تفاوت گیربکس دوکلاچه خشک و تر در چیست؟

تفاوت گیربکس دوکلاچه خشک و تر در چیست؟


منبع: تالاب

3

1402/11/9

10:56


فاوت گیربکس دوکلاچه خشک و تر ؛ بـه طور کلی، دو نوع گیربکس دوکلاچه وجوددارد […]

تفاوت گیربکس دوکلاچه خشک و تر در چیست؟

فاوت گیربکس دوکلاچه خشک و تر ؛ بـه طور کلی، دو نوع گیربکس دوکلاچه وجوددارد کـه دریک مدل از کلاچ تر ودر مدل دیگر از کلاچ خشک استفاده شده اسـت، اما کدام یک از این دو نوع عملکرد بهتری دارد و یا بـه عبارتی دیگر بهتر اسـت؟امروز می‌بینیم کـه در بازار ایران خودروهایی وجوددارد کـه گیربکس اتوماتیک ان ها از نوع دوکلاچه اسـت و تعداد ان ها هم روز بـه روز در حال افزایش اسـت. خودروهایی مانند تیگوآن، پاسات ؛ جک S5 و فیدلیتی از جمله خودروهایی هستند کـه گیربکس دوکلاچه دارند و شناخته شده هم هستند.

 

اکثر افرادی کـه بـه دنبال خرید خودرو هستند طبق معمولً درباره خودروی مورد نظر خود تحقیق می کنند و از عملکرد مناسب بخش هاي‌ مختلف ان خودرو مطمئن می‌شوند و سپس اقدام بـه خرید ان می کنند. یکی از بخش هاي‌ مهمی کـه هنگام خرید مورد توجه قرار می گیرد دستی یا اتوماتیک بودن گیربکس ودر مرحله بعد نوع گیربکس اتوماتیکی اسـت کـه بر روی خودرو قرار دارد.

 


مطلب مرتبط: تیگو 7 پرو خودرویی موفق در اروپا + مشخصات


 

تفاوت گیربکس دوکلاچه خشک و گیربکس دوکلاچه تر در چیست؟

گیربکس دو کلاچه خشک و تر

گیربکس‌هاي‌ DCT یا دوکلاچه، یکی از محبوب‌ترین انواع گیربکس اتوماتیک هستند. این نوع گیربکس در بسیاری از خودرو های امروزی مورداستفاده قرار میگیرند. بسیاری از خودرو های وارداتی بـه کشور درسال‌هاي‌ اخیر نیز از این گیربکس استفاده می کردند؛ اما بـه دلیل عدم اطلاع و شناخت کافی رانندگان از این نوع گیربکس؛ بسیاری از انها تفاوت گیربکس دوکلاچه خشک و تر را نمی دانند. برای همین دراین مطلب از وبلاگ گیربکس کار ایرانیان، میخواهیم بـه مقایسه گیربکس دو کلاچه خشک و تر بپردازیم.

 

گیربکس DCT چیست؟

گیربکس دوکلاچه یا DCT یکی از جدید ترین انواع گیربکس اتوماتیک اسـت کـه در خودرو های مختلف مورداستفاده قرار میگیرد. این نوع گیربکس از دو سری کلاچ برای تعویض سریع تر دنده استفاده میکند. یکی کلاج مسئول دنده‌هاي‌ زوج مثل 2؛ 4 و 6 اسـت و دنده دیگر، وظیفه تعویض دنده بـه دنده‌هاي‌ 1؛ 3؛ 5 و R «دنده عقب» را دارد. بسیاری از خودرو های محبوب در ایران نیز از این گیربکس استفاده می کنند. بـه عنوان مثال، شاخص‌ترین آن ها را می توان جک S5 دانست. این خودروی خوش‌قیمت، از گیربکس دوکلاچ یا همان گیربکس DCT استفاده می کند.

 

نحوه‌ی عملکرد گیربکس دو کلاچه خشک

نحوه‌ی عملکرد گیربکس دو کلاچه خشک

هر کلاچه شامل دو بخش اسـت، یک بخش ثابت و یک بخش متحرک. بخش ثابت کلاچه، بـه بدنه‌ي گیربکس وصل اسـت و بخش متحرک کلاچه، بـه شفت موتور وصل اسـت.

هنگامی کـه کلاچه فعال شده و بـه دنده وصل اسـت، بخش متحرک کلاچه بـه بخش ثابت ان وصل می شود و این باعث انتقال نیروی موتور بـه دنده می شود.

در گیربکس دو کلاچه خشک، هر کلاچه بـه صورت جداگانه توسط یک سیستم هیدرولیک فعال می شود.

هنگام تغییر دنده، کلاچه‌اي کـه بـه دنده قبلی وصل اسـت، جدا شده و کلاچه‌اي کـه بـه دنده جدید وصل اسـت، بـه سرعت ارتباط برقرار میکند. این عمل باعث کاهش زمان تغییر دنده و افزایش راندمان خودرو میشود.

 

مزایا و معایب گیربکس دو کلاچه خشک

مزایا و معایب گیربکس دو کلاچه خشک

کاهش زمان تغییر دنده

صدای کمتر

کارکرد صافتر

افزایش راندمان

معایب گیربکس دو کلاچه خشک

قیمت بالا: گیربکس دو کلاچه خشک هزینه‌ي بالایی دارد ودر خودرو های ارزان قیمت استفاده نمی شود.

نیاز بـه تعویض کلاچه: گیربکس دو کلاچه خشک نیاز بـه تعویض کلاچه دارد و هزینه‌ي تعویض ان بالاست.

سنگین‌تر بودن: گیربکس دو کلاچه خشک بـه دلیل وجود دو کلاچه، سنگین‌تر از گیربکس‌هاي‌ دیگر اسـت.

 

گیربکس دو کلاچه تر

گیربکس دو کلاچه تر

در ادامه این پست مربوط بـه تفاوت گیربکس دو کلاچه خشک با گیربکس دو کلاچه تر، می خواهیم برایتان بگوییم کـه گیربکس دو کلاچه تر چیست؟ چه عملکردی دارد و دارای چه مزیت هایي می‌باشد.این گیربکس کـه از جدید ترین فناوری‌هاي‌ انتقال قدرت در خودروهاست برای افزایش کارایی و کاهش مصرف سوخت طراحی شده اسـت.

 

دراین گیربکس، دو کلاچ بـه جای یک کلاچ در گیربکس معمولی استفاده میشود کـه باعث افزایش سرعت تعویض دنده و کاهش زمان توقف خودرو میشود. همچنین، با استفاده از این فناوری، مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست نیز کاهش می یابد.

 

نحوه عملکرد گیربکس دو کلاچه تر

در گیربکس دو کلاچه تر، دو کلاچ بـه جای یک کلاچ در گیربکس معمولی استفاده میشود. هر کلاچ برای یک مجموعه دنده و نوار دنده متصل بـه ان طراحی شده اسـت.در هنگام تعویض دنده، کلاچ اول راه‌اندازی می شود و دنده بعدی را انتخاب میکند.

 

در همین حال، کلاچ دوم نوار دنده قبلی را بـه طور هم زمان با نوار دنده جدید ترکیب می کند.در نتیجه، زمان تعویض دنده بـه حداقل می رسد و خودرو با سرعت بیشتری حرکت میکند.

 

مزایای گیربکس دو کلاچه تر

مزایای گیربکس دو کلاچه تر

کاهش زمان تعویض دنده
کاهش مصرف سوخت
کاهش نویز و لرزش
افزایش عمر مفید خودرو
کاهش زمان تعویض دنده
با استفاده از این فناوری، زمان تعویض دنده بـه حداقل می رسد و خودرو با سرعت بیشتری حرکت می کند.

 

کاهش مصرف سوخت

 


مطلب مرتبط: مشخصات خودرو فیدلیتی + مزایا و معایت و آپشن


 

کاهش مصرف سوخت

از دیگر مزایای گیربکس دو کلاچه تر کاهش مصرف سوخت می باشد. کاهش زمان تعویض دنده بـه کمک این گیربکس باعث کاهش مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست می شود.

 

کاهش نویز و لرزش

با توجه بـه این کـه زمان تعویض دنده بـه حداقل میرسد، نویز و لرزش در خودرو کاهش می یابد.

 

افزایش عمر مفید خودرو

بـه علت کاهش زمان تعویض دنده، فشار و تنش در سیستم انتقال قدرت کاهش مییابد کـه باعث افزایش عمر مفید خودرو میشود.

 

گیربکس دو کلاچه چگونه کار می کند؟

گیربکس دو کلاچه چگونه کار می کند؟

یک گیربکس دوکلاچه دارای دو کلاچ اسـت: یکی کـه دنده هاي‌ فرد را بازرسی می کند و دیگری کـه دنده هاي‌ زوج را بازرسی می کند. این دو کلاچ بـه طور مستقل عمل می کنند و نیازی بـه پدال کلاچ نیست.

 

مزیت گیربکس دوکلاچه چیست؟

گیربکس هاي‌ دوکلاچه تجربه بهتری را برای راننده فراهم می کنند، زیرا تعویض دنده ها میلی ثانیه طول میکشد و یکپارچه تر انجام می شود. شتاب نیز نرم تر و ساده تر اسـت. و مصرف سوخت میتواند با گیربکس دوکلاچه التیام یابد.

 

مزیت گیربکس دوکلاچه چیست؟

آیا کلاچ دوگانه بهتر از اتوماتیک است؟

گیربکس هاي‌ دو کلاچه میتوانند مزایایی نسبت بـه گیربکس هاي‌ اتوماتیک سنتی داشته باشند. مهمتر از همه ی، مصرف سوخت بهتری با گیربکس دوکلاچه در مقایسه با گیربکس اتوماتیک خواهید داشت.

 

گیربکس دوکلاچه اتوماتیک است یا دستی؟

گیربکس دوکلاچه در اصل یک گیربکس دستی اسـت کـه توسط کامپیوتر نظارت می شود. با این حال، بدون پدال و کار کمی از راننده، از نظر فنی یک نوع گیربکس اتوماتیک اسـت.

 


مطلب مرتبط: معایب و محاسن خودرو گریت وال ولکس C30 «تیزر فیلم + مشخصات»


 

آیا می توانید مانند اتوماتیک با کلاچ دوگانه رانندگی کنید؟

آیا می توانید مانند اتوماتیک با کلاچ دوگانه رانندگی کنید؟

شـما نمیتوانید مانند اتوماتیک با کلاچ دوگانه رانندگی کنید. تعویض دنده ممکن اسـت توسط یک کامپیوتر بازرسی شود و بـه سرعت اتفاق بیفتد، اما برای این کـه گیربکس بـه درستی کار کند، همان‌ گونه باید تعویض دنده را خودتان مدیریت کنید.

 

کدام کلاچ برای گیربکس دوکلاچه بهتر است؟

در نهایت، باوجود مزایا و معایب گفته شده نمیتوان گفت کـه کدام کلاچ برای گیربکس دوکلاچه عملکرد بهتری دارد، زیرا فرآیند ساخت و همچنین مواد بـه‌کاررفته برای تولید کلاچ می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند؛ برای مثال، در گیربکس دوکلاچه پاسات از کلاچ هاي‌ خشک ودر گیربکس دوکلاچه تیگوآن از کلاچ هاي‌ تر استفاده شده اسـت و میبینیم کـه عملکرد گیربکس پاسات نیز مانند گیربکس تیگوآن بسیار خوب و راضی کننده اسـت.پس بـه طور کلی و قطعی نمیتوان گفت کـه کدام نوع کلاچ بهتر اسـت.

 

 و در پایان

ما سعی کرده ایم تا دراین مطلب هر آنچه بـه شـما دوستان عزیز در درک بهتر تفاوت گیربکس دو کلاچه خشک با گیربکس دو کلاچه تر کمک می کند اشاره داشته باشیم.امید اسـت کـه موارد عنوان شده دراین مطلب برایتان مفید و موثر بوده باشند.و انتخاب درست تری کنید. با سپاس از شـما تیم تالاب

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو