کاهش نزولی قیمت دلار در روز های آخر سال | پیش بینی وضعیت دلار بعد از عید !

1

1402/12/23

12:08


کاهش نزولی قیمت دلار در روز های آخر سال | پیش بینی وضعیت دلار بعد از عید !

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت دلار با پیش بینی های وحشتناکی مواجه شده است. متوسط هفتگی قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد. طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیرمستقیم بر بازار  خواهد داشت. مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند. در ادامه قیمت دلار در بازار امروز را مشاهده می کنید.

بازار ارز دیروز نوسان اندکی را تجربه کرد، اما در نهایت در پله نهم کریدور ۵۰ هزار تومان ماند.

برخی تحلیلگران اقتصادی اعتقاد دارند که از ابتدای سال، تلاش‌ها و سیگنال‌های سیاست‌گذار به نرخ دلار روند کاهشی داد، اما صعود این اسکناس اجتناب‌ناپذیر بود؛ زیرا صنایع بالادستی کشور با دلار‌هایی با قیمت بالاتر معامله می‌شوند.

با این وجود، در هفته گذشته بازار ارز اعدادی جدید را در کریدور ۶۰ هزار تومان تجربه کرد، اما از روز یک‌شنبه روندی ریزشی به خود گرفت و در نهایت به زیر کانال ۶۰ هزار تومان سقوط کرد.

قیمت دلار

قیمت دلار به چه سمتی می‌رود؟

اما درباره وضعیت بازار ارز در هفته‌های آینده نگاه‌های متفاوتی وجود دارد. برخی کارشناسان عنوان می‌کنند با توجه به تورم بالای ۴۰ درصد، افزایش قیمت دلار حتمی است، اما برخی نیز از نزول قیمت‌ها صحبت می‌کنند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق می‌گوید: با اقدامات بانک مرکزی امکان دارد نرخ ارز در ماه‌های ابتدایی سال آینده نزولی شود و سوداگرانی که مانند سال گذشته اقدام به خرید ارز کردند متضرر شوند.

یحیی آل اسحاق با بیان این‌که با نزدیکی به ایام نوروز تقاضا برای ارز مسافرتی افزایش پیدا می‌کند، می‌افزاید: در پایان هر سال معمولا تقاضا برای ارز افزایش پیدا می‌کند که قسمتی از آن برای مسافرت به خارج از کشور است.

وی تصریح می‌کند: جو روانی و فضاسازی‌های شکل گرفته نیز در افزایش قیمت ارز اثر دارد، البته اگر بانک مرکزی با توجه به سابقه سال‌های گذشته این موضوع را مدیریت کند، نوسانات نرخ ارز کمتر خواهد شد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان می‌کند: شرکت‌هایی که فعالیت‌های خارجی دارند باید تا پایان سال تسویه حساب کنند که این مسئله نیز بر تقاضای ارز اثر می‌گذارد؛ علاوه بر این انتظارات مردمی نیز ممکن است در این زمان افزایش پیدا کند؛ ولی هر سال در همین بازه زمانی شاهد افزایش نرخ ارز هستیم که اتفاق عجیبی نیست.

وی به ایسنا متذکر می‌شود: بین نرخ ارز و تورم رابطه‌ای وجود دارد و با بالارفتن تورم نیز نرخ ارز نوسان پیدا می‌کند، اما با وجود اینکه تورم امسال ۳۸.۵ درصد است نرخ ارز فقط ۲۰ درصد رشد داشته؛ بنابراین با اجرای سیاست‌هایی توسط بانک مرکزی از رشد نرخ ارز به اندازه تورم جلوگیری شده است.

قیمت دلار

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این موضوع که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به نوعی تقاضای واقعی پاسخ داده می‌شود، تاکید می‌کند: افزایش نرخ ارز در پایان سال ممکن است به علت افزایش تقاضا در بازار غیر رسمی باشد؛ چون تقاضای واقعی ارز در بستری قانونی پاسخ داده می‌شود.

این در حالی است که محمدصادق الحسینی، اقتصاددان در یادداشتی در یادداشتی در فضای مجازی تاکید می‌کند: برخی از تحلیلگران دولتی شروع کرده و می‌گویند ترامپ بیاید، هیچ تاثیری در اقتصاد ایران ندارد.

وی عنوان می‌کند: فقط امیدوارم حاکمیت به این مهملات توجه نکند. حضور ترامپ به تنهایی ۴۰ - ۷۰ درصد نرخ دلار را بالا خواهد برد. فروش نفت ایران را هم به شدت کاهش خواهد داد. خام متعلقان نشوید.

منبع: اقتصاد نیوز

پیش‌بینی ریزش قیمت دلار در فروردین‌ ماه

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه افزایش نرخ ارز در پایان سال امری عادی است، گفت: معمولاً تقاضا برای واردات در انتهای سال افزایش پیدا می‌کند؛ چون بسیاری از واردکنندگان تمایل دارند کالای خود را قبل از سال جدید وارد کنند.

مرتضی عزتی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه افزایش نرخ ارز در پایان سال امری عادی است، گفت: معمولاً تقاضا برای واردات در انتهای سال افزایش پیدا می‌کند؛ چون بسیاری از واردکنندگان تمایل دارند کالای خود را قبل از سال جدید وارد کنند.

وی افزود: معمولاً در فروردین و اردیبهشت ماه واردات و ثبت سفارش سخت‌تر است؛ بنابراین تقاضا در پایان سال افزایش پیدا می‌کند، همچنین بانک‌ها نیز در دو ماه گفته‌شده معمولاً کمتر تسهیلات می‌دهند.

این اقتصاددان با اشاره به این موضوع که بسیاری از بنگاه‌ها در فروردین و اردیبهشت‌ماه با رکود مواجه هستند، تأکید کرد: مشتریان و بنگاه‌داران نیز تمایل دارند در پایان سال معاملات خود را انجام دهند، از این جهت نیز تقاضا برای ارز افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه قیمت دلار کمی بالا می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: حجم معاملات ریالی و ارزی در بهمن و اسفند ۲ برابر ماه‌های قبل است، همچنین مسافرت‌های خارجی و نقل و انتقال پول نیز به‌نوعی باعث افزایش قیمت ارز در پایان سال می‌شود که این امری طبیعی است و ما طی سال‌های گذشته نیز شاهد آن بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: در شب عید معمولاً تقاضای سکه و طلا افزایش پیدا می‌کند که این افزایش تقاضا باعث تغییر قیمت طلا و سکه می‌شود و این تغییر نرخ روی سایر بازارها مانند ارز نیز اثرگذار است؛ بنابراین با نزدیکی به عید فقط قیمت ارز بالا نمی‌رود بلکه قیمت سکه و طلا نیز معمولاً افزایشی می‌شود.

عزتی تأکید کرد: در پایان سال گذشته هم نرخ ارز به حدود ۶۲ هزار تومان رسید و سپس نزولی شد در این شرایط افرادی که اقدام به خرید ارز کردند متضرر شدند؛ بنابراین امسال نیز به‌احتمال زیاد در فروردین نرخ ارز پایین‌تر می‌آید.

وی گفت: افزایش نرخ ارز در پایان سال امری عادی است و اگر اتفاق عجیبی در اقتصاد رخ ندهد به‌احتمال زیاد نرخ ارز در فروردین و اردیبهشت ماه کمی ریزش می‌کند.

منبع: آفتاب نو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو