انواع بیماری های جنسی رایج در زنان و مردان از زگیل تناسلی تا ایدز و تبخال

منبع: تاپ ناز

1

1402/12/14

22:13


انواع بیماری های جنسی به بیماری هایی گفته می شود که از راه رابطه جنسی انتقال داده می شوند. افزون بر این اغلب بعضی از مادران مبتلا به این گونه …

انواع بیماری های جنسی رایج در زنان و مردان از زگیل تناسلی تا ایدز و تبخال

انواع بیماری های جنسی به بیماری هایی گفته می شود که از راه رابطه جنسی انتقال داده می شوند. افزون بر این اغلب بعضی از مادران مبتلا به این گونه بیماری ها می توانند بیماری خود را به کودکشان انتقال نمایند. این بیماری ها اقسام متنوعی دارند و معمولا نشانه های مشخصی بروز نمی دهند.

عامل انواع بیماری های جنسی امکان دارد باکتری، انگل یا ویروس باشد که توسط مایعات بدن چون خون از افراد مبتلا به سایرین انتقال داده می شوند. در این مبحث به انواع رایج این بیماری ها و علائم و عوامل متعدد آن خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

رایج ترین انواع بیماری های جنسی

انواع بیماری های جنسی رایج در زنان و مردان از زگیل تناسلی تا ایدز و تبخال

چنانچه نشانه ها و مشکلاتی دارید که اخیرا برای شما به وجود آمده و این ترس را دارید که یکی از انواع بیماری های جنسی باشد، خیلی فوری به یک متخصص رجوع نمایید. رایج ترین اقسام عفونت های جنسی عبارتند از:

کلامیدیا

کلامیدیا یک نوع از بیماری جنسی رایجی قابل درمان می باشد که به وسیله باکتری ها به وجود می آید. با این وجود نشانه های آن اکثرا نامحسوس می باشد. افراد در زمان درگیری با آن متوجه نمی شوند. درمان فوری این گونه عارضه خیلی حائز اهمیت است چرا که اگر درمان نشود این بیماری می تواند سبب عوارض جبران ناپذیری شود و صدمات دائمی به اندام های تناسلی وارد نماید.

تبخال تناسلی

یکی از رایج ترین انواع بیماری های جنسی می توان به تبخال جنسی اشاره نمود. این بیماری به وسیله هرپس سیمپلکس، ویروسی که سبب عفونت های پوستی می شود، به وجود می آید. این ویروس امکان دارد تا آخر عمر به صورت نهفته در بدن باقی بماند و سبب به وجود آمدن تاول ها و زخم های دردآور یا خارش دار شود که می تواند مجدد فعال شود.

این بیماری همواره مسائل حادی ایجاد نمی کند ولی برای کودکان و اشخاص با سیستم ایمنی ضعیف می تواند خطرساز باشد دو گونه هرپس سیمپلکس (هرپس سیمپلکس نوع ۱، هرپس سیمپلکس نوع ۲) وجود دارد.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از انواع بیماری های جنسی می باشد که سبب ایجاد برآمدگی ها یا ضایعات ریز در درون و پیرامون اندام تناسلی و راست روده شود. این بیماری را انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می آورد. این ویروس می تواند توسط رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی به سایر افراد انتقال داده شود.

سوزاک

نوعی بیماری جنسی می باشد که به وسیله باکتری نایسریا گونوره آ به وجود می آید. این عفونت توسط مایعات جنسی من جمله مایع منی و مایعات واژینال میان افراد انتقال داده می شود. رابطه مقعدی، دهانی و واژینال یا بکارگیری لوازم جنسی با شخص آلوده به این بیماری می تواند سبب مبتلا شدن به این ویروس شود.

بیماری سوزاک معمولا نشانه هایی ایجاد نمی کند. این سبب می شود که اشخاص ندانسته شریک جنسی خود را به این بیماری دچار کنند. انجام آزمایشات مرتب و رعایت امور حفاظتی در رابطه جنسی می تواند ایجاد این عارضه را تا حد ممکن کاهش دهد.

هپاتیت B

هپاتیت بی یکی دیگر از رایج ترین انواع بیماری های جنسی می باشد. این بیماری معمولا روی کبد اثر می گذارد و سبب التهاب و ورم آن می شود. این عفونت ویروسی توسط رابطه جنسی و حتی از طریق سوزن و سرنگ آلوده انتقال داده می شود. این بیماری به عنوان یک عفونت خطرناک آغاز می شود که همواره کوتاه مدت است. ولی در بعضی اشخاص به یک عفونت مزمن مبدل می شود که به هیچ وجه از بین نمی رود.

التهاب دراز مدت با گذشت زمان به کبد صدمه شدیدی وارد می نماید و می تواند سبب سیروز و نارسایی کبد شود. عفونت هپاتیت بی مانند دیگر عارضه های مزمن کبدی می تواند این صدمه را بدون اعمال هیچ نشانه ای به کبد وارد نماید. خیلی ها نمی دانند که به این ویروس آلوده اند.

شایع ترین بیماری های جنسی

انواع بیماری های جنسی رایج در زنان و مردان از زگیل تناسلی تا ایدز و تبخال

در مطلب قبلی به شایع ترین انواع بیماری های جنسی پرداختیم که در این مبحث هم به چند عارضه دیگر خواهیم پرداخت.

ایدز

ایدز گونه ای عارضه منتقله از طریق رابطه جنسی می باشد که به وسیله ویروس HIV شخص را آلوده می کند. این عارضه سلول های سیستم ایمنی بدن را مبتلا و از بین می برد که مقابله با دیگر عارضه ها را هم سخت تر می کند. زمانی که این بیماری سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده باشد می تواند سبب سندرم نقص ایمنی اکتسابی یا ایدز شود.

ایدز پایانی ترین و حادترین مرحله عفونت اچ آی وی می باشد. اشخاص دچار به این ویروس گلبول سفید اندکی دارند و سیستم ایمنی بدنشان خیلی صدمه دیده است. آنها امکان دارد عارضه های دیگری داشته باشند که حاکی از پیش روی اچ آی وی و تبدیل آن به ایدز باشد.

عفونت HIV چنانچه تحت معالجه قرار نگیرد تقریبا پس از ۱۰ سال به ایدز مبدل می شود. معالجه این عفونت هر چه زودتر آغاز شود اثربخش تر خواهد بود. چنانجه دارو ها مرتب مطابق دستور استفاده شوند امکان دارد بار این بیماری در خون کمتر شود به صورتی که به راحتی قابل ردیابی نباشد.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

از دیگر انواع بیماری های جنسی می توان به این نوع نیز اشاره نمود. این بیماری، ویروس رایجی است که می تواند بخش های متعدد بدن را تحت تاثیر بگذارد و سبب عفونت جنسی شود. بیشتر از ۱۰۰ گونه ویروس HPV وجود دارد از جمله گونه هایی که سبب ایجاد زگیل در دست، پا ها، صورت و … می شوند. حدود ۳۰ نوع از این عارضه هم می تواند بر اندام های تناسلی چون فرج، واژن، دهانه رحم، آلت تناسلی مردانه، کیسه بیضه و راست روده و مقعد اثر بگذارد.

این ویروس که اندام های تناسلی را الوده می کند گونه ای عفونت مقاربتی است که از راه تماس پوست به پوست انتقال داده می شود. بعضی از گونه های این ویروس معمولا خطرناک هستند و می توانند سبب سرطان هایی چون سرطان رحم شوند. شناسایی فوری و درمان آن همواره می تواند از این مسئله پیشگیری کند.

سیفلیس

سیفلیس یکی از انواع بیماری های جنسی می باشد که چنانچه با شخصی که به این بیماری مبتلا است رابطه مقعدی، واژینال و دهانی برقرار کرد می توان به آن دچار شد. این بیماری به وسیله یک باکتری به وجود می آید و آنتی بیوتیک آن را معالجه می کند. این نوع بیماری درمان نشده می تواند به مسائل حاد من جمله صدمه به مغز، قلب، چشم و سیستم عصبی منتهی شود.

تریکومونیازیس

اینبیماری یک عفونت آمیزشی رایج و قابل درمان می باشد. این عفونت در زمان رابطه جنسی و توسط مایعات واژینال و مایع منی انتقال داده می شود. اسم آن برگرفته از انگل تریکومونیازیس می باشد که عفونت را به وجود می آورد.

همانطور که این عارضه نشانه هایی در اکثر افراد ایجاد نمی کند امکان دارد به این بیماری مبتلا باشید و ندانید. این عارضه ویروسی است و امکان دارد ندانسته سایرین را به وسیله رابطه جنسی مبتلا کنید.

علائم انواع بیماری های جنسی

علائم انواع بیماری های جنسی معمولا متفاوت می باشد و حتی امکان دارد نشانه هایی نداشته باشید. چنانچه نشانه هایی وجود داشته باشند امکان دارد در پیرامون اندام تناسلی ایجاد شوند و شامل موارد زیر می باشند:

  • برآمدگی، زخم یا زگیل بر روی ناحیه تناسلی مردان یا زنان، دهان یا مقعد
  • التهاب، خارش شدید در مجاور الت تناسلی مردانه یا واژن، ترشح از آلت تناسلی مردان
  • ترشحات خیلی زیاد و بوی بد واژن یا تغییر در رنگ و میزان ترشحات
  • خونریزی غیرعادی واژینال و متمایز از دوره ماهانه
  • رابطه جنسی دردناک از علائم انواع بیماری های جنسی می باشد.
  • ادرار دردناک با سوزش و تکرر ادرار

افزون بر این امکان دارد نشانه های دیگری هم داشته باشید از جمله:

  • بثورات پوستی بر روی بدن، پاها و دست ها
  • لاغر شدن
  • اسهال
  • تعریق شبانه
  • تب و لرز
  • درد زیر شکم
  • زردی

علائم انواع بیماری های جنسی امکان دارد چند روز بعد از ابتلا با عامل بیماری زا ایجاد شود. با این وجود با ملاحظه به عامل ایجاد کننده، امکان دارد سال ها زمان برد تا مسئله قابل توجهی به وجود نیاید.

عوامل خطر ساز انواع بیماری های جنسی

انواع بیماری های جنسی رایج در زنان و مردان از زگیل تناسلی تا ایدز و تبخال

هر شخصی که از لحاظ جنسی فعال است تقریبا در معرض انواع بیماری های جنسی قرار دارد. عواملی که امکان دارد سبب افزایش این خطر شوند شامل موارد زیر می باشند:

داشتن رابطه جنسی محافظت نشده

دخول از واژن یا مقعد بدون بکارگیری کاندوم در شریک جنسی درگیر، بکارگیری غلط و غیر مستمر از کاندوم به مقدار چشمگیری خطر مبتلا شدن به این عارضه ها را افزایش می دهد.

داشتن رابطه جنسی با شرکای بسیار

هر چقدر با اشخاص بیشتری تماس جنسی داشته باشید خطر آلوده شدن شما بیشتر می شود.

داشتن سابقه انواع بیماری های جنسی

داشتن یک عارضه آمیزشی سبب افزایش خطر مبتلا شدن به بیماری آمیزشی دیگر می شود.

مصرف بیش از حد الکل و مواد مخدر

استفاده از مواد می تواند بر روی احساسات آنی شما تاثیر بگذارد و تمایل شما را جهت شرکت در رفتار های خطرناک جنسی افزایش دهد.

بکارگیری سوزن مشترک

بکارگیری سوزن مشترک سبب منتقل نمودن خیلی از عفونت های آمیزشی حاد من جمله ایدز و هپاتیت بی می شود.

بارداری و منتقل نمودن به نوزاد

در زمان بارداری و زایمان بعضی از عارضه های جنسی چون سوزاک، کلامیدیا، ایدز و … می توانند از مادر به کودک انتقال داده شوند. این عارضه ها می تواند به مسائل حاد در سلامت یا حتی مرگ منتهی شود.

در این صورت ضروری است تمام بانوانی که می خواهند باردار شوند از نظر ابتلا به این عارضه ها غربالگری شوند و تحت معالجه واقع شوند.

پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های جنسی

هرچند که هیچ کدام از روش های پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های جنسی حفاظت ۱۰۰٪ ایجاد نمی کنند ولی اثربخشی زیادی در کاهش آلودگی به این عارضه ها ایجاد می کنند. عمده ترین روش های پیشگیری از مبتلا شدن به این عارضه ها عبارتند از:

  • اثربخش ترین روش پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های جنسی برقرار نکردن رابطه جنسی می باشد.
  • واکسیناسیون هپاتیت بی و زگیل تناسلی بایستی کامل شود. (تزریق واکسن زگیل تناسلی برای زنان بیشتر از ۲۶ سال و بعد از یائسگی پیشنهاد نمی شود).
  • توجیه و مشورت با شریک جنسی در خصوص با برقرار نکردن رابطه جنسی با شرکای متعدد
  • از رابطه با شرکای جنسی بسیار بایستی اجتناب نمود.
  • بکارگیری درست از کاندوم های لاتکس مردانه به تمامی افراد پیشنهاد می شود. اگر به لاتکس حساسیت دارید بکارگیری کاندوم های فاقد لاتکس می تواند مناسب باشد. خطر پارگی کاندوم های فاقد لاتکس بیشتر است.
  • معالجه فوری عفونت های آمیزشی و اجتناب از برقراری رابطه جنسی تا موقع درمان کامل عارضه و دست کم یک هفته بعد از پایان درمان پیشنهاد می شود.
  • اجتناب از مصرف الکل و دارو های محرک چون مت آمفتامین ها (اختلال در قدرت قضاوت و انجام امور خطرناک) پیشنهاد می شود.
  • ختنه نمودن مردان تاثیر بسزایی در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های جنسی در بانوان دارد.
  • استفاده از داروهای Truvade, Descovy قبل از برقراری ارتباط جنسی با شخص آلوده به ایدز در ممانعت از ابتلا در اشخاص پر خطر و در مواجهه با بیماری تاثیر دارد.

حال که با شیوه های پیشگیری از ایجاد انواع بیماری های جنسی به صورت کامل آشنا شدید با رعایت موارد ذکر شده به آسانی می توانید از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری نمایید.

تشخیص انواع بیماری های جنسی

انواع بیماری های جنسی رایج در زنان و مردان از زگیل تناسلی تا ایدز و تبخال

بعد از دریافت شرح حال کامل و بررسی کامل نواحی تناسلی و غدد لنفاوی پیرامون، متخصص امکان دارد تست های تشخیصی دیگری جهت تایید شناسایی انواع بیماری های جنسی تقاضا نمایید. بعضی از این آزمایشات عبارتند از:

آزمایش خون

جهت تایید ویروس اچ آی وی، گرفتن نمونه خون از بیمار می تواند کمک بسزایی نماید.

آزمایش ادرار

بعضی از بیماری های جنسی در آزمایش ادرار قابل تشخیص می باشند.

بررسی ترشحات

در صورت ایجاد زخم، متخصص از ترشحات آن جهت شناسایی عامل عفونت بیماری های جنسی استفاده می کند.

بعضی از عارضه ها هم تا سال ها بدون نشانه باقی می مانند ولی جهت شناسایی انواع بیماری های جنسی بدون نشانه چه اقدامی ضروری است؟ پژوهشگران پیشنهاد می کنند کلیه اشخاص ۱۳ تا ۶۵ ساله دست کم یک مرتبه در طی زندگی خود از لحاظ ابتلا به ایدز بایستی غربالگری شوند.

به همه زنان قبل از اقدام به بارداری توصیه می شود که در خصوص اچ آی وی، هپاتیت بی و … مورد بررسی قرار گیرند.

انجام پاپ اسمیر در زنان بیشتر از ۲۱ سال و انجام ازمایش اچ پی وی در بالای ۳۰ سال کمک کننده می باشد.

غربالگری سوزاک، کلامیدیا، هرپس و… در کسانی که مبتلا به اچ آی وی می باشند پیشنهاد می شود.

کلیه شیوه های شناسایی بیماری های آمیزشی امکان دارد در مراحل ابتدایی مثبت نشود و در صورت تداوم نشانه ها بایستی تست ها جهت تایید تشخیص تکرار شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو