همه چیز درباره خواص آلبالو؛ ارزش غذایی و تمام فواید عالی این میوه خوشمزه

همه چیز درباره خواص آلبالو؛ ارزش غذایی و تمام فواید عالی این میوه خوشمزه


منبع: تاپ ناز

1

1403/1/18

13:57


آلبالو یک میوه بسیار خوشمزه می‌ باشد که دارای خاصیت‌ های فراوانی است. از آلبالو برای تهیه آبمیوه، کمپوت، مربا و شربت نیز استفاده می‌ شود. این میوه پر طرف …

همه چیز درباره خواص آلبالو؛ ارزش غذایی و تمام فواید عالی این میوه خوشمزه

آلبالو یک میوه بسیار خوشمزه می‌ باشد که دارای خاصیت‌ های فراوانی است. از آلبالو برای تهیه آبمیوه، کمپوت، مربا و شربت نیز استفاده می‌ شود. این میوه پر طرف دار و خوش مزه دارای خاصیت‌ های بسیاری است. این میوه تابستانی دارای آنتوسیانین بسیار بالایی می‌ باشد که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد.

افرادی که به دنبال تناسب اندام هستند می‌ توانند از آن به عنوان یک ضد چاقی قوی استفاده کنند. این میوه دارای طعمی بسیار ترش است که بسیاری از افراد از خوردن آن به عنوان میوه خودداری می‌ کنند. اما برای تهیه کیک و مربا و سایر موارد طرفداران بسیار زیادی دارد. توصیه می‌ شود به دلیل خواص بسیار زیادی که دارد افراد حتماً آن را در برنامه غذایی خود قرار دهند. در ادامه مقاله خواص جالب آن مورد بررسی قرار گرفته‌ شده است.

توضیحاتی در مورد میوه آلبالو

آلبالو را برخی از افراد به نام گیلاس ترش می‌ شناسند. این میوه ترش و خوشمزه محصول یک درخت کوچک بومی اروپا می‌ باشد. اما امروزه در سراسر جهان رشد کرده و در فصل تابستان در سراسر دنیا موجود می‌ باشد. فصل برداشت آن بسیار کوتاه می‌ باشد به همین دلیل در مغازه‌ ها و سایر خانه ها آن را به صورت منجمد شده نگهداری می‌ کنند. آلبالوی منجمد شده نیز دارای خاصیت‌ های بسیاری می‌ باشد.

ارزش غذایی آلبالو

همه چیز درباره خواص آلبالو؛ ارزش غذایی و تمام فواید عالی این میوه خوشمزه

آلبالو دارای خاصیت‌ های فراوانی است. زیرا دارای ویتامین‌ ها مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ های بسیار بالایی می‌ باشد. این میوه خوشمزه و ترش دارای کربوهیدرات، کالری کم، فیبر بالا، پروتئین، چربی، ویتامین سی،‌ ویتامین آ، پتاسیم، مس و منگنز می‌ باشد.

خواص آلبالو کدامند؟

آنتی اکسیدان موجود در آلبالو آنتوسیانین نام دارد. دلیل رنگ قرمز روشن آلبالو نیز وجود همین آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی دارد. همچنین به عنوان یک محافظ قوی برای قلب شناخته می‌ شود. وجود کالری کم و فیبر فراوان این میوه ی خوش طعم را به یک منبع مناسب برای رژیم غذایی متعادل تبدیل کرده است.

بهبود فرایند خواب

همه چیز درباره خواص آلبالو؛ ارزش غذایی و تمام فواید عالی این میوه خوشمزه

آلبالو یک منبع سرشار و طبیعی از ملاتونین می‌ باشد. ملاتونین در بدن هورمونی است که چرخه خواب و بیداری افراد را تنظیم می‌ کند. مصرف آب آن یا خود میوه با نحوه‌ های گوناگون می‌ تواند به بهبود کیفیت و طولانی کردن مدت خواب کمک کند.

افراد برای اینکه بتوانند در طول سال از خاصیت بهبود خواب آلبالو و سایر خواص آن بهره ببرند می‌ توانند آن را خشک کرده و چند ساعت قبل از خواب چند عدد از آن را بخورند. به علاوه آلبالوی خشک دارای طعم بسیار دوست داشتنی می‌ باشد. افراد می توانند از خوردن آن لذت ببرند و آن را به عنوان یک تنقلات سلام و خوش طعم به کار ببرند.

کاهش التهابات

 اصلی‌ ترین و مهم‌ ترین خاصیت آلبالو کاهش التهاب و ضد التهاب بودن آن می‌ باشد. در آن ترکیبی به نام آنتوسیانین وجود دارد. این ماده یک ضد التهاب قوی می‌ باشد. مصرف مرتب این میوه خوشمزه به کاهش التهاب کمک می‌ کند.

علاوه بر این شرایط مرتبط با آن را بهبود می‌ بخشد. افراد برای انواع التهابات موجود در بدن خود می‌ توانند از میوه ی تازه ی آن یا آب گرفته شده اش استفاده کنند.

به طور کلی به هر نحوی که استفاده شود دارای خاصیت‌ های بی شماری می‌ باشد‌. افراد نمی‌ توانند در تمام سال این میوه را به صورت تازه نگه دارند. پس بهتر است مشتقات آن را تهیه کرده و برای بالا بردن کیفیت سلامتی خود از آن را در طول سال استفاده نمایند.

بهبود سلامت عقل و جلوگیری از زوال شناختی

ترکیبات خاصی در آلبالو موجود هستند که با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب مغز، از افراد در برابر مشکلات مغزی و زوال شناختی کمک کنند. مغز با بالا رفتن سن افراد دچار مشکلاتی مانند زوال شناختی و پیری می‌ شود. افرادی که دارای سن بالا هستند یا سن شان رو به بالا رفتن است باید حتماً در برنامه غذایی خود آلبالو را قرار دهند.

سلامت مغز و عقل انسان از مهم‌ ترین مواردی است که همه افراد باید به آن توجه ویژه‌ ای داشته باشند. بهترین کار برای سالم نگه داشتن مغز استفاده از مواد ارگانیک و طبیعی می‌ باشد. این میوه پرطرفدار یکی از مواد طبیعی است که برای این کار بسیار مفید است.

حمایت از سلامت قلب

همانطور که پیش تر گفته شد آلبالو یک منبع سرشار از آنتی اکسیدان می‌ باشد. آنتی اکسیدان‌ هایی که در آن موجود هستند می‌ توانند استرس را در افراد کاهش دهند. زمانی که استرس به حداقل خود برسد و کاهش یابد فشار خون افراد نیز بهبود می‌ یابد. در نتیجه فرد قلبی سالم خواهد داشت. به علاوه افرادی که دارای فشار خون هستند می‌ توانند از آن برای کاهش فشار خون خود استفاده کنند.

یکی از مواردی که سطح کلسترول بدن را کاهش می‌ دهد این میوه قرمز تابستانی می‌ باشد. کاهش سطح کلسترول از قلب در برابر اکثر بیماری‌ ها مراقبت می‌‌ کند. این میوه یک حمایت کننده ی قوی از قلب برای سلامت قلب و جلوگیری از بیماری‌ های قلبی و عروقی می‌ باشد.

کاهش درد عضلات

همه چیز درباره خواص آلبالو؛ ارزش غذایی و تمام فواید عالی این میوه خوشمزه

تقریباً همه افراد بعد از انجام ورزش‌ های سنگین دچار درد عضلات ناشی از ورزش شده‌ اند. کمتر کسی پیش می‌ آید که به این درد عضلانی مبتلا نشده باشد. افراد برای جلوگیری از مبتلا شدن به این عارضه قبل از انجام فعالیت‌ های سنگین مانند ورزش بهتر است چند عدد آلبالو بخورند. علاوه بر این آلبالو با خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی که دارد در هنگام بروز درد عضلانی آن را تسکین می‌ دهد. همچنین باعث بهبودی درد بعد از این فعالیت‌ ها می‌ شود.

حمایت از سلامت روده

یکی از بهترین میوه‌ هایی که فیبر بدن را می‌ تواند تامین کند آلبالو می‌ باشد. فیبر یکی از مواردی است که برای سلامت روده ضروری می‌ باشد. می توان گفت سلامتی گوارش و روده ها در گروی مقدار فیبری است که به بدن می رسد.

فیبری که در این میوه خوشمزه و ترش وجود دارد باعث تقویت باکتری‌ های مفید روده می‌ شود. زمانی که این باکتری‌ ها تقویت شوند هضم بهبود می‌ یابد. بهبود هضم و باکتری‌ های مفید روده، سلامت روده را تامین می‌ کنند. بنابراین می‌ توان گفت که یک محافظ قوی برای سلامت روده می‌ باشد.

کاهش خطر سکته مغزی

امروزه در سراسر جهان تعداد بسیاری از افراد مبتلا به بیماری قلبی یا دیابت هستند. اکثر افراد برای این بیماری‌ ها مشغول به مصرف داروهایی هستند که پزشک برای آن ها تجویز و توصیه کرده است. اما جالب است بدانند که آلبالوی ترش یا یک رژیم غذایی که دارای این میوه ی ترش باشد برای آن ها از داروی شیمیایی بهتر است.

این میوه پرخاصیت از تمام داروهایی است که توسط پزشک برای این افراد توصیه می شود بهتر است. تحقیقات در این موضوع نشان می‌ دهند که گیلاس ترش فواید قلبی و عروقی بسیار بهتری نسبت به سایر دارو ها دارد. به علاوه می‌ تواند خطر سکته مغزی را تا حد زیادی کاهش دهد. کاهش خطر سکته مغزی توسط آن یکی از ثابت شده‌ ترین خواص این میوه ترش می‌ باشد.

درمان سرماخوردگی

گیلاس ترش یا همان آلبالو حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین سی می‌ باشد. ویتامین سی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌ کند. زمانی که سیستم ایمنی بدن قوی باشد از فرد در برابر سرماخوردگی و سرفه‌ های شدید محافظت می‌ کند. به علاوه می‌ تواند جذب آهن بدن را بالا ببرد در نتیجه مقاومت بدن نیز بالا می‌ رود و در برابر عفونت‌ ها مقاوم می‌ شود.

همچنین میوه‌ ای است که مواد غنی آن به خوبی می‌ توانند با ویروس‌ ها مبارزه کرده و بیماری‌ های افراد را بهبود دهند. گفته می‌ شود که پوست آن تب را از بین می‌ برد. با دم کردن پوست آن می‌ توان سرفه و تب ناشی از سرما خوردگی را درمان کرد. افراد می‌ توانند از آن برای دم کردن چای آلبالو استفاده کنند. چای آلبالو دارای خواص بی‌ نظیری برای درمان بیماری‌ های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا می‌ باشد.

بهبود قوای بینایی

یکی از ویتامین‌ هایی که برای محافظت از چشم و ایجاد دید بهتر ضروری می‌ باشد ویتامین آ است. تحقیقات نشان می‌ دهند که قطره‌ های چشمی روان کننده حاوی مقدار زیادی ویتامین آ هستند. از ویتامین آ برای سندروم چشم خشک نیز استفاده می‌ شود. همچنین این ویتامین برای نوع خاصی از التهاب چشمی نیز بسیار موثر می باشد و توسط طب سنتی پیشنهاد می شود.

آلبالو سرشار از ویتامین آ می‌ باشد بنابراین می‌ توان گفت که یکی از مهم‌ ترین خواص آن محافظت از چشم و ایجاد بینایی بهتر می‌ باشد. ویتامین آ با ویتامین‌ های آنتی اکسیدان که در آلبالو وجود دارند خطر دژنراسیون ماکولا را کاهش می‌ دهند. افراد برای داشتن بینایی بهتر و تضمین سلامت چشم‌ های خود می‌ توانند آن را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند. به طور کلی قرار دادن آلبالو در برنامه غذایی می تواند در سلامت افراد معجزه کند.

پیشگیری و درمان نقرس

یکی دیگر از خواص بی‌ نظیر آلبالو کاهش سطح اسید اوریک خون می‌ باشد. اوریک اسید یکی از مواردی است که احتمال ابتلا به نقرس را بالا می برد. این میوه خشک با کاهش سطح اوریک اسید خون می‌ تواند است از مبتلا شدن به نقرس پیشگیری کند. به علاوه افرادی که به بیماری نقرس مبتلا هستند می‌ توانند با خوردن آن درد خود را کاهش داده و به بهبود خود کمک کنند.

کنترل وزن

همه چیز درباره خواص آلبالو؛ ارزش غذایی و تمام فواید عالی این میوه خوشمزه

مهم‌ ترین و اصلی‌ ترین ماده برای افزایش وزن کربوهیدرات است. اما جالب است افراد بدانند که مصرف درست کربوهیدرات به کاهش وزن آن ها کمک می‌ کند. از طرف دیگر آلبالو دارای فیبر بسیار بالایی می‌ باشد و یکی از بهترین میوه‌ ها برای کاهش وزن است.

به علاوه می‌ تواند عضلات ماهیچه‌ ای بدن را تقویت کند. مصرف آن برای کاهش وزن بسیار مفید می‌ باشد. افرادی که مشکل گوارشی ندارند می‌ توانند این میوه را به صورت خام مصرف کنند. همچنین می‌ توانند با آن ترشی آلبالوی کم نمک درست کنند و وزن خود را متعادل سازند. کاهش وزن یکی از مواردی است که سلامتی افراد را نسبت به بسیاری از بیماری ها تضمین می کند.

خاصیت ضد سرطانی

بسیاری از تحقیقات نشان داده‌ اند مصرف میوه‌ هایی مانند آلبالو می‌ تواند خطر بروز سرطان را تا حد زیادی کاهش دهد. بر طبق این مطالعات دارای ترکیباتی مانند فنول و کارتنوئید می‌ باشد. که از این موارد به عنوان آنتی اکسیدان نام می برند. این موارد باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به سلول‌ های بدن همچنین بروز سرطان می‌ شوند.

به علاوه تحقیقات دیگری که در این باره انجام شده‌ اند نشان می‌ دهند مصرف روزانه آلبالو موجب کاهش خطر بروز سرطان کولون و سینه می‌ شود. خواص ضد سرطانی آن به عنوان یک پیشگیری از بروز بیماری‌ های سرطانی بسیار موثر است.

بهبود عملکرد گوارش

مصرف آلبالو یک راهکار طبیعی و بسیار مفید برای کاهش علائم بیماری‌ های گوارشی و خطر وجود بیماری‌ های گوارشی می‌ شود. این میوه پر طرفدار عمل کرد دستگاه گوارش را تقویت و علائم بیماری‌ های مربوط به آن را کاهش می‌ دهد.

آلبالو یک ماده ضد التهابی می‌ باشد. الیاف موجود در پوست و گوشت آن یک ضد التهاب طبیعی و بسیار قوی برای دستگاه گوارش می‌ باشد. به علاوه التهابات و درد های دستگاه گوارش ناشی از بیماری‌ های آن را کاهش می‌ دهد.

در صورت بروز بیماری‌ های روده و گوارش می‌ تواند آن ها را کاهش داده و به بهبود به افراد کمک کند. به علاوه یک درمان بسیار سریع برای یبوست که بسیار آزار دهنده است می باشد. ترکیباتی مانند سرکه و اسید مالیک درون آن وجود دارند که باعث افزایش ترشح صفرا و کاهش خطر بروز سنگ صفرا می‌ شوند.

کنترل فشار خون

آلبالو یک راهکار طبیعی و بسیار موثر برای کنترل فشار خون می‌باشد که دارای مقدار زیادی پتاسیم است که یک ماده معدنی مفید برای سلامت قلب و عروق می ‌باشد. این ماده می‌تواند فشار خون افراد را کاهش داده و عملکرد قلب آن ها را بهبود ببخشد. در این مورد تحقیقاتی صورت گرفته است در این تحقیقات روزانه به تعدادی مصرف کننده آلبالوی خشک داده می‌ شد و فشار خون آن ها با گروه دیگر که آلبالو مصرف نمی ‌کردند مورد مقایسه قرار گرفت.

در ادامه مشخص شد کسانی که این میوه خشک را به صورت روزانه مصرف می‌کنند دارای فشار خون کمتری هستند. فنول‌ ها و فنوئید های موجود در آن می توانند فشار خون افراد را کاهش دهند. به افرادی که دارای فشار خون بالا هستند پیشنهاد می‌شود روزانه این میوه خشک را مصرف کنند.

تضمین سلامت کلیه

به طور کلی آلبالو دارای خاصیت‌ های بسیار زیادی می‌ باشد به علاوه برای سلامتی کلیه نیز مفید است‌. مصرف آب آن می‌ تواند یک راه کار مفید و طبیعی برای سلامتی کلیه‌ ها باشد. آب آن دارای خواص ضد التهابی است و می‌ تواند به کاهش التهابات موجود در کلیه کمک کند.

زمانی که این میوه فشار خون افراد را کنترل کند در نتیجه سلامت کلیه نیز تامین می‌ شود. مصرف مداوم آب آن می‌ تواند به پیشگیری از سنگ کلیه نیز کمک کند. زیرا این آب این میوه دارای مقادیر بسیار بالایی از پتاسیم و فتوشیمایی‌ های ضد التهابی می‌ باشد. آب آن می‌ تواند سیستم ادراری را پاکسازی کند و به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی که دارد باکتری‌ های مضر سیستم ادراری را از بین ببرد. این موارد موجب تضمین سلامت افراد می‌ شود.

سلامت استخوان ها

آلبالو یک منبع غنی از مواد مغذی مفید است این مواد مغذی برای سلامت استخوان‌ ها و جلوگیری از بروز بیماری‌ های استخوانی بسیار مفید می‌ باشند. از خواص آن برای سلامت استخوان می‌ توان استفاده نمود. یکی از خواص مهم آن حفظ کلسیم استخوان‌ ها می‌ باشد. این میوه دارای مقدار بسیار بالایی از کلسیم می‌ باشد که می‌ تواند سلامت و قوام استخوان‌ ها را تضمین کند. به علاوه خطر ابتلا به استئوپروز را کاهش می‌ دهد.

این بیماری یک بیماری استخوانی است که پیشگیری از آن بسیار واجب و مهم می‌ باشد. در زمان وجود درد و التهاب در استخوان‌ ها نیز می‌ توان خود میوه یا آب آن را مصرف نمود. زیرا به کاهش درد در این نواحی می‌ تواند کمک بسیار شایانی کند. به علاوه عضلات اطراف استخوان‌ ها را تقویت می‌ نماید و از آسیب به استخوان‌ ها جلوگیری می‌ کند.

حفظ سلامت پوست

آلبالو های یخ زده و نگهداری شده در فریزر می‌ توانند یک منبع مفید برای پوست باشند. این میوه ها حاوی مواد مفیدی است که به سلامت پوست کمک می‌ کند. همچنین به دلیل خواص ضد التهابی و ضدعفونی کننده‌ ای که دارند مشکلات پوستی را درمان می‌کنند. این میوه تابستان دارای خاصیت ضد باکتریایی است و پوست را سم زدایی می‌ کند. افراد برای درمان سریع آکنه و جوش می‌ توانند از آن کمک بگیرند.

به علاوه از آن می‌ توان به عنوان ماسک نیز استفاده کرد تا آلودگی‌ های پوست را از بین ببرد. ماسک آن می‌ تواند ظرف مدت کوتاهی جوش‌ ها و آکنه‌ های ایجاد شده بر روی سطح پوست را از بین ببرد. به علاوه به دلیل وجود ویتامین c یک روشن کننده بسیار موثر برای پوست می‌ باشد. این میوه ترش زمانی که بر روی پوست قرار می‌ گیرد سلول‌ های مرده سطح آن را از بین برده و پوست را پاکسازی می‌ کند. همین امر موجب روشن‌ تر شدن پوست افراد می‌ شود.

درمان ریزش مو

ریزش مو از مشکلات رایجی است که هم خانم‌ ها و هم آقایان به آن مبتلا هستند. ریزش مو برای همه افراد بسیار آزار دهنده است. معمولا افراد مبتلا به دنبال راهی برای درمان آن می باشند. یکی از مهم‌ ترین عواملی که باعث ریزش مو می‌ شود کم خونی می‌‌ باشد. مصرف غذاهایی که دارای آهن هستند می‌ توانند از ریزش مو جلوگیری کنند.

آلبالو از جمله مواد غذایی و میوه‌ هایی است که دارای آهن فراوانی می‌ باشد. افراد می‌ توانند برای درمان کم خونی خود از آن استفاده کنند. زمانی که کم خونی افراد درمان شود ریزش موهای آنان نیز متوقف می‌ شود. آهن و مقدار زیاد آب موجود در آن باعث افزایش گردش خون در پوست سر می‌ شود. در نتیجه ریزش مو ها را قطع می‌ کند. گردش خون در پوست سر باعث رسیدن اکسیژن و غذا به فولکول‌ های مو شده در نتیجه آن ها را قوی کرده و ریزش متوقف می‌ شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو