فوت و فن کوزه گری برای پخت سریع گوشت قرمز، گوشع مرغ و ماهی

منبع: تاپ ناز

1

1402/11/8

10:59


پخت سریع گوشت از جمله راهكارهايي مي‌ باشد كه همه افراد علي الخصوص خانم‌ هاي خانه‌دار به دنبال آن هستند. گوشت يكي از خوش‌ مزه‌ ترين وعده‌ هاي غذايي مي‌باشد. …

فوت و فن کوزه گری برای پخت سریع گوشت قرمز، گوشع مرغ و ماهی

پخت سریع گوشت از جمله راهكارهايي مي‌ باشد كه همه افراد علي الخصوص خانم‌ هاي خانه‌دار به دنبال آن هستند. گوشت يكي از خوش‌ مزه‌ ترين وعده‌ هاي غذايي مي‌باشد. همه افراد معمولاً در طول هفته چندین وعده غذايي را با گوشت طبخ مي‌ كنند. به همين دليل افراد زیادی همیشه به دنبال انواع پخت گوشت به روش‌ هاي مختلف هستند. رايج‌ ترين روش پختي كه براي گوشت پيشنهاد مي‌ شود اين است كه آن را با آب بپزند. اما روش‌ هاي سریع تری وجود دارد كه افراد مي‌ توانند با آن گوشت را بپزند.

ترفندهای ساده برای پخت سریع انواع گوشت

فوت و فن کوزه گری برای پخت سریع گوشت قرمز، گوشع مرغ و ماهی

گاهي اوقات افراد به دليل كمبود وقت در پختن گوشت دچار مشکل می شوند. اما با خواندن اين مقاله مي‌توان در زمان كمي كه گوشت را سرعت پخت و آن را استفاده كرد. علاوه بر اين گوشت ها انواع مختلفي را دارند. هر كدام از آنها با روش خاص خود طبخ مي‌شود. همچنين هر گوشتي مدت زمان پخت متفاوتي براي خود دارد.

پخت سريع گوشت گاو

پخت سريع گوشت گاو از جمله چالش‌ هايي مي‌ باشد كه همه افراد حداقل يك بار با آن مواجه شده‌ اند. گوشت گاو از جمله سخت ترين و دير پز ترین گوشت‌ ها مي‌ باشد. افراد چه در زماني كه تایم کافی براي پخت دارند و چه در زمان های دیگر كه دوست دارد كه گوشت خود را سریع تر بپزند. براي اینکار مي‌ توان از روش‌ ها، ترفند ها و ايده‌ های مختلفی استفاده نمود. كه گوشت زودتر بپزد. ساده‌ ترين راه كار براي پختن گوشت گاو در كمترين زمان استفاده از آرام‌ پز مي‌ باشد.

همچنین افراد مي‌ توانند قبل از پخت گوشت به آن مقداري آب‌ ليمو يا سركه اضافه كنند. آب‌ ليمو و سركه باعث نرم‌تر شدن بافت گوشت گاو مي‌ شود. و آن را سريع‌ تر مي‌ پزد. علاوه بر اين از افراد بايد توجه كنند كه در مرحله نهايي يعني بعد از پختن گوشت به آن نمک اضافه كند. به این دلیل که نمک باعث سفت تر شدن گوشت خام یا نیم پز می شود.

پخت سريع گوشت بز

پخت سريع گوشت بز ممكن است غير ممكن به نظر برسد. زيرا گوشت بز از دیرپز ترین و سفت ترین نوع در بین انواع گوشت‌ ها مي‌ باشد. گوشت بز معمولاً بيشتر از دو ساعت زمان براي پخت احتياج دارد. افراد بايد در هنگام خريد گوشت توجه كنند كه گوشت بز جوان را بخرند. بز هر اندازه كه جوان‌تر باشد زمان كمتري براي پخت گوشت لازم است.

به عنوان نمونه گوشتی كه كمتر از دو ماه سن دارد بين چهل و پنج تا يك ساعت پخته می شود. اما پخت گوشت بز حيوان پير حدوداً دو الي سه ساعت زمان مي‌ خواهد. اما افرادي نمي‌توانند پير يا جوان بودن آن را تشخيص دهند بهتر است گوشت را بعد از قبل از پخت چند ساعت درون آب بگذارند.

معمولاً گوشت بز داراي بو می باشد. افرادي كه به اين بو حساس هستند مي‌ توانند در هنگامی كه آن را درون آب قرار داده‌اند به آن برگ بو اضافه كنند. علاوه بر اين پياز و رزماري هم مي‌تواند بوي زهم گوشت را از بين ببرد.

مطلب مشابه: طرز تهیه انواع غذا با گوشت با 10 دستور و غذای خوشمزه

پخت سريع گوشت گوسفند

 پخت سريع گوشت گوسفند از پرتكرارترين سوال هایی است كه افراد با آن مواجه مي‌ شوند. زيرا گوشت گوسفند يك گوشت پرطرف‌دار است. همچنین افراد زیادی از آن استفاده مي‌ كنند. گوشت گوسفندي به دليل سالم و مقوي بودن در بين انواع گوشت قرمز محبوب‌تر مي‌ باشد. اما زمان زیادی لازم دارد تا کاملا پخته شود. دليل آن نیز این است گوشت ضخامت زياد فيبر عضلاني بالایی دارد.

گوشت گوسفندي نيز همانند گوشت بز، جوان يا پير بودن حيوان در پخت آن تاثير دارد. هرچه سن گوسفند كمتر باشد گوشت آن به زمان كمتري براي پخت نياز دارد.

در هنگام پخت اين اين گوشت‌ها بهتر است و آنها را در قطعه های کوچک تقسیم شوند. علاوه بر اين در هنگام خريد نيز افراد باید به ظاهر گوشت دقت كنند. گوشت گوسفندي كه تهيه مي‌ شود بايد ضخامت كمي داشته باشد. همچنین از تازه بودن آن اطمینان حاصل شود.

گوشت‌ هاي دير پز و پير را به راحتي می توان از رنگ آن ها تشخیص داد گوشتي كه تازه باشد مايل به قرمز است و زودتر مي پزد. اما گوشت‌ هايي كه رنگ تيره دارند و قرمز بسيار تيره مي‌ باشند دیرپز تر هستند. گوشت‌ هاي تازه اغلب بوي مطبوعي دارند. افراد مي‌توانند از بوي آنها تازگي را احساس کنند. علاوه بر اين در هنگام دست زدن به انگشتان دست نمي‌ چسبند.

پخت سريع گوشت مرغ

پخت سریع گوشت مرغ كار بسيار ساده ای مي‌ باشد. زيرا مرغ‌ها در حالت كلي سریع تر از گوشت قرمز پخته می شوند. اگر افراد گوشت مرغ را در حالت عادي درون قابلمه قرار بدهند و به آن آب اضافه کنند. حدود چهل الي يك ساعت پخت مي‌ شود. اما افراد مي‌ توانند اين زمان پخت را كمتر كنند.

براي اينكار تنها كافي است كه مرغ را به قطعات كوچك‌ تر تقسيم كنند. كوچك‌ تر شدن قطعات مرغ باعث جذب بيشتر حرارت مي‌ شود. با اين كار افراد مي‌ توانند در عرض بيست دقيقه مرغ خود را كامل بپزند. جوان بودن و تازه بودن گوشت مرغ نيز در پخت سريع آن تاثیر گذار است. بهتر است از مرغ‌ هايی استفاده شود كه كشتار روز می باشد. يا حداقل چند روز از كشتار آنها گذشته باشد.

مطلب مشابه: طرز تهیه رولت کباب با 3 دستور مجلسی (با گوشت فیله، مرغ و مصری)

پخت سريع گوشت ماهي

 پخت سريع گوشت ماهي مي‌ تواند با روش‌ هاي مختلفي انجام بگيرد. به طور كلي گوشت ماهي سریع تر از انواع گوشت پخته مي‌ شود. زيرا ماهي داراي بافت نازك‌ تر و ضعيف‌ تري نسبت به سایر گوشت ها می باشد. گوشت ماهي را مي‌ توان به روش‌ هاي مختلف سرخ كردن، بخار پز كردن، كباب كردن و سوخاري كردن طبخ نمود.

مفيد ترين روش طبخ ماهي بخارپز كردن آن مي‌ باشد. زيرا تمام مواد معدني آن حفظ مي‌ شود. اما سريع‌ ترین روش پختن آن کباب کردن ماهی می باشد. در این روش ماهی با حرارت مستقیم آتش سریع تر از روش های دیگر پخته می شود.

استفاده از ادويه براي پخت سريع گوشت

فوت و فن کوزه گری برای پخت سریع گوشت قرمز، گوشع مرغ و ماهی

 پخت سريع گوشت با كمك ادويه ها نيز ممكن می باشد. ادويه‌ ها به طور كلي گوشت ها و انواع غذاها را لذيذ و خوشمزه تر مي‌ كنند. اما در مورد گوشت‌ هايي كه دير پخته مي‌ شوند مي‌توان از ادويه برای رفع مشکل استفاده نمود. اين كار باعث ترد شدن و لذيذ شدن گوشت مي‌ شود. ترد شدن گوشت بافت آن را نرم می کند و پخت آن به زمان کمتری نیاز دارد.

براي انجام اين كار مي‌ توان گوشت را قبل از پختن با ادويه‌ هاي مانند زردچوبه، آب پياز، سير رنده شده و فلفل سياه چند ساعت استراحت داد. استراحت گوشت در این مواد باید حدود ده الی دوازده ساعت باشد. در اين زمان ادويه ها و مواد كاملاً به خورد و گوشت رفته و و آن را لذيذ، خوشمزه و ترد مي‌كنند و باعث پخت سريع آن مي‌شوند.

پخت سريع گوشت با كمك كيوي

 براي پخت سريع گوشت مي توان از کیوی استفاده نمود. كيوي علاوه بر سريع تر كردن پخت گوشت باعث ترد تر شدن و لذيذ شدن آن مي شود. براي اين كار كيوي بايد از وسط بريده شده و به سطح گوشت مدنظر ماليده شود. لازم است که افراد اجازه دهند كه عصاره ميوه كيوي كاملاً جذب گوشت شود و بر آن اثر كند.

براي پخت گوشت ها معمولي قبل از پختن يك ساعت گوشت و كيوي را در كنار هم نگه داشته شود. دانه هاي داخل كيوي تركيب هاي اسيدي دارند. این ترکیبات بافت گوشت را ترد و لذيذ مي كنند. این ترد شدن باعث باز شدن بافت گوشت و پخت سریع آن نیز می شود. بهتر است براي انجام اين كار از كيوي كال استفاده شود.

مطلب مشابه: انواع غذا با گوشت چرخ کرده (لیست 8 تایی از غذاهای گوشتی)

استفاده از چاي خشك براي پخت سریع گوشت

يكي ديگر از راه‌ هاي پخت سريع گوشت چايي خشك مي‌ باشد. گاهي اوقات افراد نمي‌ دانند گوشتي كه تهيه كرده‌ اند دیرپز است. آنها بعد از پختن خورش و غذای خود متوجه مي‌ شوند كه گوشت بسیار دیر پخته می شود. در اين حالت اصلاً جایی برای نگراني وجود ندارد. زيرا آنها مي‌ توانند در يك كيسه كوچك و سفيد به اندازه نصف قاشق چاي‌ خوري چايي خشك بريزند. آن را گره بزنند و سپس به داخل خورشت خود بیندازند.

چاي خشك باعث مي‌ شود كه كه گوشت ترد تر شود و پخت آن سريع‌ تر انجام شود. افراد حتی اگر نيم ساعت زمان داشته باشند نیز می توانند از این روش استفاده کنند. در هنگام آماده شدن غذا نيز مي‌توان به راحتي كيسه را از قابلمه خارج کرد. همچنین از گوشت لذیذ و کاملا پخته شده لذت برد.

پخت سريع گوشت با كمك انجير

 انجير يكي ديگر از موادي است كه باعث پخت سريع گوشت مي‌ شود. براي بالا بردن سرعت پختن گوشت مي‌ توان بعد از اضافه كردن نمك پياز و فلفل دو عدد انجير را رنده كرده و به آن اضافه كرد. زماني كه گوشت در اين مواد خوابانده شود موجب ترد شدن و پختن سريع گوشت مي‌ شود. انجير بر روي طعم گوشت اثر زيادي ندارد و در هنگام خورده شدن هرگز طعم او را احساس نخواهد شد.

پس توصیه می شود افراد نگران شيرين شدن طعم گوشت با انجير نباشند. بهتر است گوشت يك ساعت در تركيب فلفل و نمك و پياز و انجير خوابانده شود. اما بيشتر از آن نبايد درون تركيب باقي بماند. هرچه انجير كال تر و تازه‌ تر باشد باعث آبدار شدن و نرم‌تر شدن تكه‌ هاي گوشت مي‌ شود. پس بهتر است از انجير تازه و حد امكان كال، براي سرعت بخشيدن به پخت گوشت استفاده شود.

استفاده از زودپز و شعله ملايم براي پخت سريع گوشت

براي پخت سريع گوشت ميتوان از انواع زودپز ها استفاده نمود. به طور كلي زودپز انواع مواد غذايي را كه دير مي پزند در سريع ترين حالت ممكن آماده مي كند. انواع گوشت را مي توان در زودپز پخت. علاوه بر اين افرادي كه از قابلمه استفاده مي كنند مي توانند براي پخت سريع تر گوشت از شعله ملايم استفاده كنند. شعله زياد باعث سفت تر شدن گوشت مي شود. اما هنگامي كه گوشت بر روي حرارت ملايم پخته شود بافت آن نرمتر و تردتر مي شود. هچنین پخت آن نیز سریع تر صورت می گیرد.

پخت سريع گوشت با سركه

سركه يكي دیگر از موادي است كه پخت سريع گوشت با كمك آن انجام مي‌ شود. سر كه از معروف‌ ترين موادي است كه براي پختن هرچه سريع‌ تر گوشت‌ هاي قرمز علي الخصوص گوشت‌ هاي دير پز استفاده مي‌ شود. معمولاً سرکه در همه خانه‌ها يافت مي‌ شود. افراد براي پخت سريع‌ تر گوشت‌ هاي دير پزي كه دارند مي‌ توانند از آن استفاده كنند.

استفاده از سركه برای این کار بسیار ساده مي‌ باشد. آن ها مي‌ توانند در هنگام تفت دادن گوشت با پياز و ادويه مقدار كمي سركه نيز به آن اضافه كند. سركه بافت گوشت را به سرعت نرم مي‌ كند. اين كار به دليل اسيدي بودن سرکه صورت مي‌ گيرد. در زمان پخت گوشت اگر به آن سركه اضافه شود بسيار راحت‌ تر و سريع‌ تر از حالت عادي پخته می شود.

نكات طلايي براي پخت سريع گوشت

نكات زير براي پخت سريع گوشت بسيار كاربردي هستند و بهتر است افراد آنها را مورد توجه قرار بدهند.

  • قبل از اينكه گوشت پخته شود افراد بايد اجازه دهند كه يخ آن كاملاً آب شود. گوشت هايي كه از فریزر خارج مي شوند و كاملاً يخ زده هستند بسيار دير تر از ساير گوشتها پخته مي شوند.
  • هرگز نمك و رب گوجه در ابتدا پخت گوشت اضافه نشوند. زيرا اين كار باعث مي شود كه گوشت دير تر از حالت عادي پخته شود. بهترين زمان براي افزودن اين موارد نيم ساعت قبل از پختن كامل و خوردن غذا مي باشد. افراد مي توانند نمك را ده دقيقه پيش از خاموش كردن گاز به خورشت يا غذای خود اضافه كنند.
  • بهترين زمان اضافه كردن ليمو عماني به غذا مرحله آخر پخت مي باشد. زيرا ليمو عماني پختن گوشت را كند تر و آهسته تر مي كند. چهار در زمان پختن گوشت به آب آن آب سرد اضافه نشود. اگر آب غذا كم شد افراد می توانند به آن آب جوش يا آب از قبل پخته شده اضافه كنند.

مطلب مشابه: طرز تهیه رولت گوشت با پنیر پارمسان و طرز تهیه رولت گوشت چرخ کرده

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو