محمود کلاری کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/11/14

14:33


محمود کلاری ، کارگردان فیلم «تابستان همان سال» با ابراز امیدواری از اینکه نظم بیشتری در نمایش فیلم های جشنواره برقرار شود ، گفت : من تلاش خود را کردم تا در این فیلم قصه بگویم چون قصه گویی در سینمای ما رنگ باخته است.

محمود کلاری کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

از انتقادهای محمود کلاری تا قصه گویی در «تابستان همان سال»

به گزارش نم نمک ، جمعه 13 بهمن ماه در دومین روز جشنواره فیلم فجر فیلم «تابستان همان سال» ساخته محمود کلاری فیلمبردار شناخته شده سینما در مرکز همایش های برج میلاد به نمایش درآمد که البته با انتقادهای او بابت بی نظمی در سالن و سیستم صدا همراه بود.

محمود کلاری کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

محمود کلاری کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

در این فیلم مهران مدیری در یک سکانس بازی کرده بود اما او و علی شادمان در نشست مطبوعاتی فیلم حاضر نبودند.

محمود کلاری در این نشست با اشاره به اینکه پیش تر به نوعی آن طرف صحنه بوده و عکاسی میکرده و در نشریات هم حضور داشته ، گفت : حالا این طرف صحنه هستم و همین ابتدا بابت صدای بد پخش فیلم در سالن عذرخواهی می کنم. امروز روز دوم جشنواره است و امیدوارم مجریان برگزاری جشنواره نظمی به این نمایش ها دهند تا فیلم ها درست تر دیده شوند نه اینکه در دقیقه 20 فیلم ، هنوز افراد در سالن رفت و آمد کنند.

وی ادامه داد : تاکنون در جشنواره های مختلف در جهان شرکت کرده ام ولی چنین چیزی ندیده بودم چون افراد پس از پخش فیلم دیگر حق ورود به سالن ندارند.

او با بیان اینکه اگر تماشاگران نریشن اول فیلم را نشنوند ، متوجه داستان نمیشوند ، گفت : من سعی کردم در این فیلم قصه گو باشم ، دقیقا مانند مادربزرگ خودم و تلاش کردم90 دقیقه برای مخاطبان قصه تعریف کنم زیرا در سینمای ما اکنون قصه گویی رنگ باخته است. درنهایت باز از شما عذرخواهی می کنم البته شاید عذرخواهی وظیفه و کار من نباشد.

کلاری درباره خاطره محور بودن فیلم و ریتم کند آن توضیح داد : هیچ تدبیری برای ریتم کند یا تند فیلم نداشتم. براساس تجربه چهار دهه ای در ارتباط با افرادی که با آن ها در ارتباط بودم و از هر کدام آموختم ، فکر کردم که در ارتباط با موضوع باید فیلم بسازم و ریتم تند و کند به برداشت مخاطب روز بستگی دارد. این را از من بشنوید که دستکاری در این مقوله به فیلم ضربه می زند. فیلمی که فطرت کندی دارد ، هیچگونه تند نمی شود و فیلم با مضمون و محتوای هر سکانس ریتم می گیرد.

کلاری درباره تخریب خانه قدیمی و مادری در پایان فیلمش گفت : می بینیم که بافت قدیمی شهر در حال خراب شدن است و جای خود را به یک معماری بی هویت می دهد. من متولد و بزرگ شده تهران هستم. نیما یوشیج با پدربزرگ من همشهری بودند و شعری از نیما درون مایه اصلی فیلم من بود.  

سمیرا حسن پور -بازیگر این فیلم سینمایی - هم در بخشی از این نشست گفت : من آدم خوش شانسی هستم چون اولین بار در سینما جلوی دوربین آقای کلاری رفتم ، جایزه ام را در جایی گرفتم که ایشان داور بودند و اکنون هم توانستم در فیلم ایشان بازی کنم.  

کوهیار کلاری -مدیر فیلمبرداری این فیلم- نیز بیان کرد : در حال حاضر در سینما فیلمبرداران خوبی داریم. من این شانس را داشتم که 22 سال با آقای کلاری کار کنم اما جایگاه مدیر فیلمبردار بودن این فیلم خیلی متفاوت بود. شانس بزرگی است که کنار کارگردانی کار کنید که خودش خدای فیلمبرداری است و زیباترین تصاویر سینمای ایران را ثبت کرده است.

علی اوجی تهیه کننده این فیلم هم درباره حضورش در این فیلم توضیح داد : من در سینمای تجاری رشد کردم اما سلیقه من را به این سمت سوق داد. یک کاراکتر بازیگر دارم که گاهی خودش را فدای یک شخصیت دیگر می کند تا چنینی فیلمی بسازد. گاهی برای اینکه پول چنین پروژه ای را مهیا کنم حتی در رئالیتی شوها بازی کردم.

در این نشست فریبا نادری ، رایان سرلک ، رونیکا بهرام زاده (بازیگران) ، کوهیار کلاری (مدیر فیلمبرداری) وقتی کامیاب امین عشایری (طراح صحنه) نیز حضور داشتند.


بیوگرافی محمود کلاری

محمود کلاری متولد 24 فروردین 1330 عکاس ، مدیر فیلم برداری ، بازیگر و کارگردان ایرانی است.

محمود کلاری سالها پیش با خانمی به نام لیلا نارنجیان ازدواج کرده است و حاصل ازدواج آنها دو فرزند به نام های کوهیار کلاری و مهیار کلاری میباشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو