حقوق بازنشستگان 14 میلیون می شود؟ | نحوه حساب پایه حقوق به چه صورت است؟

1

1402/11/11

08:38


حقوق بازنشستگان 14 میلیون می شود؟ | نحوه حساب پایه حقوق به چه صورت است؟

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1402 موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی کف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با افزایش حدود سه میلیون تومانی مواجه شد. کف حقوق بازنشستگان در سال جاری شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که این رقم در سال ۱۴۰۳ به ۹ میلیون تومان می‌رسد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز شنبه ۷ شهریور در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده در جلسه علنی مجلس، افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان و کارمندان را تصویب کردند. بر این اساس اعلام شد ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر و حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران، مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان بیست درصد (۲۰%) افزایش می‌یابد.

متناسب‌‌سازی حقوق بازنشستگان ۹۰درصدی اجرا شد!

در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بندهای ۲۷، ۲۹، ۳۱، ۳۹ و ۴۰ را اصلاح کردند.

سازمان تامین اجتماعی در راستای اجرای ماده (۹۶) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی مکلف است در طول سه سال اول برنامه نسبت به متناسب سازی مستمری بازنشستگان غیرحداقل بگیر اقدام نماید به نحوی که در پایان سال سوم برنامه، نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد همان سال، با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری، متناسب گردد.

این متناسب سازی در سال اول به میزان ۴۰ و در سالهای دوم و سوم هرکدام ۳۰ درصد مابه‌التفاوت تا ۹۰ درصد یادشده خواهد بود.

بند ث ماده ۳۱ حذف شد که در این بند آمده بود: «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است با رعایت جزء (۳) بند «الف» ماده واحده قانون برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور مصوب ۱/ ۴/ ۱۴۰۰، پنجره واحد خدمات حمایتی و پرونده الکترونیک رفاهی افراد یا خانوار را به‌طور کامل راه‌اندازی نماید. دستگاههای اجرائی که به هر شکل از اقشار آسیب‌پذیر حمایت می‌کنند مکلفند تمامی حمایت‌های نقدی و غیرنقدی خود را از طریق این پنجره ارائه دهند.

متقاضیان دریافت حمایت‌ها نیز باید از این طریق برای دریافت حمایت‌های مذکور اقدام کنند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است گزارش عملکرد این بند را هر ۶ ماه یکبار به کمیسیون اجتماعی و معاونت نظارت مجلس ارسال نماید.»

جزء ۴-۲ بند (ج) ماده (۳۱)- عبارت “رزمندگان به ازای هر ماه حضور در جبهه مشمول هشت درصد (۸%) معافیت می شوند” جایگزین عبارت “رزمندگان با حداقل دوازده ماه حضور در جبهه” مذکور در بند «ذ» ماده (۸۸) قانون برنامه ششم می گردد.

دولت مجاز است نسبت به اصلاح حکم ذیل اقدام قانونی به عمل آورد: حکم بند (ز) ماده (۸۸) قانون برنامه ششم به همسران شهدا تسری می یابد.

بند الحاقی ۱ ماده ۳۱- دولت موظف است در طول اجرای قانون برنامه علاوه بر پرداخت یارانه فعلی، هر سال حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور را متناسب با سطح محرومیت بر مبنای متوسط بیست درصد (۲۰%) حداقل دستمزد مصوب ‌شورای‌عالی کار، در چهارچوب بودجه سنواتی و از محل درآمد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با حذف خانوارهای پردرآمد و در قالب ردیف مستقل از طریق دستگاههای مذکور تأمین و پرداخت نماید.

حقوق بازنشستگان ۱۴ میلیون شد؟

یکی از دیگر از مواردی که در مورد حقوق بازنشستگان مورد نقد قرار می‌گرفت،میزان افزایش حقوق بود، درحالی که دولت پیشنهاد داده بود که حقوق بازنشستگان ۱۸درصد افزایش یابد، اما مجلس با این موضوع موافقت نکرد و مقرر شد تا سال آینده حقوق بازنشستگان ۲۰درصد افزایش یابد.

درحالی که افزایش ۲۰درصدی حقوق بازنشستگان نیاز به منابع مالی فراوان دارد، اما افرادی که در صف بازنشستگی هستند نسبت به تعیین فرمول حقوق واریزی بازنشستگان نگرانی دارند.

بر اساس مصوبه قانونی مجلس در جریان تصویب برنامه هفتم دولت موظف به پرداخت ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات خود به سازمان تامین اجتماعی شد. این مصوبه دست این سازمان را برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باز کرد.

حقوق بازنشستگان چقدر بیشتر می‌شود؟

از آنجایی که سقف افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان برای سال آینده ۲۰درصد تعیین شده است، فرمول تعیین حقوق بازنشستگان هم در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

طبق مصوبه مجلس بر این اساس برقراری مستمری بازنشستگان برای تمامی بیمه‌شدگان صندوق‌های بازنشستگی (اعم از کشوری، لشکری، تامین اجتماعی و سایر صندوق‌های بازنشستگی دستگاه ها، نهادها و بانک‌ها) برمبنای میانگین دو سال آخر خدمت منتهی به بازنشستگی دریافتی که دارای کسور بازنشستگی با اعمال ضریب حقوق سال بازنشستگی است، خواهد بود.

یکی از مشکلات اساسی بازنشستگان سقف پایین حقوق و دستمزد آنهاست که این موضوع بارها از سوی نمایندگان بازنشستگان پیگیری شده و دولت بر خلاف وعده‌های قبلی اقدام به افزایش حقوق بازنشستگان نکرده است. بسیاری از بازنشستگان معتقدند که حقوق آنها کفاف هزینه‌های ۱۰روز اول ماه را هم نمی‌دهد.

۳گام دولت و مجلس برای تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان

هفته گذشته محسن پیرهادی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به موضوع حقوق بازنشستگان گفته بود: گام اول نمایندگان افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان و کارمندان در سال آتی بود که مجلس با افزایش دو درصد به پیشنهاد ۱۸ درصدی دولت در این زمینه گام مؤثری برداشت. گام دوم و مهم نمایندگان افزایش کف حداقل حقوق دریافتی است و با مصوبه مجلس و همراهی دولت در سال ۱۴۰۳ حقوق زیر ۱۰ میلیون تومان نخواهیم داشت، گام سوم و اثرگذار دیگر مجلس در حوزه حمایت از بازنشستگان این است که دریافتی بازنشستگان در سال آتی ۹۰ درصد حقوق شاغلان هم رده خود خواهد بود و توأمان از افزایش ۲۰ درصدی حقوق نیز بهره خواهند برد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو