معرفی گوشی ردمی نوت ۱۳ شیائومی | Xiaomi Redmi Note 13 4G

معرفی گوشی ردمی نوت ۱۳ شیائومی | Xiaomi Redmi Note 13 4G


منبع: پلازا

1

1402/11/15

13:24


معرفی گوشی ردمی نوت ۱۳ شیائومی | Xiaomi Redmi Note 13 4G

نسخه 4G ردمی نوت ۱۳ شیائومی، گوشی جدید شیائومی با امکاناتی خاص است که در ابتدای سال ۲۰۲۴ ارائه شده است و یکی از میان رده‌های شیائومی به حساب می‌آید. در این مقاله از پلازا با هم گوشی Xiaomi Redmi Note 13 4G را بررسی خواهیم کرد.

شیائومی یکی از برند‌هایی است که با سه زیر برند اصلی خود یعنی می، پوکو و ردمی یک ارائه دهنده پرکار لوازم الکترونیکی به شمار می‌رود و پشت سر هم محصولات خود را وارد بازار می‌کند. هرچند خیلی از این محصولات در زمره دیوایس‌های اقتصادی بوده و یا بعضا پرچمدارانی با قیمت بالا هستند و نمی‌توان مطمئن بود که کاربران به سراغ آنها می‌روند یا خیر. اما سری‌هایی هم وجود دارند که جای خود را در بازار پیدا کرده و به عنوان گوشی‌هایی مطمئن شناخته شده اند. سری نوت از زیر برند ردمی یکی از همین سری هاست که کاربران ایرانی نیز آن را به عنوان یک گوشی خوب پذیرفته اند. نسخه 4G گوشی ردمی نوت ۱۳ شیائومی که در این مقاله به سراغ آن می‌رویم از همین گوشی‌ها است.

برای اینکه دقیقا ردمی نوت ۱۳ شیائومی 4G را بررسی کنیم و ببینیم این گوشی که در ماه ژانویه سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه شد و اکنون هم می‌توانید آن را در بازار ایران پیدا کنید، چه تفاوت‌هایی با ردمی نوت 13 5G دارد، لازم است مشخصات آن را به صورت کامل بررس کنیم. در ادامه با هم به این موضوع می‌پردازیم.

فهرست مطالب

ویژگی‌های شیائومی ردمی نوت 13 4G

جدیدترین عضو این خانواده است که هرچند تکنولوژی آن به نسبت سال ساختش کمی قدیمی به نظر می‌رسد، اما باید گفت مشخصات خوبی را ارائه می‌کند و سخت افزاری قدرتمند دارد که آن را به یک گوشی سطح بالا (به نسبت سایر میان رده ها) تبدیل می‌کند. در صورتی که نگاهی به جدول زیر بیندازید می‌توانید ببینید که این گوشی چه مشخصاتی دارد:

مشخصه هاگوشی شیائومی ردمی نوت ۱۳ فور جی
نمایشگر۶.۶۷ اینچی امولد با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ و نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز
پردازندهاسنپدراگون ۶۸۵
حافظه/رم۶/۸ گیگابایت رم | ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی
سیستم عاملاندروید ۱۳ با رابط کاربری می‌یو آی ۱۴
دوربین اصلی۲ + ۸ + ۱۰۸ مگاپیکسل با لرزش‌گیر اپتیکال
دوربین جلو۱۶ مگاپیکسل
باتری۵۰۰۰ میلی آمپر با شارژر ۳۳ وات
قیمتاز ۱۹۹ یورو

همانطور که میبینید این گوشی می‌تواند سخت افزاری قوی را در اختیار کاربران قرار دهد، اما برای اینکه دقیقا بدانیم داستان این گوشی از چه قرار است، لازم است در موردهر یک از عناصر گفته شده به صورت مجزا صحبت کنیم.

معرفی گوشی 4G ردمی نوت ۱۳ شیائومی

شیائومی دیگر آن تولید کننده گوشی‌های چیپ و ارزان سابق نیست و برای خود دم و دستگاه بزرگی راه انداخته است و ادعای رقابت با برند‌هایی مانند اپل را دارد، اما هنوز هم گوشی‌های میان رده آن هستند که عمده فروش را تشکیل داده و نمی‌تواند قید آنها را برای ارائه محصولات فانتزی بزند. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، ردمی یکی از زیر برند‌های شیائومی است که خود را در بازار ایران جا انداخته و عموما گوشی‌های ارزان قیمت و همینطور میان رده‌های شیائومی از این زیر برند ارائه می‌شود. سری نوت یکی از سری‌هایی است که نمونه‌های زیادی از آن در فهرست بهترین گوشی‌های میان رده شیائومی قرار گرفته و واقعا حرفی برای گفتن دارند.

در اینجا قرار است جدیدترین محصول از سری نوت یعنی نسخه 4G ردمی نوت ۱۳ شیائومی را با هم بررسی کنیم و ببینیم آیا می‌تواند جانشین خوبی برای گوشی‌های قبلی خود باشد و مانند آنها بازار را به تسخیر خود در بیاورد یا نه. در ادامه به صورت موردی مشخصات این گوشی را بررسی می‌کنیم.

معرفی گوشی ردمی نوت ۱۳ شیائومی

بدنه و طراحی گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۳ 4G

ردمی برندی است که همیشه در طراحی‌های خود ظرافت و زیبایی را مد نظر قرار داده است و می‌توان گفت که کیفیت ساخت عالی ای را به کاربران ارائه می‌دهد. همین موضوع باعث شده است که با نگاهی به ظاهر و کیفیت این گوشی‌ها خیلی از کاربران آنها را با پرچمداران شیائومی اشتباه بگیرند. در مورد ردمی نوت ۱۳ شیائومی هم باید گفت روان به همین صورت است. در اینجا گوشی با ظاهر ساده همیشگی گوشی‌های نوت را درایم که چیدمان دوربین‌ها در آن شباهت زیادی به گوشی ردمی نوت 12 5G دارد. البته باید گفت که اندازه لنز‌ها در این گوشی به دلیل ارتقای دوربین، بزرگتر شده و شباهت‌هایی هم به آیفون‌های جدید پیدا کرده است.

در اینجا ما یک گوشی ۱۸۸.۵ گرمی سبک را داریم که با ابعاد ۱۶۲.۳ در ۷۵.۶ در ۸ میلی‌متری خود، یک گوشی جمع و جور و خوش دست به حساب می‌آید. صفحه نمایش این گوشی که ۸۷.۵ درصد از بخش جلویی آن را می‌پوشاند به وسیله کورنینگ گوریلا گلس ۳ محافظت شده و این گوشی فناوری ضد آب و غبار را هم با استاندارد IP54 به کاربران خود عرضه می‌کند.

بدنه و طراحی گوشی ردمی نوت ۱۳ شیائومی

سخت افزار Xiaomi Redmi Note 13 4G

یکی دیگر از گزینه‌هایی که جزو نقاط قوت Xiaomi Redmi Note 13 4G به حساب می‌آید و این گوشی می‌تواند روسپید از آن بیرون بیاید، بررسی سخت افزاری آن است. در این گوشی از تراشه اسنپدراگون ۶۸۵ استفاده شده است. یک تراشه پایین‌رده که در بهار سال ۲۰۲۳ توسط کوالکام معرفی شد. باید گفت این تراشه یک نسخه جدیدتر از اسنپدراگون ۶۸۰ با بهره‌مندی از هسته‌های Cortex A73 و A53 است و عملکرد ضعیف‌تری از امثال هلیو G99 دارد.

پردازنده گرافیکی آن نیز همان پردازنده آدرینو ۶۱۰ در اسنپدراگون ۶۸۰ است با این تفاوت که در این تراشه، این پردازنده کمی اورکلاک شده و کمی عملکرد بهتری دارد.

صفحه نمایش گوشی 4G ردمی نوت ۱۳ شیائومی

در مورد صفحه نمایش این گوشی باید گفت که یک امولد با کیفیت در آن به کار رفته است، امولد‌ها پنل‌هایی حرفه ای هستند که می‌توانند نور و کیفیت تصویر را در گوشی بالا برده و به نوعی یکی از برتری‌هایی هستند که همیشه در گوشی‌های ردمی سری نوت وجود داشته اند. البته در ردمی نوت 12 4G نیز از یک پنل امولد استفاده شده بود اما این صفحه ۶.۶۷ اینچی می‌تواند درخشندگی ۱۸۰۰ نیت را (حداکثر) در اختیار کاربران خود قرار دهد.

صفحه نمایش شیائومی ردمی نوت ۱۳ 4G با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ به نوعی یک صفحه نمایش فول اچ دی به شمار می‌رود که با نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز و همینطور چگالی ۳۹۵ نقطه در اینچ، یک تصویر روان و با کیفیت را به کاربران عرضه می‌کند. هرچند صحبت‌هایی در مورد تغییر صفحه نمایش برای نسخه‌های مختلف این گوشی که برای کشور‌های متعدد ارائه می‌شود شده است و مشخصات صفحه نمایش دستگاه‌های موجود در بازار ایران هم ممکن است کمی متفاوت باشد، اما در کل می‌توان برای این گوشی یک صفحه نمایش حرفه ای و خوب را ارزیابی کرد.

صفحه نمایش گوشی ردمی نوت ۱۳ شیائومی

رم و فضای ذخیره سازی Xiaomi Redmi Note 13 4G

یکی دیگر از عناصر مهم در یک گوشی رم و فضای ذخیره سازی آن است که در واقع از معیار‌های اصلی کارایی و کیفیت یک گوشی هستند. در مورد رم این گوشی باید گفت که کمترین نسخه از آن دارای ۶ گیگابایت رم می‌باشد که برای یک گوشی ارائه شده در سال ۲۰۲۴ مقدار معقولی است. همینطور نسخه‌ دیگر تا حداکثر ۸ گیگابایت را ارائه می‌کند.

فضای ذخیره سازی نیز ۱۲۸ گیگابایت برای نسخه پایه و ۲۵۶ گیگابایت برای نسخه بالاتر اعلام شده است. همانطور که قابل حدس است این فضا کمی پایین به نظر می‌رسد و می‌شد بهتر از این هم عمل کرد. اما شیائومی افزایش فضای ذخیره سازی را به گردن کاربران انداخته و قابلیت افزایش فضای ذخیره سازی را با کارت‌های میکرو اس دی فراهم کرده است که در گوشی‌های جدید کمتر دیده می‌شود و می‌توان آن را به عنوان یک مزیت ویژه و خیلی کاربردی دانست.

 

یک جهش بزرگ در گوشی ردمی نوت ۱۳ 4G شیائومی دیده می‌شود دوربین آن است. شیائومی ارتقای خوبی را برای آن در نظر گرفته است. نسخه‌های پایه ردمی عموما دوربین‌های متوسطی داشتند اما در مورد ردمی نوت ۱۳ شیائومی باید گفت که یک دوربین سه ماژوله ۱۰۸ مگاپیکسلی می‌تواند قابلیت جذابی باشد! هر چند یکی از ورژن‌های قبلی این گوشی یعنی ردمی نوت ۱۲ پرو پلاس، که در سال ۲۰۲۲ ارائه شده بود، هم یک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی را به کاربران ارائه داده بود، اما این گوشی هنوز هم 100 دلار از ردمی نوت ۱۳ شیائومی گرانتر است و می‌توان گفت پیشرفت دوربین این گوشی کاملا واضح است.

همانطور که اشاره کردیم در این گوشی از سه لنز اصلی استفاده شده که به این شرح هستند:

  • لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی واید با قابلیت PDAF
  • لنز ۸ مگاپیکسلی اولترا واید
  • لنز ۲ مگاپیکسلی ماکرو

هر چند ردمی نوت ۱۳ شیائومی دوربینی قدرتمند را ارائه کرده است اما از نظر فیلمبرداری چندان حرفه ای نبوده و تنها می‌تواند فیلمبرداری ۱۰۸۰ را با ۳۰ فریم بر ثانیه در اختیار کاربران بگذارد. در مورد دوربین سلفی هم باید گفت که یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی واید با قابلیت HDR داریم که چیز خاصی نداشته و به نظر می‌رسد ارتقای دوربین اصلی برای شیائومی کفایت کرده است!

ارتباطات و ویژگی‌های ردمی نوت ۱۳ شیائومی

اگر از ابتدای مقاله همراه ما بوده باشید، به خطار دارید که در همان اوایل در مورد قدیمی بودن تکنولوژی این گوشی صحبت کردیم. منظور از قدیمی بودن اینجا خود را نشان می‌دهد. مانند سال‌های گذشته این گوشی در ۲ مدل 5G و 4G عرضه شده است.

نسخه 4G که در این مطلب به آن می‌پردازیم، همانطور که از نامش پیداست فاقد ارتباط 5G است. البته باید گفت در کنار این نقطه ضعف ویژگی‌های مثبت دیگری برای این گوشی وجود دارد که می‌تواند شرایط را کمی بهبود بدهد. در صورتی که بخواهیم لیستی از ویژگی‌های نسخه 4G ردمی نوت ۱۳ شیائومی ارائه دهیم، می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • ارائه اسپیکر‌های استریو
  • ارائه NFC
  • پورت مادون قرمز
  • حسگر اثر انگشت زیرنمایشگر
  • سایر حسگر‌های مهم (شتاب سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب نما)
  • موقعیت یابی با GPS و GLONASS
  • خروجی صدای جک ۳.۵ میلیمتری
  • پشتیبانی کارت حافظه MicroSDXC

در کل باید گفت ردمی نوت ۱۳ شیائومی می‌تواند تمامی قابلیت‌های کلاسیکی که از یک گوشی میان رده انتظار می‌رود را در اختیار کاربران بگذارد و از این نظر مشکل چندانی ندارد.

ارتباطات و ویژگی های ردمی نوت ۱۳ شیائومی

باتری Xiaomi Redmi Note 13 4G

در مورد باتری باید گفت که ردمی نوت ۱۳ شیائومی از یک باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری پلیمر لیتیوم برای این گوشی استفاده کرده است که هر چند قیمت بالایی ندارد اما می‌تواند ظرفیت خوبی را برای آن فراهم کند و در کارایی مشکل نداشته باشد. همینطور در این گوشی یک شارژر فست ۳۳ وات هم در نظر گرفته شده است که هرچند این روز‌ها به عنوان یک شارژر معمولی در بین سایر هم رده‌ها تلقی می‌شود، اما در شارژ کردن این گوشی مشکلی وجود نخواهد داشت.

قیمت و تاریخ عرضه ردمی نوت ۱۳ شیائومی

این گوشی برای اولین بار در تاریخ ۱۵ ژانویه به صورت رسمی توسط شیائومی معرفی شد و عرضه شد. در مورد وضعیت عرضه آن در بازار ایران باید گفت که هنوز خبری از این گوشی در بازار نیست. اما به نظر نمی‌رسد در پیدا کردن راه خود به ایران دچار مشکلی شود و به زودی سر و کله آن در کنار هم قطار‌های چینی خود پیدا خواهد شد!

قیمت و تاریخ عرضه ردمی نوت ۱۳ شیائومی

در مورد قیمت این گوشی هم باید گفت که به نظر می‌رسد قیمت ۱۹۹ یورو که برای نسخه پایه این گوشی ارائه داده است، قیمتی قابل قبول باشد. هر چند شما می‌توانید با این قیمت گوشی‌های دیگری را در بین بهترین گوشی‌های میان رده پیدا کنید که در مواردی به خصوص از ردمی نوت ۱۳ شیائومی بهتر باشند، اما اگر به صورت کل به داستان نگاه کنیم، باید بگوییم که ویژگی‌های این گوشی روی هم رفته خوب بوده و ارزش خرید را خواهد داشت

نتیحه گیری

در این مقاله با هم به بررسی نسخه پایه از میان رده‌های محبوب ردمی یعنی گوشی ردمی نوت ۱۳ شیائومی پرداختیم و ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار دادیم. در مورد این گوشی باید گفت که یک دیوایس پر از امکانات با تراشه اسنپدراگون ۶۸۵، صفحه نمایش امولد ۶.۶۷ اینچی ۱۲۰ هرتز، دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی و باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری است که تنها ۲۰۰ یورو قیمت دارد و گوشی مقرون به صرفه به نظر می‌رسد. در صورتی که نظری در رابطه با این دستگاه داشتید، حتما آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو