مالیات ارزهای دیجیتال چیست و چطور محاسبه می‌شود؟

منبع: ساعد نیوز

3

1402/9/1

09:26


اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که مالیات ارزهای دیجیتال در ایران چقدر است، پیشنهاد می‌کنیم در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی جامعی از وضعیت مالیات در بازار کریپتو بپردازیم و در خصوص قوانین مالی در بازار ارزهای دیجیتال صحبت کنیم.

بحث مربوط به مالیات همیشه یکی از داغ‌ترین موضوعات در بازارهای مالی بوده است؛ چراکه دغدغه بسیاری از صاحبان مشاغل و کسب و کار هاست. از آنجایی که سخت‌گیری دولت‌ها در این خصوص بیشتر شده است، این موضوع بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. کسب اطلاعات در خصوص این موضوع و آگاهی از آن برای سرمایه‌گذاران و تریدرها بسیار حیاتی و مهم است. پس حتماً اطلاعاتتان را در خصوص مالیات ارزهای دیجیتال با خواندن این مقاله بالا ببرید.

چرا مالیات ارزهای دیجیتال اهمیت دارد؟

این روزها میزان توجه و درگیری با مسائل مربوط به مالیات ارزهای دیجیتال در ایران به حدی است که تمام افراد دغدغه مالیات را حس می‌کنند. اگرچه در چند سال گذشته، این مسئله در حوزه ترید زیاد مورد توجه قرار نگرفته بود، اما در این مدت، اهمیت مالیات ارزهای دیجیتال در این زمینه به شدت افزایش یافته است. به گونه‌ای که بسیاری از تریدرهای بزرگ اخطارهایی از سازمان امور مالیاتی دریافت کرده و مجبور به پیگیری امورات مالیاتی خود شده‌اند.

در واقع، بسیاری از تریدرها فکر می‌کردند که در خرید ارز دیجیتال و معاملات خود نیازی به پرداخت مالیات ندارند؛ زیرا فکر می‌کردند که دولت برای این حوزه قوانین خاصی تعیین نکرده و بنابراین مالیات هم از آن‌ها اخذ نمی‌شود. با این وجود، باید تاکید کرد که شرایط در چند سال اخیر تغییر کرده‌اند. راه‌اندازی صرافی‌ ارز دیجیتال در داخل کشور و تنظیم آن‌ها باعث شده است که فعالیت‌های این حوزه نیز زیر نظر سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد. همچنین، برگشت درآمد از صرافی‌های خارجی به حساب‌های بانکی ایرانی نیز یک موضوع است که می‌تواند شفافیت را افزایش دهد. به همین دلیل سازمان امور مالیاتی، تا حد زیادی اطلاعات درآمدهای شما در این زمینه را می‌شناسد.

عدم آگاهی از مالیات ارزهای دیجیتال در ایران می‌تواند علاوه بر پرداخت مالیات، باعث جریمه و حتی شناخته شدن به عنوان مجرم شود. این واقعیت باعث می‌شود که سهل‌انگاری در این زمینه، عواقب بسیار سنگینی را به همراه داشته باشد.

قوانین مالیاتی در خرید ارز دیجیتال از صرافی

اگر به عنوان یک کاربر در ایران از سایت‌ها یا صرافی‌های خارجی برای ترید یا خرید ارز دیجیتال استفاده ‌کنید، سازمان امور مالیاتی کشور مشابه افرادی که در زمینه کار صادرات فعالیت دارند، با شما برخورد کرده و مالیات مرتبط را اعمال می‌کند. در صورتی که ارز دیجیتال خود را در ایران و در چرخه اقتصادی محلی به فروش برسانید، ممکن است معاف از پرداخت مالیات شوید.

مالیات ارزهای دیجیتال چیست و چطور محاسبه می‌شود؟

در خرید ارزهای دیجیتال و انتقال در صرافی، به دلیل فناوری دفتر کل توزیع شده که هسته مرکزی آن بلاکچین است، نیازی به افتتاح حساب بانکی ندارید. بلاکچین به شما امکان مشاهده تمام تراکنش‌های درون شبکه و حتی خارج از شبکه را از نقاط مختلف دنیا می‌دهد.

محاسبه مالیات بر اساس ارزش و سود حاصل از تراکنش ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش منصفانه بازار در همان روز انجام می‌شود. این مالیات بر اساس درآمد حاصل از معاملات شما محاسبه می‌شود.

به عنوان مثال، اگر خدمات حسابداری ارائه دهید و مشتری به شما 0.005 بیت‌کوین پرداخت کند، درآمد شما برابر با 0.005 ضربدر قیمت فروش بازار بیت‌ کوین در زمان دریافت محاسبه خواهد شد. بنابراین، ارزش منصفانه بازار در زمان دریافت تراکنش مد نظر است.

مالیات ارزهای دیجیتال در ایران چقدر است؟

مالیات ارزهای دیجیتال در ایران بر اساس ماده‌ی 131 قانون مالیات‌های مستقیم تبیین می‌گردد. بر اساس این قانون، نرخ مالیات بر حسب درآمد نهایی به صورت پلکانی تعیین می‌شود. برای سود حداکثر 50 میلیون تومان، نرخ مالیات 15 درصد است. برای مبالغ بین 50 میلیون تا 100 میلیون تومان، نرخ مالیات افزایش یافته و به 20 درصد می‌رسد. در صورت کسب سود بیشتر از 100 میلیون تومان، نرخ مالیات به 25 درصد افزایش می‌یابد.

قوانین مالیاتی در خرید ارز دیجیتال از صرافی

توجه داشته باشید که این درصدها برای سود نهایی محاسبه می‌شوند و هزینه‌های کسب ‌و کار از آن کسر می‌شود. این قوانین مالیات ارزهای دیجیتال در ایران مختص به فعالیت در زمینه معامله‌ ارزهای دیجیتال هستند و ممکن است برای کسب ‌و کارهای دیگر متفاوت باشد.

فرار مالیاتی چه عواقبی دارد؟

فرار مالیاتی یکی از نگرانی‌های متداول در خصوص مالیات ارزهای دیجیتال در ایران است، زیرا افراد می‌ترسند که در صورت عدم پرداخت مالیات به عنوان مجرم شناخته شده و با جریمه‌های سنگین مواجه شوند. در گذشته، امکان کتمان درآمد حاصل از خرید ارز دیجیتال و معاملات آن و فرار مالیاتی به راحتی ممکن بود، اما امروزه این اقدامات قابل رصد بوده و تمامی درآمدها به سرعت توسط دولت ردیابی می‌شوند. سازمان مالیاتی کشور قادر است با دقت درآمدهای شما را شناسایی کرده و مالیات‌های مربوطه را مشخص کند.

همچنین، این سازمان قابلیت تعیین جریمه‌های مختلف برای کتمان یا تغییر اسناد را نیز دارد. حتی در سال‌های اخیر، این اقدامات به‌عنوان جرم محسوب شده و سازمان مالیاتی تشدیدی در این زمینه اعمال کرده است. افزایش حساسیت به این مسائل به تدریج منجر به افزایش نگرانی‌ها شده است.

توجه به این نکته حیاتی است که سازمان مالیاتی به راحتی می‌تواند اقدامات کاربران را رصد کرده و تخلفات را شناسایی کند. به همین دلیل، به افراد توصیه می‌شود تا از هرگونه اقدام به فرار مالیاتی خودداری کرده و فعالیت‌های مالیاتی خود را به شیوه شفاف و با رعایت قوانین انجام دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو