اتاق خواب شما را به مکانی آرامش بخش تبدیل کنند. برای جلوگیری از یکنواختی رنگ می توانید از رنگ های تیره تر و روشن تر از رنگ اصلی هم استفاده کنید.

روتختی های طرح دار هم رنگ های متنوعی دارند و بر اساس سلیقه خود می توانید از هر رنگی برای هماهنگی روتختی خود با دکوراسیون اتاق استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر رنگ های خیلی شاد را انتخاب کنید، می توانید با کوسن های تک رنگ ساده آن را خنثی کنید.

زمان خرید روتختی

اگر در حال تغییر دادن دکوراسیون اتاق خواب خود هستید و یا در حال خرید جهیزیه هستید، بهتر است بعد از انتخاب همه وسایل اتاق خواب و چیدمان آن به سراغ انتخاب روتختی بروید. در واقع روتختی تکمیل کننده دکوراسیون اتاق خواب شما است و همچنین تأثیر بسیار زیادی در زیبایی اتاق خواب شما خواهد داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو