نحوه محسابه عیدی کارمندان ویژه دهه فجر و نیمه شعبان | با این فرمول عیدی بهمن ماهتان را سرانگشتی حساب کنید!

2

1402/11/15

10:49


نحوه محسابه عیدی کارمندان ویژه دهه فجر و نیمه شعبان | با این فرمول عیدی بهمن ماهتان را سرانگشتی حساب کنید!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

عیدی کارمندان علاوه‌بر بعد مالی و کمک به بهبود شرایط معیشتی خانواده‌ها، دارای اهمیت روانی بسزایی است؛ زیرا پرداخت عیدی می‌تواند باعث افزایش رضایت شغلی، انگیزه کاری و حس تعلق با عیدی کارکنان نسبت به سازمان شود. از سوی دیگر، تاخیر در پرداخت آن یا کاهش سهم عیدی کارمندان تاثیر منفی بر روحیه کارکنان خواهد گذاشت.

بر اساس ماده 75 قانون مدیریت خدمات کشوری، امتیاز عیدی پایان سال کارمندان، بازنشستگان و موظفین، معادل 5،000 امتیاز تعیین شده است و با اعمال ضریب حقوق، میزان رقم ریالی آن بدست می‌آید.

همانطور که در جدول زیر مشخص است، با توجه به ضریب حقوقی سال جاری (4،024)، مبلغ رقم عیدی پایان سال حداقل 2،012،000 تومان خواهد بود.

لازم به ذکر است، در سنوات اخیر، رشد رقم ضریب ریالی تناسبی با نرخ تورم نداشته است.

دولت در دو سال اخیر و برای جبران بخشی از این عقب ماندگی، عیدی کارکنان دولت را بر اساس قاعده جدید (مبالغ بالاتر برای کارکنان مشمول عائله‌مندی و اولاد) محاسبه و پرداخت نموده است.

در صورت تکرار رویه دو سال اخیر، پیش‌بینی می‌شود که رقم عیدی کارمندان در سال جاری، شامل یک مبلغ ثابت نزدیک به دو میلیون تا دو میلیون و 200 هزار تومان باشد. همچنین به ازای عائله مندی و به ازای هر فرزندنیز مبلغی تعیین و پرداخت شود. بر این اساس یک گمان زنی اولیه حاکی از پرداخت رقم نزدیک به 3 میلیون تومان به عنوان مجموع رقم عیدی 1402 خواهد بود.

گفتنی است، رئیس سازمان برنامه نیز از پرداخت عیدی کارمندان در هفته پیش رو خبر داده است.

خبر مهم درباره میزان عیدی کارمندان دولت

به تازگی داود منظور رئیس سازان برنامه و بودجه و معاون رئیس جمهور اعلام کرده: خبر خوش برای کارمندان دولت این است عیدی آنها را حداکثر تا یک هفته آینده(در آستانه ۲۲ بهمن ماه) پرداخت می‌کنیم.

 درخصوص عیدی کارگران طبق قانون، میبایست مبلغ تعیین شده به عنوان عیدی از ٢ برابر حداقل حقوق قانون کار کمتر نباشد، حداکثر عیدی می‌تواند تا سه برابر حداقل حقوق ماهانه کارگر پرداخت شود.

میانگین ارزش معاملات خرد سهام در هفته اخیر کاهش یافت و تا کانال 4 هزار میلیارد تومان پایین آمد. از سوی دیگر ضوابط کلی نحوه پرداخت و میزان عیدی به کارمندان دولت، به موجب ماده واحده قانونی نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت مشخص شده است که در سال هزار و سیصد و هفتاد و چهار به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. البته بر اساس ضوابط مالی ناظر بر تهیه و تنظیم بودجه سال گذشته و بخشنامه عیدی، مبلغ عیدی کارمندان، ۱۶,۰۰۰,۰۰۰ ریال معادل یک میلیون و ششصد هزار تومان پیش ‌بینی شده بود.

همسان سازی حقوق کارمندان

لازم به ذکر است، در خصوص کارمندان دولت باهرنوع مدرک تحصیلی و رده خدمتی، عیدی آنها طبق ماده ۷۵قانون مدیریت خدمات کشوری، معادل۵۰۰۰ امتیاز است.

باتوجه به اینکه درسال ۱۴۰۲ضریب حقوقی کارمندان دولت معادل عدد ۴۰۲۴میباشد باضرب امتیاز عیدی درضریب حقوقی، عیدی پایان سال کارمندان دولت مشخص میشود.

البته دولت این اختیار را داردکه عیدی کارکنان دولت را بیشتر از مبلغ تعیین شده درقانون مدیریت خدمات کشوری قرار دهد. / طلا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو