روش های مثبت اندیشی و اثرات فوق العاده آن در زندگی

روش های مثبت اندیشی و اثرات فوق العاده آن در زندگی


منبع: آرگا

1

1402/11/11

22:08


مثبت اندیشی تمرین تمرکز بر خوبی ها در تمام شرایطی است که می تواند اثرات بسیاری بر سلامت روح و جسم داشته باشد. در این مطلب با روش های مثبت اندیشی آشنا می شوید.

مثبت اندیشی به این معنی است که به اتفاقات زندگی نگاه مثبت داشته و با آن ها روبرو شد تا همه چیز خوب و عالی پیش رود. راز مثبت اندیشی این است که به توانایی های خود نگاه مثبت داشت.اگر مایلید تا با روش های مثبت اندیشی آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با روش های مثبت اندیشی

مثبت اندیشی یا نگاه خوش بینانه، تمرین تمرکز بر خوبی ها در تمام موقعیت هایی است که می تواند بر سلامت روح  و جسم تاثیر زیادی داشته باشد. البته باید در نظر داشت که وجود افکار مثبت به این معنی نیست که واقعیت و مشکلات را نادیده بگیریم. مثبت اندیشی به این مفهوم است که به اتفاقات زندگی با لبخند روبرو شده و انتظار داشت که سرانجام همه چیز به خوبی خواهد رسید.

راز مثبت اندیشی و افکار مثبت در این است که به توانایی های خود نگاه مثبت داشته باشید. در این مطلب پیرامون روش های مثبت اندیشی به صحبت می پردازیم.

مفهوم مثبت اندیشی

از آنجا که آینده هر فرد تا حدود بسیاری به نگرش و طرز تفکرش بستگی خواهد داشت. مثبت اندیشی روشی برای رسیدن به موفقیت محسوب می شود. بنابراین تفکر مثبت را می توان یکی از الگوهای رفتاری سالم نام برد. ولی باید توجه کرد که نگرش مثبت به خودی خود موفقیت را سبب نمی شود.

برای رسیدن به هدف بایستی به درستی مسیر و توانایی های خود را شناخت. تفکر مثبت تنها محرک بوده و می تواند انسان را به سوی کامیابی هدایت کند. مثبت اندیشی به بیان دیگر تفکر مثبت مفهومی است که به استفاده از نگرش مثبت در زندگی و رویارویی با موقعیت های مختلف اشاره می کند.

این رویکرد یعنی تفکر مثبت می تواند روحیه و انگیزه فرد را تقویت نموده و بهبودی در زندگی و ارتقای روانشناسی و روحیه فرد داشته باشد. زندگی در هر لحظه با حوادث تلخ و شیرین بسیاری همراه است که احوال انسان را تغییر می دهد. مثبت اندیشی در این زمان نقش پررنگ تری خواهد داشت.

زیرا فرد مثبت اندیش در شرایط سخت به دنبال یافتن بهترین راه حل بوده و افکار مثبتش را بروز می دهد.

اثرات مثبت اندیشی

یکی از مراحل اساسی توسعه فردی، مهارت مثبت اندیشی می باشد که با حذف افکار منفی و پرورش افکار مثبت، سطح انرژی و توانمندی فرد را ارتقا بخشیده و این امکان را می دهد با رهایی از تفکرات منفی، تهدید را به فرصت و شکست را به موفقیت تبدیل نماید. احتمالا دلیل یافته های محققان که انسان های مثبت اندیش و خوش بین سالم تر هستند نیز این باشد.

پاکسازی ذهن از فکرهای منفی و جایگزین نمودن آن با افکار مثبت، در ناخودآگاه انسان تاثیر داشته و این داده به ذهن القا شده تا به یک باور تبدیل شود. در این زمان است که تاثیر افکار مثبت در زندگی نمایان شده و موفقیت در سرنوشت ثبت می شود. مثبت اندیشی در ذهن اتفاق می افتد و با کمک قدرت بالای ذهن می توان بیشتر غیر ممکن ها را ممکن ساخت.

به این ترتیب مثبت اندیشی تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی دارد. از جمله اثرات مثبت اندیشی عبارت است از:

  • ایجاد اطمینان و آرامش خاطر در زندگی
  • دور شدن از مشکلاتی نظیر استرس، اضطراب و افسردگی که ماحصل افکار منفی هستند
  • تمرکز برای موفقیت و شاد زیستن
  • بهبود عملکرد
  • رفاه جسمی و آرامش روانی
  • رسیدن به خلاقیت و ارتقا
  • مقاومت بیشتر در برابر بیماری ها
  • افزایش طول عمر
  • تاب آوری بیشتر
  • داشتن روابط موفق تر
  • کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی

باید دانست در زندگی برخی اتفاقات از کنترل ما خارج بوده که ممکن است منجر به منفی نگری شود. بهترین واکنش در این شرایط مثبت اندیشی و تقویت افکار مثبت می باشد تا با تاثیر ذهن خود بر معنای آن اتفاقات، زندگی مناسب و امن تری بسازیم. به طور مثال با تاکید و تکرار جملات مثبت، ذهن را تقویت کرده و اجازه ورود افکار منفی را ندهید.

چطور مثبت اندیش شویم؟

با وجود مشکلات بسیاری که در زندگی افراد ایجاد می شود در واقع شاید اکثر افراد ندانند چطور می توان تفکر مثبت داشت. باید دانست مثبت اندیشی به مادیات و محیطی که در آن زندگی می کنید ارتباط چندانی ندارد. برای احساس خوشبختی و دریافت امواج مثبت باید دیدگاه خود را نسبت به مسائل ایجاد شده تغییر دهید. در ادامه با برخی روش های مثبت اندیشی آشنا می شوید.

شناسایی افکار منفی

افکار منفی مانع از دیدن جنبه های مثبت زندگی می شود. از این رو افکار منفی را شناسایی کنید. ۴ نوع تفکر منفی وجود دارد که با شناخت آن ها می توانید ذهن را مثبت اندیش نمایید.

  • فیلتر کردن: که شما تنها به جنبه منفی توجه می کنید.
  • شخصی سازی: شما به خاطر حوادثی که روی می دهد خود را سرزنش می کنید.
  • فاجعه سازی: یک حادثه را بدتر از آنچه که هست، تصور می کنید.
  • قطبی سازی: در این طرز تفکر رویدادها یا فقط منفی هستند یا فقط مثبت

دور کردن افکار منفی

وقتی روحیه شما ضعیف شده اجازه ندهید افکار منفی شما را آزار بدهد. حتی برای چند ساعت در روز افکار منفی را دور کرده و روی جنبه های مثبت زندگی متمرکز شوید.

شروع روز با افکار مثبت

فرد منفی باف تمایل دارد تمام روز را با فکر به این که چه مشکلی امروز پیش می آید شروع کند. به جای این که بر جنبه هایی از روز که می تواند خوب پیش رود فکر کند ذهن را با افکار منفی خسته می کند. بنابراین روز خود را با افکار مثبت شروع و مدام جنبه های خوب روز را در ذهن مرور کنید.

سبک زندگی سالم

سبک زندگی که بر تغذیه سالم و رهایی از استرس متمرکز باشد کمک می کند روحیه مثبتی داشته باشید. به طور مثال ورزش در طول روز سبب ایجاد روحیه مثبت می شود.

اعتراف روزانه

اعترافات افکار مثبتی می باشند که با صدای بلند بیان می کنید تا تشویق شوید. اعتراف می تواند شامل هر چیزی باشد. این که من یک روز خوب خواهم داشت. من به موفقیت می رسم. یک تفکر مثبت در مورد خود انتخاب و با ورود افکار منفی آن را در ذهن تکرار کنید.

تغییر برخی مسائل

گاهی مسائل موجود در زندگی سبب ایجاد افکار منفی می شود. مثلا یک شغل نامناسب. بنابراین با شناسایی این موارد و تغییر آن ها می توانید ذهن را به سمت و سوی مثبت اندیشی سوق دهید.

معاشرت با افراد مثبت اندیش

مثبت اندیشی مسری بوده از این رو سعی کنید بیشتر اوقات خود را با دوستان و اطرافیان مثبت اندیش سپری کنید. داشتن افراد مثبت اندیش در کنار خود می تواند حمایت و شوقی که برای زندگی مثبت دارید را ایجاد کند.

خوش گذرانی

دیدن فیلم های خنده دار، خواندن مطالب طنز یا دیدن یک کمدی و به طور کلی خندیدن و خوش گذرانی می تواند کمک کرده حس مثبت تری داشته باشید و یکی از روش های موثر مثبت اندیشی می باشد.

پرداختن به کارهای مورد علاقه

به کارهایی بپردازید که شما را خوشحال می کند و مایلید بیشتر آن را ادامه دهید. کارهایی که از انجام آن حس نشاط پیدا می کنید. مثلا کارهای هنری، فنی و هر آنچه که سرگرمی جدیدی بوده و دوست دارید آن را انجام دهید.

نگرش مثبت

هنگامی که از مثبت اندیشی صحبت می شود نگرش اهمیت زیادی دارد. با ارزیابی وضعیتی که آن را منفی می دانید و فکر به این که چطور می توان آن را به شکل مثبت رساند می توان یاد گرفت که دیدگاه سالمتری را پیش رو بگیرید.

هدایت افکار

روانشناسان این روش را بسیار به کار می برند. وقتی احساس ضعف یا اضطراب دارید این کار کمک کرده کنترل افکار را به دست بگیرید. به رویای خوشحال کننده فکر کرده یا یک تصویر ذهنی مثبت خلق کنید. به عوامل بیرونی واکنش مثبت نشان داده تا احساسات بد را دور کنید.

تحلیل اشتباهات گذشته

تفکر مثبت به معنی انکار اشتباهات نیست. برای فکر به مسائلی که شما را در موقعیت کنونی قرار داده به خود زمان داده تا در آینده از اشتباهات مشابه خودداری و دید مثبتی به آینده داشته باشید.

اعتماد به خود

اکثر اوقات وقتی احساس ناامیدی و ناراحتی می کنید به جای آن که بابت اشتباهات خود را سرزنش کنید به کارهایی که تا به حال درست انجام داده اید اعتماد کنید. تنها روی مسائل منفی و اشتباهات متمرکز نشوید.

بخشیدن خود

از روش های دیگر مثبت اندیشی این است که خود را ببخشید. این که دائما خود را بابت اشتباهات گذشته سرزنش نمایید چیزی را عوض نمی کند. به خود بگویید که اشتباهات خود را بخشیده و بعد آن را رها کنید.

عبرت از گذشته

هر چقدر هم گذشته بد بوده باشد نمی توان آن را تغییر داد. سعی کنید از آن درس گرفته و هر زمان که افکار منفی پدیدار شدند آن را با افکار مثبت جایگزین نمایید.

لبخند زدن

در مواردی تنها چیزی که یک حس خوب ایجاد می کند فقط یک لبخند است. حتی زمانی که حس خاصی هم ندارید. در تحقیقی دیده شد که افراد حین انجام کار لبخند می زدند نسبت به افرادی که به طور خنثی کار می کردند حس مثبت و بهتری داشتند. سعی کنید همواره لبخند زده و دائما با افکار مثبت وقت را بگذرانید.

تمرکز بر نقاط قوت

سعی کنید حدود یک هفته هر روز بر یکی از خصوصیات مثبت خود مثل نظم، مهربانی و … تمرکز کنید و این که چطور از آن ها به روش های جدید در طی روز استفاده نمایید. شناسایی نقاط قوت کمک می کند در شرایط بحرانی اعتماد به نفس داشته و بهتر تصمیم بگیرید.

روبرو شدن با افکار منفی

برخی مواقع بهترین روش برای کنار آمدن با مسائل منفی این است که با آن ها روبرو شوید. رسیدن به نتیجه یا تلاش برای دستیابی به آن سبب می شود در هر موقعیتی حس بهتری داشته باشید.

شکرگزاری

بایستی از نعمات بسیاری که خداوند در اختیار ما قرار داده شکرگزار بود. بایت هر چه که زندگی را بهتر و شادتر می سازد شکرگزاری کنید. به این ترتیب انرژی مثبت ایجاد می شود.

شوخ طبع بودن

شوخ طبعی هم از روش های مثبت اندیشی می باشد. سعی کنید شوخ طبع باشید و با نگاه طنز نسبت به مسائل داشته باشید. در مواقع سخت لبخند زده و با مشکلات با روی باز روبرو شوید تا استرس کمتری داشته باشید.

تمرین کردن

تمرین حقیقتا نتیجه بخش است. هر چه مثبت اندیشی را بیشتر تمرین کنید احتمال این که از این خط فکری پیروی کنید بیشتر می شود. تمرین مثبت فکر کردن را به یک کار روزانه تبدیل کنید. حتی اگر مواقعی که روحیه خوبی هم ندارید این تمرین را انجام بدهید.

تسلیم نشدن

از دیگر روش های مثبت اندیشی این است که تسلیم نشوید. تسلیم شدن یک راه آسان برای رهایی از موقعیت دشوار است. هر چه احساس منفی داشته باشید هرگز از دنبال کردن آن چه علاقه شما است دست نکشید. اگر زود تسلیم نشوید در آینده از خود تشکر می کنید.

در پایان همچنین پیشنهاد می شود برای آشنایی بیشتر با فواید مثبت اندیشی و مثبت اندیشی در قرآن روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو