قیمت دلار در آستانه جنگ به چند رسیده؟ | پیش بینی از قیمت دلار در آینده

قیمت دلار در آستانه جنگ به چند رسیده؟ | پیش بینی از قیمت دلار در آینده


1

1403/1/18

09:37


قیمت دلار در آستانه جنگ به چند رسیده؟ | پیش بینی از قیمت دلار در آینده

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت دلار با پیش بینی های وحشتناکی مواجه شده است. متوسط هفتگی قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد. طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیرمستقیم بر بازار  خواهد داشت. مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند. در ادامه قیمت دلار در بازار امروز را مشاهده می کنید.

بروزرسانی قیمت دلار و سایر ارزها: شنبه ۱۸ فروردین

ارز

قیمت (ریال)

دلار (صرافی بانک ملی)

434,626

یورو (صرافی بانک ملی)

470,541

درهم امارات

175,750

پوند انگلیس

814,230

لیر ترکیه

20,350

فرانک سوئیس

709,600

یوان چین

88,800

ین ژاپن

423,720

وون کره جنوبی

480

دلار کانادا

477,700

دلار استرالیا

424,900

دلار نیوزیلند

388,000

دلار سنگاپور

477,200

روپیه هند

7,700

روپیه پاکستان

2,324

دینار عراق

501

پوند سوریه

255

افغانی

9,100

کرون دانمارک

93,600

کرون سوئد

60,800

کرون نروژ

60,200

ریال عربستان

171,470

ریال قطر

176,500

ریال عمان

1,674,600

دینار کویت

2,092,500

دینار بحرین

1,717,200

رینگیت مالزی

135,600

بات تایلند

17,470

دلار هنگ کنگ

82,000

روبل روسیه

6,970

منات آذربایجان

377,900

درام ارمنستان

1,660

لاری گرجستان

242,000

سوم قرقیزستان

7,190

سامانی تاجیکستان

59,400

منات ترکمنستان

191,200

منبع: ایلنا

قیمت دلار

پیش‌بینی قیمت دلار در روز شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳

قیمت دلار در هفته دوم فروردین با وجود اینکه تنها سه روز بازار فعال بود با افزایش‌های قابل توجهی در کریدور ششم پیشروی کرد. در حالی که معامله‌گران انتظار روزهای آرامی را در برای دلار در هفته دوم فروردین داشتند؛ اما رخدادهای سیاسی به این اسکناس آرایش صعودی داد.

روز دوشنبه ۱۳ فروردین اسرائیل با هواپیمای F۳۵ از بالای منطقه جولان اشغالی با شش موشک، کنسول‌گری ایران را هدف قرار داد. در همین راستا سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: «ایران پاسخ جنایتی که اسرائیل مرتکب شده‌ را به همان نسبت خواهد داد.» در پی این اظهارات ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه «۱۶ فروردین»، با صدور بیانیه‌ای از تعلیق مرخصی سربازان و افسران واحد‌های رزمی به دلیل تنش با ایران خبر داد.

این در حالی بود که افزایش تنش و اخبار نامساعد سیاسی متعاقب این رخداد، اثر مستقیمی بر بازارهای مالی گذاشت به گونه‌ای که قیمت دلار در آخرین روز هفته اخیر یک کانال دیگر صعود را تجربه کرد و سقف قیمت را شکست. این اسکناس در آخرین معامله نقدی روز پنجشنبه ۱۶ فروردین در پله اول کانال چهارم کریدور ششم معامله شد. دلار در سه روز معاملاتی هفته اخیر رشد بازدهی ۳.۸۹ درصدی و افزایش قیمت دو هزار و ۴۰۰ تومانی داشت.

کارشناسان اقتصادی معتقدند دلار در روند صعودی قرار گرفته و تا سقف کریدور ششم نیز پیشروی می‌کند. سپس ارز آمریکایی در مسیر اصلاح مختصری قرار می‌گیرد. آنها می‌گویند اگر در هفته پیش‌رو سیاست‌گذار در بازار مداخله نکند یا اخبار حکایت از افزایش تنش و درگیری در منطقه را داشته باشد روند صعودی قیمت در بازار ارز ادامه می‌یابد. از سوی دیگر برخی فعالان بازار معتقدند افزایش قیمت‌ها دور از انتظار است و التهاب در بازار بالاست از همین رو  ممکن است با یک خبر سیاسی قیمت‌ها ریزش قابل توجهی داشته باشد.

قیمت دلار

قیمت درهم روز پنجشنبه با رشد ۳۵۰ تومانی به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. تتر با رشد ۸۰۰ تومانی روی رقم ۶۴ هزار و ۸۵۰ تومانی ایستاد.

قیمت پوند انگلیس نیز با رقم ۸۱ هزار و ۴۰۰ تومانی معامله شد و یورو با رقم ۶۹ هزار و ۸۵۰ تومانی شد.

گفتنی است اسکناس و حواله دلار در هفته دوم فروردین تغییر قیمت نداشت و با رقم ۴۳ هزار و ۴۶۲ تومان و حواله دلار با رقم ۴۰ هزار و ۵۴۲ تومان عرضه شد./ تعادل

از مداح تا فعال سیاسی اصولگرا قیمت دلار را مسخره می‌کردن و حالا خود مضحکه شده اند

محمد فاضلی، جامعه شناس در مطلبی در انتقاد از قیمت ارز نوشت:

یکبار هم در نقد افزایش قیمت ارز در دولت رئیسی ننوشته‌ام. معتقدم در استقرار سیاسی فعلی و این روابط خارجی، نمی‌توانند کار مهمی کنند. اما رئیسی و اصولگرایان در چاهی افتاده‌اند که برای دولت روحانی کندند. از مداح تا فعال سیاسی قیمت ارز را مسخره می‌کردند و حالا خود مضحکه شده‌اند.

قیمت دلار

آنگونه که انتخاب روایت کرده، در بخش دیگری از این یادداشت آمده است.

خوب است بفهمند اثر تحریم چیست، با شعار نمی‌شود مملکت ساخت و مسأله تغییر آدم‌ها نیست. طرفدارانشان از رعایت منافع ملی و نپرداختن به مناقشه جناحی بر سر قیمت ارز و مسائل اقتصادی دم می‌زنند! توصیه خیلی خوب، اما منافع ملی باید با اصلاح رویه حکمرانی تأمین شود. چند توییت را به دل نگیرید./ خبرگردون

پیش‌بینی مهم رییس‌کل بانک مرکزی درباره نرخ تورم و قیمت دلار

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی مسئولان نظام با اشاره به دلیل توجه به موضوع مشارکت مردم در شعار، سال جدید با عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» تأکید کردند: «امسال بنده مسئله ی «مشارکت مردم» را در شعار سال قرار دادم، برای اینکه به امکانات مشارکت مردم بیشتر توجّه بشود و مردم در مسائل اقتصاد به معنای واقعی کلمه به عرصه بیایند. مردم یعنی توان مردم؛ توان مالی، توان فکری و ذهنی، توان ابتکاری؛ ابتکارات مردم وارد میدان بشود. ما سود میبریم.»

رسانه KHAMENEI.IR به همین مناسبت در گفت وگو با دکتر محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، سیاست گذاری ها و اقدامات لازم برای مشارکت مردم در تولید و همچنین برنامه های بانک مرکزی برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ را بررسی کرده که ماحصل این گفت وگو در ادامه آمده است:

رهبر انقلاب هم در پیام سال نو و هم در سخنرانی نوروزی امسال، میزان تحقق شعار سال ۱۴۰۲ را به طور کلی مثبت اما نه در حد مطلوب دانستند و گفتند در سال ۱۴۰۳ هم باید همچنان شعار سال قبل پیگیری شود. شما به عنوان رئیس بانک مرکزی بگویید در زمینه «مهار تورم» در سال گذشته چه اقداماتی انجام شد؟

قیمت دلار

یکی از عمده ترین چالش های پیش روی دولت ها و سیاست گذاران اقتصادی کشور در طول سال­ های اخیر مقوله تورم بوده است. در یک طبقه بندی کلی، ریشه های بروز تورم در این سال ها شامل عوامل سمت تقاضا نظیر رشد نقدینگی در سطحی فراتر از نیاز بخش واقعی و عوامل سمت عرضه نظیر رشد نرخ ارز، افزایش قیمت حامل های انرژی و کاهش سطح بهره وری بوده است. در کنار این عوامل، شکل گیری انتظارات تورمی واحدهای اقتصادی مشتمل بر خانوارها و بنگاه های اقتصادی نیز متأثر از عواملی همچون تحولات سیاسی خارجی و داخلی و نوسانات نرخ ارز، منجر به تشدید نااطمینانی ها در خصوص سطح آتی قیمت ها گردیده و نهایتاً به بروز تورم های بالا منجر شده است.

با این حال، بانک مرکزی در دولت سیزدهم و همچنین در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ و عمل به منویات رهبر معظم انقلاب، برنامه های عملیاتی در راستای «مهار تورم و رشد تولید» با همکاری ارکان اقتصادی دولت طراحی نمود و هم راستا با آن رویکرد تثبیت و حرکت به سمت پیش بینی پذیر نمودن اقتصاد ایران را با هدف اثربخشی هر چه بهتر سیاست های پولی و بانکی اتخاذ کرد. در بسته سیاستی تثبیت اقتصادی، اقدامات بانک مرکزی حول سه محور اصلی «کنترل و مدیریت نقدینگی»، «تقویت تنظیم گری و حکمرانی بانک مرکزی بر بازار ارز»، و «ارتقای سطح تنظیم گری و نظارت بانک مرکزی بر شبکه بانکی» به منظور اعتباربخشی بیشتر نسبت به سیاست های مقام سیاست گذار پولی در دستور کار قرار گرفته است.

در همین ارتباط، مسئله کنترل رشد نقدینگی به عنوان یکی از مؤلفه های بنیادین ایجاد و تشدید کننده تورم، از مهم ترین اولویت های اقتصادی دولت و بانک مرکزی بوده و به طور خاص برنامه کنترل مقداری ترازنامه بانک ها توسط بانک مرکزی در حال اجرا است. طی این دوره بانک مرکزی با تنظیم برنامه هدف گذاری رشد نقدینگی ۳۰ درصدی برای سال ۱۴۰۱ و تعیین هدف رشد نقدینگی به میزان ۲۵ درصد برای سال ۱۴۰۲ توانسته است این متغیر را به طور قابل ملاحظه­ ای کنترل نماید.

منبع: اینتیتر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو