استعلام سوابق ازدواج و طلاق؛ گامی برای جلوگیری از کلاهبرداری

استعلام سوابق ازدواج و طلاق؛ گامی برای جلوگیری از کلاهبرداری


منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/13

22:33


استعلام سوابق ازدواج و طلاق افراد به دلایل مختلفی مانند ازدواج، طلاق، حضانت فرزند، وراثت و غیره ممکن است مورد نیاز باشد. در این مقاله از ساعد نیوز به روش‌های مختلف استعلام سوابق ازدواج و طلاق افراد در ایران می‌پردازیم.

متقاضیان برای استعلام سوابق ازدواج و طلاق می‌توانند به سامانه ثبت من مراجعه کنند.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور استفاده یکپارچه متقاضیان از خدمات این سازمان به صورت غیر حضوری، سامانه الکترونیکی «ثبت من» را راه اندازی کرد، این سامانه خدمات مختلفی مانند خدمات مربوط به اسناد رسمی، ثبت شرکت و مؤسسه، ازدواج و طلاق و… را ارائه می‌دهد، یکی از خدمات این سامانه فراهم کردن امکان استعلام سوابق ازدواج است. این سامانه صرفاً اطلاعات ازدواج‌ها و طلاق‌های ثبت‌شده از سال 1392 به بعد را ثبت کرده و استعلام مواردی پیش از این تاریخ از طریق این سامانه امکان‌پذیر نیست.


روش‌های استعلام سوابق ازدواج و طلاق


از سه روش زیر می توانید سوابق ازدواج و طلاق را استعلام بگیرید

مراجعه به دفاتر ثبت اسناد


متقاضیان می‌توانند با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد و ارائه مدارک هویتی خود، نسبت به استعلام سوابق ازدواج و طلاق خود یا شخص ثالث اقدام کنند.

سامانه ثبت من


سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سامانه‌ای تحت عنوان "ثبت من" راه‌اندازی کرده است که از طریق آن می‌توان به صورت آنلاین نسبت به استعلام سوابق ازدواج و طلاق خود اقدام کرد. برای این کار، متقاضیان باید در سامانه ثبت من ثبت نام کرده و پس از ورود به سامانه، به بخش "خدمات الکترونیکی" و سپس "ازدواج و طلاق" مراجعه کنند.

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی


متقاضیان می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ارائه مدارک هویتی خود، نسبت به استعلام سوابق ازدواج و طلاق خود یا شخص ثالث اقدام کنند.


مدارک مورد نیاز برای استعلام سوابق ازدواج و طلاق


  • کارت ملی

  • شناسنامه

  • در صورت استعلام سوابق شخص ثالث، وکالتنامه رسمی

هزینه استعلام سوابق ازدواج و طلاق


هزینه استعلام سوابق ازدواج و طلاق در دفاتر ثبت اسناد، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و سامانه ثبت من متفاوت است.

نکات مهم


  • استعلام سوابق ازدواج و طلاق افراد فقط توسط خود فرد یا وکیل او امکان‌پذیر است.

  • اطلاعات مربوط به ازدواج‌ها و طلاق‌های ثبت‌شده از سال 1392 به بعد در سامانه ثبت من موجود است.

  • برای استعلام سوابق ازدواج و طلاق قبل از سال 1392 باید به دفاتر ثبت اسناد مراجعه کرد.


نحوه استعلام با سامانه ثبت من


برای ورود به درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی ثبت من کاربران می توانند از طریق مرورگرهایی از قبیل Chrome Google ،Fire Fox و Edge Microsoft به آدرس www.ssaa.ir مراجعه و در صورت داشتن حساب کاربری، با کلیک بر روی ” ورود ” به حساب خود وارد شوند.

ثبت من

در صورت نداشتن حساب کاربری، کاربران می بایست با کلیک بر روی ” ایجاد حساب کاربری ” و ثبت اطلاعات کد ملی، تاریخ تولد و شماره همراه خود اقدام به ایجاد حساب کاربری نمایند. از آنجا که ورود به سایت با ارسال رمز به شماره همراه کاربر انجام می شود، شماره تلفن درج شده می بایست به نام شخص متقاضی باشد.

ثبت من

برای اینکه بتوانید استعلام سابقه ازدواج را انجام دهید پس از ورود به سامانه ثبت من بخش «ازدواج و طلاق» را انتخاب کنید. در ادامه روی گزینه «وقایع ازدواج و طلاق» کلیک کنید.

ثبت من

پیشخوان ازدواج و طلاق دارای 4 بخش وقایع ازدواج و طلاق، دفاتر دارای ظرفیت، موقعیت مکانی دفاتر و تصدیق اصالت سند است. در صورت استعلام ازدواج و طلاق توجه داشته باشید، سوابق ثبت شده برای سال 1392 به بعد است.

همچنین استعلام سوابق ازدواج افراد صرفاً باید توسط خود فرد یا وکیل او انجام شود و شخص دیگری نباید با مراجعه به سامانه‌های مربوطه برای صدور گواهی تجرد یا اطلاع از وضعیت تأهل دیگری اقدام کند.

ثبت من


جمع‌بندی


با توجه به اینکه استعلام سوابق ازدواج و طلاق افراد به دلایل مختلفی ممکن است مورد نیاز باشد، در این مقاله به روش‌های مختلف استعلام این سوابق پرداختیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو