خبر مهم: سراشیبی باورنکردنی قیمت دلار بهمن ماه | کاهش قیمت دلار این ماه رکورد شکنی کرد!

خبر مهم: سراشیبی باورنکردنی قیمت دلار بهمن ماه | کاهش قیمت دلار این ماه رکورد شکنی کرد!


1

1402/11/23

12:23


خبر مهم: سراشیبی باورنکردنی قیمت دلار بهمن ماه | کاهش قیمت دلار این ماه رکورد شکنی کرد!

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت دلار با پیش بینی های وحشتناکی مواجه شده است. متوسط هفتگی قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد. طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیرمستقیم بر بازار  خواهد داشت. مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند. در ادامه قیمت دلار در بازار امروز را مشاهده می کنید.

قیمت دلار

قیمت دلار، یورو، پوند و سایر ارز‌ها امروز دوشنبه

دلار 549,050

یورو 591,990

درهم امارات 150,230

پوند انگلیس 692,860

لیر ترکیه 17,900

فرانک سوئیس 627,400

یوان چین 76,300

ین ژاپن 367,640

وون کره جنوبی 410

دلار کانادا 409,200

دلار استرالیا 358,000

دلار نیوزیلند 337,200

دلار سنگاپور 407,800

روپیه هند 6,610

روپیه پاکستان 1,965

دینار عراق 419

لیر سوریه 218

افغانی 7,440

کرون دانمارک 79,400

کرون سوئد 52,600

کرون نروژ 52,100

ریال عربستان 146,520

ریال قطر 150,800

ریال عمان 1,431,000

دینار کویت 1,785,300

دینار بحرین 1,467,000

رینگیت مالزی 115,300

بات تایلند 15,260

دلار هنگ کنگ 70,200

روبل روسیه 6,160

منات آذربایجان 322,800

درام ارمنستان 1,370

لاری گرجستان 209,100

سوم قرقیزستان 6,140

سامانی تاجیکستان 50,700

منات ترکمنستان 163,300

قیمت سکه و قیمت طلا امروز یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ را در جدول زیر مشاهده کنید. علاوه بر قیمت سکه امامی، بهار آزادی، گرمی، نیم سکه و ربع سکه می‌توانید قیمت مثقال و انس جهانی طلا، طلای آبشده و دست دوم را نیز مشاهده فرمایید.

قیمت دلار

آیا قیمت دلار تا ۵۱ هزار تومان ریزش می کند؟

مرتضی افقه درباره وضعیت بازار ارز تا پایان سال و اظهارات اخیر وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه رشد نرخ دلار عامل اقتصادی ندارد، اظهار داشت: اینکه دولت مدعی شود که افزایش نرخ دلار عامل اقتصادی ندارد، تکلیفش در برابر کنترل بازار ارز را رد نمی‌کند، اگر افزایش نرخ دلار عامل غیر اقتصادی هم داشته باشد که دارد باز هم دولت باید برای این شرایط پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: نکته این است که در برابر همان عامل غیراقتصادی هم اقتصاد آنقدر آسیب‌پذیر است که حتی با انتشار یک خبر قیمت دلار تا این حد دچار نوسان می‌شود. این وضعیت به دلیل تحریم‌هایی است که از سال ۹۷ تشدید شده و هر چند که دولت فعلی وعده داده بود که نمی‌گذارد زندگی مردم از تحریم‌ها آسیب ببیند اما عملا نتوانست و مشکل تحریم‌ها همچنان باقی مانده‌ است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: این نگرانی وجود دارد که اگر روند به همین شکل پیش رود، در صورت حضور ترامپ در دولت بعدی آمریکا به دوران شدت تحریم‌ها برگردیم و در این صورت، دولت عملا خلع سلاح می‌شود.

افقه با بیان اینکه تصور می‌شود که به دلیل انتخابات مجلس دولت به بازار ارز ورود کرده تا نرخ دلار را حدی کاهش دهد، گفت: احتمال می‌رود اگر آتش بس در غزه اعلام شود کاهش نرخ دلار ادامه پیدا می‌کند و این کاهش نرخ دلار هم هیچ ارتباطی به اقدامات دولت ندارد و دولت همچنان در این حوزه منفعل است. دلیل انفعال دولت این است که ارز لازم را ندارد چراکه مشکل تحریم‌ها حل نشده و FATF برقرار نیست. از این‌رو ذخایر دلاری دولت هم همچنان ضعیف است، بنابراین دولت منفعل بوده و متاسفانه تحت تاثیر کوچکترین اخبار خارجی قرار می‌گیرد.

احتمالا قیمت دلار تا انتخابات آمریکا دوباره گران می‌شود

وی با تاکید بر اینکه معتقدم اگر در غزه آتش‌بس اعلام شود نرخ دلار تا ۵۱ هزار تومان هم کاهش پیدا می‌کند اما قیمت‌ها کمتر از این پایین نمی‌آید، ادامه داد: به هر حال تا انتخابات آمریکا زمینه افزایش دوباره نرخ دلار وجود دارد، به ویژه اینکه در سال آینده دولت با کسری بودجه قابل ملاحظه‌ای مواجه است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش نرخ دلار بر روی تورم اثر می‌گذارد، اظهار داشت: در اقتصاد بحثی تحت عنوان اثرات چرخ دنده‌ای وجود دارد و افزایش نرخ دلار تاثیراتی بر روی سایر متغیرها می‌گذارد اما روند کاهش قیمت‌ها این اثرگذاری را ندارد چراکه با موضوع چسبندگی قیمت‌ها مواجه هستیم. به طور قطع بازار تا مدتی متاثر از رشد نرخ دلار، قیمت‌ها را رو به بالا حفظ می‌کند.

قیمت دلار در بازار

کاهش قیمت دلار موقتی است

افقه افزود: در حال حاضر رشد نرخ دلار اثر تورمی خود را در بازار گذاشته است و فعلا کاهش نرخ دلار تا ۵۵ هزار تومان اثری بر کاهش قیمت‌ها ندارد. اما در میان مدت اگر مطمئن شد کاهش نرخ دلار تثبیت شده، قیمت‌ها در بازار تعدیل می‌شوند.

وی گفت: البته ادامه کاهش نرخ دلار در میان مدت بعید است و حتی با اعلام آتش بس در غزه کاهش نرخ دلار موقتی خواهد بود و به دلایلی از جمله ریسک انتخابات آمریکا و بازگشت ترامپ یا پیروزی جمهوری‌خواهان در برابر دموکرات‌ها در هر نظرسنجی، همچنین کسری بودجه اثراتش را در نرخ ارز تا ۶ ماه آینده خواهیم دید.

قیمت دلار طی یک ماه اخیر با نوسان افزایشی به سقف قیمتی قبلی راه یافت، اما سیاست فریز ارزی سیاست‌گذار روند قیمت را برگرداند و دلار کاهشی شد. این اسکناس اکنون در کف جدید در حال معامله است. برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز به این سوال پاسخ داده است که قیمت دلار تا پایان سال به چه سطحی خواهد رسید؟

، نوسانات قیمت دلار طی یک ماه اخیر مورد توجه معامله‌گران،‌ کارشناسان اقتصادی و به ویژه مردم بوده است. اسکناسی که به دلیل لیدری سایر بازارها هر افت و خیزی در قیمت آن به طور مستقیم به تمام بخش‌های زندگی مردم گره خورده است، زیر چتر سیاست‌گذار قرار دارد.

قیمت دلار طی یک ماه گذشته به سقف قبلی خود یعنی منطقه ۶۰ هزار تومان نزدیک شد و با سیاست ارزپاشی بازارساز، به‌عنوان بازوی سیاست‌گذار در بازار ارز به نیمه کریدور ۵۰ هزار تومانی ورود کرد. اسکناس آمریکایی اکنون در کف قیمتی جدید نوسان دارد و به نظر می‌رسد خواست نهاد پولی کشور نیز حفظ همین محدوده قیمتی برای دلار باشد.

این هفته قیمت دلار رنج است

در همین راستا برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی با اشاره به سقف‌زنی قیمت دلار در هفته‌های گذشته به تجارت‌نیوز گفت: «در هفته‌ اول بهمن که دلار به سقف کریدور ۵۰ هزار تومانی نزدیک شد، انتظار اصلاح قیمت وجود داشت. این اتفاق رخ داد و دلار محدوده قیمتی ۵۴ تا ۵۵ هزار تومانی را به‌عنوان کف جدید شناسایی کرد.»

وی با اشاره به اینکه اصلاح قیمت دلار خیلی سریع و با شیب تندی اتفاق افتاد، خاطر نشان کرد: «کف قیمت دلار در پله‌های پنج و ۶ کریدور ۵۰ هزار تومانی شکل گرفته است.»

پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال

این کارشناس اقتصادی در خصوص پیش‌بینی قیمت دلار در هفته چهارم بهمن اظهار کرد: «برای هفته جاری بازاری رنج بین پله‌های چهار و ۶ کریدور ۵۰ هزار تومانیانتظار می‌‍رود.»

وی در خصوص روند قیمت دلار در هفته‌های باقیمانده از سال جدید گفت: «به نظر می‌رسد برای ادامه سال دلار در محدوده قیمتی فعلی با نوسانات محدود معامله شود؛ اما در نهایت در ادامه سال، قیمت به سمت سقف کریدور ۵۰ هزار تومانی برمی‌گردد.» / اقتصاد 100

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو