چرا بعد از ازدواج چاق می شویم؟ تمام دلایل وزن اضافه کردن زوجین

منبع: تاپ ناز

2

1403/1/20

13:45


چاقی بعد از ازدواج یکی از مشکلات اصلی و نگرانی های زوجین جوان است. مخصوصا زوجینی که بر روی تناسب اندام خود بسیار حساس هستند، بیشتر بابت چاق شدن نگران …

چرا بعد از ازدواج چاق می شویم؟ تمام دلایل وزن اضافه کردن زوجین

چاقی بعد از ازدواج یکی از مشکلات اصلی و نگرانی های زوجین جوان است. مخصوصا زوجینی که بر روی تناسب اندام خود بسیار حساس هستند، بیشتر بابت چاق شدن نگران می شوند. بسیاری از افراد معتقدند ازدواج کردن باعث چاق شدن آن ها شده است. البته حق هم دارند. زیرا طبق مطالعات انجام شده ۸۲ درصد از زوج ها بعد از گذشت پنج سال از زندگی مشترک دچار ۵ الی ۱۰ کیلو اضافه وزن می شوند. دلیل اصلی این اضافه وزن چیست؟ مگر بعد از ازدواج چه تغییری در متابولیسم و آناتومی بدن انسان رخ می دهد که موجب افزایش وزن خواهد شد؟

اگر شما هم متاهل هستید و دچار اضافه وزن هستید و دلیل آن را نمی دانید اصلا نگران نباشید. زیرا ما در این مطلب می خواهیم به صورت کامل به دلایل چاق شدن بعد از ازدواج و افزایش وزن بپردازیم. با پیدا کردن دلیل افزایش وزن خود می توانیم اقدام درست و مفیدی در جهت کاهش وزن و رسیدن به انجام ایده آل خود بردارید.

چرا بعد از ازدواج چاق می شویم؟ تمام دلایل وزن اضافه کردن زوجین

آیا مردان و زنان بعد از ازدواج چاق می شوند؟

قبل از آن که به دلیل چاق شدن زنان و مردان بعد از ازدواج بپردازیم، بد نیست اصلا بدانیم آیا ازدواج باعث چاقی می شود یا خیر. طبق مطالعات انجام شده بیش از هشتاد درصد زوج های جوان بعد از ازدواج دچار افزایش وزن نامحسوس شده اند. البته این افزایش وزن بعد از ازدواج می تواند به ده کیلو نیز برسد! بنابراین اگر مراقب سلامتی خود نباشید ممکن است به راحتی تناسب اندان خود را از دست بدهید. اما آیا دلیل این افزایش وزن صرفا ازدواج است؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که بله! ازدواج و شرایط زندگی مشترک ارتباط مستقیمی با افزایش وزن دارد. زیرا شرایط زندگی مشترک کاملا با زندگی مجردی متفاوت است. این تغییرات خود موجب ایجاد تغییرات فیزیکی و آناتومی در خانم ها و آقایان خواهد شد. بنابراین چاقی بعد از ازدواج کاملا قابل پیش بینی است.

چرا تغیرات بدنی زنان بیشتر از مردان است؟

طبق مطالعات انجام شده، زنان بعد از ازدواج بیشتر از مردان دچار افزایش وزن و تغییرات ناشی از آن می شوند. اما دلیل آن چیست؟ چرا زنان بعد از ازدواج بیشتر از مردان چاق می شوند؟ دلیل این تغییر وزن بیشتر در زنان را می توان در آناتومی و متابولیسم متفاوت خانم ها و آقایان جستجو کرد.

رابطه جنسی می تواند تغییرات بیشتری بر روی بدن خانم ها نسبت به مردان داشته باشد. در نتیجه تغییرات وزنی خانم ها نیز بیشتر خواهد بود. همچنین بسیاری از خانم ها بعد از ازدواج دچار تغییرات هورمونی می شوند. در حالی که این اتفاق بسیار کمتر برای آقایان می افتد. در نتیجه آقایان کمتر دچار تغییرات وزنی خواهند شد. تغییرات هورمونی تاثیرات بیشتر بر آناتومی زنان می گذارد.

مطلب مشابه: نحوه صحیح پیاده روی برای لاغر شدن و کاهش وزن | راهکارهای پیاده روی اصولی

دلیل چاق شدن بعد از ازدواج چیست؟

چرا بعد از ازدواج چاق می شویم؟ تمام دلایل وزن اضافه کردن زوجین

عوامل زیادی وجود دارند که بعد از ازدواج باعث چاقی افراد می شوند. در واقع چاق شدن هر فردی بعد از ازدواج ممکن است چندین دلیل مختلف داشته باشد. مثلا تغییرات هورمونی در کنار تغذیه نامناسب و عدم تحرک از دلایل مهم چاق شدن بعد از ازدواج هستند. در نتیجه نمی توان صرفا گفت که دلیل چاق شدن تنها یک مورد است. در ادامه مطلب قصد داریم مهم ترین و متداول ترین دلایل افزایش وزن بعد از ازدواج را بررسی کنیم. اگر هر یک از دلایل زیر را دلیل چاق شدن خود می دانید، سعی کنید آن عامل را برطرف نمایید. این گونه می توانید به راحتی به تناسب اندامی زیبا و کامل برسید.

تغییرات هورمونی بعد از ازدواج

یکی از اصلی ترین دلایل افزایش وزن بعد از ازدواج، تغییرات هورمونی است. رابطه جنسی خود می تواند منجر به افزایش ترشح برخی از مهم ترین هورمون های جنسی شود. استروژن، پرولاکتین و تستوسترون جزء هورمون های جنسی هستند که با رابطه جنسی افزایش پیدا می کنند. یکی از مهم ترین عوارض تغییرات هورمونی، افزایش وزن است. اگر دارای نشانه های تغییرات هورمونی هستید، فورا به پزشک مراجعه نمایید.

البته تغییرات هورمونی تنها با آزمایش خون مشخص خواهد شد. جهت درمان تغییرات هورمونی می توانید از دارو درمانی استفاده کنید. از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید. دارو باید توسط پزشک متخصص تجویز شود. با درمان تغییرات هورمونی می توان افزایش وزن ناشی از آن را نیز مهار کرد

انجام رابطه جنسی

رابطه جنسی، رابطه ای است که انرژی زیادی از فرد می گیرد. به همین دلیل زوجین بعد از انجام رابطه جنسی بسیار خسته شده و ممکن است احساس گرسنگی کنند. مخصوصا در سال های اولیه ازدواج رابطه جنسی زیاد بوده و انرژی زیادی از زوج ها گرفته می شود. به همین دلیل بعد از رابطه جنسی ممکن است زوجین هوس کنند که خوراکی شیرینی همانند بستنی، شیرینی یا یک نوشیدنی خنک بخورند.

مسلما این خوراکی که بعد از ازدواج خورده می شود، خود یک وعده جداگانه است. یعنی زوجین بعد از شام یک وعده دیگر نیز به وعده های خود اضافه می کنند! این وعده اضافی خود یکی از دلایل مهم چاقی است. برای جلوگیری از چاق شدن و اضافه کردن این وعده بعد از شام، حتما از خوراکی های طبیعی استفاده کنید. مثلا به جای شیرینی جات مصنوعی، از میوه های خشک و آجیل استفاده کنید. زیرا شیرینی جات طبیعی بسیار سالم تر از شیرینی جات مصنوعی هستند.

مطلب مشابه: خواص سنجد برای سلامتی بدن و کاهش وزن | فواید و مضرات سنجد

پاگشایی ها، مهمانی ها و ضیافت های شبانه

در فرهنگ ما رسم است که زوجین جوان را بعد از ازدواج برای پاگشایی کردن به ضیافت ها و مهمانی های مختلف دعوت می کنند. در این مهمانی ها انواع غذاها و شیرینی جات خوشمزه و پرکالری سرو خواهد شد. مسلما زوجین جوان برای خوردن خوراکی ها و غذاهای خوشمزه وسوسه شده و دل سیر غذا می خورند. این مهمانی ها حتی در ماه عسل و بعد از آن نیز ادامه پیدا می کنند.

خوردن خوراکی های متنوع و مصرف شیرینی جات زیاد بعد از ازدواج به شدت موجب افزایش وزن زوج های جوان بعد از ازدواج می شود. جهت جلوگیری از این اتفاق بهتر است در مهمانی ها تنها غذاهای سالم و کم کالری مصرف کنید. همچنین از میان غذاهای متنوع، تنها یک نوع غذا را برای خوردن انتخاب کنید. تا حد ممکن شیرینی ها خامه ای مصرف نکنید. شیرینی جات خشک و تازه برای خوردن بسیار سالم تر بوده و موجب افزایش وزن نخواهند شد.

ازدواج با همسر چاق، شما را چاق خواهد کرد

چرا بعد از ازدواج چاق می شویم؟ تمام دلایل وزن اضافه کردن زوجین

کمال همنشینی با همسر چاق می تواند سبب چاق شدن شما شود! طبق مطالعات انجام شده افرادی که خود لاغر بوده پ دارای همسر چاق هستند، به مرور زمان چاق خواهند شد. زیرا زمانی که شما بیشتر وقت خود را با فردی می گذرانید، مسلما رفتارهای غذایی او بر شما تاثیر خواهد گذاشت. مثلا اگر همسر شما عاشق مصرف شیرینی جات و غذاهای چرب و پرکالری است، خود به خود شما نیز به مصرف این غذاها جذب خواهید شد.

مثلا زمانی که همسرتان شیرینی خریده و در حال خوردن آن ها است ممکن است شما نیز برای خوردن شیرینی وسوسه شوید. درنتیجه کمال همنشینی با همسر چاق موجب افزایش وزن شما نیز خواهد شد. اگر همسرتان دارای اضافه وزن است، به جای همراهی کردن با وی، سعی کنید او را به رژیم غذایی سالم دعوت کنید. مثلا غذاهای سالم و کم کالری بپزید و از او بخواهید کمتر خوراکی جات شیرین مصرف نماید.

کم تحرکی و بی توجهی به ورزش کردن

بعد از ازدواج بسیاری از خانم ها بیخیال ورزش کردن و تحرک می شوند. زیرا بعد از ازدواج وقت و زمان کافی برای رفتن به باشگاه پیدا نمی کنند. متاسفانه بسیاری از خانم های متاهل تمام زمان خود را طرف امور خانه، بچه داری یا کار در بیرون از منزل خواهند کرد. درنتیجه زمان کافی پیدا نمی کنند تا به باشگاه رفته و ورزش کنند. عدم تحرک کافی بعد از ازدواج از دلایل اصلی افزایش وزن بعد از ازدواج است.

سعی کنید بعد از ازدواجتان نیز به سلامتی خود و ورزش کردن اهمیت دهید. زمان کافی به باشگاه رفتن خود اختصاص داده و همراه همسرتان ورزش کنید. انجام ورزش های دونفره علاوه بر افزایش سلامتی شما یک نوع تفریح محسوب می شود. ورزش هایی مانند دوچرخه سواری، کوهنوردی و دو را هرگز دستکم نگیرید. زیرا این ورزش ها علاوه بر لذت بخش بودن، برای کاهش وزن بسیار مفید هستند.

مطلب مشابه: رژیم جیم برای لاغری + مضرات و فواید این رژیم غذایی برای کاهش وزن

مصرف زیاد غذاهای بیرونی

زوج هایی که شاغل هستند، فرصت بسیار کمتری برای آشپزی کردن و درست کردن غذاهای خانگی و سالم پیدا می کنند.‌به همین دلیل این زوجین بیشتر سراغ غذاهای بیرونی و فست فودها می روند. فست فود و غذای بیرون بر سرشار از اسیدهای چرب ناسالم و چربی ترانس هستند. همچنین این غذاها بسیار پرکالری بوده و به شدت موجب چاقی زوجین می شوند. به همین دلیل زوجین بعد از ازدواج به افزایش وزن دچار خواهند شد.

سعی کنید بعد از ازدواج غذاهای خانگی درست کرده و خودتان برای همسرتان آشپزی کنید. برای درست کردن غذا از روغن زیتون یا روغن کنجد استفاده کنید. برنج را به صورت آبکش شده مصرف کنید تا نشاسته آن کمتر باشد. از مصرف غذاهای سرخ شده به شدت بپرهیزید.

مصادف شدن ازدواج با وارد شدن به دهه سوم زندگی

چرا بعد از ازدواج چاق می شویم؟ تمام دلایل وزن اضافه کردن زوجین

پزشکان معتقدند که از ۳۰ سالگی به بعد یعنی با وارد شدن به دهه سوم زندگی، متابولیسم بدن به شدت کاهش پیدا می کند. اگر ازدواج شما با وارد شدنتان به دهه سوم زندگی مصادف شده است، پس بهتر است در مورد تغذیه و ورزش خود بسیار حساس باشید. زیرا بدن شما آمادگی کامل برای افزایش وزن و چاقی را خواهد داشت. در این سن تغییرات هورمونی نیز ممکن است به وفور رخ دهند. بنابراین حتما مراقب سلامتی خود بوده و چکاپ های خود را به صورت منظم انجام دهید. داشتن رژیم غذایی سالم، مصرف مکمل های تقویتی کننده و انجام ورزش های دونفره با همسرتان از افزایش وزن شما جلوگیری خواهد کرد.

تغییر کردن عادت غذایی و رژیم غذایی زوجین بعد از ازدواج

یکی از تغییرات مهمی که بعد از ازدواج رخ می دهد، تغییر عادت غذایی زوجین است. زوجین در زمان مجردی و در خانواده خود رژیم غذایی متفاوتی داشته اند. در حالی که با وارد شدن به زندگی مشترک ممکن است بخواهید که بر طبق ذائقه و میل همسرتان غذا درست کنید. مثلا برخی از افراد غذاهای چرب و پرکالری را بر غذاهای رژیمی و سالم ترجیح می دهند. در چنین حالتی همسران نیز مجبور هستند از همان رژیم غذایی تا حدودی پیروی کنند.

اگر در خانواده خودتان غذاهای سالم مصرف کرده اید و در زندگی مشترک غذاهای چرب می خورید، پس منتظر چاق شدن باشید. سعید کنید بعد از ازدواج تا حدودی سبک غذایی قدیمی خود را حفظ کنید. غذاهای دریایی و غذاهای آب پز شده از افزایش وزن شما و همسرتان جلوگیری خواهند کرد.

افزایش استرس و اضطراب و پرخوری عصبی

وارد شدن به زندگی مشترک با مسئولیت ها و وظایف مختلفی همراه خواهد بود. این مسئولیت ها استرس و اضطراب زیادی را به زوج های جوان وارد می کند. به همین دلیل برخی از افراد در اوایل زندگی مشترک دچار پرخوری عصبی خواهند شد. یعنی جهت برطرف کردن استرس و اضطراب خود سراغ خوراکی ها و غذاهای مختلف می روند. افرادی که دچار پرخوری عصبی هستید، بیشتر به مصرف خوراکی ها و غذاهای شیرین تمایل دارند. اگر شما نیز جزء این افراد هستید، سعی کنید همواره سراغ شیرین جات طبیعی بروید. خرما، کشمش، آلوی خشک شده، مویز و … جزء این خوراکی های سالم هستند.

بارداری، مهم ترین عامل افزایش وزن خانم ها

یکی از مهم ترین عواملی که موجب افزایش وزن و چاق شدن بانوان بعد از ازدواج خواهد شد، مادر شدن یا همان بارداری است. خانم ها با باردار شدن معمولا ۷ الی ۱۰ کیلو افزایش وزن پیدا می کنند.‌ البته برخی از افراد این مقدار اضافه وزن را بعد از زایمان از دست می دهند. اما به صورت معمول مادر شدن حتی بعد از زایمان نیز می تواند منجر به افزایش وزن ۲ الی ۳ کیلویی بانوان شود. بنابراین اگر قصد باردار شدن دارید، باید منتظر افزایش وزن خود نیز باشید. زیرا چاق شدن بعد از بارداری غیرقابل اجتناب است.

مطلب مشابه: رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن سریع عروس خانم قبل از جشن عروسی

افزایش اشتهای زوجین با ازدواج کردن

بسیاری زوجین بعد از ازدواج کردن به دلیل زندگی شادی که با هم دارند، اشتهای زیادی برای خوردن پیدا می کنند. در واقع بسیاری از زوجین که به یکدیگر علاقه دارند، با ازدواج به آرزوی خود رسیده و زندگی مشترک و زیبایشان را شروع می کنند. زمانی که زوجین اوقات خوشی را کنار هم بگذرانند، مسلما اشتهای آن ها افزایش پیدا می کند. در نتیجه مرتبا به دنبال خوردن غذاهای خوشمزه و پرکالری هستند. به همین دلیل بعد از ازدواج بهتر است حتما مراقب تغذیه خود و میزان غذا خوردنتان باشید. در غیر این صورت دیری نمی پاید که باید با اضافه وزن دست و پنجه نرم کنید.

جمع بندی

در این مطلب به صورت کامل به دلایل چاق شدن افراد بعد از ازدواج پرداختیم. دلیل چاق شدن بعد از ازدواج هر چه که باشد، می تواند سلامتی زوجین جوان را تهدید کند. بنابراین بعد از ازدواج حتما به فکر اصلاح سبک زندگی خود باشید. تغذیه سالم، خواب کافی، ورزش کردن و نوشیدن آب زیاد به تناسب اندام شما کمک زیادی خواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو