افزایش ناگهانی قیمت بنزین آمریکا شوکه کننده بود | آمریکا سال جدیدش در شوک اقتصادی

1

1402/11/24

18:42


افزایش ناگهانی قیمت بنزین آمریکا شوکه کننده بود | آمریکا سال جدیدش در شوک اقتصادی

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت بنزین یکی از مسائل خبرساز و البته حاشیه‌ساز در ایران است. این حواشی طی مدت اخیر افزایش یافته که علت آن اظهارنظرهای متناقض مسئولان نهادهای مختلف است. اجرای طرح‌های آزمایشی همچون اختصاص سهمیه بنزین به نفرات یا انتقال آن به کارت بانکی نیز موجب شده که حساسیت مردم نسبت به مسئله نرخ بنزین افزایش یابد. درهمین‌حال خبرگزاری‌ها و اشخاص مختلف نیز سعی دارند با ارائه نظرات مختلف در مورد قیمت  بنزین، نام خود را به تیتر اخبار برسانند.

بهای معاملات آتی بنزین در بازار نیویورک، روز دوشنبه تا مرز ۲.۳۷ دلار در هر گالن معامله شد و نزدیک به بالاترین رقم در بیش از سه ماه گذشته ایستاد. این افزایش قیمت در بحبوحه اختلال‌های غیرمنتظره در فعالیت پالایشگاه‌ها به همراه پیامدهای ماندگار یخبندان زمستانی که مانع از تولید سوخت موتوری شده، روی داده است.

طبق داده‌های انجمن خودروی آمریکا، این وضع، باعث افزایش قیمت در جایگاه‌های سوخت شده است. میانگین ملی قیمت بنزین، ۳.۲۰ دلار در هر گالن است، در حالی که دو ماه پیش، حدود ۳.۰۷ دلار در هر گالن بود که ارزان‌ترین قیمت از سال ۲۰۲۱ است.

تعطیلی‌های اخیر در پالایشگاه‌های بزرگ، از جمله تاسیسات شرکت بریتیش پترولیوم در وایتینگ ایندیانا و یک واحد شرکت فیلیپس ۶۶ در پونکاسیتی اوکلاهاما، تعمیرات فصلی را تشدید کرده است. یک جبهه سرما در اواخر ژانویه، تولید از تگزاس غربی تا داکوتای شمالی را محدود کرد و به کاهش نرخ استفاده از ظرفیت تولید پالایشگاه‌ها به ۸۲.۴ درصد منتهی شد که پایین‌ترین رکورد از دسامبر سال ۲۰۲۲ بود. افزایش قیمت نفت هم نقش مهمی داشته و حملات به کشتی‌های تجاری حامل نفت در دریای سرخ، حمل کالا را گران‌تر کرده است.

جان کیلداف، از شرکای شرکت «اگین کپیتال» در یک مصاحبه تلفنی به بلومبرگ گفت: نرخ پایین استفاده از ظرفیت پالایش در گزارش‌های هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، نشان می‌دهد مسئله تعمیر و نگهداری، کاملا فصلی نبوده و به دلیل بهبود کند از توفان‌ها است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ادامه حرکت صعودی قیمت بنزین، ضربه‌ای به مصرف‌کنندگان خواهد بود و ریسکی برای جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات ایجاد می‌کند که پیروزی مجدد او، تا حدی در گروی سرکوب تورم است. با این حال، با وجود افزایش اخیر قیمت سوخت، بهای معاملات آتی کمتر از سطح فصلی دو سال قبل است./ ایسنا

بنزین یکی از منابع اصلی انرژی در سراسر جهان است و قیمت آن در هر کشور می تواند متفاوت باشد. این تفاوت‌ها به عوامل مختلفی مانند تولید داخلی، واردات، فروش و تقاضا، قوانین مالیاتی و سیاسی بستگی دارد. در بسیاری از کشورها، دولت یا سازمان های دولتی نظارت بر تعیین قیمت بنزین  دارند و ممکن است قیمت آن بر اساس تصمیمات دولت به عنوان یک مبلغ ثابت تعیین شود.

معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس، گفت: ما احتمال می دهیم دولت بنا دارد قیمت سوخت را افزایش دهد و به همین دلیل سهمیه ها را کاهش داده است. در واقع به مرگ گرفته است که مردم به تب راضی شوند.

قیمت بنزین

وی افزود: با توجه به کم شدن سهمیه سوخت آزاد و مشکلاتی که در استان سیستان و بلوچستان برای مردم ایجاد شده بنده به اتفاق یکی دیگر از نمایندگان استان طرح استیضاح وزیر نفت را کلید زدیم و در حال جمع آوری امضا هستیم. همچنین ذخیره سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی که تا پیش از این، ۹ ماه و به‌میزان حداکثر ۵۴۰ لیتر بود، از این پس به ۶ ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافت.

سهمیه بنزین یک سیستم است که در برخی کشورها برای مدیریت و کنترل مصرف سوخت بنزین توسط رانندگان و خودروها استفاده می‌شود. این سیستم معمولاً به منظور کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و کنترل نرخ تقاضای بنزین در بازار ایجاد می‌شود.

مهم است بدانید که سهمیه بنزین در هر کشور ممکن است قوانین و مقررات خاص خود را داشته باشد و به تناسب با وضعیت اقتصادی و نیازهای آن کشور اجرا شود. همچنین، این سیستم ممکن است با چالش‌ها و انتقاداتی روبه‌رو شود که باید با توجه به شرایط محلی و منافع عمومی مورد بررسی قرار گیرد.

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، درباره میزان ناترازی بنزین و راهکارهای رفع این مساله، اظهار کرد: تولید در داخل کشور بیش از استانداردهای دنیا و مصارف سه برابر استاندارد دنیاست، میزان مصرف بنزین ۱۱۵ میلیون لیتر مصرف و سی‌ان‌جی حدود ۲۰ میلیون تخمین زده شده یعنی ۱۳۵ میلیون لیتر سوخت در کشور مصرف می شود.

وی افزود: نیاز است در بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی اقدامات شایسته‌ای انجام شود که عملا با استانداردهای جهانی اقدام شود، هم در بحث کیفی‌سازی خودروها، خارج‌ کردن خودروهای فرسوده عملا ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر روزانه مازاد بنزین داریم که می‌توانیم این میزان را در سبد صادرات کشور قرار دهیم لذا باید به موازات بحث تولید بنزین و احداث پالایشگاه جدید و کیفی سازی در حوزه بهینه‌سازی هم اقدام کنیم.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، اعلام کرده است که یکی از دستاوردهای مهمی که قرار است صورت گیرد، افزایش تولید روزانه بنزین خواهد بود. 

افزایش ۲۶ سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه ، میدان مشترک سهراب به بهره‌برداری رسید و بلندترین سد جهان توسط ایرانی ها در حال ساخت است از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

تولید روزانه بنزین به ۱۳۰ میلیون لیتر می‌رسد، افزایش تراز ۲۶ سانتی‌متری دریاچه ارومیه، میدان مشترک سهراب به بهره‌برداری رسید و بلندترین سد جهان توسط ایرانی‌ها در حال ساخت است از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به دستاوردهای حوزه آب و برق پس از انقلاب گفت: کشور ما از کشوری ۱۰۰ درصد وابسته به کشوری خودکفا تبدیل شده و مجموعه خدمات نه تنها نیازهای داخل را مرتفع می‌کند بلکه بسیاری از کشورهای منطقه متکی به خدمات فنی و مهندسی ما شده‌اند.وی ادامه داد: در حوزه مهندسی شرکت‌های داریم که خدمات قابل توجهی ارائه می‌دهد و بیش از ۵۰ کشور جهان خریدار این محصولات هستند.

محرابیان با اشاره به ساخت بلندترین سد جهان خاطر نشان کرد: بلندترین سد جهان با ارتفاع ۳۳۰ متر و نیروگاهی به ظرفیت ۳ هزار و ۶۰۰ مگاوات که بیش از ۱۴ میلیارد متر مکعب ظرفیت مخازن دارد که اجرای این سد توسط شرکت‌های ایرانی در حال اجرا است.

سیدمسلم مسلمی معاون عملیات خطوط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با بیان اینکه فرآیند سوخت‌رسانی بی‌وقفه در حال انجام است، گفت: در این مدت زمانی بیش از ۱۰۲ میلیارد لیتر مواد نفتی از طریق خطوط لوله از مبادی تولید و به مقاصد مصرف انتقال داده شده است که ۴۹.۳ میلیارد لیتر آن فرآورده نفتی و حدود ۵۳ میلیارد لیتر آن نفت خام بوده است.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون به‌صورت مستمر تأمین نفت خام موردنیاز ۷ پالایشگاه، انتقال فرآورده‌های نفتی تولیدی از ۹ پالایشگاه به مخازن انبارهای نفت، تأمین سوخت موردنیاز بخشی از واحدهای پتروشیمی و فرودگاه‌ها و ۱۹ نیروگاه از طریق شبکه خطوط لوله انتقال تأمین می‌شود.

معاون عملیات خطوط لوله شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران درباره سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها تأکید کرد: در ۹ ماهه امسال حدود ۲ میلیارد و ۵۱۷ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌های متصل به شبکه خطوط لوله ارسال شده است.

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور گفت: فعالیت سامانه‌های بارشی زمستان در شمال غرب کشور باعث شکل‌گیری ذخیره برفی مناسب، معادل متوسط بلند مدت، در حوضه دریاچه ارومیه شده است.

وی اضافه کرد: تغییرات اقلیمی و مصارف بالای کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، باعث کاهش ورودی‌ها به این دریاچه شده؛ به طوری که در سال‌های اخیر این دریاچه با روند عمومی منفی مواجه بوده است و شرایط خشک را تجربه می‌نماید.

سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به این نکته که در سال آبی جاری نیز فعالیت‌های سامانه بارشی سرد در شمال غرب کشور باعث شکل‌گیری ذخیره برفی مناسب، معادل متوسط بلند مدت، در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شده است، تصریح کرد: تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی تاکنون با افزایش ۲۶ سانتی‌متری مواجه بوده است.

عدالت در پرداخت و شفافیت مصرف با نصب کنتورهای هوشمند آب

هاشم امینی مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: خوشبختانه اکنون کنتورهای بالای یک اینچ تکلیف شده با هزینه‌هایی که از طریق مشترکین انجام می‌شود آنها را هوشمند کنیم

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطر نشان کرد: هوشمند سازی کنتورهای آب اگر در کنار آن در تمام واحدهای آپارتمانی چنین اقدامی صورت بگیرد به دلیل اینکه هر مشترکی می‌داند چقدر آب مصرف می‌کند قطعاً می‌تواند نسبت به روشی که اکنون توزیع آب صورت می‌گیرد تغییر رویه می‌دهد

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه نصب کنتورهای هوشمند می‌تواند کمک شایانی به مدیریت مصرف کند، خاطر نشان کرد: باید در نظر داشت که در یک مجموعه ۱۰ واحدی میزان آب مصرفی تقسیم بر ۱۰ می‌شود در صورتی که با نصب کنتورهای هوشمند هر خانواده متناسب با مصرفی که داشته هزینه پرداخت می‌کند و عدالت در پرداخت و شفاف شدن میزان آب مصرفی را به دنبال دارد که می‌تواند به مدیریت مصرف آب کمک شایانی کند.

قیمت بنزین

تولید روزانه بنزین به ۱۳۰ میلیون لیتر می‌رسد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: لازم است در حوزه کیفی‌سازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده اقدام جدی شود، هم‌اکنون ۳.۵ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که با خروج آنها از چرخه در عمل روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت که می‌توان این مقدار را در سبد صادراتی قرار داد. / نامه نیوز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو