محمود محمدی عراقی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

2

1402/12/9

10:09


بنا بر اظهارات عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ، منعی برای نامزد شدن و نماینده شدن زنان در مجلس خبرگان رهبری وجود ندارد و مرد بودن جزو شرایط نمایندگان این مجلس نیست.

محمود محمدی عراقی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

منعی برای حضور زنان در خبرگان رهبری نیست/ حق مردم است دلایل رد صلاحیت «روحانی» را بدانند

به گزارش نم نمک ، محمود محمدی عراقی در کرسی آزاداندیشی دانشگاه تهران درباره «وظایف مجلس خبرگان رهبری» ، درباره شرایط نماینده شدن در مجلس خبرگان رهبری ، اظهار کرد : در شرایط مخصوص نماینده شدن در مجلس خبرگان رهبری مساله روحانی بودن و مرد بودن وجود ندارد. از این رو طبق ضوابط هم زنان و هم غیر روحانیون می توانند در مجلس خبرگان رهبری نماینده باشند.

محمود محمدی عراقی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

محمود محمدی عراقی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

*زنان با تقوا و آشنا به مسائل زمان داریم که می توانند در مجلس خبرگان حاضر شوند

وی ادامه داد : درباره وجود نماینده غیر روحانی در مجلس خبرگان این اتفاق افتاده است و در حال حاضر یکی از اساتید دانشگاه که رشته او حقوق است عضو خبرگان رهبری است؛ اما درباره عضویت زنان تا الان رخ نداده است. البته زنان داوطلب شده اند اما از فرآیند آزمون موفق خارج نشدند. من شخصا معتقدم نیمی از جمعیت ما زنان هستند و بسیار خوب است زنان توسط نماینده هایی از خودشان در مجلس خبرگان مشارکت و حضور داشته باشند. امیدوارم این امر در آینده رخ دهد. زنان با تقوا و اشنا به مسائل زمان داریم که می توانند در مجلس خبرگان حاضر شوند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر رد صلاحیت سیاسی آقای روحانی توضیح داد : در مورد رد صلاحیت آقای روحانی من اطلاع دقیق ندارم و نمی توانم داوری کنم؛ اما نظرم به صورت کلی این است که از رد صلاحیت کسی خوشحال نمی شوم. دلمان می خواهد همه افرادی که وارد این میدان می شوند و خود را در معرض رای مردم قرار می دهند صلاحیت داشته و تایید صلاحیت شوند؛ اما باید نظامی وجود داشته باشد. در هیچ جای دنیا اینطور نیست که هر کسی بتواند خود را نامزد جایگاه های مهم کند و در تمام دنیا به اشکال مختلف نوعی تایید صلاحیت وجود دارد.

*غرض و مرض و انگیزه سیاسی در رد صلاحیت ها دخالت ندارد

این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد : درباره رد صلاحیت آقای روحانی آنچه من اطلاع دارم این است که به هیچ وجه آنچه بیگانگان مطرح می کنند نیست. آنچه بیگانگان مطرح می کنند دور از شان فقهای شورای نگهبان است ، من به عنوان کسی که 40 و 50 سال با اساتید حوزه زندگی کردم و این آقایان را من می شناسم می گویم که مهم ترین خصیصه اینها تقوا است. من این را شهادت می دهم و یقین دارم که غرض و مرض و انگیزه سیاسی در رد صلاحیت ها دخالت ندارد اما اعضا شورای نگهبان اشتباه هم می کنند. معصوم نیستند. البته در آنجا بحث رای گیری مطرح است. شش نفر فقیه هستند. همیشه اتفاق نظر وحود ندارد و حدس می زنم در مورد آقای روحانی هم ممکن است بعصی نظرات متفاوتی داشتند.

محمدی عراقی تصریح کرد : بالاخره آقای روحانی سوابقی دارند و سوابق خوبی دارند. در دوره ریاست جمهوی ایشان هم مسائلی پیش آمده بود و اطرافیانی داشتند ، برخی پرونده ها در دستگاه قضایی برایشان تشکیل شده؛ اما اجمالا می توان گفت اینها در مورد شخص ایشان منجر به حکم نشده است. آقایان (شورای نگهبان) می گویند دلایل رد صلاحیت افراد را قانونا نمیتوانند اعلام کنند و فقط به اشخاص می توانند اعلام کنند. خود اشخاص می توانند دلایل رد صلاحیت خود را اعلام کنند. این حق مردم است که اگر دلایل رد صلاحیت آقای روحانی  به ایشان اعلام شده ، خودشان این دلایل را برای مردم اعلام کنند.

وی ادامه داد : حتی اگر خود شخص بگوید من راضی هستم شورای نگهبان دلیل رد صلاحیت من را اعلام کند ، باز هم آقایان می گویند قانون به ما اجازه نمی دهد و اگر اشخاص می خواهند خودشان اعلام کنند. ما مجاز هم نیستیم که تفحص کنیم که چرا شخصی  رد شده است. البته این امر انحصار به ایشان ندارد. برخی افراد از اساتید حوزه علمیه قم را می شناسم که در دوره های گذشته عضو خبرگان بودند؛ اما رد صلاحیت شدند. برای خود من تعجب برانگیز بود. موردی را من سوال سال کردم که اجمالا به من گفتند مسائل محلی بوده است. البته ایشان در این دوره نامزد نیست.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوال دیگری درباه انتخاب رهبر بعدی ، توضیح داد : در این باره خیلی شایعات است. اصل 107 قانون اساسی درباره انتخاب رهبر است. وظایف خبرگان زیاد است و هشت کمیسون دارد. هر دو هفته یک بار کمیسون ها تشکل جلسه می دهند اما مهم ترین آن کمیسیون اصل 107 و 109 و کمیسیون اصل 111 است که درباره دو وظیفه مهم انتخاب رهبر و مراقبت و نظارت بر شرایط و صفات رهبر تشکیل می شود. طبق آیین نامه و ضوابط مجلس خبرگان این کمیسون ها 11 عضو اصلی و 5 عضو علی البدل دارند. کمیسون اصل 107 و 109 هم همینطور است.

محمدی عراقی توضیح داد : این کمیسون به خاطر اینکه مساله خیلی فاش نشود ، کمیته ویژه سه نفری از بین اعضا انتخاب می کند تا با رعایت سری بودن مساله تمام کسانی که در مظن رهبری قرار دارند و ممکن است بتوانند مسئولیت رهبری را بر عهده گیرند را مورد ارزیابی قرار اهند تا آن هیات در زمان مناسب در مجلس خبرگان این مساله را مطرح کند. گزارش این کمیته کاملا سری است و به صورت اسناد طبقه بندی شده و حفاظت شده نگهداری می شود و بدون تصویب مجلس خبرگان در اختیار دیگران قرار نمی گیرد.

وی افزود : از اول تشکیل مجلس خبرگان این دو کمیسیون و این کمیته سه نفره تشکیل شده است و وظایف خود را انجام می دهند. البته من هیچ وقت عضو این کمیسون نبودم اما باید این کار را بکنند. شاید تا کنون چندین پرونده برای کسانی که احتمال می دادند در این مرتبه رهبری باشند تشکیل دادند و بررسی دقیق کردند؛ اما نتیجه آن در زمان مورد نیاز اعلام می شود.

*در مجلس خبرگان رهبری حتی برای هیات رئیسه هم هر سال رای گیری انجام می شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به عدم حضور آقای جنتی پیش بینی شما از رئیس آینده خبرگان رهبری چیست و چه کسی رئیس خواهد شد؟ ، گفت : سوال سختی است که نمی توان جواب آن را پیش بینی کرد. اما احتمال می دهم یکی از نواب رئیس انتخاب شوند اما قطعی نیست. در مجلس خبرگان رهبری حتی برای هیات رئیسه هم هر سال رای گیری انجام می شود. طی این هشت سال هر سال آقای جنتی علیرغم اینکه رقیب هم داشتند انتخاب شدند. آقای هاشمی یکی لز رقبای آقای جنتی بودند اما اکثریت افراد به اقای جنتی رای دادند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به اینکه چقدر از نمایندگان مجلس خبرگان حقوق به گیر هستند و چرا مذاکرات جلسات این مجلس منتشر نمی شود ، توضیح داد : از آنجا که عضویت در مجلس خبرگان شغل محسوب نمی شود ، نمایندگان مجلس خبرگان حق گرفتن حقوق ندارند و مطلقا حقوق نمی گیرند.

وی درباره بخش دوم سوال نیز بیان کرد : به نظرم 95 درصد از مذاکرات مجلس خبرگان قابل انتشار است و این حق مردم است که مطلع شوند. من هم گاهی چیزی می گویم که بعد به من می گویند محرمانه است و چرا گفتید اما من مخالف هستم. در این مدتی که من در مجلس خبرگان بودم بیشترین وقت خبرگان و کمیسون ها به مطالبه از مسئولین و بیان مشکلات مردم گذاشتهشده  است. رئیس جمهور ، رئیس قوه قضائیه و مقننه و وزرا می آیند. به خصوص وزرای اقتصادی در این دوره بیشترین حضور را در مجلس خبرگان داشتند. از نظر من 80 درصد مذاکرات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز قابل انتشار است.

محمدی عراقی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس خبرگان وظیفه انتخاب رهبر را دارند اما ابتدا باید از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شوند که این فقهای شورای نگهبان از سوی رهبری منصوب شدند ، ایا این یک دور باطل نیست؟ ، عنوان کرد : اگر تاریخ انقلاب را ملاحظه کنید ، می بیند مردم مستقیما رهبری امام خمینی را پذیرفتند. بعد از امام هم مجلس خبرگان اول را شورای نگهبان تایید نکرد. روش دیگری برای تایید صلاحیت بود اما طبق قانون اساسی وقتی خبرگان تشکیل شد دو وظیفه مهم پیدا کرد که همه ما آن دو وظیفه مهم را می دانیم و توضیح نمی دهم.

وی ادامه داد : در حال حاضر اینطور است که شورای نگهبان صلاحیت علمی و اخلاقی و سیاسی داوطلبان مجلس خبرگان را تایید می کند. این فقهای شورای نگهبان هم به صورت متناوب توسط مقام معظم رهبری منصوب شدند. پاسخ این است که مقام معظم رهبری که الان حاضر هستند و نمایندگان مجلس خبرگان نمی خواهند این رهبر را تعیین کنند؛ بلکه برای انتخاب رهبر بعدی تصمیم می گیرند که انشاءلله تا ظهور امام زمان نیازی به این کار نباشد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد : نکته دوم این است که در تمام دنیا گرچه مساله رهبری را مثل ما ندارند و فقط یک رئیس کشور دارند که آن رئیس کشور یا رییس جمهور یا نخست وزیر است ، اما رئیس قوه قصاییه آنها را معمولا رئیس کشور منصوب می کند. رئیس قوه قضاییه وظایفی را در برابر نظارت یا حتی برکنار کردن و محاکمه کردن آن رئیس کشور دارد. اگر این فرآیند ما دور است ، پس در آنجا هم دور است. برخی چیزها چاره ای ندارند. بالاخره رئیس قوه قضاییه را باید شخصی منصوب کند و شخص اول کشور آن را انتخاب می کند. انتخاب او اشکالی ندارد؛ اما معمولا در کشورها نمی توان این فرد را به سادگی عزل کرد. از این رو رئیس قوه قصاییه می تواند رئیس جمهور کشور را محاکمه کند. ممکن است در امر ریاضی بگویید این مساله دور است اما از نظر اجتماعی پذیرفته شده است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد : آیا راه بهتری از نظر قانون برای این امر وجود دارد؟ ، قانون اساسی ما را حقوقدانان نوشته اند و قانون خوبی است. این قانون اساسی اختصاصاتی دارد که در هیچ قانون اساسی ندیده ام. مثل اینکه ذیل اصل 107 می گوید رهبر با آحاد مردم در برابر قانون مساوی است؛ این در حالی است که در همه دنیا شخصیت اول کشور یا بسیاری از رهبران سیاسی و نه حتی شخصیت اول کشور ، وقتی در مقام مسئولیت قرار دارند مصونیت سیاسی و قضایی دارد. این آموزه اسلامی است که در قانون اساسی ما آمده؛ البته قانون اساسی قابل تغییر است و اگر شما راه بهتری پیدا کردید برای اصلاح قانون اساسی پیشنهاد کنید.

محمدی عراقی در پاسخ به سوال دیگر دانشجویان مبنی بر اینکه ساز و کار نظارتی مجلس خبرگان برای نظارت بر اوصاف رهبری چیست؟ ، توضیح داد : این امر به اصل 111 قانون اساسی مربوط می شود ، سالی دو بار به صورت عادی جلسات فوق العاده مجلس خبرگان تشکیل می شود که اینها جلسات خود خبرگان است ، خبرگان وظایف خود را توسط هشت کمیسیون انجام می دهد که این کمیسیون ها دو هفته یک بار باید جلسات برگزار کنند و از جمله آنها کمیسیون اصل 111 است که این وظیفه نظارتی و مراقبتی را دارد.

وی ادامه داد : در اصل 111 قانون اساسی می گوید هرگاه رهبر از انجام وظایف قانونی ناتوان شود یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصل 5 و 109 باشد یا معلوم شود از آغاز فاقد یکی از این شرایط بوده ، از مقام خود برکنار می شود ، این هم از افتخارات قانون اساس ما است. طبق قانون برای این کار کمیسیون اصل 111 تشکیل می شود.

این عضو مجلس خبرگان رهبری گفت : در بین هشت کمیسیون مجلس خبرگان ، کمیسیون تحقیق که مربوط به اصل 111 است و کمیسیون اصل 107 و 109 که مربوط به بررسی کسانی است که در مظن رهبری قرار دارند ، مهمترین کمیسیون های مجلس خبرگان رهبری هستند.


بیوگرافی محمود محمدی عراقی

محمود محمدی عراقی متولد مهر ماه 1331 در کنگاور ، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری ، عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو جامعه روحانیت مبارز است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو