علی اکبر کریمی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/11/14

17:44


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : یکی از عواملی که می تواند به مشارکت بیشتر مردم در صحنه انتخابات کمک کند ، امیدواری مردم به تحول آفرینی و اثرآفرینی جایگاه هایی است که با رای مردم شکل می گیرد.

علی اکبر کریمی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

امیدآفرینی در جامعه عامل موثر برای مشارکت حداکثری در انتخابات است

علی اکبر کریمی ، با اشاره به فضای سیاسی جامعه در آستانه انتخابات مجلس درباره راهکارهای افزایش انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات ، بیان کرد : نظام جمهوری اسلامی ایران ، نظام مردم سالار است. در قانون اساسی بخش مهمی از ارکان نظام به طور مستقیم و غیر مستقیم با رای مردم شکل می گیرد. برگزاری ده ها انتخابات پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان دهنده ساختار مردمی نظام و اهمیت رای و نظر مردم در صحنه انتخابات است.

علی اکبر کریمی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

علی اکبر کریمی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

وی در ادامه اظهار کرد : حاکمیت سلایق و گروه های مختلف سیاسی در مقاطع مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جایگاه های مهمی مانند مجلس شورای اسلامی یا ریاست جمهوری خود نشان دهنده فضای آزاد و باز سیاسی در جمهوری اسلامی ایران بوده و هست.

نماینده اراک ادامه داد : نتایج خیلی از انتخابات غیرقابل پیش بینی بوده و خود نشان دهنده این است که در نهایت انتخاب کننده نهایی در صحنه سیاسی ایران مردم هستند. با توجه به این پیشینه ، یکی از ویژگی های ما در جمهوری اسلامی ایران این بوده که هیچ وقت حضور مردم در پای صندوق های رای با یک اجبار قانونی نبوده است.

وی افزود : در خیلی از کشورها حضور مردم در صحنه انتخابات یک امر الزامی و اجباری است که عدم اجابت آن مسلتزم پرداخت جریمه های سنگین است. خیلی از آمار که برای مشارکت مردم در کشورهای دیگر ارائه می شود ، نشان می دهد که افراد در این کشورها مجبور هستند که در انتخابات شرکت کنند.

وی ، با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران ، ساختار سیاسی ما هیچ الزامی برای اینکه مردم در انتخابات شرکت کنند ندارد و مردم برای اینکه در انتخابات مشارکت نکردند ، هیچ گاه جریمه نخواهند شد ، تصریح کرد : ولی در مقاطع مختلف شاهد مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بوده ایم. نظام جمهوری اسلامی ایران اساس کار خود را بر نقش آفرینی مردم در صحنه سیاسی بنا کرده است. در شرایط فعلی نیز مشابه سال های قبل  این مردم هستند که در صحنه حاضر شده و قصد دارند برای آینده سیاسی خود تصمیم گیری کنند.

این عضو کمیسیون صنایع  و معادن مجلس خاطرنشان کرد : یکی از عواملی که می تواند به مشارکت بیشتر مردم در صحنه انتخابات کمک کند ، امیدواری مردم به تحول آفرینی و اثر آفرینی جایگاه هایی است که با رای مردم شکل می گیرد. زمانی که مردم امید داشته باشند که جایگاه مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان منتخب مردم می تواند تحول آفرین باشد ، سبب افزایش انگیزه مردم برای حضور و مشارکت بیشتر در صحنه انتخابات خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز راهبرد دشمن در صحنه سیاسی و اجتماعی یاس آفرینی و گرفتن امید از مردم است ، گفت : بنابراین همه مسئولان ، صاحبان تریبون و سخن باید دقت داشته باشند که هرگونه پیام یاس آفرینی در این شرایط برای جامعه مضر است.

کریمی تاکید کرد : از سوی دیگر ایجاد زمینه و بستر سازی برای حضور سلایق مختلف سیاسی در صحنه انتخابات برای ایجاد انگیزه در مردم موثر است. اگر سلایق و اقشار مختلف و جریان ها و احزاب گوناگون نماینده ای در صحنه داشته باشند ، مردم تشویق شده تا مشارکت بیشتری در صحنه انتخابات داشته باشند. در این راستا شورای نگهبان تلاش خود را به کار بسته و بازنگری که در بحث بررسی صلاحیت ها داشته است خود حاکی از این موضوع است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد : همچنین باید به این نکته توجه داشت در عین حالی که حضور نامزدهای متعدد می تواند منجر به افزایش مشارکت مردم در انتخابات شود ، یکی از عواملی که می تواند باعث دلسردی مردم شود ورود افراد ناصالح به صحنه است. افرادی که نزد افکار عمومی مردود شده شایسته این جایگاه نیستند و اگر اینگونه افراد تایید شوند یک پیام منفی برای جامعه است. ساختار انتخاباتی ما به گونه ای است که فیلترهای قانونی موجود امکان حضور افراد مفسد و ناصالح را در صحنه انتخابات نمی دهد. حضور این افراد باعث ناامیدی افراد از صندوق رای می شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد : نهادهای نظارتی به عنوان فیلترهای قانونی باید وظیفه خود را برای جلوگیری از ورود افرادی که صلاحیت لازم را ندارند به صحنه انتخابات انجام دهند.

نماینده اراک تصریح کرد : چه بسا انتظاری که مردم از مجلس یازدهم به عنوان مجلس انقلابی که با دولت نیز همسو بود ، داشتند تا حدی محقق شده است البته انتظار بود این مجلس تصمیمات مهمتری اتخاذ می کرد اما مجلس یازدهم به عنوان مجلسی که مدال انقلابی گری را از مقام معظم رهبری دریافت کرد ، گام های بلندی برای حل مشکلات مردم برداشته است؛ از جمله تصویب قانون بانک مرکزی و طرح نظام بانکداری که اکنون در نوبت رسیدگی صحن مجلس است. این قوانین خودش گامی بلند در راستای ایجاد تحول در نظام بانکی کشور است.

کریمی گفت : از سوی دیگر مجلس یازدهم قانون جوانی جمعیت و تعالی خانواده را به تصویب رساند که توانست تحولی در منحنی رشد جمعیت و نگاه کلان جامعه به رشد جمعیت داشته باشد که این از دیگر مصوبات خوب مجلس یازدهم بود. همچین مجلس یازدهم با تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار یا تصویب قانون مربوط به صنعت هسته ای توانست تحولی در تعامل جمهوری اسلامی ایران با جامعه بین الملل ایجاد کند. این ها گام های بلندی بوده که مجلس یازدهم برداشته و این مجلس کارنامه درخشانی در حوزه های مختلف دارد اما انتظار و توقعی که جامعه از این مجلس داشت ، بیش از این بود. در عین حال مجلس یازدهم در مقایسه با مجالس دیگر کارنامه قابل قبول و درخشانی دارد.


بیوگرافی علی اکبر کریمی

علی اکبر کریمی متولد 28 شهریور 1347 اراک اقتصاددان ، چهره سیاسی اصولگرا و نماینده منتخب مردم اراک در مرحله اول انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو