استیکینگ آفلاین (Offline staking) چیست؟

1

1402/11/22

14:47


تکنیکی برای مشارکت در شبکه بلاک چین اثبات سهام (PoS) بدون افشای کلیدهای خصوصی توکن های استیک شده در شبکه آنلاین، استیکینگ آفلاین یا استیکینگ سرد (cold staking) نامیده می شود.

بعضی شبکه های بلاک چین از مکانیسم اجماع PoS برای تایید تراکنش ها و محافظت از شبکه استفاده می کنند. در یک سیستم اثبات سهام، اعتبارسنج ها برای ایجاد بلاک‌های جدید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها بر اساس تعداد توکن‌هایی که در اختیار دارند و می‌خواهند به‌عنوان وثیقه استیک کنند، انتخاب می‌شوند.

در مقابل، سیستم‌های اثبات کار، مانند بیت‌کوین، به ماینرها متکی هستند که از قدرت رایانه‌شان برای حل پازل‌های پیچیده ریاضی جهت اعتبارسنجی تراکنش‌ها و تولید بلاک‌های جدید استفاده می‌کنند.

استیکینگ آفلاین در مقابل استیکینگ سنتی

برخی سرمایه گذاران پس از خرید ارزهای دیجیتال مانند خرید بیت کوین بر اساس قیمت بیت کوین، به دنبال راهی برای کسب درآمد از دارایی خود هستند. شرکت کنندگان در فرآیند استیکینگ سنتی با قفل کردن پول خود در یک کیف پول آنلاین متصل به شبکه، اغلب به طور فعال در فرآیندهای اجماع و اعتبار سنجی بلاک چین شرکت می کنند. از سوی دیگر، استیکینگ آفلاین رویکرد جدیدی را ارائه می دهد که به کاربران اجازه می دهد دارایی های دیجیتال خود را بدون اتصال به اینترنت استیک کنند.

در استیکینگ آفلاین، کاربران وظایف خود را به اعتبارسنج شخص ثالث که تحت عنوان استخر استیکینگ نیز شناخته می‌شود واگذار می کنند و در عین حال وجوه خود را در سیستم ذخیره سازی سرد نگه می دارند. با استفاده از این روش امنیت دارایی تضمین می شود.

با این حال، در بعضی بخش ها کاربر کنترل و اختیارات بر تصمیمات ذینفعان را نیز از دست می دهد. چندین متغیر، از جمله توانایی تکنولوژیکی، امنیت و نیاز به مشارکت مداوم در شبکه، بر تصمیم گیری بین سهامگذاری آفلاین و سنتی تأثیر می گذارد.

اقدامات امنیتی در استیکینگ آفلاین

استیکینگ آفلاین از تدابیر امنیتی مختلفی مانند ذخیره‌سازی سرد و کیف پول‌های چند امضایی استفاده می‌کند که از طریق به‌روزرسانی‌های منظم، امنیت را تضمین می‌کند.

استفاده از ذخیره سازی سرد، که داده های کیف پول و کلیدهای خصوصی را به صورت آفلاین ذخیره می کند تا آسیب پذیری در برابر تهدیدات اینترنتی را کاهش دهد، یکی از روش های رایج است. کیف پول‌های سخت‌افزاری نیز به‌دلیل ویژگی‌های امنیتی‌شان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند، که شامل ارائه یک دستگاه فیزیکی برای ذخیره امن کلیدهای خصوصی و مقابله با حملات فیشینگ یا بدافزار است.

علاوه بر این، با محدود کردن مسیرهای حمله احتمالی، سیستم‌های دارای Air gap امنیت بیشتری را ارائه می‌دهند. کلیدهای رمزگذاری و گذرواژه‌ها باید به‌طور امن تولید و ذخیره شوند.

به روز رسانی منظم نرم افزار برای حفظ امنیت ضروری است زیرا آسیب پذیری ها را اصلاح می کند و خطرات شناخته شده را کاهش می دهد. نظارت بر فعالیت‌ نودها برای شناسایی فعالیت‌های مشکوک و مشکلات امنیتی احتمالی به موقع بسیار مهم است.

استیکینگ آفلاین به چه صورت است؟

استیکینگ آفلاین فرآیندی مبتنی بر بلاک چین است که بعد از خرید ارز دیجیتال به دارندگان اجازه می‌دهد در فرآیندهای اجماع و اعتبارسنجی شبکه شرکت کنند بدون اینکه پول خود را به صورت آنلاین ذخیره کنند.

در این روش کاربران یک گره استیکینگ شخص ثالث که معمولاً توسط یک استخر استیکینگ اجرا می‌شود برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و تولید بلاک‌های جدید راه اندازی می‌کنند. نوآوری اصلی در این روش، ذخیره امن کلیدهای خصوصی و فعالیت آفلاین است.

شرکت کنندگان با استیک دارایی های خود در کیف پول های سخت افزاری یا گزینه های ذخیره سازی سرد، با حملات هک آنلاین مقابله می کنند. کاربران باید یک کیف پول و یک گره استیکینگ راه اندازی کنند که شامل اطلاعات مربوط به اتصال شبکه و تنظیمات امنیتی برای شروع سهام گذاری آفلاین است.

زمانی که کاربران مقدار از پیش تعیین شده ای از توکن ها را از کیف پول معمولی خود به کیف پول استیکینگ منتقل می کنند، گره استیکینگ به فرآیند اجماع می پیوندد.

شرکت‌کنندگان در ازای مشارکت خود، معمولاً توکن‌هایی را به عنوان پاداش دریافت میکنند. استیکینگ آفلاین با کاهش آسیب‌پذیری در برابر خطرات آنلاین،  امنیت را بهبود می‌بخشد و کاربرانی را که می‌خواهند بدون به خطر انداختن امنیت دارایی‌ها پاداش کسب کنند، جذب می‌کند.

پاداش استیکینگ آفلاین چگونه توزیع می شود؟

توزیع پاداش های استیکینگ آفلاین معمولاً از یک پروتکل از پیش تعیین شده توسط شبکه بلاک چین ارائه می شود.

زمانی که کاربر توکن‌های خود را به اعتبارسنج واگذار می‌کند، در کل مبلغ استیکینگ که توسط آن اعتبارسنج کنترل می‌شود مشارکت می‌کند. از طرف نمایندگان، اعتبار سنج در فرآیند تولید بلاک و اعتبار سنجی شرکت می کند و بخشی از جوایز بلاک را در ازای کار خود و سهام واگذار شده دریافت می کند.

متعاقباً، نمایندگان پاداش‌ها را با توجه به مکانیسم توزیع پاداش از استخر استیکینگ دریافت می‌کنند. به طور معمول، این مدل متغیرهایی مانند تعداد کل توکن های استیک شده هر شرکت کننده و طول تعهد آنها را در نظر می گیرد.

در حالی که برخی از شبکه‌ها از استراتژی مبتنی بر عملکرد استفاده می‌کنند که به شرکت‌کنندگان بر اساس اثربخشی اعتبارسنجی بلاک پاداش می دهد، برخی دیگر ممکن است یک استراتژی توزیع متناسب را اتخاذ کنند که در آن پرداخت‌ها بسته به درصد دارایی استیک شده بین افراد توزیع می‌شود.

مزایای استیکینگ آفلاین

این نوع سهام گذاری چندین مزیت از جمله امنیت و راحتی بیشتر برای دارندگان ارزهای دیجیتال را ارائه می دهد.

افزایش امنیت حاصل از روش هایی مانند ذخیره سازی سرد و استفاده از کیف پول های سخت افزاری یکی از مزیت های اصلی است.

علاوه بر این، استیکینگ آفلاین بین توانایی کاربران برای کسب جوایز و امنیت دارایی‌هایشان سازش ایجاد می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا وظایف سهام گذاری را به گره‌های شخص ثالث واگذار کنند و در عین حال کنترل دارایی‌های خود را حفظ کنند. این رویکرد به مشتریان اجازه می دهد تا بدون نیاز به اتصال دائمی به اینترنت، ارز دیجیتال خود را استیک کنند.

این روش به کاربران اجازه می دهد در فرآیندهای اجماع بدون مکانیسم های انرژی بر شرکت کنند و به یک رویکرد پایدارتر و سازگار با محیط زیست برای اعتبارسنجی بلاک چین کمک می کند.

خطرات مرتبط با استیکینگ آفلاین

استیکینگ آفلاین امنیت و انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهد، اما خطرات مربوط به از دست دادن پاداش، نیاز به مهارت فنی و اتکا به گره های شخص ثالث را به همراه دارد که نیاز به بررسی دقیق توسط کاربران دارد.

یکی از نگرانی های مهم، از دست دادن احتمالی مزایای سهام گذاری به دلیل تخصیص وظایف به گره های غیر وابسته است. برای اطمینان از قابلیت اطمینان و توزیع عادلانه پاداش، کاربران باید استخرها یا گره‌های قابل اعتماد را انتخاب کنند.

علاوه بر این، امنیت تکنیک‌های ذخیره‌سازی آفلاین، مانند کیف پول‌های سخت‌افزاری یا ذخیره‌سازی سرد، ضروری است، زیرا هرگونه نفوذ به این دستگاه‌ها می‌تواند منجر به از دست رفتن دارایی‌های سهام گذاری شده شود. موضوع دیگر پیچیدگی راه اندازی و مدیریت است که نیاز به تخصص فنی دارد و می تواند مانعی برای کاربران کم تجربه باشد.

علاوه بر این، اثربخشی کلی تاکتیک‌های استیکینگ آفلاین ممکن است تحت تأثیر ناتوانی در پاسخگویی سریع به تغییرات در پارامترهای استیکینگ یا ارتقاء شبکه قرار گیرد. با وجود این خطرات، با بررسی دقیق و انتخاب بهترین شیوه‌ها، استیکینگ آفلاین گزینه جذابی برای کسانی است که به دنبال تعادل بین امنیت و درآمد غیرفعال پس از خرید ارزهای دیجیتال هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو