طرز درست کردن پودر گوجه فرنگی در خانه

طرز درست کردن پودر گوجه فرنگی در خانه


منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/24

03:44


شما کدبانو های باسلیقه می تونید در منزل با گوجه های اضافی یخچال پودر گوجه درست کنید اینجوری هم دور ریز ندارید و گوجه ها خراب نمیشن و هم اینکه یک ادویه خیلی خوشمزه با دستای خودتون آماده کردید. ما در این مقاله از ساعد نیوز روش تهیه پودر گوجه در خانه را برای شما آموزش دادیم.

پودر گوجه فرنگی را می‌توان به عنوان یک چاشنی برای خورش مرغ، سس مایونز، انواع سوپ یا شکل خرد شده آن را به عنوان یک تزئین عالی برای سالاد یا سوپهای گرم استفاده کرد و همچنین مقداری آب را با آن مخلوط کرد تا سوپ گوجه فوری به دست آید.

شما می‌توانید حتی مقداری از آن را به ادویه‌هایی همچون زنجبیل، نمک، فلفل، پیاز و سیر اضافه کرده و با هم پودر کنید تا یک ادویه شیرین و خوش طعم داشته باشید. یکی از راه‌های افزودن رنگ به ادویه‌ها در واقع همین پودر گوجه است.

طرز تهیه پودر گوجه فرنگی


برای آشنایی با روش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه پودر گوجه فرنگی در ادامه باما همراه باشید.

1. مرحله اول


ابتدا به مقدار کافی گوجه فرنگی گوشتی و قرمز را تهیه کنید و خوب بشورید و بگذارید تا آب اضافی آن‌ها کاملا خشک شود، می‌توانید از یک پارچه تمیز برای خشک کردن گوجه‌ها استفاده کنید.

گوجه فرنگی

2. مرحله دوم


با استفاده از یک چاقوی تیز، گوجه‌ها را برش‌های حلقه‌ای و نازک بزنید و در سینی با کمی فاصله کنار هم بچینید، گوجه‌ها را روی هم قرار ندهید چون امکان دارد کپک بزنند و یا دیرتر خشک شوند.

برش دادن گوجه

3. مرحله سوم


اگر می‌خواهید پودر گوجه کمی نمک دار شود به مقدار کم روی گوجه‌های برش داده شده نمک بریزید و سپس سینی را در آفتاب قرار دهید، سینی گوجه‌ها را در فر هم می‌توانید بگذارید.

4. مرحله چهارم


اگر سینی گوجه را در فر قرار بدهید باید فر را روی حرارت کم تنظیم کنید و یا فقط گریل کافیست و در ضمن مدام گوجه‌ها را مدام زیر و رو کنید تا نسوزند و طعم‌شان نامطبوع نشود.

گوجه

5. مرحله پنجم


در صورتی که سینی گوجه‌ را در آفتاب قرار دادید برای این‌که گرد و خاک روی گوجه‌ها ننشیند می‌توانید یک پارچه تمیز و نازک را بدون این‌که به گوجه‌ها بچسبد روی سینی بکشید.

6. مرحله ششم


2 تا 3 ساعت بعد از این‌که سینی را در آفتاب قرار دادید، برش‌های گوجه‌ها زیر و رو کنید تا هر دو طرف آفتاب بخورند و خشک شوند، روز اول این کار را چند‌بار انجام دهید.

7. مرحله هفتم


بعد از 2 روز گوجه‌ها خشک می‌شوند اگر هنوز مقدار کمی مرطوب هستند، بگذارید یک روز دیگر هم در آفتاب بمانند، بعد از خشک شدن کامل، برش های گوجه‌ را از سینی جمع کنید.

8. مرحله هشتم


حالا برش‌های گوجه فرنگی را در آسیاب و یا میکسر کاملا پودر کنید و در یک ظرف شیشه‌ای تمیز و در بسته قرار دهید و برای مدت طولانی نگهداری کنید.

روش های استفاده از پودر گوجهرب گوجه


  • رب گوجه: فقط یک قاشق یا دو قاشق رب گوجه نیاز دارید؟ در قوطی را باز نکنید. 2 سهم پودر گوجه را با یک سهم آب مخلوط کنید تا به اندازه‌ای که نیاز دارید رب گوجه درست کنید. به این ترتیب: 2 قاشق غذاخوری پودر گوجه + 1 قاشق غذاخوری آب داغ + نمک برای مزه

  • سس گوجه: 1/4 پیمانه پودر گوجه + 1/2 پیمانه آب داغ + نمک برای طعم

  • سس پیتزا: 1/2 پیمانه پودر گوجه + 1 تا 1 و 1/2 پیمانه آب را در یک ماهیتابه مخلوط کنید.آن را به نقطه جوش برسانید، دما را کاهش دهید و 1/2 قاشق چایخوری از هر کدام از پودرهای سیر، آویشن، ریحان به علاوه کمی نمک به آن اضافه کنید. 1 قاشق چایخوری شکر برای اسیدیته به آن اضافه کنید و بهم بزنید تا زمانی که سس غلیظ شود.

  • آب گوجه: 2 تا 3 قاشق غذاخوری پودر گوجه + 1 لیوان آب

  • سوپ گوجه: 1/2 پیمانه پودر گوجه + 1 پیمانه آب

نکته کلیدی


پودر گوجه دارای خاصیت اشتها آوری است همچنین با مصرف آن خستگی از بین خواهد رفت. پودر گوجه یک تقویت کننده قلب و اعصاب، تسکین دهنده دردهای رماتیسمی و مفاصل، و درمان کننده‌ی نقرس نیز هست. از پودر گوجه در درمان مسمویت‌های مزمن و مشکلات چربی خون نیز استفاده می‌شود. پودر گوجه با داشتن ویتامین A می‌تواند به تقویت قوه‌ی بینایی و پوستی شفاف بی‌انجامد. لیکوپن موجود در پودر گوجه در جلوگیری از حملات قلبی نیز بسیار اثر بخش است. همچنین لیکوپن می‎تواند هورمون سیری بیشتری را در بدن آزاد کند و به همین علت برای کسانی که قصد رژیم های سخت و کم کردن وزن را دارند پیشنهاد بسیار خوبی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو