عباس عبادی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/11/16

21:29


معاون پرستاری وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت تربیت و همچنین نگهداشت نیروی انسانی پرستاری ، از اقدامات در دست انجام برای تدوین بسته «ماندگاری پرستاری» خبر داد و گفت : در این بسته همزمان بر معیشت و کرامت پرستاران تمرکز شده و پیشنهاداتی از جمله درباره فرمول محاسبه اضافه کار پرستاران مطرح شده است.

عباس عبادی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

بسته «ماندگاری پرستاری» در حال تدوین / پیشنهاد تعرفه ترجیحی برای پرستاری

به گزارش نم نمک ، دکتر عباس عبادی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر در وزارت بهداشت برگزار شد ، پرستاری را از ارکان اصلی نظام سلامت خواند و گفت : گروه های پرستاری در بخشهای مختلف پیشگیری ، درمان و توانبخشی فعالیت دارند و البته به منظور ارتقای کیفیت خدمات پرستاری ، تربیت نیروی انسانی ، جذب و استخدام و همچنین نگهداشت نیرو از جمله اقداماتی است که بر آن تمرکز می شود.

عباس عبادی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

عباس عبادی کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

توسعه مراکز آموزش عالی پرستاری در کشور

وی به توسعه تحصیلات عالی در کشور و مراکز آموزش عالی پرستاری اشاره کرد و گفت : تعداد این مراکز از 30 مرکز قبل از انقلاب به 210 مرکز در 67 دانشگاه و دانشکده پزشکی رسیده است. در سالهای قبل از انقلاب سالانه کمتر از 1000 نفر پذیرش پرستاری داشتیم که این رقم در سال 1402 فقط در کارشناسی پرستاری به 10500 نفر رسیده است و در تحصیلات تکمیلی شامل 13 رشته کارشناسی ارشد 1000 نفر و در دکترای تخصصی 115 نفر تربیت خواهند شد.

عبادی ادامه داد : در رشته های اتاق عمل ، هوشبری و فوریتها نیر حدود 5هزار نفر مشغول آموزش هستند که مجموعا بالغ بر 16 هزار نفر سالانه در رشته های مختلف پرستاری تربیت می شوند.

وی با بیان اینکه در آموزش و جذب نیروی پرستاری تا حدودی تکالیف و وظایف به درستی در حال انجام است ، افزود : با توجه به نرخ سالمندی و نرخ بیماری های مزمن ضروری است در حوزه آموزش باکیفیت تاکید کنیم.

وضعیت مجوزهای استخدامی پرستاری

معاون وزیر بهداشت همچنین درباره جذب و بکارگیری گروه های پرستاری افزود : گروه های پرستاری علاوه بر بالین ، در بخشهای بهداشت و پیشگیری هم استفاده قابل توجه می شود و مجموعه جذب از پایان سال 98 با آغاز همه گیری کرونا تا کنون ، 48 درصد از مجوزهای استخدامی به پرستاری اختصاص داده شده است که البته نسبت به توسعه تخت های بیمارستانی ، این رقم نیاز به اصلاح دارد.

وی افزود : در مجموع در دولت سیزدهم در سه نوبت جذب گروه های پرستاری را داشتیم که در نوبت اول در سال 1400 حدود 19 هزار نفر به کارگیری شدند ، همچنین بر اساس قانون تبدیل وضعیت ایثارگران که 68 هزار نفر در وزارت بهداشت بکارگیری شدند ، بالغ بر 20500 نفر از پرستاران بودند. همچنین از مجموع 25 هزار ظرفیت استخدامی امسال ، پنجاه درصد آن مربوط به گروه های پرستاری است که فرآیندهای گزینش و مصاحبه های فنی آن در حال اتمام است و تلاش است تا قبل از پایان سال همه این افراد ب کارگیری شوند.

وی درباره نگهداشت نیروهای انسانی اظهار کرد : این موضوع از دو منظر مورد بررسی قرار گرفت که یکی مسئله معیشت و نظام پرداخت است که بیشترین موضوع و دغدغه همکاران ما و گروه های صنفی بر این موضوع متمرکز است و بخش دیگر نگهداشت نیروها مربوط به کرامت انسانی است که این موضوع باید به درستی مورد توجه قرار گیرد.

پیشنهاد 50 بسته خدمتی پرستاری به شورای عالی بیمه

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد : در حوزه معیشت بعد از 15 سال از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ، در دولت سیزدهم و از ابتدای فروردین 1401 رسما تعرفه گذاری خدمات پرستاری عملیاتی شده؛ هر چند در شروع مشکلاتی را در اجرا داشتیم که عمده آن به زیرساخت ها مربوط بود و خوشبختانه به مرور این مشکلات رفع می شود. در برخی از موارد نیز همچنان نیاز به ویرایش دارد ، وزارت بهداشت این آمادگی را دارد که نظام پرداختی را در حوزه تعرفه اصلاحات اصلی تری انجام دهد.

وی افزود : به طور مثال در آغاز اجرایی شدن پرداخت تعرفه های خدمات پرستاری صرفا 17 بسته خدماتی در سال 1401 پیش بینی شده بود و خوشبختانه در سال 1402 به 27 خدمت افزایش یافته و در حال حاضر پیشنهادی که معاونت پرستاری برای حوزه تعرفه دارد 50 بسته خدمتی به دبیرخانه شورای عالی بیمه پیشنهاد شده که امیدواریم در جلسات فنی و کارشناسی بتوانیم مصوبات را دریافت کنیم و به این ترتیب هم تعداد و هم تنوع بسته های خدمتی را خواهیم داشت. همچنین با مصوبه ای که اخیرا شورای عالی بیمه داشته حدود 46 درصد افزایش تعرفه حوزه علوم پزشکی را داریم که شامل علوم پرستاری نیز خواهد شد. مجموعه این اتفاقات می تواند در سال 1403 اتفاقات بهتری را رقم بزند.

عبادی در ادامه گفت : موضوع تعرفه به طور کلی در حوزه خدمات سلامت باوجود پیشینه ای که بالغ بر 3 دهه دارد ، همچنان نیاز به ارتقا و ترمیم دارد. در حوزه کرامت نیروی انسانی نیز حتما باید اقدام و کار بیشتری صورت گیرد؛ شاید یکی از دغدغه های بسیاری از همکاران بر این موضوع متمرکز باشد.

وی درباره تخصصی سازی خدمات پرستاری اظهار کرد : خوشبختانه برنامه ای که در زمینه تخصصی سازی خدمات پرستاری وجود دارد اینگونه احصا شده که همکارانی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای خدمات بالینی مشغول به تحصیل هستند ساماندهی مجددی در اختصاص توانمندی آن ها در بخش های مختلف صورت می گیرد که بر این اساس طی دو سال گذشته 1700 گروه از مدیران خدمات پرستاری از مدیران پرستاری تا مدیران خدمات پرستاری بیمارستان ها ، دانشگاه ها ، سوپروایزرها و برخی از سرپرستارهای ما در پودمان های توانمندسازی در همه نقاط کشور در 10 نقطه آمایشی در حال آموزش در موضوعات مختلف خدمات پرستاری قرار گرفتند و علاوه بر آن سایر برنامه های آموزشی به تناسب در دانشگاه های علوم پزشکی انجام خواهد شد.

تلاش برای اصلاح شرح وظایف پرستاری

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد : تلاش بر اصلاح شرح وظایف و اصلاح ساختار و سازمان حوزه پرستاری یکی از اقداماتی است که از سال گذشته آغاز شده که برخی به نتیجه رسیده و برخی در مرحله ابلاغ است.

وی افزود : در خصوص توسعه نهادها و انجمن های علمی نیز طی سال گذشته اعلام کردیم که ما 2 انجمن علمی پرستاری داریم و برنامه ما ارتقای این انجمن ها به 6 انجمن است که خوشبختانه طی یک سال گذشته 4 انجمن علمی و پرستاری شامل انجمن علمی پرستاری کودکان ، انجمن علمی سلامت جامعه و سالمندان ، انجمن علمی مدیریت پرستاری و انجمن علمی بزرگسالان و مراقبت ویژه به مجموع انجمن های علمی افزوده شدند که خوشبختانه انتخابات برگزار شده و اساس نامه ها مورد بررسی قرار گرفته تا این انجمن ها بدنه علمی و بازوی مشورتی برای معاونت پرستاری و نظام سلامت باشند چراکه بسیاری از پروژه ها و مطالعات ما با کمک انجمن ها و مراکز تحقیقاتی انجام می شود.

تکالیف برنامه هفتم توسعه برای پرستاری

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره موارد در نظر گرفته شده در برنامه هفتم توسعه نیز اظهار کرد : در برنامه هفتم توسعه دو برنامه در نظر گرفته شده است که می توان از آن ها به عنوان دستاورد یاد کرد. هر دوی این برنامه ها به دنبال پیگیری که معاونت پرستاری با حمایت وزارت بهداشت ، انجام شد. در برنامه هفتم توسعه دو بندی داریم که هم زمان کمک می کند که هم خدمات بهینه تری به مردم ارائه شود و هم خدمات پرستاری افزایش یابد.

وی ادامه داد : اولین مورد این است که بیمه های پایه مکلف شدند خدمات پرستاری در منزل را در برنامه هفتم تحت پوشش قرار دهند و این اتفاق موجب می شود که تعداد بیشتری از مردم بتوانند از این خدمات استفاده کنند و علاوه بر آن می تواند روند پیشگیرانه داشته باشد و بار اقتصادی نظام سلامت را کاهش دهد و مردم خدمات را در وسعت بیشتری دریافت کنند و بازار کار مناسبی و صنعت قابل توجهی در حوزه خدمات مراقبتی شکل می گیرد.

عبادی درباره دومین موردی که در قانون هفتم توسعه تصویب شد نیز اظهار کرد : در دومین نکته نیز وزارت بهداشت همراه با سازمان های نظام پرستاری و نظام پزشکی مکلف شده قانون جامع سلامت و یا قانون جامع پرستاری در سال اول بعد از تصویب پیشنهاد دهد. این قانون با هدف حمایت از مردم تدوین شده که تمام آن چیزی که مربوط به حوزه پرستاری است را با جزئیات تدوین خواهند کرد و به عنوان یک دستاورد مشترک برای مردم و نظام سلامت خواهد بود. البته که بندهای دیگری نیز در برنامه هفتم توسعه وجود دارد که جنبه حمایتی دارند.

کمبود 6 میلیون پرستار در دنیا

عبادی در پاسخ به سوالی درباره مهاجرت پرستاران نیز اظهار کرد : پدیده مهاجرت یک موضوع جهانی است و تنها مربوط به کشور و منطقه ما نیست و تحت تاثیر عوامل متعددی است. بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت ما 28 میلیون پرستار در دنیا داریم؛ درحالی که نیاز دنیا 34 میلیون است و این به معنای کمبود 6 میلیونی پرستار در دنیا است. طبیعتا کمبودها می تواند منجر به جابه جایی شغلی شود؛ همانطور که جابه جایی جمعیتی ممکن است اتفاق افتد. یکی از مباحثی که از قدیم الایام همواره وجود داشته و درباره آن نیز صحبت شده و در مقاله ای هم پیش از این به آن اشاره شده بود که 25 درصد پزشکان تحصیل کرده ایرانی خارج از ایران زندگی می کنند؛ بنابراین موضوع مهاجرت یک مسئله غیرعادی نیست.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره علل مهاجرت پرستاران نیز گفت : چند مطالعه در حال انجام است که به دلایل مهاجرت پرداخته است. البته برخی از موسسه ها همچون رصدخانه ملی مهاجرت بر همه گروه ها از جمله گروه سلامت تحقیقاتی را انجام داده است و یا در واقع همکارانی که تجربه مهاجرت داشتند و دوباره به کشور بازگشتند تجربه زندگی خود در کشورهای دیگر را در اختیار قرار می دهند و تجربیات آن ها مورد بررسی قرار می گیرند.

وی افرود : تنوع دلایل وجود دارد و البته که این مهاجرت ها در مشاغل دیگر نیز وجود دارد ، اما آنچه که مهم است این است که ما به عنوان متولی باید شرایط شغلی و محیط کار را طوری آماده کنیم که هم وطنان عزیز و حرفه ای ما تمایل بیشتری برای ماندن داشته باشند.

عبادی درباره اقداماتی که باید برای حفظ نیروهای انسانی در کشور انجام شود ، گفت : شاید یکی از اقداماتی که باید انجام شود این باشد که در جذب شرایط استخدام را فراهم و سپس در راستای نگهداشت آن ها تلاش کنیم؛ در این راستا نیز به بحث معیشت و کرامت انسانی کارکنان تاکید داریم. خوشبختانه فرایند جذب رو به افرایش است و در حوزه نگهداشت نیز قطعا باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

بسته «ماندگاری پرستاری» در حال تدوین

پیشنهاداتی درباره فرمول محاسبه اضافه کار پرستاران

وی ادامه داد : در حال حاضر در حوزه پرستاری یک بسته تحت عنوان بسته ماندگاری پرستاری در حال تدوین است؛ ما نظرات دانشگاه ها و همکاران مختلف را گرفته ایم و طی روز گذشته نشست پایانی را در معاونت خودمان درباره این بسته داشتیم. در این بسته تمرکز همزمان هم بر معیشت و هم بر کرامت است و پیشنهاداتی اعلام شده است که از جمله آن ها می توان به فرمول محاسبه اضافه کار اشاره کرد که دغدغه بسیاری از همکاران است. برای همکارانی که در مناطق کم برخوردار هستند ضرایبی پیش بینی شده است که امیدواریم به تصویب هیات دولت و نظام سلامت برسد و در این صورت اتفاق مبارکی خواهد افتاد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین درباره وضعیت اسکان پرستاران اظهار کرد : دو پروژه در حال پیگیری است که یکی از آن ها مسکن ملی است و بخشی از آن ها می تواند به پرستاران اختصاص یابد و دیگری هم پانسیون های پرستاری است که از سال گذشته در 31 منطقه آغاز شده که برخی از آن ها اقدام به ساخت کرده اند و برخی دیگر نیز ممکن است با تاخیر صورت گیرد؛ چرا که پروژه های عمرانی زمان بر است.

وی ادامه داد : در بسته ماندگاری پرستاری همچنین درباره ادامه تحصیل همکاران پرستاری که در مناطق کم برخوردار هستند پیش بینی هایی صورت گرفته است که امیدواریم پس از تصویب بتوانیم ضریب هایی را اختصاص دهیم که این عزیزان بتوانند ارتقای شغلی داشته باشند. سایر موارد نیز پس از تصویب مطرح خواهند شد.

عبادی در ادامه درباره نرخ سالمندی در کشور اظهار کرد : مسئله سالمندان بسیار جدی است. متولیدن دهه 60 الان از 40 سالگی عبور کرده اند و تا 20 سال آینده به دوره سالمندی ورود می کنند. در این صورت در 20 سال آینده با جمعیت بزرگی از سالمندان مواجه خواهیم شد. با توجه به اینکه خدمات سلامت در دهه های گذشته ارتقا پیدا کرده سن امید به زندگی نیز بیشتر شده و طول عمر افزایش یافته است؛ ولی این نکته نیز باید مورد توجه قرارگیرد که طی سال های اخیر خانواده های تک فرزندی نیز افزایش یافته است.

وی درباره افزایش سالمندی افزود : چند مسئولیت وجود دارد که برخی برعهده وزارت بهداشت و برخی دیگر نیز مربوط به سازمان هایی همچون بهزیستی است. تربیت نیروهای انسانی به این منظور حتما جزو تکالیف وزارت بهداشت است. دوره های مختلفی برای مهارت آموزی پیش بینی شده است. در مقطع کارشناسی ارشد رشته اختصاصی پرستاری سالمندی در حال تربیت نیروی انسانی است و ایده های دیگری همچون بانک زمان در برخی کشورها در حال اجرا است که شهروندان به صورت داوطلبانه در یک سازمان خدمات داوطلبانه ارائه می دهند و می توانند مراقبت یک یا چند سالمند را برعهده بگیرند. بر اساس زمانی که به این مراقبت داوطلبانه اختصاص می دهند دولت برای آن ها زمانی را ذخیره می کند تا در زمان سالمندی بتوانند به آن میزان خدمات رایگان دریافت کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد : ترجیحات فرهنگ ایرانی این است که محل زندگی فرد با مالکیتش یکسان باشد یعنی سالمندان ترجیح می دهند در محل خانه خودشان زندگی کنند تا خانه سالمندان و بیماران مزمن نیز ترجیح می دهند خدمات درمانی را در منازل خودشان دریافت کنند تا بیمارستان ها؛ بنابراین در بخش حفظ کرامت سالمند اگر بخواهیم به محل ترجیحی خودشان توجه کنیم ، استفاده از ظرفیت داوطلبانی که آموزش دیده اند و دوره های مهارت آموزی را شرکت کرده اند و تقویت نیروی انسانی چه در حوزه پرستاری وچه در حوزه پزشکی جزو برنامه هایی است که از سنوات گذشته آغاز شده و نیاز است که افزایش یابد.

امتیاز ویژه برای پرستاران طرحی دوران کرونا در استخدام های جدید

وی درباره سهم پرستاران فعال در دوره کرونا در استخدام های جدید وزارت بهداشت اظهار کرد : در خصوص پرستارانی که در دوره کرونا درکنار مردم بودند در استخدام های اولیه ای که آغاز شد یک امتیاز اختصاصی برای این افراد لحاظ شد و برای استخدام های اخیر نیز در قالب 20 امتیاز علاوه بر آزمون کتبی دریافت می کنند و همچنین امتیاز بومی بودن ، تاهل ، داشتن فرزند نیز به آن اضافه شده است و می توان گفت عمده همکارانی که در دوران کرونا به شکل قرارداد موقت یا طرحی بودند ، به شکلی جذب سیستم شدند و یا در قالب استخدام پیمانی ، قراردادی و یا اشکال دیگر قراردادی جذب شدند.

عبادی ادامه داد : اما برخی از همکاران هستند که چه بسا در دوران کرونا فعال بودند ولی هنوز جذب نشده اند و عمده این عزیزان نیز در مناطقی هستند که سهمیه استخدامی کم بوده است. در برخی از مناطق همچون شهرهای بزرگی مثل تهران برخی از ظرفیت های استخدامی خالی مانده است؛ بنابراین در برخی مناطق همکاران متقاضی کار هستند که استخدام نیست و در برخی از شهرهای بزرگ شرایط استخدام وجود دارد اما متقاضی وجود ندارد. این تعادل اگر صورت گیرد می تواند مشکل را حل کند.

وی با بیان اینکه حدود 76 درصد پرستاران را بانوان تشکیل می دهند ، گفت : به لحاظ فرهنگی هر خانمی ترجیح می دهد محل اشتغالش با محل زندگی یکسان باشد و این ارزش فرهنگی یا تعارض فرهنگی مانع این می شود که به یک شهر بزرگ یا شهر مجاور برای کار برود و به همین دلیل عدم تعادل ایجاد می شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی دربارهتعرفه های پرستاری اظهار کرد : در تعرفه گذاری مدل جدید با کارانه که جدیدا در نظر گرفته شده ، متفاوت است و تعرفه گذاری و میزان دریافتی براساس عملکرد و یعنی به تعداد بیماران و سطح مراقبتی که انجام می دهند ، مشخص می شود.

3 میلیون تومان؛ میانگین دریافتی کارانه پرستاران

وی ادامه داد : قبل از اجرای طرح تعرفه گذاری تقریبا میانگین دریافتی کارانه پرستاران بین 100 هزارتومان تا یک میلیون تومان بود. در حال حاضر میانگین دریافتی آن ها حدودا سه میلیون تومان است. اما در هر دو روش به ویژه شیوه دوم ممکن است با همکارانی مواجه شویم که بگویند از این سه میلیون تومانی که عنوان می کنند به ما 300هزار تومان پرداخت می شود و البته که ممکن است در میان آن ها همکارانی را داشته باشیم که دو برابر آن ها دریافت می کنند.

وی در این باره افزود : تابعی از میزان ضریب اشغال تخت در بیمارستان و آن بخشی که همکاران کار می کنند و سطح مراقبتی که دارند و در برخی از گروه های بیمارستانی و در برخی از شیفت ها چون تعداد بیمار کم است به طور مثال در شیفت عصر و شب در اتاق عمل فعالیت چندانی نداریم و چون احصا درامدی صورت نمی گرفت ، همکاران اتاق عمل ممکن بود از این روش ناراضی باشند؛ اما خوشبختانه هم اصلاح ضرایب 1402 تاحدودی صورت گرفت و هم برای 1403 با گروه های فنی که مذاکراتی داشتیم پیشنهاداتی صورت گرفت که اگر در شورای عالی بیمه تصویب شود ، دریافتی این بخش از همکاران نیز اصلاح خواهد شد.

پیشنهاد تعرفه ترجیحی برای پرستاری

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره تفاوت تعرفه گذاری مناطق محروم با مناطق دیگر اظهار کرد : در مناطق محروم به دلیل اینکه مراجعین کم است ، درآمد کمی هم تولید می شود و بازتوزیع نامنظم است. بنابراین یکی از پیشنهادات تعرفه ترجیحی است. تعرفه ترجیحی در واقع مدلی است که در پزشکی نیز وجود دارد و برای اینکه همکاران پزشک ترغیب شوند که در مناطق کمتر توسعه یافته حضور داشته باشند ، ممکن است برای آن ها تا ضریب دو نیز محاسبه شود. این پیشنهاد در بسته ماندگاری پرستاری نیز وجود دارد.

وی همچنین درباره خروج پرستاران از شغل اصلی آن ها و همچنین برخی حوادث ضرب و شتم پرستاران از سوی همراهان بیماران ، گفت : خوشبختانه قانون از حقوق شهروندان به ویژه گروه سلامت حمایت می کند. همه همکاران سلامت به ویژه کسانی که در اورژانس فعالیت می کنند در شرایطی هستند که مراجعین آن ها سطح بالایی از استرس را تجربه می کنند. این سطح بالای استرس فضای کاری پرستاران را نیز می تواند متشنج کند ولی همکاران ما با آموزش هایی که دیده اند تلاش می کنند فضا را مدیریت کنند؛ اما در برخی مواقع ممکن است کادر درمان در معرض خشونت قرار گیرند.

عبادی ادامه داد : در یکی از اتفاقاتی که در یاسوج افتاد ، خوشبختانه یکی از اقدامات ارزشمند قوه قضاییه این بود که دادستان شهر شخصا به این موضوع ورود کردند و با حداکثر ظرفیت قانونی با ضارب برخورد کردند و مذاکراتی که مقام عالی وزارت خانه و نظام پزشکی و نظام پرستاری داشتند ، با فراجا انعقاد قرارداد شد که ساختار بیمارستان ها را تغییر داده و علاوه بر حراست بیمارستان بتوانیم از ظرفیت نیروی انتظامی نیز استفاده کنیم و فضای امنی چه برای ارائه دهنده خدمت و چه برای گیرنده خدمت فراهم شود.

وی افزود : با وجود اینکه مردم را به دلیل شرایط ملتهبی که هنگام مراجعه به اورژانس دارند ، درک می کنیم ولی خواهش می کنیم که با فرزندان خودشان در حوزه سلامت نیز مدارا داشته باشند؛ چراکه آن ها نیز بخشی از بدنه مردم هستند و امیدواریم که شرایط سخت ، رو به تعدیل شدن برود. خوشبختانه درصد این موارد بسیار کم است ضمن اینکه مردم ایران بسیار قدرشناس هستند.

سرانجام پرداخت فوق العاده خاص به سلامت

معاون پرستاری وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره پرداخت فوق العاده خاص پرستاران نیز اظهار کرد : کارکنان دولت از جمله کارمندان حوزه سلامت متقاضی این هستند که نظام پرداخت و معیشت آن ها مورد توجه واقع شود. اما تصمیمات بر این است که فوق العاده خاص برای تمام کارکنان دولت واریز شود و امیدواریم در جلساتی که مجلس خواهد داشت این مسئله مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه گروه سلامت نیز استحقاق آن را دارند و به عنوان سربازان وفادار سلامت امتحان خود را در دوران کرونا پس داده اند و هم وزارت بهداشت به حضور آن ها بسیار نیاز دارد. مورد دیگر این است که اگر آن ها انگیزه ارائه خدمات به بیماران را نداشته باشند به مردم آسیب وارد خواهد شد.

عبادی همچنین درباره نسبت تخت و تعداد پرستاران در بیمارستان های کشور و مقایسه آن با دنیا با ذکر مثالی توضیح داد : هند پایین ترین نسبت پرستار به تخت را در دنیا دارد و مهم ترین بازار کار پرستاری در شمال و شمال شرق کانادا و آمریکار پرستاران هندی هستند. برخی از کشورها هدفمند این کار را انجام می دهند؛ هند یا فیلیپین در ساختارشان شرایطی را فراهم کردند که صادرات نیروی انسانی و یا خدمات دارد. بنابراین پرستاران و پزشکان را از ابتدا به نیت صادرات آماده و تربیت می کنند اما این شیوه نیز نظام مند است.

وی در پایان گفت : رشد ما در تقویت نیروی انسانی خیلی خوب است. در سال 90 حدود 3 هزارنفز و امسال 10 هزار و 500 نفر رشد نیروی انسانی داشتیم و این یعنی سه و نیم برابر افزایش داشتیم. بالغ بر 10 درصد به ظرفیت تخت های بیمارستانی ما نیز اضافه شد؛ یعنی از 140 هزار تا به 155 هزارتا و اخیرا معاونت درمان به 160 هزار تخت بیمارستانی اشاره کرده است. شاید تناسب بین این دو شتاب باید متعادل شود.


بیوگرافی عباس عبادی

دکتر عباس عبادی متولد 1347 در شهر مشهد ، استاد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و معاون پرستاری وزارت بهداشت است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو