راه های جالب برای تحریک هورمون شادی؛ انواع هورمون شادی در بدن

منبع: تاپ ناز

2

1402/11/14

21:57


هورمون شادی و سایر هورمون ها مواد شیمیایی هستند که توسط غده هایی در بدن ترشح می شوند. این هورمون ها از طریق خون جا به جا می شوند و …

راه های جالب برای تحریک هورمون شادی؛ انواع هورمون شادی در بدن

هورمون شادی و سایر هورمون ها مواد شیمیایی هستند که توسط غده هایی در بدن ترشح می شوند. این هورمون ها از طریق خون جا به جا می شوند و به تمام نقاط بدن می روند. علاوه بر این در هر قسمت و هر نوعی از آن واکنش هایی ایجاد می کند. مهم ترین تاثیری که بر بدن دارند تنظیم حالت روحی است.

هورمون هایی در بدن هستند که احساسات مثبت را افزایش می دهند. این احساسات مثبت معمولا هورمون شادی هستند. گاهی ممکن است هورمون شادی در بدن کم شود. این حالت موجب احساس بد و افسردگی در افراد می شود. در این مقاله راهکارها و مواردی آورده شده که به افزایش این هورمون در بدن کمک می کند.

هورمون شادی چیست و انواع آن کدامند؟

راه های جالب برای تحریک هورمون شادی؛ انواع هورمون شادی در بدن

هورمون شادی در بدن تنها یک نوع نیست. بلکه هورمون های متفاوتی مسئولیت شاد شدن فرد را بر عهده دارند. در ادامه مطلب هورمون هایی که باعث ایجاد حس خوب و شادی در بدن می شوند را توضیح داده ایم.

دوپامین

بیشتر افراد این هورمون را به عنوان هورمون حس های خوب می شناسند. دوپامین هورمونی از نوروترانسمیتر است. اصلی ترین نقش را در قسمت پاداش مغز را دوپامین اجرا می کند. علاوه بر احساس لذت حس هایی مانند شادی، محرک عملکرد نیز می باشد. همچنین عملکرد حافظه را تقویت می کند و محرک سیستم بدن نیز است.

سروتونین

این هورمون هم مانند هورمون دوپامین یک نوروترانسمیتر است. این هورمون در تنظیم احساسات به افراد کمک می کند. علاوه بر این سبب تنظیم خواب او می شود. زمانی فرد خواب کافی و منظم داشته باشد حال بهترتری نیز دارد. همچنین ترشح سروتونین در بدن موجب تنظیم اشتها و هضم غذا در بدن می باشد. مهم ترین کاری که سروتونین می کند تاثیر بر توانایی یادگیری و حافظه می باشد.

اکسی توسین

معمولا هورمون اکسی توسین تحت عنوان هورمون عشق شناخته می شود. این هورمون در هنگام زایمان و شیر دهد ترشح می شود. ایجاد حس قوی و عشقی که بین مادر و فرزند می شود.

علاوه بر این موجب افزایش اعتماد در بین افراد و همدردی میان آنان می شود. همچنین ترشح این هورمون پیوند بین افراد را افزایش می دهد. جالب است بدانید که در زمان بوسیدن، بغل کردن و ارتباط جنسی ترشح این هورمون به اوج خود می رسد.

اندروفین

این هورمون علاوه بر ایجاد حس شادی موجب کاهش درد در بدن نیز می شود. این کاهش دهنده ی طبیعی درد، استرس و ناراحتی را نیز تسکین می دهند. افراد زمانی که در فعالیت هایی شرکت می کنند که برای آن ها پاداش و منفعت دارد این هورمون در بدن شان ترشح می شود. در هنگام غذا خوردن و لذت بردن از غذا نیز اندروفین ترشح می شود. همچنین داشتن رابطه جنسی، بوسیدن، بغل کردن و ورزش کردن نیز محرک ترشح اندروفین هستند.

مطلب مشابه: چگونه می توان بهترین همسر دنیا شد؛ ویژگی های همسر خوب و روش های ایده آل بودن

راهکارهای مفید برای ترشح هورمون شادی

راه های جالب برای تحریک هورمون شادی؛ انواع هورمون شادی در بدن

گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی و مدیتیشن از جمله راهکارهای افزایش ترشح هورمون شادی در بدن هستند. موسیقی از مهم ترین محرک هایی است که بر هورمون های زیادی تاثیر می گذارد. شنیدن صدای انواع آلات موسیقی علی الخصوص موسیقی های آرامبخش به افراد آرامش می دهد.

همچنین با ترشح دوپامین در مغز، احساس خوبی ایجاد می شود. علاوه بر این گوش دادن به موسیقی در حالت هایی که فرد غمگین است باعث ترشح هورمون سروتونین در بدن او می شود. این هورمون سطح ناراحتی فرد را کاهش می دهد و موجب بالا بردن حس آرامش در فرد می شود.

پیاده روی کردن

افرادی که به دنبال ترشح هورمون شادی هستند بهتر است برنامه پیاده روی روزانه داشته باشند. گذراندن اوقات در بیرون از خانه و قرار گرفتن در مقابل نور خورشید بهترین و ساده ترین را برای ترشح این هورمون می باشد. در سال دو هزار و هشت تحقیقی در این باره صورت گرفت.

محققان در این تحقیق متوجه شدند که تابیدن نور خورشید به افراد باعث ترشح هورمون هایی در بدن می شود. بعد ها با انجام آزمایشاتی متوجه شدند که این هورمون ها سروتونین و اندروفین که هر دو به شادی اختصاص دارند هستند.

افراد برای بهتر شدن حالشان می توانند روزانه ده الی پانزده دقیقه به پیاده روی بروند. آن ها می توانند در طول زمان می توانند تایم پیاده روی خود را افزایش دهند. اما افراد باید توجه داشته باشند که در هنگام پیاده روی و قرار گرفتن در مقابل آفتاب حتما ضد آفتاب داشته باشند.

مدیتیشن کردن

مدیتیشن از بهترین پیشنهاد ها برای ترشح هورمون شادی در بدن است. افرادی که به مدیتیشن و اثرات آن آگاهی دارند می دانند که این کار تاثیر فوق العاده خوبی برای بدن آن ها دارد. مدتیشن نظم و کیفیت خواب افراد را افزایش می دهد. علاوه بر این افرادی که مدیتیشن می کنند کمتر از سایر افراد دچار استرس و اضطراب می شوند.

در سال دو هزار و دو در این زمینه تحقیقاتی صورت گرفت. در این تحقیقات ثابت شد که مدیتیشن در بدن هورمون دوپامین ترشح می کند. علاوه بر این تحقیقا دیگری که در سال دو هزار و یازده صورت گرفت اثبات شد که در اثر مدیتیشن اندروفین نیز آزاد می شود.

ورزش کردن

ورزش کردن یکی دیگر از راه هایی می باشد که ترشح هورمون شادی را در بدن افزایش می دهد. به طور کلی ورزش کردن از مهم ترین کار هایی می باشد که فرد به نفع جسم و روح خود می تواند انجام دهد. افرادی که اهل ورزش کردن هستند بدون شک از ارتباط بین اندروفین و ورزش اگاهی دارند.

علاوه بر تاثیری که ورزش بر روی هورمون شادی دارد فعالیت مستمر و منظم نیز می تواند این هورمون را ترشح کند. فعالیت های فیزیکی منظم باعث افزایش سطح دو هورمون سروتونین و دوپامین در بدن می شود. بهترین راه افزایش شادی در افراد ورزش کردن می باشد. زیرا این کار علاوه بر اینکه باعث بالا رفتن قدرت بدنی و سلامت فرد می شود هورمون های مثبت و شاد را در بدن او ترشح می کند.

داشتن خواب کافی در طول شب

افرادی که به دنبال افزایش ترشح هورمون شادی در بدن خود هستند باید خوابشان را کنترل کنند. در حالت هایی که فرد خواب خوب و با کیفیت نداشته باشد. از جهات مختلفی سلامت افراد را به خطر می اندازد. مهمترین تاثیری که خواب بی کیفیت بر بدن افراد دارد بهم خوردن تعادل هورمون ها علی الخصوص هورمون دوپامین می باشد. علاوه بر این عدم تعادل هورمون موجب ایجاد تاثیر منفی در حالت روحی فرد می شود.

همچنین موجب می شود سلامت جسمانی فرد به خطر بیفتد. افراد باید سعی کنند شبانه هفت تا نه ساعت بخوابند. زیرا این کار موجب می شود هورمون های بدن فرد به طور دقیقی تنظیم شوند. تنظیم بودن هورمون ها به فرد احساس خوب و مثبتی می دهد. افرادی که به سختی می خوابند می توانند راه کارهای زیر را استفاده کنند.

  • افراد باید سعی کنند در طول روز یک ساعت مشخص بخوابند و بیدار شوند.
  • این افراد در هنگام خواب باید محیط را آرام سازند. به این صورت که صدا ها، نور و صفحه های نمایش را کم کنند.
  • به حداقل رساندن کافئین برای تنظیم خواب بسیار مفید می باشد. همچنین زمان مصرف کافئین بهتر است در صبح ها و عصر ها نباشد.

مطلب مشابه: خصوصیات زنان شاد + عادت های خوب و انرژی بخش زنانه

خندیدن با دوستان

راه های جالب برای تحریک هورمون شادی؛ انواع هورمون شادی در بدن

 خندیدن باعث افزایش ترشح هورمون شادی در بدن می شود. ضرب المثلی قدمی وجود دارد که می گوید خندیدن بر هر درد بی درمانی دواست. خندیدن نمی تواند مشکلات روحی و روانی افراد را بهبود بخشد. اما می تواند باعث ایجاد حس خوب در افراد شود. خنده موجب کاهش اضطراب و استرس در افراد می شود.

همچنین در هنگام خنده هورمون های اندورفین و دوپامین در بدن افراد ترشح می شود که درد و ناراحتی را کاهش می دهند. در سال دو هزار و هفده تحقیقاتی در این باره صورت گرفت. این تحقیقات بر روی دوازده مرد جوان انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که خندیدن در جمع بیشترین حجم آزادسازی اندورفین را به دنبال دارد.

خندیدن کار بسیار ساده ای می باشد. افراد برای خنداندن خود می توانند ویدیوها و کلیپ های خنده دار ببینند. همچنین می توانند به لطیفه ها و جک ها گوش کنند. در نهایت بودن در کنار کسی که فرد دوستش دارد و با او شوخی می کند بهترین راه برای خندیدن می باشد. خندیدن و شوخی کردن با دوستان و نزدیکان بیشترین سهم را در ترشح هورمون خوشحالی دارد.

غذا پختن یا خوردن غذاهای خوشمزه

غذا پختن یا خوردن غذایی لذیذ می تواند همزمان چهار هورمون شادی را در بدن فعال نماید. بدن افراد در هنگام خوردن غذای خوشمزه به صورت همزمان هورمون های اندورفین و دوپامین ترشح می کند.

علاوه بر این تقسیم کردن غذا با فردی عزیز یا آشپزی کردن با کمک او در بدن اکسی توسین ترشح می کند. غذا ها تاثیر مستقیم بر روی ترشح هورمون های شادی در بدن دارند. علاوه بر این هر غذایی هورمون مخصوص و خاصی را ترشح می کند. افراد برای تنظیم هورمون های خود باید بدانند که هر غذایی موجب آزاد سازی کدام هورمون می باشد. موارد زیر در مورد غذا ها و هورمون مربوط به آن ها توضیح داده شده است.

  • غذاهای دارای مزه تند: غذاهایی که تند هستند موجب ترشح هورمون اندروفین در بدن می شوند.
  • لبنیات: انواع ماست، کره، پنیر و سایر محصولات لبنی باعث ترشح هورمون دوپامین می شوند.
  • حبوبات: انواع نخود و لوبیا و سایر حبوبات نیز در بدن دوپامین آزاد می کنند.
  • گوشت کم چرب: گوشت کم چرب مناسب ترین نوع گوشت برای مصرف افراد می باشد. همچنین سطح ترشح دوپامین را در بدن افزایش می دهد.
  • بادام: مهم ترین آجیلی است که موجب ترشح دوپامین می شود و برای افراد شادی ایجاد می کند.
  • غذاهایی که تریپتوفان هستند: این غذا ها هورمون سروتونین در بدن ترشح می کنند.
  • غذاهای حاوی پروبیوتیک: پروبیوتیک هایی مانند کیمچی یا ماست مهم ترین محصولات برای آزاد سازی هورمون خوشحالی هستند.

ابراز علاقه به دیگران

افراد با ابراز عشق و علاقه به کسانی که دوستشان دارند می توانند سطح هورمون شادی را در بدن خود افزایش دهند. تقسیم کردن محبت با دیگران و اشخاص دیگر همچنین در آغوش گرفتن افراد موجب ترشح هورمون اکسی توسین در بدن می شود.

زمانی که فرد لحظات خوشی را در کنار خانواده می گذراند تا مدت ها احساس خوب و خوشی دارد. زیرا در آن زمان بدنش شروع به ترشح اکسی توسین می کند. همانطور که گفته شد اکسی توسین هورمون عشق و شادی می شود.

لذت بردن از بوها

بو ها بر ترشح هورمون شادی در بدن تاثیر مثبت دارند. بو ها می توانند احساسات فرد را برانگیخته کنند. بوهای همه پسندی مانند اسطوخودوس، گلاب و نارگیل موجب ایجاد حس خوب در افراد می شود. افراد می توانند رایحه یا بویی که دوست دارند را به نحوه های گونان در نزدیک خود نگه دارند. این اسانس یا رایحه ا می توان به صورت شمع های بودار، کاغذ های عطری و سایر موارد به کار برد.

تحریک هورمون شادی با گریه کردن

علاوه بر خندیدن، گریه کردن نیز می تواند در بدن هورمون شادی ترشح کند. گاهی افراد در زندگی احتیاج دارد که احساسات و غم خود را بیرون بریزند. اگر غم ها بیر ون ریخته نشود و رفع نشوند فرد بیمار و افسرده می شود.

زمانی که فرد احساس کرد باید گریه کند یا فریاد بزند بهتر است آن را انجام دهد. زیرا گریه کردن در بدن هورمون اندروفین ترشح می کند. این هورمون کمک می کند فرد بعد از گریه احساس خوبی داشته باشد.

افزایش ترشح هورمون شادی با ماساژ

ماساژ از موثر ترین راه ها برای ترشح هورمون شادی می باشد. انواع ماساژ علی الخصوص ماساژ پا ها موجب کاهش سطح استرس می شود. علاوه بر این در تحقیقاتی نشان داده شده که در هنگام ماساژ کورتیزول ترشح می شود. کورتیزول سبب به آرامش رسیدن افراد می شود.

همچنین فرد بعد از ماساژ احساس شادی، لذت و رضایت دارد. زیرا ماساژ موجب ترشح هورمون های دوپامین و سروتونین نیز می شود. بنابراین زمانی که فرد از لحاظ روحی احساس خستگی کرد ماساژ بهترین انتخاب برای او می باشد.

سپاسگزاری موجب ترشح هورمون شادی در بدن می شود

شکرگزاری یکی دیگر از راه های ترشح شادی در بدن می باشد. زمانی که فرد برای نعمت هایی که دارد خدا را شکر می کند در مغزش احساس رضایت و لذت به وجود می آید. به افراد توصیه می شود برای داشتن حال بهتر و با نشاط تر روزانه شکر خدا را به جای آورند.

منبع: healthline.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو