انسیه شاه حسینی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/11/16

07:37


در حالی فیلم سینمایی «دست ناپیدا» به نقد و بررسی رسید که چهارمین روز جشنواره فیلم فجر به زنده یاد پروانه معصومی تقدیم شد.

انسیه شاه حسینی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

انسیه شاه حسینی : شوکه شدم/ حضور سلبریتی روایتم را مخدوش می کرد

به گزارش نم نمک ، چهارمین روز جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم «دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه حسینی و تقدیم این روز به زنده یاد پروانه معصومی آغاز شد.

انسیه شاه حسینی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

انسیه شاه حسینی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

در ابتدای نشست خبری این فیلم که یکشنبه ، 15 بهمن ماه در سینمای رسانه برگزار شد ، مجتبی امینی -دبیر جشنواره- با اهدای نشان جشنواره به برادرزاده پروانه معصومی از این بازیگر یاد کرد.

انسیه شاه حسینی در این بخش به روی صحنه رفت و گفت : من شوکه شدم وقتی الان اسم ایشان (پروانه معصومی) آمد. من سالها با پروانه زندگی کردم و وقتی این خبر را شنیدم به همکارانم در پروژه گفتم مطمئنم خبر درست نیست ، همین الان زنگ میزنم به پروانه و می دانم که خودش گوشی را برمی دارد. زنگ زدم اما هر چه منتظر ماندم پروانه جواب نداد.

او افزود : پروانه همیشه به من می گفت اگر جنوب رفتی مراقب باران های ناگهانی آنجا باش. تو دیوانه ای ، عوامل کارت را به کشتن ندهی. پروانه معصومی واقعا یک معجزه بود.

برادرزاده پروانه معصومی با ذکر خاطره ای از تقدیر این بازیگر در جشنواره های فیلم فجر در سال های قبل ، از مهربانی و جای خالی او یاد کرد.

در ادامه نشست فیلم «دست ها ناپیدا» برگزار شد که انسیه شاه حسینی با اشاره به سوژه فیلمش یادآور شد : من سال ها با خاطرات این زنان زندگی کردم و می خواستم از زوایای پنهان زندگی آنها حرف بزنم. حاج قاسم سلیمانی می گفتند که لعنت به کسی که جنگ را دیده و حس کرده و واقعیت را دیده و تریبونی به او برسد و در مورد آن حرف نزد. من هم می خواستم درباره زندگی این زنان در جنگ حرف بزنم.

شاه حسینی درباره چرایی استفاده از لباس ها و رنگ های امروزی در فیلم گفت : این طور نیست و من از لباس های خودم که از دهه شصت داشتم ، در این فیلم استفاده کردم.

او ادامه داد : موضوع فیلم «دست ناپیدا» و کتاب «حوض خون» مشترک است ولی آدرس و زاویه دید و برداشت داستان بسیار متفاوت است.

کارگردان «دست ناپیدا» در ادامه اظهار کرد : درباره عاشورا خیلی فیلم ساخته شده است اما وقتی کسی روی منبر می رود ، تاثیرگذارتر است. در برخی مواقع کلام پیش می رود و تصویر عقب تر می ایستد. ما حتی استخوان هایی که دست این زنان را می برید ، نشان ندادیم زیرا می خواستیم حرمت شهدا را نگه داریم. بعضی چیزها را نمی شد گفت و نشان داد مانند عشق و ایمان که نمی توان با هیچ المانی آن را نشان داد.

او درباره استفاده از بازیگران بومی در این فیلم گفت : پایه فیلم من مستند است و حضور یک سلبریتی این روایت را مخدوش می کرد. به خاطر همین از بازیگران بومی که بسیار بااستعداد هستند و هنوز فرصت دیده شدن پیدا نکردند ، استفاده کردم.

شاه حسینی در پاسخ به این سوال که آیا از فیلم در جبهه غرب خبری نیست ایده گرفته است؟ گفت : خیر این فیلم را بعد از دریافت پروانه ساخت دیدم و با خودم گفتم ای کاش زودتر این فیلم می دیدم و اسم فیلم را می گذاشتم درجبهه شرق خبری هست!

شاه حسینی در ادامه بیان کرد : ما مجبور شدیم زمان دست ناپیدا را کوتاه کنیم اگر زمان فیلم 120 دقیقه بود به خیلی از سوال ها پاسخ داده می شد. در این فیلم دختری به جنگ آماده تا از کشت و کشتار عکس بگیرد و در یک مسابقه برنده شود و بتواند اجاره خانه اش را بدهد ، ولی وقتی به حقیقت ماجرا پی می برد دست ناپیدا او را به جای خوب هدایت می کند.

او بیان کرد : موج انفجار خیلی اتفاقات را در جنگ رقم می زند. من کسی را دیدم که بر اثر موج انفجار رگ های دستش مانند کش شده بود. ما در فیلم می گوییم این بچه نماد امید است. شاید اگر امکانات بیشتری داشتیم حرفمان را سینمایی تر می زدیم.

شاه حسینی ادامه داد : به اندازه تمام زن ها در هر شرایط جنگی و غیرجنگی می توان قضه و فیلم ساخت.

سیدزاده در پاسخ به این پرسش که چه لزومی داشت برای ساخت این فیلم 2 نهاد دولتی سرمایه گذاری کنند؟ گفت : باید دستتان در کار باشد تا بدانید هزینه ساخت فیلم چقدر است و در وسع یک نهاد نیست و چند نهاد باید مشارکت کنند. بنیاد شهید 51 درصد و فارابی 25 درصد و دو شریک دیگر بخشی از منابع مالی کار را تامین کردند.

شاه حسینی در پاسخ به این پرسش که در این فیلم از خاطرات خانم کاظم زاده عکاس جنگ استفاده شده است؟ گفت : خیر. من فقط اسم خانم کاظم زاده را شنیده بودم.

شاه حسینی درباره استفاده از کتاب حوض خون در این فیلم گفت : در کتاب حوض خون بیشتر درباره بیوگرافی زنان جنگ صحبت شده است و قصه دراماتیزه نشده است.

بافنده بازیگر این فیلم گفت : همه حضور در این فیلم برای من خوشی و خاطره بود. من بچه جنگ هستم و کودکی ام با جنگ گذشت. من در کودکی همسایه مان را دیدم که رفت و شهید شد. من با درد زنان پشت صحنه جنگ ناآشنا نیستم.

حسین پوریده دیگر بازیگر این فیلم گفت : دست ناپیدا در این فیلم دست مرا گرفت.

احمدخانی دیگر بازیگر این فیلم بیان کرد : خانم شاه حسینی در این پروژه نقش کوتاه ولی تاثیرگذاری را به من پیشنهاد دادند و من بازی کردم. از اعتماد و دلگرمی خانم شاه حسینی و آقای سیدزاده تشکر می کنم.

بافنده درباره تکرار سوال استفاده از کتاب حوض خون در این فیلم گفت : هیچ کس به اندازه من برای لیلا بودن خاطرات خانم شاه حسینی را نشنید.

کاوه ایمانی تدوینگر بیان کرد : این فیلم 180 دقیقه بود و در نهایت به اندازه ای رسید که شما روی صحنه دیدید.

نازنین سرایی طراح چهره پردازی با اشاره به شرایط جوی محل فیلمبرداری گفت : شرایط خیلی سختی برای حفظ راکورد در فیلم وجود داشت. دست مریزاد می گویم به همه عوامل برای همکاری که داشتند.

در این نشست انسیه شاه حسینی کارگردانی نویسند و طراح صحنه ، سید سعید میرزاده تهیه کننده ، کاوه ایمانی تدوینگر ، احسان نوبخت صدا بردار ، آرش قاسمی صدا گذار ، حسن ایزدی جلوه های ویژه بصری ، احمد رسولیان جلوه های ویژه میدانی ، نازنین سرابی طراح چهره ، مسعود سخاوت دوست آهنگساز و بازیگران معصومه بافنده ، نسرین احمد خانی ، حسین پوریده حضور داشتند.


بیوگرافی انسیه شاه حسینی

انسیه شاه حسینی متولد 1333 در گرگان ، فیلم نامه نویس و کارگردان اهل ایران است. وی فارغ التحصیل کارگردانی سینماست. وی فعالیت هنری را با کارگردانی و فیلمنامه نویسی فیلم های کوتاه آغاز کرد. فیلم بلند «غروب شد بیا» نخستین تجربه کارگردانی اوست. شاه حسینی اولین زن رزمنده ایرانی است که در موضوع جنگ ایران و عراق فیلم ساخته است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو